Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 21

Ämne: Klädselval - erfarenheter önskas

  1. #1

    Question Klädselval - erfarenheter önskas

    Ja, vad är era erfarenheter? Så här är det, jag höll på för ett antal decennier och då köpte man klädsel i den lokala hobbyaffären, det fanns en klädsel där och den använde man. Idag finns ingen lokal hobbyaffär utan man får köpa på nätet. Helt plötsligt finns det inte bara Solarfilm utan en uppsjö med olika klädselvarianter.


    Vilken ska man då välja? Just nu är jag i behov av att laga en kraschad vinge till en metanoltrainer samt klä en lågvingad skevrodertrainer som är under reparation, också metanol.
    I byggkön ligger också en Musse som väl får en .40:a i nosen.

    Vad har ni för erfarenheter, vilka är fördelar och nackdelar med respektive fabrikat?

    Tack för er hjälp!

  2. #2

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Fråga #1:
    Vad är den tidigare klädd med?
    Fråga #2:
    Vad önskar man? Lättklädd, eller lång hållbarhet?
    Retroholic!

  3. #3
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    De dyrare märkena är värda sitt pris. Oracover är vad jag köper, mycket mer lättklätt och hållbart än kinesisk klädsel.
    fredrik

  4. #4

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 425
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    Oracover! Finns inget bättre i plastfilmsväg.
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20160919_150243.jpg 
Visningar:	136 
Storlek:	95,5 KB 
Id:	61194  

  5. #5

    Standard

    Siden och Zaponlack
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  6. #6

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Eller Solartex....
    Retroholic!

  7. #7

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Thomas Visa inlägg
    Fråga #1:
    Vad är den tidigare klädd med?
    Fråga #2:
    Vad önskar man? Lättklädd, eller lång hållbarhet?
    På fråga 1 får det bli en gissning, det är ju sisådär trettio år sedan jag byggde den. Har för mig att vi använde Solarfilm då.
    På 2 så är det väl en kombination, behöver inte vara överdrivet lätt men gärna att det håller ett tag.

    Sedan vore det bra att få veta varför en viss klädsel är bättre än andra.

  8. #8

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Oracover plastfilm är betydligt starkare än gammeldags Solarfilm, men också lite tyngre.
    I övrigt är det samma klädselprocedur.
    Börja med undersidor och bakdelar, då kan övriga plasten lappa över i rätt riktning, s.a.s.

    Solartex är väv med värmeklister på baksidan, samma förfaringssätt när det gäller påklädningen.
    Solartex är också tyngre, men betydligt starkare.
    Dessutom går det att måla direkt på Solartex, på Oracover m.fl. måste man lägga på en primer först.
    Retroholic!

  9. #9
    JonasHs avatar
    Reg.datum
    nov 2016
    Inlägg
    464
    Jobb
    .
    Klubb
    Mölndals MF

    Standard

    Jag läste i något forum här (eller på svenskt modellflyg) att Hobbykings klädsel ska vara bra men jag har ingen egen erfarenhet. Någon som har testat den?

  10. #10

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av JonasH Visa inlägg
    Jag läste i något forum här (eller på svenskt modellflyg) att Hobbykings klädsel ska vara bra men jag har ingen egen erfarenhet. Någon som har testat den?
    Är själv nybörjare och har positiva erfarenheter av HK's film/ Pelle
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Image-1-1.jpg 
Visningar:	135 
Storlek:	57,0 KB 
Id:	61203

  11. #11

    Standard

    Jag har kört både Hobbyking och Solartex och håller just på med min första glasfiberklädda kärra.
    Solartex är min favorit om det ska gå fort och bli bra.
    Hobbyking är billigt.
    Glasning blir förhoppningsvis skitsnyggt men otroligt tidsödande.

  12. #12

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Jag har använt AirMedias (kina)klädsel till en kärra, och den var förvånansvärt bra!
    Höll sträcknigen perfekt utan att slacka med tiden. Riktigt styv.
    Och under halva priset jämfört med Oracover...

    http://airmedia.se/?s=kl%C3%A4dsel&post_type=product
    Retroholic!

  13. #13

    Standard

    Vissa plastklädslar (svenska?) så är rätt förlåtande och verkar kunna töjas i "all evighet" medans vissa töjer lite sen är det stopp. Andra så tappar färgen till träet eller vad som är under, dom jag inte gilla. Vissa verkar ha dåligt lim, eller så tål de helt enkelt inte värmen de ska ha, för viss klädsel släpper i kanterna när man värmer i mitten. Frågar ni tillverkare så vet jag inte... står inget nånstans på vissa jag köpt beg eller fått. De enda rullarna jag köpt är Top Flites och de gillar jag. Men det är väl samma som nåt annat? Vissa är svagt genomskinliga och det är ju helt värdelöst, inte vill man se alla misstag som finns därunder. :-D
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  14. #14
    JonasHs avatar
    Reg.datum
    nov 2016
    Inlägg
    464
    Jobb
    .
    Klubb
    Mölndals MF

    Standard

    Gör en utflykt till Herrljunga någon dag och hälsa på MBS RC Models. De har det mesta till rc-flyg och är trevliga.

    Jag har precis gjort mina första flygningar med sjöflyg idag - så kul och inte alls så svårt! Jag flyger med en Durafly Tundra efter tips på detta forum. Väldigt trevligt plan!

  15. #15
    Krilles avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 183
    Jobb
    Flygtekniker JAS 39 Gripen på F7
    Klubb
    Slättlanda MFK

    Standard

    oracover och monocote (topflite) är likvärdiga i kvalité och egenskaper tycker jag. Båda tillverkarna har färger som matchar klädseln om man ska måla tex motorkåpa. Oracover har burkar med 2-komp färger, topflite har sprayburkar med 1-komp färger.

    Solarfilm är lättare, men mer ömtålig. Krymper sämre och gränsen mellan att krympa bra å smälta är liten.

    Solartex är bra, men det är en vävliknande klädsel och används ofta på modeller där förebilden har vävklädsel eller där man vill ha en riktigt stark klädsel. Den är även tyngde än motsvarande "plast" klädsel.
    //Kristoffer gustafsson

    Flygplan: Vortex F3A, Sebart Wind S Pro, Sebart Wind S 50e
    Helikopter: T-rex 700 DFC,
    Sändare: Futaba T18SZ,

  16. #16

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Oracover (Profilm och Ultrakote är andra namn för samma produkt) och Monokote är bägge polyesterfilmer med ganska lika egenskaper. En skillnad, åtminstone fram till för några år sedan, är att Oracover har separata skikt för färgpigment och lim, medan Monokote liksom många andra fabrikat har pigment och lim i ett och samma skikt. Oracover kan man därför värma loss från underlaget utan att färgen fastnar.
    Själv tycker jag att Oracover är lite mer följsamt att klä med än Monokote men skillnaden är inte stor. Bägge filmerna tål relativt hög temperatur och är formstabila över tid.

    Solarfilm och liknande produkter är prolypropylenfilmer. De tål inte lika hög temperatur som polyesterfilmer men är å andra sidan väldigt smidiga att arbeta med om man exempelvis vill klä dubbelkrökta ytor.

  17. #17

    Standard

    Tack för alla inspel i frågan. Lite Monocote och lite Solarfilm blev inhandlat idag.

  18. #18

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 425
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    Monokote är besvärligare att klä med jämfört med Oracover (Ultracote i USA) och den är också skörare och töjer sig inte lika bra (går runt hörn) som Oracover,däremot är den blankare.
    Solartex var åtminstone när jag började modellflyga 1974 bedrövlig att klä med då den hade en genomskinlig plastfilm på baksidan som var svår att få bort och om man av misstag råkade sätta ihop "klisterytorna" så kunde de fastna mot varandra vilket renderarde i att färgskiktet lossade. Solarfilm tålde dessutom inte lika hög värme som Monokote och Oracover.

    När jag klär med Oracover och i undantagsfall Monokote, då jag tycker den är sämre kör jag med max värme på strykjärnet.
    Solartex och Oratex är vävburna plastfilmer som går att måla med alla tänkbara färger och dessa är naturligtvis starkare är vanlig plastfilm men de är också tyngre vilket gör att de inte passar så bra på små modeller (1-1,5m spännvidd).

    Siden och Nylon är "old school" och går naturligtvis också att använda men kräver mer kunskap, styrkan blir emellertid betydligt högre med siden och Nylon men vikten ökar också något.
    De två första bildern visar en klassisk stuntmodell, "Nobler"från slutet av -50-talet, klädd med nylon och lackad med cellulosalack/spännlack. Planet ska sedan sprutmålas med 2-komp billack.
    De övriga är modeller klädda med Oracover.
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC06909.jpg 
Visningar:	123 
Storlek:	72,1 KB 
Id:	61259   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC07217.jpg 
Visningar:	131 
Storlek:	68,7 KB 
Id:	61260   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC06860.jpg 
Visningar:	124 
Storlek:	105,3 KB 
Id:	61261   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC06177.jpg 
Visningar:	123 
Storlek:	203,0 KB 
Id:	61262   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Q-500 racers2 002.jpg 
Visningar:	119 
Storlek:	62,1 KB 
Id:	61263  

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	tn_DC-3 färdig  snett från höger,kropp och motoprkåpa.jpg 
Visningar:	118 
Storlek:	50,0 KB 
Id:	61264  
    Senast redigerat av jaka den 2017-01-10 klockan 17:16.

  19. #19

    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    353
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    (miljonär i tid ) pensionär
    Klubb
    Kungsängens modellflygklubb

    Standard

    Ja du Jaka det måste vara bra längesen du använde solartex .Har byggt och klätt flertal modeller med Solartex dom senaste åren och det funkar klockrent utan dom "klibbar ihop"
    Tobbe

  20. #20
    ivves avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    736
    Jobb
    Rekreationsdocent.

    Standard

    Tror Janne menade Solarfilmen vilket i mina ögon tillhör dom absolut sämsta filmerna ! Solartex är ju helt OK.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •