Reklam

 
Resultat 1 till 19 av 19

Ämne: Hjälp med RC

  1. #1

    Reg.datum
    jan 2017
    Inlägg
    12
    Jobb
    fd. busschauför nu Pensionär
    Klubb
    ingen

    Cool Hjälp med RC

    För 43 år sedan fick jag en byggsats till en Amerikansk bogserbåt. Den har bara legat i förrådet i alla år. Men NU har jag börjat bygga ihop den. Mitt problem är att jag inte vet ett skit om Rc! ​Mitt mål är att kunna reglera hastigheten, svänga OCH tända och släcka lanternor, strålkastare och inerbelysningar separat. Jag har skaffat en del utrustning som är följande: Sändare/mottagare FS-TH 9X/ FS-R9B RM002 en 5v 3a UBEC, en brushed speedcontroler ESC HSP HP1 320A. Jag har också 4 servon JX PDI-6221 MG 20k. Motorn är en 12V nedväxlad till 300v/m, den är inte borstlös. En granne säger att fartreglaget inte pallar för motorn. Kan någon här hjälpa mig, bli min mentor eller tala om för mig om det finns någon litteratur att hitta i ämnet? Jag köpte just den sändaren för att den ser ut som en igelkott och jag har ju monterat en massa belysning som jag vill styra från sändaren. Hur kopplar man belysningen? Jag har också problem med laddaren som jag köpte samtidigt, men det tar jag upp under en annan rubrik. Har jag tagit vatten över huvet?
    undra Janne på skäret.

  2. #2


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Att ett så kraftigt fartreglage, i alla fall enligt specarna, inte skulle räcka för att puttra fram med en modelbåt tror jag inte alls på. Sen beror det ju på motor och propeller men jag kan knappast tänka mig att en bogserbåt som bara går utan bogseringslast kan dra speciellt många ampere. Vad har du tänkt dig för batteri och vilken motor ? Nu är jag ingen båtmänniska men 300 rpm (vid vilken spänning ?) låter för mig lite lågt - men det kan säkert nån annan svara på. För att slå på och av t ex belysningar så behöver du nån form av elektroniska switchar som ansluts till nån eller några kanaler på din mottagare för att kunna styras från radion - t ex nåt liknande denna - http://www.banggood.com/LED-Lights-C...l?rmmds=search
    Sen behöver du nog bara ett servo för att styra rodret - och dina servon är nog mer än tillräckligt starka för detta.
    Hur stor är båten förresten ?
    Roger

  3. #3

    Standard

    Hej, ESC och motor går inte ihop. Du måste ha lika, borstlös ESC till borstlös motor (resp. borstad till borstad). Behåll ESC och köp en borstad motor. Du behöver bara ett servo, till styrningen. Hur stor är båten
    Belysning ska du använda LED eller glödlampor?

  4. #4


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Fast nu hade han ju både ett borstat reglage och en borstad motor så det är inget problem.
    Roger

  5. #5
    JonasHs avatar
    Reg.datum
    nov 2016
    Inlägg
    464
    Jobb
    .
    Klubb
    Mölndals MF

    Standard

    Här är en annan strömbrytare: http://www.rcflight.se/visaprodukt.a...-mottagarstyrd

    Var i landet bor du?

  6. #6


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Jo - elektroniska switchar finns det ju en drös av så det är bara att anpassa efter effektbehovet. Och har man riktigt högt effektbehov så kan man ju styra ett vanligt relä, typ extraljus-relä till bilar, via den elektroniska switchen...
    Roger

  7. #7

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Hur stor är båten och hur stor är motorn?
    Med den motorkontrollern och de servona så verkar det ju vara en båt med rejäla mått, fast 12 Volt verkar ju inte så där överdrivet om det är en rejäl skuta.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  8. #8

    Reg.datum
    jan 2017
    Inlägg
    12
    Jobb
    fd. busschauför nu Pensionär
    Klubb
    ingen

    Standard

    Tack för all hjälp och tips! Båten är inte så väldigt stor. Den är 90X20cm. Motorn har jag redan köpt och jag vill ogärna byta ut den för den går så jättefint. Men den är nog onödigt kraftig, men man kanske kan bogsera min jolle med barnbarnen i? Kul att "Banggood" tydligen är ett bra ställe att handla på. Där har jag köpt alla mina prylar. Motorn finns också hos dom. Det var den enda nerväxlade motorn som dom har, runt 5000 varv går ju inte i en långsam bogserbåt. Jag har redan monterat LED lampor i lanternor (3,7v) och hytter (9v). Till motor och mottagaren har jag tänkt mig att använda 14,8 volt 15000mAh battrei som jag redan har. Jag bor på Ingmarsö i Stockholms skärgård. Jag hoppas att jag inte har glömt någon av era frågor nu. Men ett problem kvarstår: Hur/var fasen lär jag mig att koppla ihop allt (det kan jag nog lista ut föresten), men att få förbindelse sändare, mottagare och servon/Switschar. Det finns 8 kanaler i mottagaren.

  9. #9

    Standard

    Glömt frågor? Herregu! Var är e bilderna?? :-D
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  10. #10

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Jag tror att det kommer att gå helt utan problem!
    http://www.banggood.com/HSP-HPI-320A...C-p-86639.html
    Du får nog byta batterikontakten på fartreglaget om du inte har lyckats hitta ett Batteri med samma typ kontakt.
    Fast fartreglaget klarar bara 2-3 celler om jag läser rätt så ditt 4-cells 14,8 V batteri är kanske bäst att byta med någon som kan avvara ett 3-cells.
    Sedan är det bara att koppla in alla kontakterna från servon och fartreglage till mottagaren.
    OBS att fartreglaget har matning till mottagare och servon så du ska inte använda din UBEC till radion.

    Sedan är ju frågan vilken servosladd som ska gå till vilken kanal på mottagaren men där bör väl finnas en manual?
    De flesta vill ha fartreglaget på kanal 3 men jag vet inte om det gäller för FlySky.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  11. #11
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Motorns märkspänning ska passa till batterierna, det går med lite övervolt, om man är försiktig med gashanden. Vad är motorns maxström? Den ska du helst inte överskrida. När du har högre ledspänning än vad mottagaren har så ska du ha switch och separat matning till de led:arna. När du har lägre spänning på leden än mottagaren så ska du ha ett motstånd i serie. T.ex. en led som är märkt 3,7V och 200mA som drivs med 5V ska ha (5V-3.7V)/0.2A=6.5Ohm; välj 6.8Ohm. På samma sätt driver du 9V led från 12V och de är märkta 150mA så ska du ha (12-9)/0,150=20Ohm, välj 22Ohm.
    fredrik

  12. #12

    Reg.datum
    jan 2017
    Inlägg
    12
    Jobb
    fd. busschauför nu Pensionär
    Klubb
    ingen

    Standard

    Jag har redan bytt till XT60 kontakter både på batteri och fartreglage. Jorå, motorn pallar. Jag har kört den flera gånger med 14,8 volts batterierna. En gång fick den gå i 3 timmar. Att batteriet har så stor kapacitet förvånade mig. Det var långt ifrån urladdat, men det var jag klockan var 24,30! Bilder ja, på båten eller vad? Ingmarsö i vinterskrud? Gärna men då får du tala om hur jag får in dom här, jag är inte bara dum på RC, det gäller även för PC.

  13. #13

    Standard

    Gör så här:

    1.
    Fota bild
    Förminska bilden (ingen aning vad du har för program i din dator dock) men 1024 bildpunkter bred ska väl räcka.

    2.
    Gå längst ner i din tråd
    "Gå till avancerad"
    "Hantera bifogade filer"
    "Lägg till filer"
    "Välj fil"
    Sök upp filen i din dator
    "Ladda upp"
    "Infoga inline (1)"
    "Klar"
    "Förhandsgranska inlägg"
    Skriv lite text
    "Skicka svar"

    Jag la in en bild på min första bogserbåt som testexempel på att det gick. :-D

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	myra_tug_1.JPG 
Visningar:	159 
Storlek:	73,9 KB 
Id:	61335
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  14. #14

    Reg.datum
    jan 2017
    Inlägg
    12
    Jobb
    fd. busschauför nu Pensionär
    Klubb
    ingen

    Standard Bilder

    Här är lite bilder. Det är ju MASSOR kvar att göra men först måste jag montera allt som ska vara under däck. Sedan kan jag limma fast däcket och fortsätta bygga. Men nu skall det på saker som gör att däcket inte kan tas bort mer. Men hela överbyggnaden och däcket akteröver går att ta bort.
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	2 (1024x768).jpg 
Visningar:	196 
Storlek:	639,4 KB 
Id:	61336   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	4.jpg 
Visningar:	173 
Storlek:	88,3 KB 
Id:	61337   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	P1060824.jpg 
Visningar:	178 
Storlek:	62,0 KB 
Id:	61338   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	P1060825.jpg 
Visningar:	161 
Storlek:	88,2 KB 
Id:	61339  

  15. #15

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Skärgårdspensionär Visa inlägg
    Jag har redan bytt till XT60 kontakter både på batteri och fartreglage. Jorå, motorn pallar. Jag har kört den flera gånger med 14,8 volts batterierna. En gång fick den gå i 3 timmar. Att batteriet har så stor kapacitet förvånade mig. Det var långt ifrån urladdat, men det var jag klockan var 24,30! Bilder ja, på båten eller vad? Ingmarsö i vinterskrud? Gärna men då får du tala om hur jag får in dom här, jag är inte bara dum på RC, det gäller även för PC.

    Tänk på att ett Lipo-batteri inte bör laddas ur mer än ner till 80% av sin kapacitet.

    Här är en länk till hur allt hänger ihop med Lipo:

    http://www.rchelicopterfun.com/rc-lipo-batteries.html

    //Rickard

  16. #16

    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    353
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    (miljonär i tid ) pensionär
    Klubb
    Kungsängens modellflygklubb

    Standard

    Alltså ca 3,7-3,8 volt per cell typ lagringsladdning?
    tobbe

  17. #17


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Ja Tobbe - spänningen vid lagrings bör ligga i det området - kanske den övre delen av området t o m.
    Roger

  18. #18

    Standard

    Storage-laddning för de LiPos jag har så står det att ska vara 3,8-3,85V och på nån 50-60%.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  19. #19

    Reg.datum
    jan 2017
    Inlägg
    12
    Jobb
    fd. busschauför nu Pensionär
    Klubb
    ingen

    Standard

    Nu har jag pysslat med lite annat en tid, men NU e jag tillbaks till båten. Jag provade den i ett badkar och det visade sig att båten knappast rörde sig framåt! Nu har jag monterat av växellådan och nu är det ett himla sprut där bak. Jag har fortfarande inte lyckats att få sändaren och mottagaren att "snacka" med varann (jag kanske har pajat mottagaren, vad vet jag?) så jag har kopplat motorn direkt till batteriet, det kanske funkar bättre när jag har fått igång mottagare och fartreglage. Båten måste ju också barlastas med runt 4-5 Kg har jag märkt. Det ska jag testa idag. Jag kanske ska byta motor ändå? Eller byta propeller, det finns plats för en ganska mycket större.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •