Reklam

Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 23

mne: Bestmmelser fr vrt framtida modellflyg

Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    133
    Jobb
    Pensionr
    Klubb
    Marks Modell Flyg Klubb

Standard Bestmmelser fr vrt framtida modellflyg

Det fanns en del skrivet om framtiden fr vrt modellflyg p detta forum.
    Det fanns en del utdrag frn EASA som om det skulle bli verklighet skulle dda modellflyget eller gra oss alla till lagbrytare.

Det har varit tyst kring detta under senare tid. Jag vet att det bildats en modellflygunion med 11 lnder representerade fr att p s stt kunna vara en enad front mot de dumheter som kommer frn myndigheter.

Jag har sett p Norska sajter att EU lmnar ver till lndernas myndigheter att bestmma om modellflygets regler. Jag menar nu inte kameraburna drnare utan modellflyget i allmnhet.

Min frga i detta r.

Vilken information har vi inom RCFF om vad som hnder och r RCFF engagerade i frgan.
    I RCM-E kan man deassutom lsa att det skall finnas ngon form av certifiering av bde pilot och modell fr att f flyga. Vad vet vi om detta?
    Jag r alltid oroad nr det blir tyst kring en s viktig frga. Denna oro frstrks nr jag dessutom kan lsa bde i RCM-E och som sagt via Norska modellflygfrbundet att det hnder saker.
    Det skall tydligen glla nya regler frn 1/1 2018.

Stig

larsmns avatar
    Reg.datum
    Jul 2015
    Inlgg
    255
    Jobb
    Pensionr
    Klubb
    Ingen lokal klubb tillgnglig

Standard

Flera av oss har kontaktt sv. EU-parlamentriker ven om detta, var innan domen om kamerorna kom, d den diskussionen dog ut.

ter, vi borde f ihop en skrivelse som frbund, som vi snder till alla svenska EU-parlamentariker. Har ftt svar frn sossarnas grupp, liksom flera andra, vilket var lite halvhjrtat. Tror andra har ftt svar frn andra, tror ngon liberal var rtt hungrig att ge sig p EASAs frslag.

Men vi borde g p dem alla som ett frbund med X tusen medlemmar (eller hur mnga vi nu r). Samt trafikutskottet i Riksdagen. Att iof mste folk bli bttre p att inte flyga runt flygplatser, men att vi har plats i luftrummet utanfr zonerna s det rcker fr alla.

Behvs lgflygning fr rddningstjnst eller frsvar eller annan verksamhet (SGU's notoriska lgflyg fr geofysik 30 m ver marken) s varfr bygger inte Trafikverket/LFV en app som larmar en halvtimme fre nr en operatr (inkl. Flygvapnet) anmler behov att g under 150 fot. Om telefonens GPS placerar en inom reserverat omrde, s ger den ett larm. Enkelt och lttfattligt, den som r under 150 fot utan detta, fr skylla sig sjlv.

Faktum r man kan bygga GPS-RC-geostngsel runt flygplatserna, dr piloten kan ser hur hgt upp mot 120 fot man fr flyga i sin telefon.

Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    133
    Jobb
    Pensionr
    Klubb
    Marks Modell Flyg Klubb

Standard

Hej

Jag hade hoppats p ett snabbt och lugnande svar frn ngon i RCFF styrelse. Det kanske kommer

Stig

Debattglad entusiast
    RCFF - Administratr
    AMs avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    2 984
    Jobb
    Hobbyhandlare - Simulatorinstruktr
    Klubb
    Lunds Radioflygklubb

Standard

Det r klart att styrelsen i RCFF r engagerad i frgorna kring vrt modellflyg.
    Jag har bl.a. varit i kontakt med remissinstansen fr att hra vad som hnder. n s lnge har inga beslut fattats.
    Vi fr avvakta och se tiden an.
    Ove (AM) Nielsen

Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    133
    Jobb
    Pensionr
    Klubb
    Marks Modell Flyg Klubb

Standard

Det r vl tystnaden frn RCFF som oroat. Vet inte vilken info som SMFF vrlden har men jag sttte p denna lnk frn Norska modellflygfrbundet.
    Denna artikel gr lite stick i stv med vad man kan lsa i andra sammanhang. Hr verkar det som att besluten r tagna.

http://nlf.no/modellfly/easa-lar-mod...onalt-regulert

Det finns ven uppdateringar frn detta jobb i RCM-E. Dessa uppdateringar finns bde i dec. och januari numret.

Tydligen skall det komma ngot i Mars men det som skulle vara bra att veta r hur arbetet bedrivs eftersom det nu tydligen finns en sammanslutning av 11 lnders frbund som r en expertgrupp. Vet inte vilken kontakt vi har eller vilka lnder som ingr.

Tycker att detta r en jtteviktig frga.

Stig
    Senast redigerat av Stig Johansson den 2017-01-08 klockan 17:12.

Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    6 741
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Vsters Modellflygkubb

Standard

Svitt jag frsttt s r SMFF en av deltagarna i den grupp Stig nmner. Vi har diskuterat den passivitet som RCFF tycka ha i dessa frgor tidigare i hst men inte kommit nn vart - man "avvaktar beslut" vilket knns som en mindre bra lsning jmfrt med att frska pverka de beslut som kommer att tas.
    Roger

Debattglad entusiast
    RCFF - Administratr
    AMs avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    2 984
    Jobb
    Klubb
    Lunds Radioflygklubb

Standard

Som jag skrivit tidigare s har vi svarat p en remiss frn vra svenska myndigheter.
    nnu har inget konkret kommit drifrn d frgan fortfarande behandlas.
    Det rder helt skert ingen som helst tvekan om vad modellflygorganisationerna tycker och myndigheterna har ftt dessa synpunkter i ett otal varianter.

I likhet med fotograferingsfrbjudet s luckras de ursprungliga ideerna kring regler upp. Ett bra steg r att det frhoppningsvis blir upp till varje lands myndighet att reglera modellflyget i sina respektive lnder.

Att som frbund fresl utbildningar, licenser och certifikat r i dagslget en sjlvptagen begrnsning som inte gr speciellt stor nytta. Endast de organiserade modellflygare drabbas - och de r redan briefade om problemen.

S sitt stilla i bten och agera nr det kommer lite mer ktt p benen. Klubben med elva frbund r en samling FAI-frbund som r tvingade att flja de internationella tvlingsnormerna. Det har lite med modellflyg p grsrotsniv att gra.
    Ove (AM) Nielsen

Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    133
    Jobb
    Pensionr
    Klubb
    Marks Modell Flyg Klubb

Standard

Hej

Hoppas att jag har fel men...!
    Jag tror inte att det r speciellt smart att inte vara med i frarbetet till det som komma skall!

Om 11 nationella frbund r med i frarbetet och det frslag som kommer ut av detta delegeras fr beslut till respektive lands myndighet, s tror jag att dessa 11 har en betydande pverkan p det regelverk som kommer att glla.

Jag tror att de 11 frbunden gr ett s bra jobb som det verhuvudtaget r mjlighet mot dessa stelbenta byrkrater. Ju flera som deltager ju strre tyngd har gruppens sikter i diskussionen/frhandlingen.

Jag hoppas som sagt att jag har fel och att frslaget som kommer till vra myndigheter lter sig pverkas. Men min oro har inte minskat efter ha deltagit i denna trd.

Stig

Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    6 741
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Vsters Modellflygkubb

Standard

Hller med dig till fullo, Stig !
    Roger

larsmns avatar
    Reg.datum
    Jul 2015
    Inlgg
    255
    Jobb
    Pensionr
    Klubb

Standard

En engelsk marinljtnant frgande en gng en knd engelsk utforskare hur man kom med p expeditioner. Svaret var "Dra p dig kngorna och brja g". Det gller ven politik. Det r som fr alla amerikaner som nu undrar vad de ftt fr regering; sger man inget, fr man ta det som andra beslutar.

I politik r huvudregeln att den som skriker hgst och antingen ger involverade politiker pluspong eller generar dem fr dem fr mycket vinner. Sitter man stilla i bten, s slpas man bara omkring och fr leva med besluten andra tar. Man mste tjata, vilket flera av oss gjort enskilt.

Men ensam r faktiskt inte stark, det r rtt svagt, men en organisation som kan ppeka fr folk att vra EU-politiker inte tar vra synpunkter p allvar, den r stark, fr den kan pverka om de skall vara kvar nsta val.........

Debattglad entusiast
    RCFF - Administratr
    AMs avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    2 984
    Jobb
    Klubb
    Lunds Radioflygklubb

Standard

Tycker du det grs fr lite i frgan, r du vlkommen att aktivt ta tag i saken.
    Vr policy r att om man har ideer om att frndra ngot - fr man ocks vara beredd att sjlv ta p sig jobbet.
    Det r bttre att bilda en arbetsgrupp med personer som r insatta i problemen och som fr arbeta med frgan.
    Kan vi rkna med er, Stig och Roger?

Att sitta still i bten menade jag att vi ska avvakta vad som kommer ut frn myndigheten.

Personligen tycker jag det r fel att upphja modellflyget till en verksamhet i klass med "fullskalaflyget". Ju mer vi frn modellflygorganisationerna sjlvptaget freslr begrnsningar, med ju strre allvar tvingas myndigheterna ta tag i frgan. En enkel hobby och rekreation lyfts till oanade hjder. Det r diskutabelt om modellflyget gynnas av det arbetet.
    Problemet var ju frn brjan drnare i ttbebyggt omrde, inte modellflyg p lmpliga omrden.
    Senast redigerat av AM den 2017-01-09 klockan 09:36.
    Ove (AM) Nielsen

lassebetongs avatar
    Reg.datum
    Mar 2007
    Inlgg
    1 253
    Jobb
    Fabriksbetongsprocesstekniker
    Klubb
    Trans MFK, deshgs MFK

Standard

Hller med er till fullo och har lite svrt att frst resonemanget, att sitta still i bten och agera senare.
    //Lasse

Debattglad entusiast
    RCFF - Administratr
    AMs avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    2 984
    Jobb
    Klubb
    Lunds Radioflygklubb

Standard

Sitta still i bten JUST NU - i vntan p information frn de svenska myndigheterna.
    Vi kan skicka kilovis med skrivelser typ vrt remissvar. Men vad r nytt? Vad fattas i det material som myndigheterna redan ftt in?
    Det gr ju inte att frhandla s lnge myndigheterna inte gett oss ngot att frhandla om. n s lnge tystnad frn myndigheterna.
    Ove (AM) Nielsen

Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    133
    Jobb
    Pensionr
    Klubb
    Marks Modell Flyg Klubb

Standard

Hej

Ove, det r vl s att vra sikter gr isr p en punkt.

Min stndpunkt r att vi borde varit med och pverkat det som skall komma till vra myndigheter. Nu knns det som att "tget gtt och vi str kvar p perrongen".
    De nationella frbunden har redan haft flera trffar fr att utforma det som skall komma till vra myndigheter fr implementering.

Nu tror jag vl att de som sitter med frn de nationella frbunden r kloka mnniskor som har modellflygets bsta framfr sina gon. Det hade kanske inte blivit s stor skillnad om RCFF varit med. Men det hade knts bttre.

Jag hoppas terigen att jag har fel nr jag r lite pessimistisk om RCFF:s mjlighet att pverka det som kommer som frslag. De som varit med i frarbetet kommer ju inte att rsta /jobba mot sitt eget frslag.

Jag har all respekt fr det jobb som nu grs frn de nationella frbunden i och med att man skall frska vrida politikernas frslag till ngot som nd kan accepteras av oss alla. Det kan inte vara ltt nr man vet vad utgngslget var.

Stig

larsmns avatar
    Reg.datum
    Jul 2015
    Inlgg
    255
    Jobb
    Pensionr
    Klubb

Standard

Hej,

Kan hlla med dig om att man fr vara beredd att ta en del av jobbet, ngot den engelske marinljtnanten fick erfara. Har varit p flera av vra EU-politiker, olika partier, och ftt en del svar. Dock, en arbetsgrupp br skapas av eller f mandat frn frn klubbledningen. Rrande begrnsningar, vi br vidhlla dagens regler som minimum (kan bli svrt att g utver).

Citat Ursprungligen postat av AM Visa inlgg
    Tycker du det grs fr lite i frgan, r du vlkommen att aktivt ta tag i saken.
    Vr policy r att om man har ideer om att frndra ngot - fr man ocks vara beredd att sjlv ta p sig jobbet.
    Det r bttre att bilda en arbetsgrupp med personer som r insatta i problemen och som fr arbeta med frgan.
    Kan vi rkna med er, Stig och Roger?

Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    6 741
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Vsters Modellflygkubb

Standard

Ove - typiskt beteende frn makthavare nr man kritiserar ngot r att komma med en motfrga - i detta fall "Kan vi rkna med er, Stig och Roger?". N - det kan du inte Ove fr detta r en av f frgor som jag tycker att styrelsen i RCFF aktivt skall jobba med s att vi kan fortstta med att utva vr hobby - det r liksom en grundlggande frga i en organisation som vill kalla sig RC-flygfrbund. Och f har ni vl inte verhuvudtaget skickat in ngra remissvar avseende EASA's "tokeri-frslag". Har jag fel i den frgan s rtta mig grna fr jag hoppas jag har fel.
    SMFF har i alla fall tagit tag i frgan - sen hur den drivs och vad resultatet blir vet vi inte s mycket om f n. Det enda vi nog kan vara tmligen skra p r att vra "kra" myndigheter skert kommer att lgga restriktioner p oss och d gller det att kriga fr att dessa blir spass milda som mjligt. Vilket borde vara en grundlggande frga fr frbund som verkar inom omrdet.
    Roger

Debattglad entusiast
    RCFF - Administratr
    AMs avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    2 984
    Jobb
    Klubb
    Lunds Radioflygklubb

Standard

Nu har ju styrelsen gjort ett jobb kring modellflyget och den remiss som gtt ut. Vi frsker ocks hnga med i vad som sker nationellt och internationellt. Men det arbetet innebr inte att vi ndvndigtvis ska skicka ytterligare skrifter med samma sikter n vad som redan sagts och skrivits till myndigheterna. Som sagt - rcker inte det r du hjrtligt vlkommen att engagera dig.

Bra ideer och frslag p vad som ska gras r enkelt att klcka - s lnge ngon annan gr jobbet...
    Ove (AM) Nielsen

Reg.datum
    Oct 2010
    Inlgg
    270
    Klubb
    Jnkpings Radioflygklubb

Standard

EU har redan bestmt att EASA ska reglera all UAS inklusive modellflyget p Europa-niv om jag frsttt det rtt. EASA kommer konsultera respektive lands myndighet som transportstyrelsen och en expertgrupp som bestr av bland annat representanter frn modellflyget som de numera 13 modellflygfrbunden i EMFU har utsett. Om vi grsrtter kommer kunna pverka detta terstr att se. Personligen tror jag det blir svrt utan att g genom EMFU som fr nrvarande bara representeras frn Sverige av klubbar anslutna till SMFF via Flygsportfrbundet men vi kan kanske ocks pverka via transportstyrelsen? RCFF styrelse br nog fundera ver hur man ska hnga med detta tg om man vill pverka. Hr kan man lsa om EASAs planer: https://www.easa.europa.eu/system/fi...0Issue%201.pdf

Michaels avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    1 352
    Klubb
    Hglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

Standard

Innan diskussionen tar vgen i tangentens riktning kan det vara bra att lsa hur David Phipps (Technical Officer for Unmanned Aircraft - Europe Air Sports) sammanfattar lget i slutet av 2016 p BMFAs hemsida: https://bmfa.org/News/News-Page/Arti...rototype-Rules.

Min tolkning av lget fr nrvarande baserat p olika kllor r fljande:

Det frslag som EASA arbetat fram avseende obemannad luftfarkoster tidigare under 2016 presenterades i hstas fr EUs utskott fr transport och turism (TRAN) dr man efter ett intensivt lobbyarbete frn European Airtsports, en europeisk samarbetsorganisation fr flygsport som i ngon mening kan sgas vara Internationella flygsportfrbundets (FAI) europeiska avdelning, fick TRAN att besluta om ett tillgg till EASA-frslaget som bttre tar hnsyn till modellflygets frutsttningar. Alla synpunkter som tidigare under ret inkommit till EASA frn modellflygorganisationer och individer tycks drvidlag haft en mycket begrnsad inverkan.

Recital 20 b new
    Model aircraft in particular those operated within an association or a club have enjoyed a good level of safety since decades. These associations and clubs are well structured and have put in place a very good safety culture. Whilst it is recognized that model aircraft are unmanned aircraft used primarily for leisure which fall under this Basic Regulation, provisions must be included in the implementing rules or delegated acts so that model aircraft should continue to operate as they do today where under the various national systems. The implementing or delegated acts adopted under this Regulation should allow for a seamless transition from the different national systems, and should take into account existing best practices in the Member States.

Vi vet inte hur det reviderade regelfrslaget kommer att se ut men det tycks av citatet ovan vara s att de nationella luftfartsmyndigheterna kommer att f ett visst utrymme att sjlva besluta om "regler fr modellflyget". EASA har tillskapat en "expertgrupp" som knyts till arbetet med det reviderade regelfrslaget. Frn modellflygets sida ingr tv representanter, en fr European Airsports och en fr FAI.

Fr att ge expertgruppsledamterna rg i ryggen och fr att samordna nationella modellflygfrbunds synpunkter bildades "European Model Flyin Union" (EMFU) p initiativ av Brittiska, Tyska, Schweiziska och sterikiska flygsportfrbunden. Inbjudan om medlemskap i denna organisation gick ut till de flygsportfrbund som ingr i European Airsports (dr ingr Flygsportfrbundet men inte RCFF). EMFU har fr nrvarande 13 medlemmar varav Flygsportfrbudet r en..

Jag har inte sett ngra protokoll men tror mig frst att man vid bildandet av EMFU beslutade om att hlla ppet ven fr modellflygorganisationer som inte r medlemmar i European Airsport. Sledes skulle mjligtvis ven RCFF kunna anska om "medlemskap" i denna gruppering.

Vad Transportstyrelsen gr fr nrvarande vit tminstone inte jag men jag misstnker starkt att man avvaktar EASAs nya frslag och TRANs kommande beslut som ska tas "ngon gng under 2017". Innan dess agerar man i ngon mn i blindo.

Det som behver gras framgent fr RCFFs del r att f rsmtet till stnd, att formera en arbetande styrelse med intresse fr att aktivt arbeta med regelverksfrgor och att eventuellt anka om medlemskap i EMFU.

Lnk till EMFU: http://www.emfu.eu/

Villes avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    359
    Klubb
    Skellefte RadioFlygKlubb

Standard

Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlgg
    Ove - typiskt beteende frn makthavare nr man kritiserar ngot r att komma med en motfrga - i detta fall "Kan vi rkna med er, Stig och Roger?". N - det kan du inte Ove fr detta r en av f frgor som jag tycker att styrelsen i RCFF aktivt skall jobba med s att vi kan fortstta med att utva vr hobby...
    Roger
    Hej Roger!
    Lite nyfiket, r du medlem i RCFF? Om du r medlem tycker jag du borde stlla upp fr styrelsejobb fr RCFF eftersom du verkar vara vldigt duktig och engagerad. Detta med tanke p att RCFF faktiskt inte har ngon legitim styrelse fr tillfllet.
    Jag tror RCFF behver alla krafter som gr att uppbda fr att verleva som frbund...

/Ville
    Senast redigerat av Ville den 2017-01-09 klockan 18:26.

Bokmrken

Behrigheter fr att posta

• Du fr inte posta nya mnen
  • Du fr inte posta svar
  • Du fr inte posta bifogade filer
  • Du fr inte redigera dina inlgg
  •