Reklam

 
Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 31 av 31

Ämne: Köpte för klen laddare, hur laddar jag 10.000mah nu?

  1. #21

    Standard

    Jag tycker också att det låter bra, men jag tror inte att du har mycket marginal kvar till att en cell börjar vika sig. Min erfarenhet av multicopters är att de tar sjukt lång tid på sig att komma ner när de landar automatiskt. Så länge du inte flyger högt så bör det vara ok. Men du bör prova hur lång flygtid du har kvar.

    En av de egenskaper som min B6 laddare visade innan den blev utbytt mot en riktig laddare var att den räknade fel när den balanserade. Om en cell var låg så laddade den ur de andra för mycket och stod där och stampade tills det råkade bli rätt, tiden gick ut eller tills man stängde av. Den kunde glatt pumpa i 2500mAh i en 2200mAh när det hände. Det är ju inte säkert eller kanske ens troligt att det är det du sett, men mitt förtroende för de där laddar att är mycket lågt.

    Att hovra med en voltmeter som mäter cellspänningen är ett bra sätt att kolla när batteriet verkligen tar slut. När en cell börjar sjunka snabbare än de andra så är det färdigt. Men gå inte under 3.5v i vila under testen. Så stäng av automatisk landning och prova dig fram. Glöm inte ta tid från 3.7v i vila som det står på nu. Hovra precis över marken ifall något händer!

    Jörgen

  2. #22


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Går det att ladda i 9200 mAh så kan det ju lika gärna betyda att acken var på väg att vara helt tom bara sekunder efter landningen så betydligt mycket mera marginal måste till. Att dom är märkta 10.000 mAh är ju ingen garanti att dom klarar detta och ännu känsligare är det om det är kallt när du flyger. Sen är det lite lurigt med modernare ackar med "högt C-tal" för de kan ta slut väldigt plötsligt - t ex Graphene-ackar. Och då är vilospänningen ändå förhållandevis hög.
    Roger

  3. #23

    Standard

    Tack för tipsen - Jag skall justera mer och mäta mig fram, vid nästa HK-order åker en balansmätare med.
    Nu skall jag välja radio (lånar en DX6i av en polare), det är en djungel man skall hacka sig igenom också!

  4. #24

    Standard

    Jag skulle nog ökat spänningen som den auto landar vid tills du gjort de där testerna. Som Roger säger så kan det vara väldigt lite ström kvar i batteriet även om det står på 3.7v i vila. Batteriet tar slut VÄLDIGT plötsligt när det väl är dags.

    Jörgen

  5. #25
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Din laddares siffror på hur mycket laddning den tryckt i batteriet är inget att styra ditt liv efter. Siffrorna på hur mycket laddning det går i ska nog verifieras med en bättre laddare.

    Speciellt som du går utanför normalt beteende med laddning med 0,3C. Laddar man under 1C brukar avrundningsfel ställa till det och mätnoggrannheten sjunker. Jag har en annan laddare (SJ Swallow Advanced) jag bara laddar sändarlipo med, då den kan ladda via balanssladden så jag slipper extra adapter. Laddar jag ett sändarlipo med 1C så säger en annan laddare rimlig siffra (2200mAh) från 10V (3.3/cell). Men denna laddare säger 2600mAh på ett batteri på 2650 för att jag är tvungen att ladda med max 1.5A (0,6C).
    Senast redigerat av freddan_6 den 2017-01-08 klockan 08:23.
    fredrik

  6. #26

    Standard

    Ska man hellre mäta V/Cell för att få "mest rätt" värden? Jag tror också att mAh-mätningen kan variera på instegsladdare. Om det skulle stämma att den kört in ca 9200mAh så skulle väl mitt batteri i princip vara förstört, och dels inte visa 3,69V - 3,7V i cellerna?

    Jag har ökat på spänningen i Nazan tills jag hamnar rätt, ingen idé att stresstesta batteri och ny modell för att få kläm på siffrorna.

    /Daniel

  7. #27
    JonasHs avatar
    Reg.datum
    nov 2016
    Inlägg
    464
    Jobb
    .
    Klubb
    Mölndals MF

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Corpze Visa inlägg
    Ska man hellre mäta V/Cell för att få "mest rätt" värden? Jag tror också att mAh-mätningen kan variera på instegsladdare. Om det skulle stämma att den kört in ca 9200mAh så skulle väl mitt batteri i princip vara förstört, och dels inte visa 3,69V - 3,7V i cellerna?

    Jag har ökat på spänningen i Nazan tills jag hamnar rätt, ingen idé att stresstesta batteri och ny modell för att få kläm på siffrorna.

    /Daniel
    Balansladdning samt värme- och andra förluster gör att siffran 9200mA inte stämmer. Det gäller alla laddare och batterier. När jag flög med Nimh-batterier så gick det i ca 2100-2200mA i en 1900mA acke. Jag tror att V/cell ger dig en bättre indikation eller om du skaffar en amperemätare i ditt plan som mäter den faktiska förbrukningen.

  8. #28

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av JonasH Visa inlägg
    Balansladdning samt värme- och andra förluster gör att siffran 9200mA inte stämmer. Det gäller alla laddare och batterier. När jag flög med Nimh-batterier så gick det i ca 2100-2200mA i en 1900mA acke. Jag tror att V/cell ger dig en bättre indikation eller om du skaffar en amperemätare i ditt plan som mäter den faktiska förbrukningen.
    ja det känns mest pålitligt och logiskt.

    jag flög nyss med Quaden till första varningen, ställd till 15,2V med 0,1V i loss vilket ger 15,1V i varning. Landade direkt och mätte efter fem minuter, då låg cellerna på 3,79 - 3,8 - 3,8 - 3,8V vilket är ok.

  9. #29

    Standard

    Helgen kom och lite flygtid med den.
    Jag fick en försändelse med nya Gemfanpropellrar i strl 13x4.7 och bytte ut mina 12x4.5 vilket resulterade i 23 minuter hoovertime tills första varningen och hela 32minuter innan autolandning, ca fem minuter efter mätte jag upp packet och det låg på 3.7v rätt över. Känns som jag ligger rätt bra med varningarna.

    jag blev positivt överraskad hur stor påverkan propellerstorleken har på effektiviteten. Nu återstår att köpa mig en egen radio och fpv-prylarna. Vad tycker ni - 1.3 eller 5.8ghz?

    /Daniel

  10. #30
    JonasHs avatar
    Reg.datum
    nov 2016
    Inlägg
    464
    Jobb
    .
    Klubb
    Mölndals MF

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Corpze Visa inlägg

    jag blev positivt överraskad hur stor påverkan propellerstorleken har på effektiviteten. Nu återstår att köpa mig en egen radio och fpv-prylarna. Vad tycker ni - 1.3 eller 5.8ghz?

    /Daniel
    Hej Daniel,
    Jag fick bra tips om fpv som du kan läsa om här: http://www.rcflyg.se/forum/showthrea...ionkameror-fpv

  11. #31
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Går det att ladda i 9200 mAh så kan det ju lika gärna betyda att acken var på väg att vara helt tom bara sekunder efter landningen så betydligt mycket mera marginal måste till. Att dom är märkta 10.000 mAh är ju ingen garanti att dom klarar detta och ännu känsligare är det om det är kallt när du flyger. Sen är det lite lurigt med modernare ackar med "högt C-tal" för de kan ta slut väldigt plötsligt - t ex Graphene-ackar. Och då är vilospänningen ändå förhållandevis hög.
    Roger
    +1 på den; mina tattu-R 95c och speciellt de dinogy graphene 4s1500 75C jag har blir såhär i luften: full kraft; full kraft; tom...och väldigt lite kraft. ..typ 3s power. ..
    Det är tur att jag har osd men ofta när jag ska landa ser jag hur strömmen hoppar upp över min gräns för där jag bör och sedan skall landa...
    (Min quad jag talar om drar mkt amp därav de höga C-rating -accarna)

    Skickat från min SM-G800F via Tapatalk

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •