Reklam

 
Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 47

Ämne: Tändvinkelfrågor

  1. #1

    Standard Tändvinkelfrågor

    Hej,

    Har en RCS/SV 50cc bensinmotor som jag funderar lite på gällande oktantal, tändvinkel och sånt.
    Är väl samma med många andra iofs.

    Det står i bruksanvisningen att den går bra på 87 oktanig bensin med 1:30-oljeblandning.
    Jag vill inte använda mackbensin då det stinker för mycket så jag använder Shells miljöbensin som är 93 oktan.
    Hur påverkar detta tändvinkeln?
    Ju högre oktan, desto... tidigare tändning? Dvs högre tändvinkel?

    Och sen det där med vilken vinkel det ska vara. Kollade runt lite och alla verkar vara runt 26-36 grader.
    Men denna motor har jag mätt upp att klarar 41-49 med tanke på var hallsensorn kan justeras mätt med tändvinkelmätare och "ignition-tester". Den gick inte bra senast pga lite andra orsaker också iofs... men nån skrev i nåt forum "sätt i mitten" och kör. Jag förstår dock inte varför denna motor har så hög tändvinkel.

    Vad är era funderingar, svar, ...?

    /MickeM
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  2. #2

    Standard

    Min erfarenhet är begränsad och gäller snarare bilmotorer. Ju tidigare man tänder desto mer effekt får man. Tänder man för tidigt får man knackningar eller spikningar (minns inte exakta termerna). Högre oktan ger större tålighet mot spikningar vilket gör att man kan tända tidigare.

    På bilmotorn brukar man ställa olika vinklar vid olika varvtal och belastning.

  3. #3
    henke2s avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Inlägg
    3 096
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Du startar din motor, varmkör och justerar in nålen rätt. Ju mindre soppa desto varmare går den och ger mer effekt. Snålare blandning motsvarar mer tädförställning kan man väl säga. Sen mäter du varvtalet på fullgas och justerar tändningen lite fram och tillbaka. Du kommer notera en peak där du bör röra dig kring.

    Det finns egentligen inget som heter safe utan det bör vara ganska rätt för det skall bli bra. För mycket tändning och det spikar, för sen tändningo ch det brinner i avgasröret som blir tokvarmt.

    Här ser vi en som har lite att finjustera om man säger så ;-)

    Vasamodel special -Det händer i Ljungby såklart!

  4. #4

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ålänning Visa inlägg
    Hej,

    Har en RCS/SV 50cc bensinmotor som jag funderar lite på gällande oktantal, tändvinkel och sånt.
    Är väl samma med många andra iofs.

    Det står i bruksanvisningen att den går bra på 87 oktanig bensin med 1:30-oljeblandning.
    Jag vill inte använda mackbensin då det stinker för mycket så jag använder Shells miljöbensin som är 93 oktan.
    Hur påverkar detta tändvinkeln?
    Ju högre oktan, desto... tidigare tändning? Dvs högre tändvinkel?
    Oktantalet anger hur bra bränslet står emot spikning, dvs när trycket från förbränningen gör att det startar en ny förbränning på ett annat ställe i förbränningsrummet. Det finns inget direkt samband mellan hur mycket förtändning en motor behöver och oktantalet.


    Det finns motorer som inte tolererar lika mycket tändning som de egentligen behöver. Då kan man tillgodogöra sig bränsle med ett högre oktantal. Spikning får man när man kör mer tändning än motorn tolererar, det måste undvikas då det på mycket kort tid förstör en motor.

    Miljöbränsle är i mina ögon ganska likt mack soppa när det gäller förbränningsegenskaperna. Detsamma gäller tex race bränsle från Aspen...som ju är miljöbensin. Amerikanskt race bränsle från tex VP är ganska annorlunda, men vem skulle hälla den sura soppan i en RC motor? Man skulle ju få ha flygplanet på ett takräcke vid transport på grund av stanken.


    Jörgen

  5. #5

    Standard

    Och bränsleblandingen och tändförställning är helt oberoende av varandra. Oavsett oktantal är det optimala förhållande luft bränsle 14:7:1. Dit kommer vi nog aldrig utan får ställa in på känn. Jag tror inte heller att det är värt att ändra tändningen utifrån oktantal på en modellmotor. Tänk på att gamla mopedmotorer och gräsklipparmotorer ställer man in på runt 10 grader stillastående och där står tändningen oavsett varvtal. Och inte brinner det avgasröret för det. Motorn kommer i alla fall inte att gå sämre om du låter tändningen vara som den är.

    RCEXL som är ett vanligt tändsystem för modellmotorer reglerar från 0 grader vid start till c:a 28 grader vid fulla varv. De flesta motorer går nog tillräckligt bra med den inställningen. Vill nog till säga att det finns något som heter safe och det är en förtändningen på den lite lägre sidan. Motorn kommer att gå bra utan risk för skador men kanske inte ge det där allra sista effekten.

    Att komma ihåg är att även kompressionen i högsta grad är avgörande för motorns benägenhet att spika.

    /Mats

  6. #6
    henke2s avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Inlägg
    3 096
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av senmathal Visa inlägg
    Och bränsleblandingen och tändförställning är helt oberoende av varandra. Oavsett oktantal är det optimala förhållande luft bränsle 14:7:1
    /Mats
    Nja, det du far efter är lambda 1, det blir olika luft till bränsleförhållande beroende på vilken soppa du kör på. 98oktan bensin har väl 14.7:1 typ, etanol 10.1:1 typ och metanol 6.0:1 typ. Bättre säga lambda 1 än att ta ett exakt blandningsvärde. Sen hade inte jag kallat lambda 1 för optimalt heller, inte om vi jagar effekt på bensin.

    Men det är ju som sagt lätt att mäta varvtal medan man skruvar på sina olika inställningar
    Vasamodel special -Det händer i Ljungby såklart!

  7. #7

    Standard

    Riktigt bra svar, stort tack!

    Jag har nu ställt tändningen på mitten. Det handlar bara om ca 3-4 mm man kan justera hallelementet, dvs 8 grader. Och enligt tändskivan jag använt så är det 41-49 grader till TDC. Och det låter högt hur jag än gör. Då har jag haft tändningen igång så att när jag vrider runt så slår det en gnista vid 41...49 grader beroende på var jag har hallelementet. Nåja, motorn gick senast, men inte bra... felet var att klunkslangen hade lossnat i tanken så det kom massa luftbubblor till förgasaren. Den baktände också ibland. Om det var av för mycket obränt bränsle och het pipa, eller för sen tändning, det vet jag inte.

    Och om jag förstått rätt så om jag ska handstarta så ska propellern stå på kl 14 (enligt manualen) och där hamnar den exakt om jag har motorns cylindern rakt ner, men kolven är i bottenläget och skruvar fast proppen (6 bultar). Så från kl 14 "slår jag till propellern" och det blir åt kompressionshållet, förbi tändning och över TDC (här är min hand redan utanför propellern). Låter rätt enligt mig. !?

    EDIT: En fråga till... tändkabeln från CDI-box till stift har ett yttre hölje som är en metallstrumpa. Kan den fästas mot motorfäste (jordas) för att inte flaxa runt så mycket? Eller ska den var åtskilld? Jag skulle tycka att strumpan och motor kan kopplas samman. Men frågar ändå. (försöker komma in i bensinmotorvärlden, vill göra rätt :-)
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  8. #8
    henke2s avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Inlägg
    3 096
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    En CDI box kan även själv ändra tändläget beroende på varvtal iaf. Frågan är om den gör det eller om det är ett fixt värde.

    Vid start vill man exempelvis ha lägre tändning så den inte slår tillbaka, på tomgång kanske man också vill ha lägre tändning så motorn går bra, sen på lite last höjer man tändningen så effekten ommer ut i vevaxeln och inte i värme.

    Men om din box gör det vet jag inte.

    http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Ve...pa-2000020145/
    Vasamodel special -Det händer i Ljungby såklart!

  9. #9

    Standard

    Om den det är den här motorn ser det ut som den har "auto advancing electronic ignition".

    http://www.modelairplanenews.com/blo...ch-for-review/

    Det har nog de flesta bensinmotorer för modellflyg numera. Även universalsystem som RCEXL har det.

    Menar du att det är en lös ände på metallstrumpan? Det brukar det inte vara utan den brukar vara ansluten till en CDI boxen på ena sidan och tändhatten på andra sidan. Den fungerar väl som avstörning och det är nog viktigt att den sitter som den ska för att slippa överraskningar. Genom tändhatten ansluts den automatiskt också till motorn.

    /Mats

  10. #10

    Standard

    Det låter förbannat skumt att motorn tänder vid 40-50 grader när du drar runt den långsamt. Det borde vara lätt att få den att slå emot vid start då. Är det rätt tändsystem till motorn?

    Det finns logik i det, om man ser på tändsystem med någon form av tändkurva för motorer som startas med startmotor, oftast 1:1 bilmotorer. Så får de en triggersignal något tidigare än den tidigaste tändförställningen som skall användas. Sedan fördröjer systemet tändningen lagom länge för att ge rätt tändförställning. Men systemet måste då veta hur snabbt motorn snurrar för att räkna rätt, på en fyrcylindrig 4t motor eller tvåcylindrig 2t motor så måste den allså snurra minst 180 grader i jämn fart innan den kan räkna ut rätt gnista med det här systemet. Man kan bara tända senare än där triggerpunkten sitter med det här systemet.

    Man kan också flytta triggerpunkten till där man vill att motorn skall tända vid start. DVS vid 0-15 grader före ÖD. Man skjuter då gnistan direkt man ser triggerpunkten och kan då köra tändningen exakt på mycket låga varvtal. Men då man tänder för sent för höga varvtal så fördröjer man istället tändningen med ett helt varv när man vill höja förtändningen. Så istället för att tända direkt när triggersignalen kommer så fördröjer man gnistan för nästa varv istället, det finns oftast ett lägsta varvtal för när man går över till att använda tändkurvan på ett sånt här system.

    Om du vill veta exakt vad som händer så behöver du hänga dit en gradskiva och stroba motorn. Tändstiftet sätter du lämpligtvis fast med en klamma i topplocket, tändsystem mår ibland MYCKET dåligt av att inget tändstift är inkopplat. Om stroblampan inte reagerar när gnistan kommer när den sitter runt de skärmade tändkabeln så kan du prov att hålla klamman på tändlampan öppen och hålla den mot själva tändstiftet.

    Du vill använda en enkel stroblampa när du gör det här, de lite "bättre" stroblamporna fungerar riktigt dåligt när vartalet inte är jämnt. Jag jobbar med eftermarknads motorstyrsystem och använder nu Biltemas tändlampa då de dyrare lampornas inställningar för att kolla tändläget bara krånglar.

    Jörgen

  11. #11

    Standard

    henke2: Japp, denna ändrar automatiskt tändläget beroende på varvtal. Med lägre tändning, menar du då ett lägre tal, dvs mer åt 30 grader än 40 tex? Alltså senare tändning?

    senmathal: Exakt så där ser tändmodulen ut som. Motorn... mja. Samma namn RCS/SV 50 cc. Men min är blå. Avgasporten är bakåt. Annan pipa med dubbla utblås. Tändstiftet är på andra sidan. Det är ingen lös ände på metallstrumpan. Sitter fast i tändboxen och tändhatten, exakt som på bilden i din länk: http://www.modelairplanenews.com/blo...ch-for-review/ Tändhatten saknar fjäder som det är i andra tändhattar jag har (den på bilden har inte heller).

    Jorgen: Jag kanske har gjort fel.. Humm.. så här: Jag monterade på en gradskiva på axeln. Jag vred runt motorn tills jag hittade TDC-glappet och lade noll i mitten. Nu står motorn med kolven i TDC. Jag lade på en nypa med metallpinne som pekar på noll grader på gradskivan. Sen anslöt jag tändstiftet till tändhatten hängandes utanför motorn. Jag vred runt motorn (rätt väg) tills magneten (som sitter inborrad) närmade sig hallelementet. Magneten går förbi hallelementet en bit och då slår en gnista. Gjorde detta flera ggr och när jag hade hallelementet vridet max åt ena hållet så blev det 41 grader och max åt andra hållet 49 grader. 0 grader var när kolven var i TDC. Jag satte hur som helst hallelementet i mitten som någon sade i nåt forum som lär ska vara ett bra utgångsläge. Detta är alltså inte vid tomgång, utan när jag vrider på allt för hand.
    Tändsystemet är det jag fick med motorn och ser ut som de som kommer med se RCS/SV-motorer jag ser på nätet. Motorn är beggad men har inte ens gått en tank.
    När vi testkört motorn så har den inte slagit tillbaks. Har startat med starter.

    Exakt så här ser motorn ut, men 50 cc:
    http://www.rcuniverse.com/product_gu...engine_id=1720
    https://www.youtube.com/watch?v=XmnCoUGweSw

    Ska fixa bilder senare.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  12. #12

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Jorgen Visa inlägg
    Det låter förbannat skumt att motorn tänder vid 40-50 grader när du drar runt den långsamt. Det borde vara lätt att få den att slå emot vid start då. Är det rätt tändsystem till motorn?

    Det finns logik i det, om man ser på tändsystem med någon form av tändkurva för motorer som startas med startmotor, oftast 1:1 bilmotorer. Så får de en triggersignal något tidigare än den tidigaste tändförställningen som skall användas. Sedan fördröjer systemet tändningen lagom länge för att ge rätt tändförställning. Men systemet måste då veta hur snabbt motorn snurrar för att räkna rätt, på en fyrcylindrig 4t motor eller tvåcylindrig 2t motor så måste den allså snurra minst 180 grader i jämn fart innan den kan räkna ut rätt gnista med det här systemet. Man kan bara tända senare än där triggerpunkten sitter med det här systemet.

    Jörgen
    RCEXL:s tändsystem ställer man in på 28 grader när man vrider runt motorn. Har kört systemet med gott resultat på minst tre olika motorer och med den inställningen. Det märkliga är att det inte finns någon tendens till bakslag alls. Enligt beskrivning av systemet ska tändningen sänkas till nära noll vid start. Hur det kan gå till har dock ingen kunnat förklara för mig. Kan hallsensorn hinna känna av fartskillnaden mellan då man sakta vrider runt motorn och när man slår igång den och sänka tändningen? Jag tänker att sensorn måste passeras minst två gånger innan något varvtal kan räknas ut. Den hastighet som magneten passerar med är ju även helt beroende av diamtern på medbringaren/svänghjulet den sitter på. Det skulle vara otroligt intressant att veta hur det fungerar. Tror jag måste rigga upp en motor till helgen och koppla på stroboskoplampan. Även om inte det skulle förklara det hela.

    Håller med att uppåt 50 grader låter extremt mycket även på fulla varv. På en extremt kortslagig motor blir väl gradantalet kanske lite högre kan jag tänka. Det handlar väl mest om den tid det tar från det att gnistan kommer till dess kolven står i optimalt läge för högsta förbränningstryck. Alltså strax efter att den passerat ÖDP. Men de flesta modellmotorer ser väl i stort sett likadana ut.

    Tänk på den gamla goda tiden då man ställde in tändningen på moppen genom att justera brytarna eller genom att vrida på tändplattan. Det senare var väl grovjusteringen. Ett tunt papper mellan brytarna som skulle släpppa när kolven var ett par m.m. från ÖDP.

    /Mats

  13. #13

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ålänning Visa inlägg
    Jag vred runt motorn (rätt väg) tills magneten (som sitter inborrad) närmade sig hallelementet. Magneten går förbi hallelementet en bit och då slår en gnista.
    Det kan givetvis vara något annat som gör att magneten går förbi en bit innan motorn tänder, men det skulle faktiskt gå att beräkna motorns varvtal vid start genom att se hur lång tid hallgivaren ser magneten. Eller så går det nog till och med att använda en fast fördröjning, hastigheten som motorn behöver snurra med vid en handstart skiljer nog inte så mycket.

    Om jag tyckt om av att använda förbränningsmotorer på RC prylar så hade jag mätt och donat lite så att vi fått lite fakta, det hade varit lätt att koppla in oscilloskopet på hallgivaren och tändmodulen och slå runt en motor i lite olika hastigheter. Men då jag får leka med riktiga trimmade motorer så mycket jag vill så kör jag helst elflyg istället.

    Jörgen

  14. #14

    Standard

    Lite nyfiken på vad för trimmade motorer du jobbar med?

    Jag var på vippen att köpa ett billigt oscilloskop när jag höll på att krångla med ABS bromsarna på en bil. Tyvärr kom jag inte på någon annan användning men här kanske man kunnat leka lite med det. Är riktigt nyfiken på hur det kan funka när man ställer så hög tändning genom att vida runt motorn.

    /Mats

  15. #15

    Standard

    Det här är saxat från Flying giants:

    Advance starts around 1800 rpm, total retard is ~22° from initial setting. The ignition will have full advanced setting from 0 - 400 rpm, fully retarded setting from 400 - 1800 rpm, then return in a linear way to full advanced between 1800 and 4000 rpm. Above 8000 rpm I noticed a slightly retarded spark again. (about 2°)
    The first prop flips the ignition calculates rpm from magnet/sensor dwell time. Once running it switches to cycle times for rpm measurement.

    Enligt den som skrivit det här verkar det som om systemet kan mäta hur lång tid magnet uppehåller sig vid sensorn eller hur lång tid den tar på sig att passera. Om jag inte misstar mig kommer gnistan precis när magneten passerat censorn. Det blir ju trots allt en ganska stor skillnad i hastighet mellan att man sakta vrider runt motorn för att hitta rätt läge och när man slår till propellern för att starta motorn.

    Men jag förstår inte varför motorn ska ha full förtändning vid 0-400 varv? Även om tvåtaktare är lite luriga att komma underfund med. Allt är mycket mer linjärt på en fyrtaktare.

    /Mats

  16. #16

    Standard

    Hittade ytterligare en text här:
    the original "synchro spark" timing module as used on the CH ignition did use the magnet dwell time to choose between full advance or full retard when starting. IIRC over a dwell period equal to 180 RPM it went to full retard. a normal prop flip was supposedly better than 500 RPM so this gave a bit of leeway on magnet size and whatever else could affect the dwell. turning the engine over slowly gave the full advance position for timing setup.

    https://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?2533157-Gas-Ignition-timing-advance

    Det känns som jag har skådat ljuset om dessa uppgiftslämnare har rätt. Men hur skulle det annars kunna fungera.

    /Mats

  17. #17
    Debattglad entusiast AMs avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    3 208
    Jobb
    Hobbyhandlare - Simulatorinstruktör
    Klubb
    Lunds Radioflygklubb

    Standard

    Dagens tändmoduler har en liten microprocessor som har till uppgift att fördröja gnistan på låga varv. Detta så att gnistan kommer precis när kolven är i det övre dödläget. Det innebär att motorn inte sparkar bakut och är betydligt säkrare att handstarta än en glödstiftare som tänder beroende av kompression och bränsleblandning.
    På gamla motorer med "Magneter" - typ Albin O2 båt motor - var det viktigt att ställa om tändningen till "LÅG"-tändning när man skulle veva igång den. Annars sparkade motorn bakåt och handleden fick sig en smäll. På bilar med konventionell tändning sitter en vakumklocka som när motorn står still har flyttat tändläget till "LÅG"-tändning. Dvs, motorn ska inte sparka bakut när man starter den. När sedan vakumet byggs upp i insugningsröret drar flyttar vakumklockan tändningen till "HÖG"-tändning - ca 25 till 30 grader FÖRE övre dödläget. Bränsleblandningen exploderar inte - den brinner om än ganska snabbt. Då har man kommit på att det är optimalt med en förtändning på dessa 25 - 30 grader.
    Ove (AM) Nielsen

  18. #18

    Standard

    Jo så långt hade vi nog kommit. Det vi diskuterade på slutat var hur elektroniken kunde åstadkomma detta. Problemet är att man i alla fall på vissa system ställer in förtändningen på max c:a 28 grader vid stillastående motor genom att sakta vrida runt axeln. Hur kan den då helt plötsligt stå på 0 grader när man startar motorn? Svaret tycks finnas i citaten i mina två sista inlägg.

    När det gäller en gammal bilmotor så är det centrifugalregleringen som ställer tändningen utifrån varvtalet. Där behöver inte tändningen stå på 0 vi start så vitt man inte ska veva igång motorn. Ofta 10 grader vid tomgång och det ställs på vissa motor in genom att vrida runt motorn för hand. Vakuumregleringens uppgift är att höja tändningen vid låg belastning för att spara bränsle. Utan vakuumregleringen måste man ställa tändningen lägre än vad som behövs vi låg belastning vilket gör att motorn drar onödigt mycket bensin. När man öppnar gasspjället så sjunker vakuumet och vakuumregleringen sänker tändningen för att undvika spikning.

    På en modern bilmotor finns väl knappast någon fördelare alls. Ofta sitter det en tändspole till varje tändstift och datorn sköter helt och hållet reglering med hjälp av ett antal censorer och givare.

    /Mats

  19. #19

    Standard

    Det verkar som om vi är på rätt spår med att tiden hallgivaren ger signal är det som används för att beräkna varvtalet vid start. 0-400rpm låter som ett onödigt stort område för att grundställa tändningen, 0-180 eller 0-200 är bra mycket vettigare då det inte gör det så viktigt att få bra fart på flippen. 0-400rpm borde också skapa problem med startmotorer? De orkar väl knappast få upp en någorlunda stor bensinmotor i 400rpm?

    Mats:
    Jag monterar och mappar eftermarknads motorstyrsystem för vår motorburna ungdom...oavsett ålder. Så det blir mest BMW M50 och Volvo rödmotor. Lyckligtvis så har det bara blivit vältrimmade B230 i år och BMW motorerna är så förbannat bra att de alltid är roliga. Men årets intressantaste jobb var en riktigt vass Ford V8 på 100 hästar per liter, det var roligt som omväxling då det inte är inte ofta jag får leka med en motor som inte har turbo och går på E85. Intressant nog så blev det två icke överladdade Fordmotorer med över 100hk per liter i år, jag har lite svårt att svälja det Mina egna busbilar är en Audi 80q -83, med Audis 4.2l V8 och en Lotus Elise -01 med Honda motor.

    Så att ha förbränningsmotor på ett flygplan sitter ganska långt inne!

    Jörgen

  20. #20

    Standard

    Hur ställer du in tändningen på 28 grader på en RC-motor? Justerar du hall-elementet? Ansluter du CDI-boxen till en dator? Använder du strobe?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •