Hej!

Jag har tänkt att återuppta modellflygning efter att ha gjort ett litet uppehåll i 15 år. På den tiden flög jag en Blue Phoenix med en Futaba Skysport 4, 35 mHz som beställdes via telefon då den affären inte hade någon hemsida. Det var under samma era som Hobbex hade ett riktigt stort utbud med kvalitetsmodeller, motorer, radio och det va inte igår direkt. Jag minns att lithiumackar precis hade kommit ut på marknaden men att prissättningen på dessa gjorde så att folk fortfarande ansåg att det var värt att flyga runt med NiMh-ackar som vägde lika mycket som ett större bilbatteri...

Nu är det som så att jag precis dammat av dom grejerna och räddat alla servon ur diverse flygplan där drömmar fanns men som aldrig lämnade marken och efter lite snabbt googlande så upptäckte jag till min stora fasa att min sändare nu huserar på sidor som innehåller "antik" och "historisk modellflygning" i beskrivningarna.

Fråga 1
Logiskt nog är ju min första fråga, vad har jag missat egentligen? Jag är inte ens 30 och jag är tydligen med i gänget som flög med antik radioutrustning. Minns dock att det även på den tiden gnälldes över att "du skulle ha varit med när jag började på 80-talet då precisionen i spakarna hade en viss fördröjning med överraskningsmoment för när servona faktiskt skulle röra på sig"

Fråga 2
Kan jag ta mina gamla Futaba S3003-servon och koppla ihop dom med en moden utrustning? Och tvärt om, kan jag ta modern utrustning såsom fartreglage osv och sätta ihop med min gamla mottagare?

Fråga 3
Jag såg att det går att konvertera den till 2,4 gHz. Vad är fördelarna respektive nackdelarna? Att antennen är kortare räknas inte...

Fråga 4
Detta är nog den mest intressanta frågan jag har. Är Hitech fortfarande det märke på radioutrustning som alla spyr galla över eller har dom kommit upp sig på kvalitetsstegen?


Jag har laddat upp batterierna som har legat urladdade sen jag lade sakerna på hyllan och allt fungerar klockrent. Radion har jag varit rädd om och kastat runt som aldrig förr för att den varit ivägen vid bostadsbyten samt storstädningar men det är fortfarande superprecision i spakarna.