Reklam

 
Sidan 3 av 3 FörstaFörsta 123
Resultat 41 till 47 av 47

Ämne: Tändvinkelfrågor

  1. #41

    Standard

    Antar att TDC märkningens placering är helt beroende av hur du placerar gradskivan. Hur långt den är från magneten saknar ju egentligen betydelse. Men har man väl märkt ut TDC måste man ju sedan fixera gradskivan exakt på samma ställe nästa gång det ska mätas. Jag har aldrig märkt upp TDC på medbringaren när jag ställt in tändningen. Jag har sakta vridit motorn till dess gnistan kommit. Sedan har jag med hjälp av gradskivan mätt hur långt jag från vrida tills kolven är i topp. Där får man vrida lite fram och tillbaka för att bedöma så exakt man kan var TDC är. Är det fel så får man flytta sensorn lika många grader som det är fel och testa igen. Men det finns olika vägar att göra det på och det är inte exakt på graden. Ingen vet ändå det optimala läget på graden. Då får man gå till väga på något annat sätt. Särskilt om man inte har någon uppgift från motorfabrikanten.

    /Mats

  2. #42

    Standard

    Gradskivan kan vara hur som helst, bara man indikerar var noll är och sen vrider runt och ser när gnistan kommer. Jag märkte upp TDC för att få se hur mycket vinkel det var visuellt. Så typ som du säger.

    Men... sen när motorn väl är igång och det är 8 grader man kan justera... och låt säga att jag sätter den på mitten... hur beter sig motorn om man har 4 grader för tidig tändning (eller mindre) eller om man har 4 grader för sen tändning, eller mindre?

    Allt för sen tändning brukar bli att det baktänder väl?
    Och allt för tidig tändning så riskerar motorn slå bakut vid start?
    Nåt mer?
    Hur sjutton vet man om det är mest rätt? Ljudet? Avgaserna? Vibrationer? Effekten? Händer nåt vid högre/lägre varvtal?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  3. #43

    Standard

    Metoden du använde för att hitta ÖD tycker jag att är tillräckligt bra, man ser ju tydligt via avgasporten. Jag är inte så van vid tvåtaktare

    Jag baserade bara min gissning att det är långt mellan magneten och TDC på det stora avståndet mellan den blå punkten där det brukar tända och själva magneten. OM den blå pricken är framför magneten när motorn står 40-50 grader före ÖD så måste ju magneten sitta mycket tidigare än så. Jag vet inte vilken fast referens du har för TDC markeringen du ritat så den ignorerade jag helt.

    Jörgen

  4. #44

    Standard

    Min bild (samma nedan som tidigare i tråden)...
    TDC-märkningen visar var TDC är enligt min "kolvrörelsemätarmetod".
    Kolven är i TDC på bilden.
    Magneten är där den är, vilket INTE är 41-49 grader före TDC.
    Det är gnistan som kom 41-49 grader före TDC beroende på vart jag hade hall-elementet.
    Den blå cirkeln "under hall-elementet visar exakt var gnistan kom när jag vred, dvs var magneten var när gnistan kom.
    Den blå cirkeln har alltså inget att göra med märkningen för TDC eller magnetens placering på bilden.
    Och ja, magneten sitter längre ifrån TDC än själva gnistan, i alla fall nu när jag vrider manuellt några mm per sekund.

    Hur som helst är 41-49 grader väldigt mycket, men som någon nämnde i tråden så kan det hända CDI-boxen mäter tiden det tar för magneten att hålla hall-elementet draget och då kan det vara så att när denna tid blir kort vid tex handstart eller starter-start så blir tändningen mycket tidigare. Är ju det jag inte vet utan att "filma med GoPro" eller använda strobe, hur nu det går med jordad strumpa runt tändkabeln?! Finns det annat sätt? Något lite mer "elektroniskt" sätt att strobea idag? Strobe använde jag på min 77a Cheva förut. :-D

    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  5. #45

    Standard

    Har du ett referensmärke på motorn eller hur vet du var TDC märkning ska vara för att kolven ska vara i topp?

    /mats

  6. #46

    Standard

    Ok, nu hänger jag med på vad bilden visar. Förhållandet mellan tändpunkten och magnetens position när det tänder är exakt där den bör vara. Så det känns mer och mer som om magneten sitter lite konstigt.

    Vid startvarvtal så går det nog att se var gnistan kommer med hjälp av en kamera, de flesta nyare telefoner antar jag att filmar med upp till 240 fps i 720p. Det blir en bild per 12.5grader vid 500rpm. Det kan ge en indikering men det som är intressant är vad som händer på höga varv när tändningen ger maximal förtändning.

    Om man har ett okänt tändstystem så kan man mäta var gnistan kommer vid olika varvtal med oscilloskop och en signalgenerator. Eller genom att mäta med oscilloskopet, motorns original triggergivare och oscilloskopets tändkabelpickup när motorn går på olika varvtal. Det motorstyrsystem som jag använder kan faktiskt användas för att mäta och logga ett främmande tändsystem.

    Men det som behöver göras på den här motorn gör man väldigt mycket lättare med en vanlig tändlampa. Som jag sagt så går det att arbeta runt problemet med skärmen på tändkabeln om det inte fungerar. Särskilt med de extra jordningar som du nämnt att du planerar.

    Jörgen

  7. #47

    Standard

    TDC-märkningen på medbringaren lade jag dit genom att använda gradskivan och en stark lampa, det blev en "lysande linje" hela vägne (allt är runt). Men det var bara för att något så när ha något som indikerar var TDC är så jag lättare skulle fatta vad jag höll på med. Med gradskivan och "pekpinnen" som är fäst i motorn och pekar på gradskivans skala så ställde jag in kolven på TDC, justerade gradskivan till noll (där "pekpinnen" pekade) och sen vred jag runt tills det blev gnista och det blev vid 41-49 grader på gradskivan.

    Magneten ser helt klart ut att vara allt för långt bort.

    Flyget är nerburet från mekarvinden så nu blir det att testa på fältet nästa gång. =) Den har ju som sagt gått... bara det att den gick dåligt... vilket visade sig vara klunkslangen som lossnat och det kom bränsle lite väl sällan... samt en massa andra fel. Det slutade med en massa fix. Jag måste få meka på nåt annat än ett 50cc flyg nu. :-D
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •