Reklam

 
Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 47

Ämne: Tändvinkelfrågor

  1. #21

    Standard

    Jag skulle absolut kollat med en stroblampa om motorn och fästet för magneten var byggt så att mitten av justerområdet var 15 grader högre än vad man väntar sig.

  2. #22

    Standard

    Jag har följt denna instruktion. http://forum.hobbyking.com/hobbyking...ns_ver_2.0.pdf

    Vet inte egentligen vad som skulle bli bättre med stroblampa. Om det inte är för att kolla att det fungerar som det ska. Trots det ska jag nog koppla upp lampan någon gång.

    /Mats
    Senast redigerat av senmathal den 2017-01-13 klockan 21:39.

  3. #23

    Standard

    Att veta hur det fungerar skadar ju inte. särskild då det är lite spridda skurar med informationen om hur de olika tändboxarna fungerar. Jag blev lite nyfiken och letade runt lite. Det verkar som om RCExl använder en fast fördröjning enligt den här testen (http://www.gbrcaa.org/smf/index.php?topic=1783.0):
    Hi All,

    I finally got around to measuring the ignition timings vs rpm of the YS CDI ignition and the RCExl ignition supplied by Just Engines (which I believe to be exactly the same unit just badged differently and with a different plug cap).

    Measurements were made using a test circuit in place of the magnet sensor, allowing the CDI to be triggered at a known RPM without having to have an engine or motor whirling round. A scope is then used to monitor the trigger pulse to the CDI and (by ground lead pick-up) the point at which the CDI sparks. Once you know the RPM and the delay of the spark from the trigger point, you can work out the timing in degrees.

    As you can see, the two units are (accepting a bit of measurement error) identical in timing. Below about 500rpm, the unit has a constant spark delay of about 9.3ms from the trigger. This is why you set the static timing to the most advanced you want, because when you are slowly rotating by hand 9.3ms is negligible. Above 500rpm the unit gradually reduces the delay to give a roughly linear increase in advance vs rpm. By 4200rpm, the unit is at its minimum spark delay of about 6us, which it maintains as the rpm is increased further.

    Cheers,

    A
    Det var en del som gnällde över att deras kina motorer hade triggern på fel ställe. Ofta på över 40 grader. Varför sitter den där? Sitter den fel från fabrik? ...eller finns det tändboxar som fungerar på ett annat sätt? Jag skulle gärna ställa in en RCExl tändning utan stroblampa efter den här efterforskningen. Men med en annan tändbox så hade det nog blivit stroblampan.

    Jörgen

  4. #24

    Standard

    Vad menas med fast fördröjning och till skillnad mot vad?
    Den artikeln bekräftar väl i stort sett och vidareutvecklar tidigare inlägg.

    Det är väl TS motor som har ett reglerområde mellan 41-49 grader vilket verkar orimligt högt. Men det kan ju vara så att det fungerar på ett annat sätt och att det blir rätt när motorn startas. 41 grader låter väl rätt högt även på toppvarv men det är ju egentligen inget som säger att den hamnar så högt när motorn väl går. Med elektronik kan man väl lösa det på både det ena och andra sättet. Men håller med om att den lampa skulle göra susen där.

    Ett fel skulle ju kunna vara att medbringaren vridit sig på axeln så att magneten hamnat fel. Det kanske sitter en kluven krysskil där om det ens ska vara någon sådan. Det är det nog inte självklart att det gör på alla motorer. Det skulle vara roligt att se en manual till motorn. Har letat men inte hittat.

    /Mats

  5. #25

    Standard

    Hittade den här men tyvärr inget matnyttigt. http://manualzz.com/doc/10933049/rcssv50

    /Mats

  6. #26

    Standard

    Jag kanske tolkade det fel men det verkade som den tidigare informationen sa att vid under 200 eller 400 rpm så skickades gnistan när motorn var nära nollpunkt. Vilket skulle betyda att magnetens dwelltid användes för att beräkna rätt fördröjning, men i den här praktiska testen så kom det fram att en fast fördröjning på 9.3ms användes när tändboxen inte hade information om varvtal. När det görs på det här sättet så behöver man inte beräkna varvtalet genom att mäta magnetens dwelltid. Det innebär att tändningen blir dubbelt så hög vid 100rpm som vid 200rpm

    Jörgen

  7. #27
    Moderator
    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    4 764
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Intressant diskussion..
    Henke,den härliga filmen du länkade till har nog inte så mycket med tändinställning o göra utan mer hur turbocompoundmotorerna ska gå med max effektuttag vid start =)
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  8. #28

    Reg.datum
    Nov 2014
    Inlägg
    149
    Klubb
    Strängnäs Modellflygare

    Standard

    Kan man använda strobblampa när tändkabeln är jordad?

  9. #29

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Jorgen Visa inlägg
    Jag kanske tolkade det fel men det verkade som den tidigare informationen sa att vid under 200 eller 400 rpm så skickades gnistan när motorn var nära nollpunkt. Vilket skulle betyda att magnetens dwelltid användes för att beräkna rätt fördröjning, men i den här praktiska testen så kom det fram att en fast fördröjning på 9.3ms användes när tändboxen inte hade information om varvtal. När det görs på det här sättet så behöver man inte beräkna varvtalet genom att mäta magnetens dwelltid. Det innebär att tändningen blir dubbelt så hög vid 100rpm som vid 200rpm

    Jörgen
    Below about 500rpm, the unit has a constant spark delay of about 9.3ms from the trigger. This is why you set the static timing to the most advanced you want, because when you are slowly rotating by hand 9.3ms is negligible.

    Den enda skillnaden är väl att i det ena fallet talas det om tid och i det andra om grader. Men hur det går till verkar ju vara lika. Även i den andra förklaringen måste ju systemet på något sätt känna skillnad mellan att sakta vrida runt vid inställning av tändningen och att slå igång motorn. Antar att det i båda fallen är den tid det tar för magneten att passera givaren som ger den informationen. Det finns ju inte så mycket annat till hands för att göra den bedömningen. Sedan gissar jag att 9,3 ms blir ungefär 0 grader vid en normal handstart. Några grader hit eller dit spelar ju ingen roll. Så fort motorn tänder till kommer den ju direkt över 500 v. Ett elektroniskt system har väl lättare för att räkna i tid än i grader. Men det står ju helt i relation till varandra utifrån ett givet varvtal.

    Hoppsan:
    Både jordad och skärmad!
    Det ät kanske inte självklart att det går. Men det finns väl en del lampor som man kopplar in pickupen i serie med tändkabeln (kanske ovanliga numera). Men då måste man ordna men jordning till stiftet på något annat sätt men det är ju inte så svårt.

    /Mats

  10. #30

    Standard

    Skillnaden är nog inte så stor om man gör rätt, men om de mätt varvtalet genom att se hur länge magneten är aktiv så skulle nog det vara lite mer förlåtande. Som det är nu så kommer tändningen bara rätt om man får bra fart på propellern när man försöker flicka igång den. Om man fegar så ökar risken för bakslag då man får mycket mer förtändning på grund av den fasta fördröjningen när varvtalet är lågt. Men jag får nog medge att den tidiga triggersignalen från TS motor ligger kvar i bakhuvudet, med en lite vanligare förtändning på runt 28-30 grader så skiljer det inte lika mycket i förtändning från när man gör det rätt till när man fegar.

    Nu är det nog bara på motorer där sensorn verkar sitta fel som det är aktuellt att stroba, i de fallen så kan man fixa en förlängning om det inte går på något annat sätt. Att hålla klamman på pickupen öppen och hålla den mot tändstiftet eller tändboxen kanske fungerar. Det är så man brukar göra på bilar med coil on plug.

    Jörgen

  11. #31

    Standard

    Jag tror man får fega mycket innan den slår om till full förtändning. Det händer bara dom man väldigt sakta vrider runt för att ställa in den. Däremot hinner ju inte kolven lika högt om man fegar men det torde ha mindre betydelse för bakslag.

    Det är väl inte omöjligt att man med 9,3 ms tagit fegning i beräkning så att den tänder lite efter TDC om man slår snabbt och lite före om man slår långsamt. Ett par graders förtändning torde inte ge något bakslag att tala om. Det som kan hända är väl att man av någon anledning sakta vrider runt motorn med tändningen på så den fyrar av vid 28 grader. Det har jag nog gjort någon gång och då hugger det till lite i propellern men inget man tappar fingrarna av.

    Äldre tändsystem hade väl ett fast läge utan reglering alls och det gick ju det också. Nu vet jag inte hur mycket förtändning det var på dom men gissar att det var en kompromiss. Kanske bara runt 10 grader?

    När det gäller TS motor skulle jag som första åtgärd kolla om medbringaren har vridit sig på axeln. Det är inte fösta gången det hänt på en lite tvåtaktare.

    /Mats

  12. #32

    Standard

    Jag kollade min DLE-55 på samma sätt, dvs TDC = 0 grader och sen där magneten passerar hallelementet så är det ca 30 grader.

    Dock har jag inte provat och se var gnistan kommer.

    SV-motorn har inte varit isär mer än att bakstycket har varit bort (ena fästet gick av så bakstycket byttes ut). Det är säkert splines eller högst antagligen en sån där halvmåneformad kil som håller vevaxel och vadnurestenheter på plats. Medbringaren kanske det heter som senmathal nämner? Men i så fall är väl denna kil av?

    Borde jag skruva bort eller provstarta... det är frågan... =) Kan ju göra det vid starttillfället. Funkar det så är det bra, annars kolla om det förskjutit sig av någon anledning.

    Kanske finns fler motorer där ute som har samma märklighet annars?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  13. #33

    Standard

    Egentligen finns inte så många alternativ. Endera är det som det ska vara och tändningen fungerar på något annat sätt än RCEXL. (Håller det för uteslutet med en förtändning på över 40 grader) Är det inte som det ska vara finns som jag ser det bara två alternativ. Endera har medbringaren vridit sig på axeln eller också sitter censorn fel på något sätt. Kan det finnas möjlighet att att sensorn går att sätta på något annat sätt än den sitter?

    /Mats

  14. #34

    Standard

    Du är helt inne på mitt spår. Starta och flyg eller felsök om det inte funkar. =)
    Sensorn (hall-elementet) passar bara på ett enda sätt och ställe och där är den justerbar några millimeter (8 grader).
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  15. #35

    Standard

    En bild på hur det ser ut på medbringaren. Har markerat ut TDC och så ser ni var magneten är. Det blå under hall-elementet visar var gnistan tänds när man sakta vrider motorn runt rätt väg. Magneten rör sig en bit förbi hall-elemementet.

    (resten av bilderna på fulflyget: http://forum.motorportalen.net/viewt...138035#p138035 )

    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  16. #36

    Standard

    Jag tycker att det ser otroligt fel ut. Det ser ju ut som om magneten sitter 70-90 grader före öd! Hur snabbt vrider du runt motorn när du vrider runt den långsamt?

    Du behöver ju inte göra det, men jag skulle börjat med att dubbelkolla TDC markeringen med kolvstopp eller indikatorklocka. I båda fallen så stoppar du kolven någon eller några mm ner i loppet på båda sidor om öd. Markerar båda punkterna tillfälligt och sätter sedan en permanent TDC markering mitt mellan dem.

    Sedan hade jag vridit runt motorn med någon mm per sekund tills jag ser var gnistan kommer i "noll hastighet" Det är det som är relevant för grundinställningen. Om du sedan vrider runt motorn snabbare så bör gnistan komma senare. Kanske prova med 1 varv på fem sekunder och 1 varv per sekund.

    Om du kan köra runt motorn utan tändstift med en startmotor så kan du stroba genom att sätta tändlampans sensor direkt mot tändstiftet, glöm inte att klamman skall vara öppen på sensorn när du gör det här. Det här är givetvis bara relevant ifall tändkabeln är för bra skärmad för att tändlampan skall fungera.

    Jörgen

  17. #37

    Standard

    Mitt tips är att ta bort medbringare och kolla hur det ser ut där. Det tar inte många minuter att ta bort och sätta tillbaka den och då vet du hur det är. Om magneten sitter fel i förhållande till TDC kan det inte bero på något annat än att medbringaren har vridit sig på axeln. Om nu ingen satt dit en medbringare som inte passar motorn.

    /Mats

  18. #38

    Standard

    Vad jag menar med inte passar är att spåret för krysskilen inte sitter på rätt ställe. Krysskilen sitter bara där för att medbringaren ska hamna rätt. Det är konan som ser till att den sitter fast.

    /Mats

  19. #39

    Standard

    Nu blev det många på rad här

    Visar det sig att den tänder för tidigt och du inte hittar någon annan lösning är det nog inte särskilt svårt att borra ett nytt hål för magneten och flytta den på rätt ställe och limma med epoxy. Magneten måste dock polvändas rätt.

    /Mats

  20. #40

    Standard

    Jorgen: Det ser mer fel ut än vad det är, det är "bara ca 45 grader". =) Jag vred runt motorn väldigt sakta, några mm per sekund, det tände då alltid där "blå cirkeln" är. Kanske jag borde veva runt med starter (som jag inte har just nu) och filma med Gopro (200fps) för att se gnistan (jag har ingen strobe).
    Jag var och skulle köpa en indikatorklocka, men dom hade sålt sista dagen före, men nu har de i lager igen, får se, kostade 800-900 kronor. Men den går ju använda till annat ocskå. =) Jag gjorde så att jag vred på motorn, tittade in i avgasporten, följde med när den slutade röra sig vid TDC, markerade med tusch på medbringaren, vred vidare tills kolven började röra sig neråt och markerade igen... sen i mitten av det är TDC. Det är inte många grader som det "står still" vid TDC... 10 max.

    Senmathal: Nu har jag redan skruvat på spinner o propp med alla bultar o skruvar o allt... så det blir nog att testa som det är först... den har ju gått. Är originalgrejer på motorn. Menar du att när man skjutit på medbringaren så har kilen gjort sitt och är inte längre aligned? Så kan det ju inte vara? Då är det omöjligt få bort grejerna om det förskjuts av nån anledning.

    Nåja, ska bli intressant se. Lite lat som man är så blir det nog att beställa hem en starter (så jag inte står och rycker i proppen en hel dag för hand). Förslag på starter? Funderar på denna: http://www.aircpro.com/airc/homepage...t&CartID=1659- Eller finns det nån annan hanterbar som inte är en jätte för 5000 kr?
    Sen testa med GoPro om det händer nåt, sen fältet. :-D Funkar det så funkar det, annars är jag väl tillbaks i denna tråd. ;-)
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •