Reklam

 
Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Kluring

  1. #1

    Standard Kluring

    Är på jakt efter ritning till Kluringen, vet att det är ett långskott, men kan ju alltid fråga om någon har tillgång till en. Finns väldigt lite referenser på nätet. Hittade att den skulle presenterats i Allt om Hobby 1976 nr1.
    Den bör ha funnits med i någon tidning runt tio år senare då jag fick kunskap om den. Bra aerobatic-trainer för fyrtiomotor.

  2. #2


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 922
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Testa med att kontakta konstruktören själv vilken var Lars Grahn, Avesta.
    Träffade honom i våras om jag inte minns fel så han kan säkert svara på dina frågor och kanske också ha nån ritning liggandes.
    Roger

  3. #3

    Standard

    Tackar, jag kollar på om detta kan leda till något.

  4. #4

    Standard

    Skicka mig ett pm med mail-adress kan jag kopiera (men det är inte mycket till ritning)
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	1;1.jpg 
Visningar:	172 
Storlek:	69,4 KB 
Id:	61190

  5. #5

    Standard

    Kul att en fråga om Kluringen kom upp just nu i dagarna när jag Googlade efter om någon flyger med sådana idag. Jag har en på vinden som jag tänkte "aktivera" igen ihop med tonårsbarnen, kan dock kräva lite reparation först (efter alla flyttar under 40 år..).
    Kluringen är ett utmärkt val, det var det plan jag fick ut mest av när jag byggde o flög 1976-79. Lättflugen, manövrerbar och snygg.
    Jag skall se om jag har ritningen kvar på vinden.

  6. #6

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    FlyBy,
    Är det den stora Klruring för 60/10 cc motor du har eller är det den för 40/6,5 cc motor?

    I Allt om hobby nr 1 1976 står att den stora har 1700 mm spännvidd men i Aoh nr2 1985 står det 1770 mm spännvidd.
    Vet du vilken spännvidd den stora Kluring egentligen har?

    /Bo

  7. #7

    Standard Kluring för 40-motor

    Citat Ursprungligen postat av bem Visa inlägg
    FlyBy,
    Är det den stora Klruring för 60/10 cc motor du har eller är det den för 40/6,5 cc motor?

    I Allt om hobby nr 1 1976 står att den stora har 1700 mm spännvidd men i Aoh nr2 1985 står det 1770 mm spännvidd.
    Vet du vilken spännvidd den stora Kluring egentligen har?

    /Bo
    Bo,
    Jag byggde för 40 motor, den större vet jag inte mer om än vad som står i AoH.
    40-modellen gick bra med en Schneurle-portad Webra 40, vilken på pappret hade samma toppeffekt som en traditionell 60.

  8. #8

    Standard

    Någon som har koll på materiallista till Kluring? Ritningen är mycket enkel och visar inte mycket på detaljer. Till exempel lister till vingbalk (antagligen furu), tjocklek på kroppsidor mm. Jag "klurar" nog ut det men om någon sitter på informationen hade det varit bra.

  9. #9

    Standard

    Prova att få tag i konstruktören Lars Gran i Avesta, han kan säkert hjälpa dig med dina frågor.

  10. #10


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 922
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av kristianb Visa inlägg
    Prova att få tag i konstruktören Lars Gran i Avesta, han kan säkert hjälpa dig med dina frågor.
    Hmmm - vad var det jag nämnde i inlägg #2...
    Roger

  11. #11

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av LowPass Visa inlägg
    Någon som har koll på materiallista till Kluring? Ritningen är mycket enkel och visar inte mycket på detaljer. Till exempel lister till vingbalk (antagligen furu), tjocklek på kroppsidor mm. Jag "klurar" nog ut det men om någon sitter på informationen hade det varit bra.
    Enklast är nog att du plottar ut ritningen i skala 1:1 och mäter på den sen med linjal olika lister, kroppsidor osv.
    De få saker det står tjocklek på, direkt på ritningen, t ex "Fena+Sidoroder 10 mm lätt balsa" är nog för den stora Kluring 60 (1700 alt 1770 mm spännvidd).
    Till vingbalkar räcker säkert hård balsalist i korrekt dimension, furulist behövs knappast för hållfasthetens skull i detta fall.


    /Bo

  12. #12

    Standard

    Tackar!

  13. #13

    Standard

    Hittade ritningen, väl begagnad, den mäter 117 x 58 cm. Det är en Kluring "Midi", det var var väl så versionen för .40-motor hette. Om det bara är angivna mått du vill ha så kan jag räkna upp dem:

    Spant i 3mm ply
    Nosplatta i 3mm ply
    Motorspant i 6mm ply
    Kroppssidor i 6 mm balsa , förstärkta med 2 mm tvärs fiberriktningen
    Nos undersida 20 mm balsablock, översida 10 mm
    Trekantslister 15x15 mm på insidan (så att man kan hyvla ned till "oval" form)
    Plyförstärkning där landstället monteras

    Hjul i diameter 65mm

    Fena i 10 mm balsa
    Stabbe i 10 mm "lätt balsa"
    Vinge framkants- och bakkants-plankad i 2 mm balsa
    Framkantslist 10 x 20 balsa
    dito bakkant 10x10
    Skevroder av 8x35 nedhyvlas till 28 mm
    Spryglar 2 mm balsa
    Vinglister 6x10 mm, furu på undersidan, balsa på översidan
    Vingmittsförstärkningar av 3 mm ply, 2 st
    Vform så att ena vingspetsen lyfter 45 mm när den andra vingsidan ligger plant

    Motor riktad 2,5 grader nedåt och åt vänster
    På ritningen har den sporre, jag byggde med nossställ.

    Vilken härlig nostalgitripp att gå igenom ritningen och minnas hur man byggde den en tonårs-vinter!

  14. #14

    Standard

    Toppen! Köpte det mesta som behövs till bygget igår. Ska bli intressant detta. Ovanstående till bra hjälp, även om jag nog gör lite egna lösningar också.

  15. #15

    Standard Skränkning?

    Ytterligare en fundering som inte går att utläsa direkt på ritningen. Hade vingen till Kluringen någon skränkning och i så fall hur mycket? Eller är det så att en aerobatic-kärra (det är ju trots allt en aerobatic-trainer) inte har/ska ha någon skränkning?

  16. #16

    Standard

    Hej, det finns ingen skränkning på stora ritningen heller, så jag byggde nog utan.
    Det gick att flyga med högt nosläge i låga farter med full skevroderkontroll ändå.

  17. #17

    Standard

    Toppen! Ska bli intressant att se hur den flyger. Kommer nog göra ett avsteg från ritningen och inte göra skevroder hela bakkanten utan större längre ut. Och kanske flaps. :-)

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •