Reklam

 
Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Kontakter till 5s 4A lipo

  1. #1

    Standard Kontakter till 5s 4A lipo

    Hej!

    Jag har använt XT 60 till mina 5S 4A lipo men undrar om jag egentligen skulle ha använt XT 90? Jag tycker det är lite svårt att få plats med kablarna då dom ska lödas fast.

    Vad använder ni andra till 5S? Alltså ni som använder XT kontakter. Ni som testat lite olika finns det kontakter som ni gillar bättre?

    Jag lödde om kontakterna på två batterier och två modeller idag. Jag gjorde fel för några år sedan då jag var grön på el. Dels satte jag hanen på batteriet. Även om den är skydda av plasten runt så kan mycket väl en skruv eller något ramla in kontakten och kortsluta. Får väl tacka min lyckliga stjärna att inget hänt. Sedan hade jag inte uppmärksammat att kontakterna är märkta med plus och minus. Det spelar väl mindre roll så länge man gör alla lika.

    /Mats

  2. #2
    JonasHs avatar
    Reg.datum
    nov 2016
    Inlägg
    464
    Jobb
    .
    Klubb
    Mölndals MF

    Standard

    Hej,
    XT60 tål ca 50-60A. Om du inte vet hur mkt A din motor drar så dimensionera kontakterna vad ditt fartreglage max kan leverera. Brukar stå att det tex klarar 50A kontinuerligt och tex 60A "burst" (korta stunder). Det är efter burst A du ska dimensionera dina kontakter och elkablar. XT90 ska klara max 90A.
    Här är en guide som en handlare har satt ihop: http://www.rcflight.se/modellflyg/kontakter.aspx

    mvh Jonas

  3. #3

    Standard

    Jag är inte så orolig att den tål strömmen då kontakten högst är en aning ljummen när jag ska ta bort batteriet efter flygning. Det är mera det fysiska och risken för en dålig lödning då kabeln från batteriet gärna är lite för stor för kontakten. Fartreglaget är ett Castle Creation på 75 A och dom kablarna är betydligt mindre och passar bättre.

    Det får nog vara som det är nu men skulle jag fått börja om skulle jag gått upp en storlek mest för att kabeldimensionen på ett 5s lipo ska rymmas bättre i kontakten. Jag tycker för övrigt att den del man ska löda kabeln i är onödigt kort.

    Det är möjligt att jag får tänka om när nästa modell blir klar. Den är lite större och tyngre kommer gissningsvis att kräva lite mer ström. Jag tänker testa den med samma Set up som en av mina nuvarande modeller.

    /Mats

  4. #4

    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    532
    Klubb
    Motala Modellflygklubb

    Standard

    Om kontakten blir "en aning ljummen" så är den ju alldeles för klen. XT90 eller något i minst samma storlek är nog att rekommendera.
    Bry dej inte om antalet celler, 5S eller så har ingen som helst betydelse. Det är strömmen som är boven när det gäller kontakter.
    /A

  5. #5
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av andWho Visa inlägg
    Om kontakten blir "en aning ljummen" så är den ju alldeles för klen. XT90 eller något i minst samma storlek är nog att rekommendera.
    Bry dej inte om antalet celler, 5S eller så har ingen som helst betydelse. Det är strömmen som är boven när det gäller kontakter.
    /A
    Anslutningströmmen har i allra högsta grad med antal celler att göra. En XT90 säger bara tjong och har smält om du ansluter den till 12S med hyfsad strömförmåga. När du laddar kondensatorn i fartreglaget blir strömmen för hög även om reglaget bara är märkt 90A.
    fredrik

  6. #6

    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    532
    Klubb
    Motala Modellflygklubb

    Standard

    Ja det är klart det smäller o svetsar om du pluggar in höga spänningar. Men man kan ju inte dimensionera kontakter efter det, man använder strömbegränsande "gnist släckare" för detta fall. Och dimensionerar kontakterna för max driftström, plus lite marginal.
    /A

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •