Reklam

 
Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 28 av 28

Ämne: Har blivit med en Josefin:-)

  1. #21

    Standard

    Josefin var min andra motormodell (efter Gårdstad SK78) och den som jag lärde mig behärska denna konst med! Motorn var en tvärspolad OS .40 tvåtakt som jag sparat av nostalgiska skäl ännu till denna dag. Härlig kärra!

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	1980-05-Josefin.jpg 
Visningar:	186 
Storlek:	49,5 KB 
Id:	61139
    /Leif

  2. #22
    JonasHs avatar
    Reg.datum
    nov 2016
    Inlägg
    464
    Jobb
    .
    Klubb
    Mölndals MF

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av No4 Visa inlägg
    Måste erkänna att man blir lite avundsjuk. Josefin var den första RC kärra som jag byggde på slutet av 70 talet när jag började flyga RC. Nästan alla mina klubbkompisar byggde också en Josefin. Vi hade så mycket skoj med "henne". Bosse Gårdstad satte pilen mitt i tavlan med denna underbara flygmaskin. Han har gjort många andra kul kärror men Josefin blev hans bästa tycker jag, och jag har flygit de flesta maskiner han gjort. Hon ser ju ut som en äkta dubbeldäckare och är lättflygen och ändå rolig för den som kan flyga. Ingen annan nybörjarkärra var så fin på den tiden , då Falcon 56or och andra trainers såg hemskt fula ut. Vi flög våra Josefin med allt från Veco 21 (3,5 kubikare) till 6,5 kubikare, eftersom vi fortfarande gick i plugget och hade lite pengar. Josefin funkade med allt, hjul, skidor och flottörer och ibland kaststart då vi flög på någons åker. Mitt råd är att du ska akta dig för att flyga henne baktung. Var noga med att få TPn rätt. Inte för stora roderutslag. Jag döpte min dotter till Josefine.....
    Härligt minne Jonas! Jag ska vara noga med CG och tack för berättelsen. Alltid trevligt att läsa om andras erfarenheter och upplevelser.

  3. #23
    JonasHs avatar
    Reg.datum
    nov 2016
    Inlägg
    464
    Jobb
    .
    Klubb
    Mölndals MF

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av pernstig Visa inlägg
    Josefin var min andra motormodell (efter Gårdstad SK78) och den som jag lärde mig behärska denna konst med! Motorn var en tvärspolad OS .40 tvåtakt som jag sparat av nostalgiska skäl ännu till denna dag. Härlig kärra!

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	1980-05-Josefin.jpg 
Visningar:	186 
Storlek:	49,5 KB 
Id:	61139
    Det ska bli riktigt spännande att flyga henne! Hon är klädd med siden så får flyga försiktigt. Siden ska vara svårlagat har jag hört.

  4. #24

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Siden är inte speciellt svårlagat, bara lite 'Old School`.
    All färg måste skrapas bort på fästytorna, sen ska nya laglappen lackas fast med cellulosa-/zaponlack, och sträckas med zaponlack, helst blandat med lite spännlack eller dope.
    Retroholic!

  5. #25
    JonasHs avatar
    Reg.datum
    nov 2016
    Inlägg
    464
    Jobb
    .
    Klubb
    Mölndals MF

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Thomas Visa inlägg
    Siden är inte speciellt svårlagat, bara lite 'Old School`.
    All färg måste skrapas bort på fästytorna, sen ska nya laglappen lackas fast med cellulosa-/zaponlack, och sträckas med zaponlack, helst blandat med lite spännlack eller dope.
    Tack Thomas, verkar ju inte så svårt. Hoppas dock inte att jag behöver dessa kunskaper på ett tag:-)

  6. #26
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Nu går det inte att se hur motorkåpan är fäst i planet, men gör detta ordentligt, det är inte så kul när motorn blir en projektil och resten av planet blir baktungt och utan drivning.
    fredrik

  7. #27

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Thomas Visa inlägg
    Siden är inte speciellt svårlagat, bara lite 'Old School`.
    All färg måste skrapas bort på fästytorna, sen ska nya laglappen lackas fast med cellulosa-/zaponlack, och sträckas med zaponlack, helst blandat med lite spännlack eller dope.
    Jag brukar göra så här:
    Utöver vad som Thomas skriver brukar jag göra så här:
    När den gamla färgen skrapts/putsats bort "grundar" jag ytan där sidenet ska fästas med cellulosalack som får torka. Om det inte är stora skador så brukar jag fukta sidenet med en sprayflaska och därefter krama ut det ordentligt innan det breds ut över skadan. Därefter fäster jag det mot underlaget genom att pensla med aceton. Acetonet löser upp den underliggande lacken och avdunstar fort vilket gör att sidenet fäster omedelbart. Det fungerar fint även om sidenet är fuktigt. När sidenet torkar sträcks det lite så att det blir slätt och fint. Därefter kan man ge sig på ytbehandling.
    Om du inte har cellulosalack och dope (spännlack) så brukar det gå bra att köpa från exempelvis Hobbyträ eller Arigoteknik

  8. #28

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •