Reklam

 
Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 35 av 35

Ämne: Vad köper ni för Pixhawk's?

  1. #21

    Standard

    Har jag fattat rätt att senaste mjukvaran funkar med alla Pixhawk (1, 2, 2.1)?
    Anledningen till att välja en senare HW-version är främst kvalitet (driftsäkerhet, livslängd, sensor-redundans)?

  2. #22

    Standard

    Som jag förstått så ska väl nog senaste programvara funka i samtliga, men att "ettan" kanske inte räcker till snart. Har ej kollat noggrannare om detta. Nytt behöver inte vara bättre kvalitet och det kommer alltid nya funktioner, som kan krångla. Men 2.1 ser ju väldigt gedigen ut. =)
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  3. #23

    Standard

    Vad är skillnaden mellan APM och Pixhawk?
    och vad jag förstått är Pixhawk 2 nyare (precis släppt?) än 2.1?
    För en som precis börjat med multirotor är det milt sagt en djungel :/

  4. #24

    Standard

    - APM är gamla grejjan (duger till det mesta som alla behöver idag, men med äldre firmware)
    - Pixhawk är efterföljaren
    - Och sen kom Pixhawk 2 (som finns i Solo som funnits ett tag har jag för mig)
    - Nu även Pixhawk 2.1. (släpptes i september 2016)

    Var har du sett att 2 är nyare än 2.1?

    För de som undrar vad PX4 är så är det i stort sett det som Pixhawk bygger på. Dvs en Pixhawk är ett kort med PX4 samt lite andra komponenter för att skapa en komplett produkt.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  5. #25

    Standard

    Hmm, jag kanske blandar ihop APM verisionerna, gick in på pixhawks hemsida och såg att de släppt 2.1, är det den som skeppas ut just nu?

  6. #26

    Standard

    Japp, batch 2 är på gång. Vet ej exakt när den är tillgänglig, om alla inte redan beställt varenda en. Men i februari va det snack om att den skulle dyka upp igen. Eventuellt i mars vad gäller Sverige (RCTech).

    Förr fanns APM 2... sen APM 2.5an fanns väl 2013. 2014 va det APM 2.6. Pixhawk 1 2015, ... Pixhawk 2 är jag osäker på när kom. Pixhawk 2.1 september 2016.

    Pixhawks hemsida? Det är många tillverkare som gör Pixhawk.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  7. #27

    Standard

    Inte för att det kanske är så intressant men Deventions(Walkeras) FlightController DEVO-M är en kopia av APM.

  8. #28

    Standard

    Är väl rätt många som använder samma grejer, men i egna utföranden eller kopior. Kopior rekommenderar jag inte. Devo-M liknar int ett dugg, men kan ju ändå vara samma komponenter och använda samma firmware (moddad för Walkeras behov). Stora chipet är kanske på undersidan?!

    Devo-M https://walkera-fans.de/wp-content/u...-m_0033645.jpg
    3DR APM 2.5: http://ardupilot.org/copter/_images/apm25.3.jpg
    APM 2.8 (efterföljande kopia till 2.6): https://www.valuehobby.com/media/wys...Hrt_EV49T0.jpg
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  9. #29

    Standard

    Ja, den är inte kopierad utseendemässigt. Men elektroniken och mjukvaran är densamma. Jag har haft både DEVO-M och APM och användarmässigt var det identiskt. Båda har Atmega2560.

    Pixhawk är väll 32-bit och mer minne medan "de flesta andra" är 8-bit? Jag har för mig att det var det som var säljargumenten när den kom.

  10. #30

    Standard

    Japp, 32-bit i Pixhawk's. Mer fart och mer minne samt mycket mer kompetent. APM är 8-bit. Finns ingen orsak att köpa APM idag, såvida man inte klarar sig med det. Folk klarar sig med 35MHz idag också, men man köper nog 2.4GHz.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  11. #31

    Standard

    Iofs så finns det massor av 32-bit FC idag för racing men visst finns det väll vissa som även klarar GPS mm? Som Naze32 tex.

  12. #32

    Standard

    Det är ganska mycket skillnad på att kunna koppla in en GPS och att kunna använda den för navigering.

  13. #33

    Standard

    Jorgen: Kan man rent fysiskt koppla ihop något så är det mjukvaran som avgör vad man kan göra sedan När jag googlade så var första träffen iNav som var waypoint navigation för Naze32, CC3D, SPracingF3 m.fl.

  14. #34

    Standard

    Pixhawk med GPS, PM, telemetri och tex Mission Planner i laptopen är en helt annan dimension än Naze32 med GPS och RTL-funktion. Vad tänkte trådskaparen använda grejerna till? Annars finns ju en enklare varian... DJI.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  15. #35

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av SniffSwe Visa inlägg
    Jorgen: Kan man rent fysiskt koppla ihop något så är det mjukvaran som avgör vad man kan göra sedan När jag googlade så var första träffen iNav som var waypoint navigation för Naze32, CC3D, SPracingF3 m.fl.
    Va roligt att det äntligen händer något med det där, jag följde navigeringsbiten ganska länge men det hände inte ett smack på ett par år. Så jag gav upp om användbar navigeringskod. Men nu ser det ju ut att ha lite grundläggande funktioner, det skall bli roligt att prova i år.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •