Reklam

 
Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Turbin på ASG29 seglare

  1. #1
    JBs avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    168
    Jobb
    Arcam AB
    Klubb
    Kungsbacka MFK

    Standard Turbin på ASG29 seglare

    En kort liten byggtråd om att konvertera om en 1:3 seglare från "popup" elmotor till en riktig spis på ryggen. Jag den skall sättas fast lite bättre än på bilden
    Hade först planer på att få in den i kroppen med ett "byxrör" men hjulet sitter ganska så långt bak i kroppen så jag börjar med att ha den på utsidan.
    Är det några mer än jag som gör eller har gjort detta så mottager jag gärna lite tips i frågan.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	ASG29 med turbin.jpg 
Visningar:	206 
Storlek:	81,1 KB 
Id:	61333

  2. #2

    Standard

    Ser ut att bli ett kul projekt!n
    SRFK.com

  3. #3
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Man gör ofta saker komplicerade för sig själv eftersom man lyssnar på andra som hört saker. Jag själv hade ju jetmotor på en pylonracer, jag letade länge efter en med V-tail tills jag provkörde motorn i bänk och såg att avgaserna var inte speciellt varma bara ett par decimeter bakom motorn. Med det sagt så titta på hur andra gör givetvis men kopiera inte allt utan att ifrågasätta, för mycket är vandringssägner.
    Superhero

  4. #4
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Jag har byggt en sådan kärra för cirka 2-3 år sedan, DG800 åt en vän.

    Sätt en alutejp på framkanten av stabben för att avgaserna inte skall mjuka upp gjutningen där och riskera att konstruktionen kollapsar, stabben skakar/fladdrar rejält när motorn går.
    Vi monterade motorn så den blåste svagt uppåt bakåt över tp.
    Kärran lever än.

    Tyvärr är de inte så skoj att flyga och man överflyger ofta max hastigheten, vilket kan få katastrofala konsekvenser, hade passat bättre på en acrokärra.
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  5. #5
    JBs avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    168
    Jobb
    Arcam AB
    Klubb
    Kungsbacka MFK

    Standard

    Hej
    Har inte tyckt att min popup motor har fungerat tillfredställande för mig. Någon som vill köpa den?
    Tanken är att man enkelt skall kunna ta sig upp på höjd utan att bogsera. Och dessutom så gillar jag turbinmotorer.
    Inser också att den genererar ett visst motstånd men det får jag leva med. Har även sett en del intressanta lösningar där man helt enkel drar in motorn i kroppen när man har nått sin höjd och som då inte genererar något motstånd. Har börjat rita lite på en sådan lösning.
    Men fungerar det bra så är väl en aerobatic kanske nästa projekt.
    Vilken aerobatic kärra skulle vara lämplig för en JetCat P100RX tycker ni?

    Henke.
    Visst är det så, det finns många hörsägner om det mesta. Men helt uppenbart så verkar det inte vara några större fallgropar. Att ha bra koll på farten är nog en av det viktigaste att tänka på och det är jag mycket väl medveten om.

  6. #6
    JBs avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    168
    Jobb
    Arcam AB
    Klubb
    Kungsbacka MFK

    Standard

    Några exempel på mina idéer för nästa uppdatering eller till nästa modell.
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Dy79404.jpg 
Visningar:	148 
Storlek:	130,7 KB 
Id:	61350   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Zk69361.jpg 
Visningar:	142 
Storlek:	70,9 KB 
Id:	61351  

  7. #7

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Hej,
    Här finns en, med motorfäste för 100N turbin och även tank finns som tillbehör:
    http://carf-models.com/en/products/dg-800-s

    Har sett även att nån använder Horizon Hobby Blanik segelkärra (dock utgått ur deras sortiment) med JetCat P100.
    Det finns nog även motorfäste att få tag i till denna Blanik här:
    http://www.osvymodel.it/index.php?op...=46&Itemid=527
    Kolla även Youtube.

    Har sett 5 meters Fox på Youtube men vet ej vem som gör dem, men Fox segelkärror verkar rätt populära för just konstflygning.
    Finns en 7 meters Fox från PariTech men den kräver större jetmotor.
    http://www.paritech.de/content/modelle/foxmdm1.php


    /Bo

  8. #8

    Standard

    Har man inte V-tail för att få en mjuk flygning om en jetmotor ska flåsa rakt över baken? En T-tail hamnar väl mitt i luftströmmen och då lär det väl skaka runt lite?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  9. #9
    JBs avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    168
    Jobb
    Arcam AB
    Klubb
    Kungsbacka MFK

    Standard

    Hej Åland
    Jag hade också de funderingarna, men efter att ha kollat ganska så många filmer på YouTube så är det nog inget stor problem.
    Fästet klart
    Så nu håller jag på med tank och lite annat som har med konverteringen att göra.
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	2.jpg 
Visningar:	95 
Storlek:	69,1 KB 
Id:	61353   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	6.jpg 
Visningar:	83 
Storlek:	97,2 KB 
Id:	61354  

  10. #10

    Standard

    Tex som RMRC gjort med sin Anaconda (friggo-UAV-flyg) https://static.rcgroups.net/forums/a...aconda-fpv.jpg orsaken var just för att få bort vibrationer. Men du ska väl inte FPV-flyga så det spelar ju ingen roll (skak som skak iofs). Men en seglare är ju så slank och jet-flåset är ju rakt och inte överallt som propwash.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •