Reklam

 
Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 43

Ämne: Tips på actionkameror & fpv

  1. #1
    JonasHs avatar
    Reg.datum
    nov 2016
    Inlägg
    464
    Jobb
    .
    Klubb
    Mölndals MF

    Standard Tips på actionkameror & fpv

    Hej!
    Jag är nybörjare på detta och är dels på jakt efter en sk actionkamera för att filma från planet jag flyger och dels skulle jag vilja flyga lite fpv (tror jag).

    Runcam https://hobbyking.com/en_us/runcam-2-orange.html hittade jag på Hobbyking och undrar om någon har erfarenhet av den, gärna tillsammans med dockningstationen https://hobbyking.com/en_us/v2-runcam-docking.html

    Sedan har jag läst lite om Mobius 2 och JooVuu. Sedan finns det ju Gopro men tänkte börja lite billigare om det går. Kom gärna med tips på andra om jag missat några.

    Och så fpv... Verkar vara en djungel av märken, frekvenser, kameror, linser, googles, skärmar mm. Skulle gärna vilja ha tips om ett ok nybörjarset. Kan jag tex använda actionkameran till fpv? Har förstått att de laggar lite men för segelflyg och lite lugnare elmotorflyg kanske det funkar? Är fpv kul med flyg eller är det mest för de som flyger drönare?

    Många frågor... och stort tack på förhand!

    mvh Jonas

  2. #2

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Den här har jag
    http://www.ebay.com/sch/i.html?_odkw...amera&_sacat=0
    och är helnöjd med den!
    Lika bra bild som GoPro, bildstabilisering som heter duga, möjlighet att koppla den som FPV-kamera mm.
    Köper du den så blir du inte missnöjd!
    Retroholic!

  3. #3
    JonasHs avatar
    Reg.datum
    nov 2016
    Inlägg
    464
    Jobb
    .
    Klubb
    Mölndals MF

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Thomas Visa inlägg
    Den här har jag
    http://www.ebay.com/sch/i.html?_odkw...amera&_sacat=0
    och är helnöjd med den!
    Lika bra bild som GoPro, bildstabilisering som heter duga, möjlighet att koppla den som FPV-kamera mm.
    Köper du den så blir du inte missnöjd!
    Verkar toppenbra! Hittade den på Banggood och de hade den i sitt eu-varuhus. Nära att slinta på köpknappen...

  4. #4

    Standard

    Jag har gjort en liten lista här nedanför med saker som jag tycker är prisvärda, inte nödvändigtvis det bästa men helt klart prisvärda.

    Prisvärt paket:
    VTX ImmersionRC 25mW RaceBand 300:- (Denna är riktigt bra för det priset)
    Antenner Aomway RHCP 160:-
    HD-kamera Foxeer Legend 1 HD 550:- (Bra formfaktor, 1080p/60, AnalogVideo-OUT för FPV och även förberedd för filmning av/på samt fotografering från sändaren)

    Om du vill ha en dedikerad FPV-kamera med låg latency:
    Foxeer HS1177 305:-

    Prisvärda kvalitet-goggles:
    Fatshark Dominator V2 2750:-
    Nexwave RX-modul 240:-

    Jag handlar oftast från quadcopters.co.uk och det är där jag hittat alla dessa produkter samt priser. Räkna med ca 200-250:- i fraktkostnad och ca 3 dagars leveranstid.
    Dock är mycket Out of stock nu men det finns ju fler sidor som har samma prylar.

  5. #5

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Jonas,
    I senaste RCM & E nr 12 Dec 2016 finns på sid 54-58 bra översikt och kommentarer inkl för- och nackdelar med olika actionkameror för modellflyg. Kolla om du hittar den i nån pressbyrå eller så.
    En Gopro Hero 5 Black t ex skulle jag då aldrig våga montera i ett flygetyg då jag tycker det är alldeles för mycket pengar att skicka upp i luften som skulle kunna förstöras vid en ev. krash.
    Men glöm ej den nya lilla Gopro Hero 5 Session, den är lite billigare men fortfarande dyr i jämförselse med Mobius, RunCam v2 och Gopro "kopior" (Gopro liknande actionkameror).

    De varnar i tidningsartikeln för fake Mobius kameror och att man skall undvika lins A och istället välja lins B eller C som är bättre.

    Jag har en Gopro Hero 5 Black själv men skulle som sagt aldrig våga skicka upp den i luften, för dyra saker.

    Mobius är lätta, ca 38 gram vilket är en klar fördel, RunCam är lite tyngre, ca 50 gram.

    /Bo
    Senast redigerat av bem den 2017-01-13 klockan 08:35.

  6. #6


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    När det gäller goggles så skulle jag rekommendera att försöka få testa några olika - brukar finnas flera FPV-flygare i klubbarna och de brukar gärna hjälpa till. Det finns enkla/billiga - t ex olika Eachine-modeller på Banggood - som fungerar bra att börja med. Sen kan man behöva nån form av korrektionsglas om man själv är glasögonbärare och speciellt vi i lite högre åldrar... Och det fungerar olika bra i olika goggles så det bör man också testa. När det gäller sändare så bör man nog inte gå under 200 mW om man vill ha hyfsat störningsfri flygning även på lite närmare håll. De 25 mW-lösningar jag sett har tyvärr inte fungerat så bra även om det säkert går att ordna om man är kunnig på antenner o liknande - eller flyger väldigt nära sig. Men 200--600 mW ger en enklare lösning för oss nybörjare - men antennen är givetvis ändå viktig.
    Roger

  7. #7
    JonasHs avatar
    Reg.datum
    nov 2016
    Inlägg
    464
    Jobb
    .
    Klubb
    Mölndals MF

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av bem Visa inlägg
    Jonas,
    I senaste RCM & E nr 12 Dec 2016 finns på sid 54-58 bra översikt och kommentarer inkl för- och nackdelar med olika actionkameror för modellflyg. Kolla om du hittar den i nån pressbyrå eller så.
    En Gopro Hero 5 Black t ex skulle jag då aldrig våga montera i ett flygetyg då jag tycker det är alldeles för mycket pengar att skicka upp i luften som skulle kunna förstöras vid en ev. krash.
    Men glöm ej den nya lilla Gopro Hero 5 Session, den är lite billigare men fortfarande dyr i jämförselse med Mobius, RunCam v2 och Gopro "kopior" (Gopro liknande actionkameror).

    De varnar i tidningsartikeln för fake Mobius kameror och att man skall undvika lins A och istället välja lins B eller C som är bättre.

    Jag har en Gopro Hero 5 Black själv men skulle som sagt aldrig våga skicka upp den i luften, för dyra saker.

    Mobius är lätta, ca 38 gram vilket är en klar fördel, RunCam är lite tyngre, ca 50 gram.

    /Bo
    Tack för tipset Bo!
    Då får det bli en tur till Pressbyrån i eftermiddag

  8. #8
    JonasHs avatar
    Reg.datum
    nov 2016
    Inlägg
    464
    Jobb
    .
    Klubb
    Mölndals MF

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av SniffSwe Visa inlägg
    Jag har gjort en liten lista här nedanför med saker som jag tycker är prisvärda, inte nödvändigtvis det bästa men helt klart prisvärda.

    Prisvärt paket:
    VTX ImmersionRC 25mW RaceBand 300:- (Denna är riktigt bra för det priset)
    Antenner Aomway RHCP 160:-
    HD-kamera Foxeer Legend 1 HD 550:- (Bra formfaktor, 1080p/60, AnalogVideo-OUT för FPV och även förberedd för filmning av/på samt fotografering från sändaren)

    Om du vill ha en dedikerad FPV-kamera med låg latency:
    Foxeer HS1177 305:-

    Prisvärda kvalitet-goggles:
    Fatshark Dominator V2 2750:-
    Nexwave RX-modul 240:-

    Jag handlar oftast från quadcopters.co.uk och det är där jag hittat alla dessa produkter samt priser. Räkna med ca 200-250:- i fraktkostnad och ca 3 dagars leveranstid.
    Dock är mycket Out of stock nu men det finns ju fler sidor som har samma prylar.
    Stort tack, nu börjar det klarna lite!

    Verkar vara bra priser också på quadcopters-co-uk.

    Jag är lite långsynt (behöver läsglasögon men inte starka) och undrar om blir det något problem med Fatsharks goggles (eller andra goggles)

  9. #9
    JonasHs avatar
    Reg.datum
    nov 2016
    Inlägg
    464
    Jobb
    .
    Klubb
    Mölndals MF

    Standard

    När man flyger fpv så undrar jag om man alltid flyger med goggles eller finns det tillfällen när man flyger med en lcd-skärm istället? Vad är det för fördelar respektive nackdelar med goggles och skärm? Jag flyger bara flyg, inte drönare.

    Sedan misstänker jag att iphone/ipad inte går att använda som skärm?

  10. #10

    larsmns avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    392
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Borglanda RC-klubb

    Standard

    Om du nöjer dig med enbart inspelning, har CDON på utgående en billig videokamera med hyfsad kvalitet, Denver AC-1300 för lite över 200 kr. Har tagit en hel del filmer förra sommaren med min. Tyvärrr går den inte att köra FPV med, utan enbart inspelning.

    Den tål heller inte [östersjö-]vatten. Landade i Kalmarsund och även om den spelade in hela tiden, så dan efter, trots att jag sköljde med sötvatten, var den död. Men jag har ett par ersättare iom att den är på g ut.


  11. #11

    Standard

    Om man vill köra med goggles eller skärm verkar vara en smaksak. Jag vet några som börjat med skärm och sedan gått över till goggles men jag kommer inte på någon som börjat med goggles och gått över till skärm. Vissa vill ju starta och landa LOS och mest "kolla lite på utsikten" genom FPV:n och då är ju goggles inte så bra Jag tror goggles är mest om man vill ha dom på hela flighten som om man satt i planet. Helt klart en smaksak.
    Just Fatsharks finns det linser till så du kan sätta in korrektions-linser i gogglesen vilket ju är relativt praktiskt. För mig är det viktigt att sakerna inte tar för mycket plats så jag gillar goggles men om man tex alltid har bil dit där man flyger så är ju inte det lika viktigt.
    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    När det gäller sändare så bör man nog inte gå under 200 mW om man vill ha hyfsat störningsfri flygning även på lite närmare håll. De 25 mW-lösningar jag sett har tyvärr inte fungerat så bra även om det säkert går att ordna om man är kunnig på antenner o liknande - eller flyger väldigt nära sig. Men 200--600 mW ger en enklare lösning för oss nybörjare - men antennen är givetvis ändå viktig.
    Roger
    Allmänt till alla(som inte vet att dom behöver mer än 25mW) och specifik till nybörjare så rekommenderar jag ändå IRC 25mW. Han ska flyga plan och kommer förmodligen inte att behöva maximal penetration. Effekten på RC-sändaren är max 100mW(om man kör 2.4Ghz) och om han då har en VTX på 200 eller mer så riskerar han att flyga ur radio-räckvidd(oftast har 2.4 längre räckvidd än 5.8 men man kommer ligga onödigt nära gränsen) och falla till marken med kristallklar bild. Det har jag gjort två gånger(med Futaba FASST) med ImmersonRC 600mW som jag köpte just för att jag blev rekommenderad att köpa 600mW.

    Jag tycker att det ofta pratas för mycket om just effekter när det kommer till VTX:er. Det finns olika märken och kvalitet också. Jag har haft flera olika vtx:er och högre kvalitet har alltid gett bäst bild oavsett effekt. Hur bra bild man får handlar om stabilitet, filtrering och hur dom tål temperaturer och vibrationer, det handlar väldigt lite om effekten.

    Därför är min rekommendation inte 25mW generellt utan just ImmersionRC 25mW Sök på Youtube så finns det många filmer som visar hur bra dom är

    Det finns säkert många andra VTX:er som är bra, dock har jag inte hittat något bättre än IRC ännu, jag har en Foxxer 25mW på tur för testning så det ska bli intressant att se

    Sen är det tillåtet att använda 25mW utan licens vilket ju kan bli trevligt i sommar om lagen, om att kamera-drönare inte längre är övervakning, går igenom. Då flyger man FPV helt lagligt utan tillstånd och licenser! Det är också en anledning till att rekommendera en kvalites-25mW till nybörjare.
    Senast redigerat av SniffSwe den 2017-01-13 klockan 14:35.

  12. #12
    JonasHs avatar
    Reg.datum
    nov 2016
    Inlägg
    464
    Jobb
    .
    Klubb
    Mölndals MF

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av SniffSwe Visa inlägg
    Allmänt till alla(som inte vet att dom behöver mer än 25mW) och specifik till nybörjare så rekommenderar jag ändå IRC 25mW. Han ska flyga plan och kommer förmodligen inte att behöva maximal penetration. Effekten på RC-sändaren är max 100mW(om man kör 2.4Ghz) och om han då har en VTX på 200 eller mer så riskerar han att flyga ur radio-räckvidd(oftast har 2.4 längre räckvidd än 5.8 men man kommer ligga onödigt nära gränsen) och falla till marken med kristallklar bild. Det har jag gjort två gånger(med Futaba FASST) med ImmersonRC 600mW som jag köpte just för att jag blev rekommenderad att köpa 600mW.

    Jag tycker att det ofta pratas för mycket om just effekter när det kommer till VTX:er. Det finns olika märken och kvalitet också. Jag har haft flera olika vtx:er och högre kvalitet har alltid gett bäst bild oavsett effekt. Hur bra bild man får handlar om stabilitet, filtrering och hur dom tål temperaturer och vibrationer, det handlar väldigt lite om effekten.

    Därför är min rekommendation inte 25mW generellt utan just ImmersionRC 25mW Sök på Youtube så finns det många filmer som visar hur bra dom är

    Det finns säkert många andra VTX:er som är bra, dock har jag inte hittat något bättre än IRC ännu, jag har en Foxxer 25mW på tur för testning så det ska bli intressant att se

    Sen är det tillåtet att använda 25mW utan licens vilket ju kan bli trevligt i sommar om lagen, om att kamera-drönare inte längre är övervakning, går igenom. Då flyger man FPV helt lagligt utan tillstånd och licenser! Det är också en anledning till att rekommendera en kvalites-25mW till nybörjare.
    Tack för alla tips Martin, jag kommer att följa dem. Har också sett på youtube att 25mW ska vara fullt tillräckliga om man bara har rätt saker.

    Vet inte hur jag ska göra med goggles ännu då inte vet om jag kommer att gilla att flyga fpv. Kanske borde börja med ett par billiga och sedan uppgradera?

    Jag håller på att färdigställa en elsglare, EasyGlider Pro som jag tänkte börja flyga fpv med. Jag tror att den är ganska snabb om man vill och med en spännivdd på 1800mm så blir den lagom att hantera.

    Har du tips på andra sajter som kan ha fpv-grejerna till vettiga priser och som finns i EU?

  13. #13

    Standard

    Jag har beställt på electronicarc.com som är i Spanien och det gick också fort och smidigt. Jag köpte bl.a. mina Fatshark Dominator V3 därifrån.

    Mitt tips när det gäller goggles är att köpa något som är populärt eftersom det då är stor chans att det är bra samt att det är ganska enkelt att sälja dom ifall man skulle ångra sig. Tex Fatshark-goggles är ganska eftertraktade på begagnat-marknaden.

    Jag körde först med en skärm på sändaren, sen ett sådant skärmvisir med extern mottagare. Jag blev aldrig riktigt nöjd förrän jag köpte mina nuvarande goggles, små, lätta, bra bild och sköna att ha på länge även när det är varmt.

    Mina råd är baserat på mina erfarenheter och jag köpte allt jättebilligt på eBay i början men använder idag inget av det utan jag har hamnat på genomgående kvalitets-produkter. Alla pengar jag la på "billiga" saker var lite bortkastat. Det hade varit bättre att bara köpt bra grejer och sedan sålt det om det inte var kul

  14. #14


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Fast de original-linser som finns till Fatshark är tämligen begränsade så köper man Fatshark och behöver korrigeringslinser så får man nog se till att göra dessa själv. Sen kan man alltid köpa en extern skärm med inbyggd mottagare för att testa med - den kan man ändå ha användning för senare om man vill sitta och kolla kompisarnas FPV-flygningar. Vi är flera i klubben som köpt denna enkla skärm som fungerar bra - http://www.banggood.com/Eachine-Race...l?rmmds=search
    Byt gärna till en lite bättre antenn - sen är det bara att ta en 3S-ack och ansluta på baksidan. Jag köpte också det "solskydd" jag hittade som rekommendation i en av kommentarerna. Sen har jag ett enkelt fotostativ som den sitter på.
    Beträffande 25 mW eller ej så oavsett vad som är godkänt så är det inte många här som kör med denna effekt och orsaken är att de helt enkelt är känsligare och svårare att få ens räckvidd runt fältet med. Så min rekommendation på 200 mW kvarstår av det jag hittills sett. Då är man också friare att välja andra tillverkare än den som SniffSwe rekommenderar. Och vill man välja en All-in-one-lösning (väldigt smidigt för oss nybörjare) så är det helt klart att rekommendera en med just 200 mW sändareffekt. Har testat ett par 25 mW-lösningar och de har som sagt klart begränsad räckvidd.
    Roger

  15. #15

    Standard

    Någon som testat denna? http://www.banggood.com/Original-SJC...l?rmmds=search

    Tycker den verkar stå sig bra i denna jämförelse.
    https://www.youtube.com/watch?v=aswA6X4aOGI

    /Mats

  16. #16

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Allting är ju en fråga om tycke och smak.
    Jag tycker GitUp har bättre färger, M20 är alldeles för röd i färgen.
    Dessutom har GitUp bättre gyro, därmed stabilare bild.

    Tycker jag...

    https://www.youtube.com/watch?v=6fxtDNbpg2A
    Retroholic!

  17. #17

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Fast de original-linser som finns till Fatshark är tämligen begränsade så köper man Fatshark och behöver korrigeringslinser så får man nog se till att göra dessa själv.
    Du menar alltså att dessa är begränsade? http://www.rcflight.se/visaprodukt.a...-till-fatshark
    Det kan såklart stämma då jag inte använder sådanna själv(har ögonlinser). Om så är fallet så kan naturligtvis Fatshark vara ett mindre bra alternativ.

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Beträffande 25 mW eller ej så oavsett vad som är godkänt så är det inte många här som kör med denna effekt och orsaken är att de helt enkelt är känsligare och svårare att få ens räckvidd runt fältet med.
    Jag vet inte men jag tror faktiskt att orsaken snarare är att det finns så mycket billiga VTX:er på marknaden(t.ex eBay mm) nu som inte håller måttet. Vissa anger till och med in-effekt(alltså hur mycket ström x spänning den drar) istället för ut-effekten den sänder ut.
    Om man vet om en bra VTX, oavsett effekt, så ser jag det mer relevant att rekommendera specifikt den iställer för att bara rekommendera en effekt. Det förvirrade mig när jag var nybörjare

    Jag kan för tillfället komma på 3 gånger då jag kraschat med fortfarande bra video-bild då jag av misstag hamnade nedanför trädtopparna några hundra meter bort och tappade RC-länken. Det var med ImmersionRC 600mW. Jag var nybörjare då men lärde mig att jag mycket hällre tappar video-feeden några sekunder än RC-länken. Brus i bilden blir en varning och man kan dra på och stiga så kommer videon tillbaka direkt och då vet man var man har potentiell radioskugga.
    Dock säger jag inte att 25mW alltid räcker, men en kvalitativ 25mW-vtx är ganska bra att börja med så man lär sig begränsningarna i 5.8Ghz-systemet och lär sig hantera dem. Sen kan man gå upp i effekt eller byta till lägre frekvens om man känner att det behövs
    Senast redigerat av SniffSwe den 2017-01-15 klockan 19:55.

  18. #18


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    SniffSwe - yes, original-linserna finns endast i 3 styrkor (negativa) så många måste nog fixa linserna själv och är man astigmatiker så finns inget alternativ annat än egentillverkat - på nåt sätt. Detta är inget problem som yngre med bra syn uppfattar men kan var ett problem för oss äldre och som behöver kraftigare korrigering av nån form. Annars är ju Fatshark-brillorna fina och av bra kvalitet men man måste vara medveten om att dom kanske inte passar alla trots allt.
    Roger

  19. #19

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Jag, som glad FPV-amatör, med behov av läsglasögon +1,5, provade kompisens Fatshark-brillor, tror det var första utgåvan.
    Det jag upplevde med dom var att det var ganska begränsat synfält, men det värsta var att det blev dubbelbild, som om linserna inte var korrekt kalibrerade.
    Dessutom ganska kraftig oskärpa.
    Jag köpte billiga "Quanum DIY v2" med helskärm på HobbyKing, och de passade mig perfekt. Bättre bild med bredare synfält.
    Att jag sen kunde ha ett par tunnbågade läsglasögon innanför lådan var ännu bättre.
    Ännu bättre skärpa i bilden!
    Retroholic!

  20. #20
    JonasHs avatar
    Reg.datum
    nov 2016
    Inlägg
    464
    Jobb
    .
    Klubb
    Mölndals MF

    Standard

    Många tips och det är jag tacksam för! Kommer att beställa 25mw-paketet men vänta med goggles lite och ska försöka prova några olika. Har en kompis som har ett par Fat Shark "över" och som jag får testa och köpa om jag vill. Han visste inte modell men troligtvis ett par Dominator, vi får se.

    Det blir en Foxeer Legend 1 HD som kombinerad action- och fpvkamera till att börja med.

    Så nu ska jag bara försöka hitta var jag ska beställa någonstans!

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •