Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 28

Ämne: Har blivit med en Josefin:-)

  1. #1
    JonasHs avatar
    Reg.datum
    nov 2016
    Inlägg
    464
    Jobb
    .
    Klubb
    Mölndals MF

    Standard Har blivit med en Josefin:-)

    Hej,
    Hittade en Josefin som var till salu nu i helgen! Verkar välbyggd och mycket fin med många små detaljer och lösningar. Lite av charmen med att köpa begagnat är att se hur andra har byggt och deras lösningar.

    Nu ska hon få en elmotor monterad och jag får bygga en ny motorkåpa till henne. Någon form av lucka för batteriet får det bli också.

    Här är några bilder på henne:

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_0398.jpg 
Visningar:	664 
Storlek:	46,2 KB 
Id:	61121

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_0399.jpg 
Visningar:	474 
Storlek:	57,3 KB 
Id:	61122

  2. #2


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Såg ju riktigt proper ut. Vad har det suttit för motor i den ?
    Roger

  3. #3

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    What a Beauty!
    Retroholic!

  4. #4
    JonasHs avatar
    Reg.datum
    nov 2016
    Inlägg
    464
    Jobb
    .
    Klubb
    Mölndals MF

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Såg ju riktigt proper ut. Vad har det suttit för motor i den ?
    Roger
    Jag tror att det har suttit en OS 40 4-takt. Planet är gammalt, skevroderservot var märkt med 1983 så jag antar att modellen är byggd då.

  5. #5
    JonasHs avatar
    Reg.datum
    nov 2016
    Inlägg
    464
    Jobb
    .
    Klubb
    Mölndals MF

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Thomas Visa inlägg
    What a Beauty!
    Tack, det tycker jag med:-) Har bra proportioner och jag gillar det långa bakpartiet som förmodligen gör henne lugn och stabil i luften.

  6. #6


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av JonasH Visa inlägg
    Tack, det tycker jag med:-) Har bra proportioner och jag gillar det långa bakpartiet som förmodligen gör henne lugn och stabil i luften.
    ...men även innebär en risk att den blir baktung. Kolla hur mycket vikt du behöver i nosen innan du dimensionerar el-drivlinan.
    Roger

  7. #7
    JonasHs avatar
    Reg.datum
    nov 2016
    Inlägg
    464
    Jobb
    .
    Klubb
    Mölndals MF

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    ...men även innebär en risk att den blir baktung. Kolla hur mycket vikt du behöver i nosen innan du dimensionerar el-drivlinan.
    Roger
    Jag tänkte göra en lösning där batteriet kan justeras ut i motorkåpan ifall det behövs. Har också tagit bort bly som satt bak på planet. Den ska vara "lättbyggd" i bakpartiet jämfört med originalet. Byter nog också höjd- och skevroderservona till lättare och modernare saker (de sitter en bit bakom vingarna).
    Men visst är jag lite orolig att den blir baktung och det är tråkigt att behöva använda bly framtill.

    Jag vet inte var CG ska vara ännu så är det någon som vet blir jag mycket tacksam! Annars får det bli 1/3 av vingen att utgå ifrån.

  8. #8
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    du kanske kan fråga bosse själv angående tyngdpunkt?
    Adressen ska vara enligt sidan http://www.gardstad.se/jose/jose.htm
    fredrik

  9. #9

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Angående tyngdpunkten för Josefin: Tyngdpunkten ligger lika långt bakom den främre baldakinpinnen som den är hög. Josefin bygger man på känn, men om man vill mäta är ett lite mer precist mått ca. 5,5-6 cm bakom den främre baldakinpinnen.

  10. #10

    Standard

    Denna artikel hjälpte mig en hel del när jag konverterade en gammal kärra till el.

    http://www.flyrc.com/glow-to-electri...n-tips-part-i/

    //R

  11. #11
    JonasHs avatar
    Reg.datum
    nov 2016
    Inlägg
    464
    Jobb
    .
    Klubb
    Mölndals MF

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Balcke Visa inlägg
    Denna artikel hjälpte mig en hel del när jag konverterade en gammal kärra till el.

    http://www.flyrc.com/glow-to-electri...n-tips-part-i/

    //R
    Tack för tips på intressant artikel.

    Fick hjälp med motorval av Magnus på MBS RC Models och har precis börjat installera motor (http://www.mbs-rcmodels.se/motorer/e...1100rpmv-2-3s/) , fartreglage (http://www.mbs-rcmodels.se/fartreglage/ztw-45asbec/) och batteri. Propeller blev en 11x7.
    Det blev nya servon också då de som satt i var från slutet av 70-talet.

  12. #12
    JonasHs avatar
    Reg.datum
    nov 2016
    Inlägg
    464
    Jobb
    .
    Klubb
    Mölndals MF

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Michael Visa inlägg
    Angående tyngdpunkten för Josefin: Tyngdpunkten ligger lika långt bakom den främre baldakinpinnen som den är hög. Josefin bygger man på känn, men om man vill mäta är ett lite mer precist mått ca. 5,5-6 cm bakom den främre baldakinpinnen.
    Tack Michael! Men vad är en baldakinpinne för något? Är det stagen från kroppen till övre vinge?

    mvh Jonas

  13. #13
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av JonasH Visa inlägg
    Tack Michael! Men vad är en baldakinpinne för något? Är det stagen från kroppen till övre vinge?

    mvh Jonas
    Titta på detta inlägg. Stagen ovanför kroppen ej vingarna
    http://www.rcflyg.se/forum/showthrea...l=1#post338523
    fredrik

  14. #14

    Standard

    Låter som ni pratar om samma sak. =)
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  15. #15
    JonasHs avatar
    Reg.datum
    nov 2016
    Inlägg
    464
    Jobb
    .
    Klubb
    Mölndals MF

    Standard

    Ja det verkar så, toppen!

    Väntar nu på ackar och så hoppas jag att CG hamnar rätt. Bilder på installation av motor och nya motorkåpan kommer.

  16. #16
    No4s avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Inlägg
    165
    Jobb
    Vinodlare och äkta mångsysslare inom hobbyn.
    Klubb
    Värhulta Air Force

    Standard

    Måste erkänna att man blir lite avundsjuk. Josefin var den första RC kärra som jag byggde på slutet av 70 talet när jag började flyga RC. Nästan alla mina klubbkompisar byggde också en Josefin. Vi hade så mycket skoj med "henne". Bosse Gårdstad satte pilen mitt i tavlan med denna underbara flygmaskin. Han har gjort många andra kul kärror men Josefin blev hans bästa tycker jag, och jag har flygit de flesta maskiner han gjort. Hon ser ju ut som en äkta dubbeldäckare och är lättflygen och ändå rolig för den som kan flyga. Ingen annan nybörjarkärra var så fin på den tiden , då Falcon 56or och andra trainers såg hemskt fula ut. Vi flög våra Josefin med allt från Veco 21 (3,5 kubikare) till 6,5 kubikare, eftersom vi fortfarande gick i plugget och hade lite pengar. Josefin funkade med allt, hjul, skidor och flottörer och ibland kaststart då vi flög på någons åker. Mitt råd är att du ska akta dig för att flyga henne baktung. Var noga med att få TPn rätt. Inte för stora roderutslag. Jag döpte min dotter till Josefine.....
    Jag vet att alla drömmer om en P-51 Mustang.

  17. #17
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av JonasH Visa inlägg
    Tack för tips på intressant artikel.

    Fick hjälp med motorval av Magnus på MBS RC Models och har precis börjat installera motor (http://www.mbs-rcmodels.se/motorer/e...1100rpmv-2-3s/) , fartreglage (http://www.mbs-rcmodels.se/fartreglage/ztw-45asbec/) och batteri. Propeller blev en 11x7.
    Det blev nya servon också då de som satt i var från slutet av 70-talet.
    Med den lätta setupen ska du sätta batteriet så långt fram som det öht går, t.o.m framför tankplaceringen i metanolutförandet.
    Jämfört med .40 glidlagrad som brukar väga 350gram + 200 gram bränsle, har du 140gram motor + 24 gram fartreglage. Jag hade själv valt minst 175 grams motor för att slippa blya, men det är jag det.
    fredrik

  18. #18

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    480
    Jobb
    Ingenjör
    Klubb
    RCFF -Ingen klubb- Bor i GBG

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av No4 Visa inlägg
    Måste erkänna att man blir lite avundsjuk. Josefin var den första RC kärra som jag byggde på slutet av 70 talet när jag började flyga RC. Nästan alla mina klubbkompisar byggde också en Josefin. Vi hade så mycket skoj med "henne". Bosse Gårdstad satte pilen mitt i tavlan med denna underbara flygmaskin. Han har gjort många andra kul kärror men Josefin blev hans bästa tycker jag, och jag har flygit de flesta maskiner han gjort. Hon ser ju ut som en äkta dubbeldäckare och är lättflygen och ändå rolig för den som kan flyga. Ingen annan nybörjarkärra var så fin på den tiden , då Falcon 56or och andra trainers såg hemskt fula ut. Vi flög våra Josefin med allt från Veco 21 (3,5 kubikare) till 6,5 kubikare, eftersom vi fortfarande gick i plugget och hade lite pengar. Josefin funkade med allt, hjul, skidor och flottörer och ibland kaststart då vi flög på någons åker. Mitt råd är att du ska akta dig för att flyga henne baktung. Var noga med att få TPn rätt. Inte för stora roderutslag. Jag döpte min dotter till Josefine.....
    Kan bara instämma, av alla Gårdstads konstruktioner är det Josefin som på något sätt blev en fullträff. Omisskännligen en traditionell dubbeldäckare från flygets glansdagar, som ser ut som ett riktigt flygplan utan att för den skull vara en halvskalamodell av någon känd förebild. Och dessutom fick hon ju bli TV-stjärna på ålderns höst!
    Kör flygplan, med eldrift eller på hang.

  19. #19


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Jag håller med Fredrik om att även jag nog valt en tyngre motor även om effekten i den valda troligen räcker. Men motorn sitter ju längst fram så det enklaste sättet att undvika en baktung kärra är ju att öka på motorvikten.
    Roger

  20. #20
    JonasHs avatar
    Reg.datum
    nov 2016
    Inlägg
    464
    Jobb
    .
    Klubb
    Mölndals MF

    Standard Har blivit med en Josefin:-)

    Här kommer några bilder på motorinstallationen, de nya servona (det blev väldigt luftigt!) och nya motorkåpan (som inte är färdig ännu).







    Skickat från min iPhone med Tapatalk

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •