Reklam

 
Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 33 av 33

Ämne: Ett litet skutt från då till nu.

  1. #21


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 922
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Möjligen är nya Horus lite mindre "hobby" och lite mera "fasta/fördefinierade" funktioner eftersom den som standard inte kör OpenTx utan FrSkys eget "operativsystem". Men annars är det nog lite som Kristoffer säger. Lite därför som jag också fortsätter med min Futaba 10C parallellt med Taranisen.
    Roger

  2. #22

    Standard

    Jag har förstått att taranis är en väldigt speciell radio men fördelen för mig är att jag har en vän som är programmerare och allt har ju redan gjorts så det mesta går ju att läsa sig till och kopiera tillvägagångssätt. Det är först när ma vill hitta på egna saker som det blir problem men länge leve internet.
    Mvh
    Niklas

  3. #23

    Standard

    Din budget är rätt generöst tilltagen, för ca 6000kr får du en Futaba 14sg vilket är en toppmodell i segmentet. Futaba är ändå ansett som ett ganska dyrt märke. Personligen gillar jag Futaba och har i princip bara använt dem med något enstaka undantag. Använder dock JR och Hitecservon, analoga och digitala, och de funkar jättebra. Hitec har definitivt snäppt upp sig de sista 10 åren.

  4. #24

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    481
    Jobb
    Ingenjör
    Klubb
    RCFF -Ingen klubb- Bor i GBG

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Samfaran Visa inlägg
    Jag har förstått att taranis är en väldigt speciell radio men fördelen för mig är att jag har en vän som är programmerare och allt har ju redan gjorts så det mesta går ju att läsa sig till och kopiera tillvägagångssätt. Det är först när ma vill hitta på egna saker som det blir problem men länge leve internet.
    Ta en liten titt på den långa Taranis-tråden här så ser du om det är något för dig! Det finns också några bra youtube-kanaler och webbsidor med tips på hur man programmerar "väl". Jag arbetar med utveckling av styrsystem/mjukvarufunktioner. Allt jag kom på att jag ville göra gick fint att implementera.

    Som exempel är det fantastiskt skönt att konstruera en mix och sätt mixprocent på en slider, logga allt, flyga och vrida till till det blir bra - klart! Som exempel något lätt som dykroderkompensering sfa gas. Med en enkel radio får man gissa ett värde, flyga, landa, byta värde, flyga, gissa osv. Med Taranisen är det bara att flyga och vrida den ratt/slider man assignat tills man blir nöjd. Jag satte även en "ramp" som begränsar servohastigheten så att dykmixen släpar lite så att när man drar på gas hinner planet få upp farten lite medan dyk gradvis läggs på. Med loggning på kan man i efterhand se vad man gjorde och sätta fasta värden.

    Och detta är bara en simpel sak av alla grejer man kan göra; flaps, reflex, butterfly, snapflaps, olika modes (speed, thermal, acro, launch....) jag kunde inte begränsa mig! Det blev lite för mycket PC och lite för lite RC

    Open TX med Companion är dock lättanvänt. För mig som professionellt sysslar med antingen ren kod eller grafiska gränssnitt (ex Simulink) är det dock lite gammaldags/bökigt med upplägget med olika screens men det funkar bra och är nödvändigt om man programmerar i radion.

    Jag saknar ljud/tal samt ramper och fria mixar på min MPX Cockpit SX men klarar mig utan.
    Kör flygplan, med eldrift eller på hang.

  5. #25

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Samfaran Visa inlägg
    Jag har förstått att taranis är en väldigt speciell radio men fördelen för mig är att jag har en vän som är programmerare och allt har ju redan gjorts så det mesta går ju att läsa sig till och kopiera tillvägagångssätt. Det är först när ma vill hitta på egna saker som det blir problem men länge leve internet.
    Om du inte tycker att det är för jobbigt med Taranis programmering så är det en superradio, den kan "allt" men är verkligen bedrövlig att programmera jämfört med användarvändliga apparater. Jag skulle valt en FrSky radio om jag skulle köpa nytt idag, men jag tänker inte byta min DX18 förrän den säger till själv.

    Jag tror att det finns en Spektrum DX18 generation 1 (utan talsyntes) för 2500kr bland annonserna. Det känns som mycket radio för pengarna, jag var väldigt nöjd när jag hittade en för 6000kr när de var nya.

    Gen1 och Gen2 varianterna på olika Spektrum sändare är ganska förvirrande. DX18 gen1 är tex den sista radion Spektrum släppte utan talsyntes, så det är i stort sett bara det som skiljer mellan gen1 och gen2. På andra som tex DX6 och DX6 Gen2 så skiljer det tio år, i stort sett samma med DX7 g1 och g2. DX8 och DX7s är någonstans mitt emellan, kanske fem till sex år.

    DX8 fick en stor mjukvaruuppgradering för ett par år sedan, det gör den troligtvis användbar i några år till och jag tror att det är den enda gamla Spektrum radion man bör tänka sig. Men då skall den vara ganska billig. DX18 gen1 är en trevlig radio, om man kan tänka sig att inte ha talande telemetri så är det nog bara DX18G2 och DX20 som är bättre. I övrigt kan man nog bortse helt från G1 apparaterna, skillnaden till G2 är för stor.

    Jörgen

  6. #26

    Standard

    Att telemetri utan tal är värdelöst är inte min erfarenhet. Vissa(jag) vill inte att radion pratar och då funkar telemetri utan tal perfekt

  7. #27

    Standard

    Om du (som jag!) känner för att lägga tid på fiffiga lösningar som förenklar under flygning och intrimning så är Taranis/OpenTx radion för dig.

    Plus
    Mycket flexibelt open source operativsystem (Open Tx).
    Talad info som finns på svenska.
    Bra sortiment av mottagare, alla med telemetri.
    Datorprogram för uppdateringar, backup, redigering och simulering.
    Hobby i hobbyn att programmera smarta lösningar som förenklar flyg och flygtrimning.
    Lågt pris.


    Minus
    Inläringströskel för Open Tx
    Hårdvaran med ibland bristande kvalitetskontroll
    Bruksanvisningarna
    /Leif

  8. #28


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 922
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Men skall man använda telemetri under flygningen så är ju talande telemetri ett krav för man vill ju inte behöva titta på displayen samtidigt som man flyger. Så utan talade telemetri är den nog inte så mycket värd, tyvärr.
    Roger

  9. #29
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 664
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Talad telemetri passar bäst för nöjesflygare, t.ex för att veta flyghöjd eller tid kvar innan batteriet är slut, medan jag föreställer mig att tävlingsflygare går hem och analyserar ström vs stig. Och i det sammanhanget räcker nog telemetri utan ljud (men med loggning).

    Skickat från min FrSky Taranis med tapatalk
    fredrik

  10. #30

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    481
    Jobb
    Ingenjör
    Klubb
    RCFF -Ingen klubb- Bor i GBG

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av freddan_6 Visa inlägg
    Talad telemetri passar bäst för nöjesflygare, t.ex för att veta flyghöjd eller tid kvar innan batteriet är slut, medan jag föreställer mig att tävlingsflygare går hem och analyserar ström vs stig. Och i det sammanhanget räcker nog telemetri utan ljud (men med loggning).

    Skickat från min FrSky Taranis med tapatalk
    Precis, man har verkligen användning för båda. Det är inte svartvitt och det ena utesluter verkligen inte det andra.

    Jag loggade tex höjd med telemetri för att i efterhand se stigprestanda. Det måste man inte tävla för att kolla. ä

    Som tidigare logga spakutslag för mixtuning. Det görs lokalt. Men om man har fler sensorer finns fler möjligheter där.

    Samtidigt lät jag den också tala om för mig hur högt jag var tex 100m. Samt batterivolt och ackumulerad motortid. Med alla knappar som finns hade jag även utrop på "low rates" och vad sliders gjorde. Det är lätt att tappa bort sig ...

    Så tal eller logg, vare sig man har telemetri eller inte, går att använda på massor av sätt med lite fantasi.

    pernstigs summering är spot on. Jag skulle nog lägga till "Support" som ett minus också. Den där sörjan med INT/EU/EU-lbt sköttes illa från FRSky. Och de bytte ut sw på sin hemsida men behöll namnen.
    Kör flygplan, med eldrift eller på hang.

  11. #31

    Standard

    Jag tänkte att "alla" inte ser det som en deal-breaker om radio inte har tal. Jag motsatte mig lite i argumentet att om radion inte har tal så är det ingen mening att den har telemetri heller. Precis som Freddan och Kristoffer skriver så kan telemetri användas på många sätt och att "tal" skulle vara en förutsättning är inte helt sant i alla förekommande fall.
    Jag håller med om att det såklart är bra om radion har tal men för min del ligger "tal" långt ner på prio-listan medan "telemetri" ligger ganska högt.

    Sen kan jag tycka att talande radios inte riktigt hör hemma i de fall då man flyger med andra. Infon som ges via talet är ju väldigt irrelevant för andra och kan i vissa lägen störa. Jag har tävlat en del inom RC och man blir ibland störd av att någon glömt(eller bara inte bryr sig?) att slå av talet på sin radio och hade jag också varit van vid att min radio talar så hade jag ju även reagerat på att det kunde vara min radio som bråkar. För övrigt så tror jag faktiskt att just detta är en anledning till att tex Futaba bara har tal via hörsnäcka på sina modeller, man stör sig inte lika mycket på en Futaba-radio eftersom radion i värsta fall ger ifrån sig någon diskret pip-signal(likt transpondrar och annan utrustning).

    Men...såklart är det ingen nackdel att en radio har tal, det är grymt bra! Tänk bara på att alla runtomkring kanske inte är jätte intresserad av just eran info och använd då hörsnäcka

  12. #32

    Standard

    Där jag kan tänka mig att man vill ha tal är väl om man flyger fpv vilket jag är väldigt sugen på att göra. Vill man inte använda det i närheten av andra så kan man ju använda hörsnäcka.
    Mvh
    Niklas

  13. #33

    Standard

    Om du flyger FPV så kan du köra med OSD och ser då datan du vill se direkt i skärmen

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •