Reklam

 
Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Erfarenheter av Durafly Tundra & Lemon RX Stabilizer

  1. #1
    JonasHs avatar
    Reg.datum
    nov 2016
    Inlägg
    464
    Jobb
    .
    Klubb
    Mölndals MF

    Standard Erfarenheter av Durafly Tundra & Lemon RX Stabilizer

    Hej,
    Hade en härlig flygdag idag utan missöden trots att jag nu ser till min förskräckelse att det är fredagen den 13.e...

    Jag flög en del för ca 15 år sedan och fick för någon månad sedan ett rejält återfall Det har varit mycket att sätta sig in i med mycket ny teknik. Riktigt kul!

    Jag blev inspirerad här på forumet av modellen Durafly Tundra, mycket pga att den ser trevlig ut, bra pris, har klaffar (som jag aldrig flugit med förut) och flyger både lugnt och även fort om man vill. Pontoner följde också med i paketet. Kostar strax under 2000kr på Hobbyking och den verkar vara av bra kvalitet. Köpte även 3st 2200mA standardackar.
    Detta är min första "frigolitkärra" och har väl inte tyckt att de sett så bra ut förr men det verkar ha hänt mycket på 15 år. Och de är ju väldigt oömma jämfört med balsaplan.

    Förstod snabbt att min gamla 35MHz radio visserligen fungerar men att de nya har väldigt mycket fina funktioner så det blev en Spektrum DX8 samt en enklare laddare på 60W.

    Jag bytte mottagare till en Lemon RX med stabilisator. Väldigt prisvärda och verkade inte så krånglig som Spektrums egna mottagare med stabilisator. Dessutom ska de ha bra räckvidd. (Kom precis på att jag aldrig har gjort någon räckviddskontroll med nya sändaren. Får testa det vid nästa flygpass!)

    Jag är mycket positivt förvånad över hur bra planet flyger och har även hunnit med sjöflyg med det förra helgen. Och att flyga med stabilisator är grymt, vilken skillnad! Den var väldigt enkel att installera i planet och jag har inte skruvat något alls på inställningarna. Jag tycker dock att de krånglar till det lite i manualen för det är bara att koppla in den (den måste vara installerad i nära CG i planet) och sedan binda den. Helt plötsligt blir mina starter spikraka!

    Stort tack för alla råd och tips på vägen! De har verkligen hjälpt mig mycket.

    Hälsningar Jonas


    Ps. Ska nu bygga en seglare i helgen
    Senast redigerat av JonasH den 2017-01-13 klockan 15:46.

  2. #2

    Standard

    Jag har ungefär samma upplevelse som du beskriver Jonas. Fick mitt återfall för 2 år sedan med ett uppehåll på 40 år. Har förvisso kvar alla prylar som jag hade som 13-åring men har helt fastnat för friggo och el-motorer, så sjukt enkelt och bra det blivit.

    Har också köpt Durafly, har två st Bravado och en P51-OldCrow och kan konstatera att kvalitén är riktigt bra. Läser här om många som ”hackar” på HobbyKings saker men har inte själv upplevt någon direkt dålig kvalitet. Skulle tro att HK lämnat stadiet/tiden där kvalitén var riktig dålig.

    Visst går vingen av eller stabben lossnar om jag sätter kärran i backen, men en balsa skulle blivit smulor. Nu är det bara att limma och flyga direkt igen.

    Läser mycket på rcgroups.com och kan där få i princip 100 % koll vad som ev. är något felande på nya modeller som HK släpper (vilket det numera inte är längre). Intressant att läsa att HK själv följer olika forum på rcgroups.com och så fort någon fått en ny modell med minst lilla fel så ersätter HK med en ny omgående. Läste om en som köpte en Durafly Excalibur där det blivit något utseende-fel på ena vingen, han hade en ny Excalibur en vecka senare.

    Du kan hitta hur mycket som helst om din Tundra här:
    https://www.rcgroups.com/forums/show...Durafly-Tundra

    Den tråden har 11 382 replies och är visad 462 616 gånger

    //Rickard

  3. #3
    JonasHs avatar
    Reg.datum
    nov 2016
    Inlägg
    464
    Jobb
    .
    Klubb
    Mölndals MF

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Balcke Visa inlägg
    Jag har ungefär samma upplevelse som du beskriver Jonas. Fick mitt återfall för 2 år sedan med ett uppehåll på 40 år. Har förvisso kvar alla prylar som jag hade som 13-åring men har helt fastnat för friggo och el-motorer, så sjukt enkelt och bra det blivit.

    Har också köpt Durafly, har två st Bravado och en P51-OldCrow och kan konstatera att kvalitén är riktigt bra. Läser här om många som ”hackar” på HobbyKings saker men har inte själv upplevt någon direkt dålig kvalitet. Skulle tro att HK lämnat stadiet/tiden där kvalitén var riktig dålig.

    Visst går vingen av eller stabben lossnar om jag sätter kärran i backen, men en balsa skulle blivit smulor. Nu är det bara att limma och flyga direkt igen.

    Läser mycket på rcgroups.com och kan där få i princip 100 % koll vad som ev. är något felande på nya modeller som HK släpper (vilket det numera inte är längre). Intressant att läsa att HK själv följer olika forum på rcgroups.com och så fort någon fått en ny modell med minst lilla fel så ersätter HK med en ny omgående. Läste om en som köpte en Durafly Excalibur där det blivit något utseende-fel på ena vingen, han hade en ny Excalibur en vecka senare.

    Du kan hitta hur mycket som helst om din Tundra här:
    https://www.rcgroups.com/forums/show...Durafly-Tundra

    Den tråden har 11 382 replies och är visad 462 616 gånger

    //Rickard
    Kul att höra Rickard!

    Jag var precis ute och testade en ny elseglare som jag byggt färdig. Det är ett frigolitplan från Multiplex. Köpte ett kit och fick själv installera motor, servon mm. Den flög ok men behöver mer intrimning misstänker jag. Och ballast om det blåser lite (idag blåste det bara ca 3-5 m/s men den kändes nervös).

    RC Groups är nästan för stort Jag tycker att det är svårt att söka ibland men blir bättre på det.

    Om du inte har testat Tundran på vatten kan jag varmt rekommendera det en lugn dag!

  4. #4

    Standard

    RC Groups är gigantiskt :-)

    Jag söker ofta efter något specifikt och börjar då med en vanlig google-sökning som ger mig sökresultat inne bland trådarna på RC Groups. Vissa trådar tex den om Durafly Bravado har jag prenumeration på och får då ett e-mail när någon uppdaterar.

    Men man vänjer sig med RC Groups, finns en del svenska flygare som är rätt så aktiva där men som överhuvudtaget inte alls skriver på detta forumet.

    En annan sak jag kan tipsa om är att du bör åka till Skåne i v.29 varje år och uppleva det berömda Ripa-lägret utanför Åhus. Att så många RC-flygare åker dit varje år är helt otroligt men jag har nu fattat varför. Det är så bra att jag kommer bli medlem i Ripa MFK även om jag har över en timme dit från Malmö.

    //Rickard

  5. #5
    JonasHs avatar
    Reg.datum
    nov 2016
    Inlägg
    464
    Jobb
    .
    Klubb
    Mölndals MF

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Balcke Visa inlägg
    RC Groups är gigantiskt :-)

    Jag söker ofta efter något specifikt och börjar då med en vanlig google-sökning som ger mig sökresultat inne bland trådarna på RC Groups. Vissa trådar tex den om Durafly Bravado har jag prenumeration på och får då ett e-mail när någon uppdaterar.

    Men man vänjer sig med RC Groups, finns en del svenska flygare som är rätt så aktiva där men som överhuvudtaget inte alls skriver på detta forumet.

    En annan sak jag kan tipsa om är att du bör åka till Skåne i v.29 varje år och uppleva det berömda Ripa-lägret utanför Åhus. Att så många RC-flygare åker dit varje år är helt otroligt men jag har nu fattat varför. Det är så bra att jag kommer bli medlem i Ripa MFK även om jag har över en timme dit från Malmö.

    //Rickard
    Ripaveckan verkar väldigt trevlig men fel vecka för mig då sonen spelar Gothia cup just den veckan. Men ska försöka något annat år.
    Jag började faktiskt min flygkarriär i Skåne på flygklubben i Skanör. Flög där i nästan 3 år och blev stamkund på Skånehobby Detta var 1996-1998. Blue Phoenix var mitt första plan. Kompisen byggde en likadan. Jag hade elmotor och han körde med ett långt gummiband. Sedan bara fortsatte det

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •