Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 31

Ämne: Köpte för klen laddare, hur laddar jag 10.000mah nu?

  1. #1

    Standard Köpte för klen laddare, hur laddar jag 10.000mah nu?

    Hej, jag missade helt att läsa på innan jag köpte laddare, köpte en Imax B6AC v2, men får jag verkligen upp mina 4S 10.000mah i full styrka?

    (ja - jag skall köpa ny laddare)

    /Daniel

  2. #2

    Standard

    Full styrka är inga problem, du kommer att kunna ladda med ca 3 - 3,5A men det tar ju ett par timmar

  3. #3


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Jodå - men du kan nog bara ladda med 3 A så det tar väl ca: 3,5 timme om acken är mer eller mindre tom - såvida inte nån inbyggd timer bryter tidigare.
    Roger

  4. #4

    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    532
    Klubb
    Motala Modellflygklubb

    Standard

    Klart du får, det tar ju bara lite längre tid än med en kraftigare laddare.
    Du lär väl få ut ca 3.3A laddström ur den laddaren vid ca 15V, vilket skulle innebära 3h laddtid för 10Ah. Men så hårt urdragna ackar har du väl inte. Ett par timmar får du nog räkna med i allafall.
    /A

  5. #5

    Standard

    Vilken laddström skall jag använda? Jag har kört på 5A men lär ju inte få det vid 16.8v.

  6. #6

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    50 Watt/(4*4,2 Volt) = 3 Ampere

  7. #7

    Standard

    Tusen tack...
    Acken jag köpte är ett Turnigy Graphene på som sagt 10.000mah, 4S... jag har laddat det med 5A två gånger nu, det tog ca två timmar per gång innan den slutade ladda då. Laddaren sa då att batteriet nått 100%.
    Har laddaren laddat i 100% av sin egen kapacitet då? För femkamp väl knappast ha tryckt i 100% av batteriets kapacitet från "storage load"?

    Ursäkte nyblrjarfrågorna, men jag vill gärna förstå vad som händer "under huven" mer än att bara gilla läget

    /Daniel

  8. #8

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Laddaren har antagligen en automatisk begränsning av den maximala strömmen. Det innebär att om du ställer in en större ström än vad laddaren klarar att leverera reduceras strömmen automatiskt till en säker nivå.
    När laddaren säger ifrån att LiPobatteriet är fullt är det säkert så. Laddcykeln är gjord så att laddaren börjar med att ladda med konstant ström till dess att batteriet nått fram till 4,2 Volt/cell. Därefter går den över till att ladda med konstant spänning, vilket innebär att strömmen succesivt minskar ner mot nära noll efterhand som batteriets laddning närmar sig 100%. När strömmen minskat till en viss nivå indikeras att laddningen är klar och laddaren bryter.

    "Storage charge" betyder att batteriet är laddat till ungefär hälften av full kapacitet. För LiPo brukar detta uppnås när cellspäningen är 3,85 Volt/cell. Om detta var utgångsläget så har laddaren under två timmar lyckats skicka in ca. 5 Amperetimmar i batteriet. Det innebär att medelströmmen under laddningsförloppet var 5 Amperetimmar/2 timmar=2,5 Ampere vilket verkar rimligt.

  9. #9
    338federals avatar
    Reg.datum
    aug 2013
    Inlägg
    127
    Jobb
    Affärsbiträde samt OV i Sverige och Finland
    Klubb
    kanske egen i byn snart

    Standard

    Mer än 300mah så bör man ha bra laddare. Men vissa föredrar att ta det lugnt. Själv brukar jag ladda ute i fält eller på lunch rasten. Hinner t.o.m tömma en lipo 1h rast. Tur så 2 liposar. 10000mah går ganska snabbt med 40A laddström per kanal. Denna räcker åt mig.

  10. #10
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av 338federal Visa inlägg
    Mer än 300mah så bör man ha bra laddare. Men vissa föredrar att ta det lugnt. Själv brukar jag ladda ute i fält eller på lunch rasten. Hinner t.o.m tömma en lipo 1h rast. Tur så 2 liposar. 10000mah går ganska snabbt med 40A laddström per kanal. Denna räcker åt mig.
    I nästa andetag så kan man undra om det är användbart att ladda med 40A på så stora paket. Alla mina stora ackar blir varma vid användning vilket ofta i mina mått utesluter laddning på direkten. Detta ger i praktiken bara en flygning per ack och halvdag. 14S 11600mAh tar ju sin lilla tid att kallna.


    Superhero

  11. #11

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Corpze Visa inlägg
    ... jag har laddat det med 5A två gånger nu, det tog ca två timmar per gång innan den slutade ladda då.

    /Daniel
    Mina laddare har också två timmars max laddtid inställt från fabriken men det går både att ändra tiden och att stänga av tidsbegränsningen "Safety Timer" i menyn "Settings" alternativt "Program".
    /Leif

  12. #12
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Glöm dock inte bort en pågående laddning och stick ifrån den, då kan huset brinna upp om det vill sig illa
    fredrik

  13. #13
    Coxs avatar
    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    229
    Klubb
    Karlstad MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Corpze Visa inlägg
    Acken jag köpte är ett Turnigy Graphene på som sagt 10.000mah, 4S... jag har laddat det med 5A två gånger nu, det tog ca två timmar per gång innan den slutade ladda då. Laddaren sa då att batteriet nått 100%.
    Lite matematik: 5A x 2h x 2ggr = 20000mAh (!)

    Om den gett ca 3A i medlström: 3A x 2h x 2ggr = 12000mAh

    Så visst borde batteriet vara fulladdat nu...
    Kör så det ryker!

  14. #14
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Cox Visa inlägg
    Lite matematik: 5A X 2h X 2ggr = 20000mAh (!)
    Så visst borde batteriet vara fulladdat nu...
    Det är betydligt bättre att räkna på ett normalt laddförfarande med 1C och räkna om till 0.3C för en 3 ggr längre tid.
    Laddningen går över från CI (konstant ström) till CV (konstant spänning) och då ändras laddströmmen från samma som i slutet av CI till 0A. Du måste antigen integrera laddingen över tiden eller räkna direkt på tiden i stället (och det är enklare).

    1C från tomt tar 1.5h, 1C från storage tar 45 minuter.
    0,3C från tomt tar 3*1.5h = 4.5h, 0.3C från storage tar 3*45min=135 min=2h 15min.
    fredrik

  15. #15

    Standard

    Hej alla, jag har nu laddat och flugit några gånger. Jag kör en Quad med Naza flightcontroller som jag ställt att ge första batterivarningen vid 15.6V och den andra varningen (automatisk landning) vid 15.2V, då har varje cell 3.8V vilket jag förstått är lägsta nivå för att inte dra ur ett lipo för mycket?
    efter denna körning tar det ca 2h 15min att ladda fullt, så det stämmer rätt bra.
    får ca 21min hovertime (lite lätt körning också) till andra varningen.

    /Daniel

  16. #16

    Standard

    Lägsta spänningen du kan dra ur ett batteri till verkar skilja en del mellan olika batterier. Jag brukar köra till ungefär 3.8v då det eliminerar storage laddning och då det ger rejäl säkerhetsmarginal. På de plan jag har som drar så mycket ström att jag får mycket kort flygtid så siktar jag nu på 3.7v, det ger också marginal för några varv extra ifall det inte finns plats att landa.

    Men observera att det här är cellspänningen när batteriet fått vila 1-2 minuter! Inte under belastning. I Naza kan du ställa in hur mycket lägre spänningen är när du hovrar än när batteriet vilar. Det står i manualen hur det skall provas ut.

    Jag tycker att en inställning i Nazan som motsvarar 3.8v obelastat låter bra för när den skall flyga hem och landa, du sliter inte på accarna och du riskerar inte att det inte räcker ifall du är högt upp eller har stark motvind. Även efter att accarna börjat åldras. Du kan prova att dra ner den mer genom att hovra försiktigt på låg höjd med en mätare ansluten, då ser du när någon cell börjar ge sig tidigare än de andra. En bättre laddare kan också göra det här för dig.

    Jörgen

  17. #17

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Jorgen Visa inlägg
    Lägsta spänningen du kan dra ur ett batteri till verkar skilja en del mellan olika batterier. Jag brukar köra till ungefär 3.8v då det eliminerar storage laddning och då det ger rejäl säkerhetsmarginal. På de plan jag har som drar så mycket ström att jag får mycket kort flygtid så siktar jag nu på 3.7v, det ger också marginal för några varv extra ifall det inte finns plats att landa.

    Men observera att det här är cellspänningen när batteriet fått vila 1-2 minuter! Inte under belastning. I Naza kan du ställa in hur mycket lägre spänningen är när du hovrar än när batteriet vilar. Det står i manualen hur det skall provas ut.

    Jag tycker att en inställning i Nazan som motsvarar 3.8v obelastat låter bra för när den skall flyga hem och landa, du sliter inte på accarna och du riskerar inte att det inte räcker ifall du är högt upp eller har stark motvind. Även efter att accarna börjat åldras. Du kan prova att dra ner den mer genom att hovra försiktigt på låg höjd med en mätare ansluten, då ser du när någon cell börjar ge sig tidigare än de andra. En bättre laddare kan också göra det här för dig.

    Jörgen
    Hej Jörgen.
    jag har nu flugit ca två ggr per dag med lite justeringar av främst volt-varning och gain på Nazan.
    jag testade att förutom min första varningar lägga till "loss" på 0,2v.
    Efter den inställningen körde jag min Quad till 2:a varningen och den landade automatiskt. Jag mätte sedan upp packet i laddaren och den visade 3.69 - 3.7 - 3.7 - 3.7.
    Är dessa siffror för låga eller är de ok för att få ut max flygtid vs att inte förstöra packet? Notera att detta är efter andra varningen och automatisk laddning, uppmätt ca 5min efter.

    /Daniel

  18. #18

    Standard

    Helt OK värden i vila efter flygning. Det kan vara intressant att veta hur många Ah man kan "få in" i accen efteråt från detta tillstånd.
    /Leif

  19. #19

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av pernstig Visa inlägg
    Helt OK värden i vila efter flygning. Det kan vara intressant att veta hur många Ah man kan "få in" i accen efteråt från detta tillstånd.
    Av en händelse så la jag på minnet att det gick i ca 9200mah, vilket låter som att jag drog ur 92% vilket i sin tur låter alldeles för högt?

  20. #20

    Standard

    Ja, försök ställa om din Naza så att du tar ut max 80%. De är lite klurigt efter vad jag minns, har inte min kvar längre.
    /Leif

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •