Reklam

 
Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Vad för ESCs till större multicopter?

  1. #1

    Standard Vad för ESCs till större multicopter?

    Hej,

    Små 250-500-quads så är man inte så supernoga med kvalitet och hållbarhet så där räcker det mesta.
    Skulle nu behöva en bunt 6S-ESCs till en större multicopter, 30-40A OPTO men, vad är bra och pålitligt?

    Hur är behovet av SimonK eller BLHeli-reglage till större multicoptrar? Eller nåt liknande?

    Castle Creations? HobbyWing? EMax? Tiger Motors? LittleBee? Mystery? Osv? Prisskillnaderna verkar variera mellan 179-400 kr/st.

    Har sett att flera är utgående, men de har inte nya på kommande.

    /MickeM
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  2. #2

    Standard

    Jag har fått för mig att ZTW är bra reglage så det har jag satt på min Tarot. Dom jag har heter 30A Slim. Har dock flugit för lite med dom för att kunna uttala mig om hur hållbara dom är.

    Annars tror jag på nya LittleBee 30A-S med Blheli_S Det skulle jag valt om jag byggde idag.

  3. #3

    Standard

    ZTW låter bekant också, har sett dem i nån svensk webshop.
    Det är just det där att man gärna betalar lite mer för nåt som har bra historik att vara hållbara.
    Låt säga om du skulle skicka upp en grej värd några 10.000 kr, skulle du använda ZTW då?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  4. #4

    Standard

    Ja, en multikopter kan alltid ramla ner, oavsett hur dyr den är så jag litar lika mycket på ZTW som på något annat i just det fallet. Bara allt på koptern är byggt bra, alla sladdar sitter fast och allt är inställt rätt så tror jag de flesta reglage funkar så länge det är någon typ av "märkes-reglage". Jag har bränt flera "noname"-reglage från eBay, men aldrig ett riktigt reglage.

    Men som sagt, har man en kamera för 20 000:- som man hänger på drönaren, räkna då med att den kan trilla ner och gå sönder och teckna en försäkring innan ifall det inte är en ekonomisk smäll du är beredd att ta ändå. Oavsett hur dyra/bra ESC:er man har så kommer aldrig risken för krasch att försvinna

  5. #5

    Standard

    Helt sant att de kan ramla ner. Jag har ej varit med om det än, förutom när jag hårdtestat som en tok. Som tex stänga av alla motorer och fritt fall med en 450-quad... den vände åt fel håll och en som jag försökte flippa som inte flippade förrän acken åkte ur och allt ramlade ner åt olika håll. Samt lite annat bus med 250-racequad... Men en bekant råkade ut för det med en 600-size hexa pga ESC som gav upp, det var ett 3DRobotics (som de klistrat sin lapp på, vet ej vad som var under, inte deras i alla fall).

    Och japp, allt ska vara rätt byggt och dimensionerat så att ESCen har bästa möjlighet att överleva. Rätt inställt, ej för varmt, ej underdimensionerat, ej vibrationer, kablar ej för tajta eller glappa, ej kontakter, osv osv...

    Men jag tänker mer på förslag utgående från erfarenhet mm. Om nån frågar mig vilken bil de ska köpa och de nämner att de hatar verkstäder så vet jag vilka märken jag rekommenderar och vilka jag inte rekommenderar, utgående från mig och alla bekantas problem och icke problem. Lite så jag tänkte med ESCarna... Tiger motors 4000-serie är det på nu. Dom har många sagt är bra, bara man byter kullager efter 50-60 timmar (tror det stod i manualen). Medans jag själv haft många andra motorer som inte pallat. Men ESCs har jag dålig koll på. Har skaffat HobbyWing senaste tiden för att de ser bra ut, haha! Men det är till mindre värdefulla tingestar. HobbyWing låter inte som ett pålitligt märke.

    När ska man ha BLHeli? SimonK? Annat? Den delen har jag dålig koll på.

    Vissa reglage har inte rätt timing för alla motorer (som tex för ultrasupersopiga Turnigy MultiStar nån typ som ramlade ner för en bekant, tydligen väldigt vanligt).

    Får grunna vidare lite... =)
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  6. #6

    Standard

    Lite svårt det där, men jag tänker genast på Hobbywing. Deras volymer är så stora att det bör vara lätt att hitta klagomål ifall de har problem med en speciell modell.

    Jörgen

  7. #7

    Standard

    Jag ångrade mig, om jag byggde en större maskin skulle jag inte använda Blheli S då det har active braking vilket jag inte är säker på om det är så värst bra på en större maskin.

  8. #8

    Standard

    RCFlight har Maytech... Any good?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •