Reklam

 
Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Jorda tändkabelns metallstrumpa?

  1. #1

    Standard Jorda tändkabelns metallstrumpa?

    (Ställde denna fråga i en annan tråd om annat ämne... så jag tar upp den i skild tråd.)

    Frågan från en som mer och mer vill lära sig bensinare är:
    Kan man fästa tändkabeln i motorn eller motorbocken (standoffs i detta fall) för att slippa en tändkabel som fladdrar runt? Eller är det upplagt för bekymmer på något vis och behöver hållas åtskilda och därför fästas galvaniskt åtskilt?

    Har en RC ShowCase SV 50cc bensinmotor.
    Motorn ser ut så här, men 50cc:
    http://www.rcuniverse.com/product_gu...engine_id=1720
    Tändmodulen ser ut som på denna bild:
    http://www.modelairplanenews.com/blo...ch-for-review/

    - Tändboxen verkar vara av plast (?) men är "kromfärgad" och leder ström.
    - Strumpan på tändkabeln är i direkt kontakt med boxens hölje.
    - Höljet är i direktkontakt med tändhatten.
    - Det är ingen fjäder mellan tändhatten och tändstiftet som på min DLE-55, men det verkar nypa om ändå.
    - Allt ovan har en resistans på max 0,8 ohm mellan sig, beror väl på hur välkalibrerad min Fluke är och hur hårt jag trycker emot ytorna.

    Sen undrar jag... det är inte alls samma kontakt mellan delarna på motorn, det är uppemot 10 ohms skillnad, ibland mer. Förgasaren verkar vara helt frikopplad fast fyra bultar håller fast fanskapet i insuget. Så därav frågan om jag ska "jorda" ihop tändkabelns metallstrumpa med motorn/motorstands'en?

    Är bara en detaljfråga i det hela, men kan va intressant veta. Blir ju en jordslinga, något man brukar försöka undvika. Fast det skulle vara enklaste sättet att fästa kabeln på i mitt fall. ;-)
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  2. #2
    LIPs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 320
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Numera statsanställd med ålderns rätt.
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Jag litar inte på att jord/minus har kontakt via tändhatten, därför brukar jag dra en minuskabel mellan batteri minus och en fästbult till motorn.
    /Lasse

    Modellflygare sedan 1952

    Fullskalaflygare åren 1964-1978.
    Har flugit motor: Saab Safir, Tiger Moth, Piper Colt, Auster A5, Super Cub.
    Segel: Bergfalke, Pik5, L-Spatz 55, Mucha Standard,
    Pirat, Astir, KA2B, Jantar Standard.

  3. #3

    Standard

    När jag mäter på tändmodulen till DLE-55an så är det 0,5 ohm mellan allt, dvs jord in från matning, tändmodulens hölje, jord på hallelementkabeln, tändkabelstrumpan, tändhatten.

    Så nu måste jag ju mäta upp detta på SV-motorns tändmodul och göra samma som dig. Låter som en redundant metod som kan va bra. Man kanske tycker att motorn går ojämnt pga nåt med bränslet/förgasaren mm... medans det kanske bara var att tändstiftet inte hade kontakt varje gång... :-D Kanske därför folks tändmoduler gick slut förrut hela tiden? Vissa tändhattar är ju ett f-n att få fast på tändstiftet och manualen säger "iiinte vrida, bara trycka". Och så säger manualen att man inte ska köra tändmodulen utan tändstift för det kan förstöra modulen. Dvs samma som om jord är borta från stiftet.

    Jag har en Rexcl Killswitch mellan tänd-LiPot och UBECen för tändmodulen. Så det är en himla massa jox där. Egentligen borde väl en jordkabel mellan tändmodulens matnings-jord och motorn vara bättre i mitt fall? Eller egentligen ännu bättre är väl att använda tändkabelstrumpan?

    Sen vilken fästbult som är bäst är ju en annan historia... De är ett f-n att få kontakt via, får väl slipa lite.

    Bra tips!
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  4. #4

    Standard

    Via tändhatten ska motor och kabel vara helt i kontakt med varandra. Jag har fäst upp tändkabeln i motorn med buntband utan problem. Det enda nackdel jag skulle kunna tänka mig är att kabeln ligger och skallrar mot motorn så att radiostörning uppstår. Man brukar ju ska undvika metall som rör sig mot metall. Tror dock inte det är något problem med 2,4 system.
    Mats

  5. #5

    Standard

    När de gäller tändstiftet är det väldigt okänsligt för lite dålig kontakt. Det är tio tusentals volt så gnistan hoppar vidare oavsett. Gnistan blir faktiskt lite bättre om man håller tändhatte några mm ifrån tändstiftet. Är ett knep som vi använde på bilverkstan när stiftet surat ner sig. Däremot ska man absolut inte slå på tändningen med hatten helt av.
    Mats

  6. #6

    Standard

    Ok, då blir det att fästa tändkabeln mot standoffsen (ett av dem åtminstone) men isolerat och dämpat så det inte rör sig.

    Och så ska jag försöka dra en kabel mellan en cylinderbult (klämd och lödd kabelsko) och tändkabelstrumpan (kabeln skalad vars trådar lindas runt strumpan och fästs med alutejp). Skulle det funka? Annars måste jag slita upp allt kablage och öppna ett lock i motorbocken för att fixa jordning från matningens jord-kontakt till tändmodulen. :-D
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  7. #7

    Standard

    En bild på denna tändkabel:

    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  8. #8

    Standard

    Hur jordad själva motorns olika delar är har ingen betydelse bara tändstiftet har jord och det får det ju genom flätan. Misstänker du att det är dålig kontakt mellan jordflätan och själva tändhatten kan möjligen en extra kabeln hjälpa men annars inte. Jorden på själva höljet på tändboxen är nog inte heller så intressant. Kabeln är med största sannolikhet jordat på ett kretskort inne i tändboxen.

    Det jag sa tidigare om att gnistan hoppar vidare vid dålig kontakt är helt sant men glapp och gnistor ska naturligtvis undvikas ändå då det kan ge upphov till radiostörningar.

    /Mats

  9. #9

    Standard

    Orsaken till att jag vill ha en kabel mellan fläta och cylinder är för att denna tändhatt inte har en fjäder mellan stift och tändhatt så som tex DLE-55ans tändhatt har. Och när jag mätte mellan stift och tändhatt så var det lite väl lätt att tappa kontakten, detta var då man ruckade lite på tändkabeln, som om vinden röck i den. Så jag litar inte på skräpet... Dålig konstruktion. Så det blir kabel.

    Störningar vill jag inte ha. =) Försöker göra det jag kan för att slippa det.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  10. #10

    Standard

    Nåja, nu är den jordad... lödd kabelsko under en cylinderbult och sen kabel till tändstrumpan där den är skalad 4 cm och virat runt strumpan samt fäst med skalad kabel och fasttjudrad så den sitter på plats, sen fasttejpad med alutejp. Alltid nåt.

    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  11. #11

    Standard

    Den kanske skulle behövt en ny tändhatt? Finns att köpa på lite olika ställen som HAB och Hobby King.

    /Mats

  12. #12

    Standard

    Får nog bli en sån om det inte funkar. Motorn är väl 9-10 år gammal, men inte gått en tank ens. =)
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  13. #13

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Har du provat den Åländska lösnigen??
    Retroholic!

  14. #14

    Standard

    Inte än. Flyget står redo för fältet. Väntar på våren. =) Bor direkt invid ett Natura 2000-område så om jag öppnar spjällen på maskin här så lär väl nåt gnälligt stolpskott torna upp runt knuten och mulna till.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  15. #15

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ålänning Visa inlägg
    Väntar på våren. =) .
    "Här har VI vår i luften flickor... var har ni er??"
    Retroholic!

  16. #16

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Thomas Visa inlägg
    "Här har VI vår i luften flickor... var har ni er??"
    Med tanke på att det är +7,6 ute nu i skuggan så kanske man kan flyga i helgen, eller va säger tant? =)
    Jag har ingen starter... axeln gick av. Måste lura med nån.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •