Reklam

 
Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Limma plywood mot plywood

  1. #1

    electric mikes avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    23
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Luleå RC-klubb

    Question Limma plywood mot plywood

    Jag bygger en låda av 1 mm plywood för luftbromsar i metall med inbyggd elmotor/domkraft för inbyggnad i vingen till en Super Dimona 2,4 m elseglare.

    Är det bara epoxylim som duger? Vill minnas att trälim (Super Phatic eller vitlim) fäster dåligt på plywood pga plywooden är så mättad med lim, eller kommer jag ihåg fel???? Polyurethanlim expanderar så det kanske är olämpligt.....

    Anliggningsytorna för limmet blir ju bara 1mm breda men 250 mm långa eftersom lådan byggs av 1 mm plywood.

    Epoxy? Super Phatic? Tjockt cyanolim?

    /Micke H
    "Riktiga flygplan har en propeller i nosen"

  2. #2

    Standard

    Hellre medium CA-lim om du ska använda CA. Tjockt lägger sig bara på ytan, medium tränger sig in bättre och tunnt bara sticker iväg åt alla håll o kanter och glömmer bort fästa nåt.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  3. #3

    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    1 935
    Jobb
    I en annan del av.........Blästorp
    Klubb
    III Aviatörer

    Standard

    Jag har klämt ihop bitarna olimmade, lagt en tunn CA lim i delningsytan, och sen lagt en tunn epoxifog som fillet i vinkeln av dom sammanfogade ytorna. Som alternativ finns 2komp vitlim som sitter som berget på allt trä. Har du ett snickeri nära dig så hör med dom.
    Jag har 25liter hemma

  4. #4
    JBs avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    168
    Jobb
    Arcam AB
    Klubb
    Kungsbacka MFK

    Standard

    Glöm inte att slipa av ytorna. När de tillverkar plawood så har de någon form av släppmedel eller vax. Så ytan är normalt lite fet. Med expoxy så får du en seg fog som lite liknar en svetsfog. Använd gärna en limpistol för epoxy. Värt varje krona och du kommer att älska den.
    Ca lim fungerar nog också bra men man bör komma ihåg att det ofta är ett väldigt hårt lim när det har härdat som spriker lättare.

  5. #5


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Är det verkligen nåt reellt problem med att limma ply med vitlim ? Det har jag gjort många, många gånger och inte upplevt problemet. I o f s så var det väldigt små limytor i detta fall man ändå...
    Roger

  6. #6

    electric mikes avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    23
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Luleå RC-klubb

    Standard

    Tack för tipsen! Men det verkar inte lätt att få tag i tvåkomponents vitlim.... ;-)
    "Riktiga flygplan har en propeller i nosen"

  7. #7
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av electric mike Visa inlägg
    Tack för tipsen! Men det verkar inte lätt att få tag i tvåkomponents vitlim.... ;-)
    Till plywood som inte ska vara under vattnet räcker enkompnents (utspätt) vitlim. jag använder sikabond 535
    http://www.beijerbygg.se/store/priva...ond-535-vinter
    Andra märken är också bra, men alla märken är inte lika bra. Jag tycket t.ex. bostik är bättre än casco.
    fredrik

  8. #8

    Lelles avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    1 473
    Jobb
    Fritidsidkare
    Klubb
    Södertälje MFK

    Standard

    Hej
    Ett lim som ofta glöms bort är Polyuretanlim. Använder det till både lagningar nybyggen. Använder det med fördel där balsa ska limmas mot ett plywoodspant. En dusch vatten och limmet jäser upp och du slipper att lägga en "fog" av lim. Starkt och relativt lättslipat.

    /Lelle
    /Lelle

  9. #9

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 425
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    Ca lim !

  10. #10

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Lelle Visa inlägg
    Hej
    Ett lim som ofta glöms bort är Polyuretanlim. Använder det till både lagningar nybyggen. Använder det med fördel där balsa ska limmas mot ett plywoodspant. En dusch vatten och limmet jäser upp och du slipper att lägga en "fog" av lim. Starkt och relativt lättslipat.

    /Lelle
    Instämmer. Funkar även fint med balsa/valfritt material och cellplast. Finns i bygghandeln.

  11. #11


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    PU-lim fungerar säkert bra om man fixerar styckena som skall limmas ordentligt till varandra men jag hanterar helt klart hellre vitlim än PU-lim - i alla fall när det gäller limning av trä. Det är ju liksom ingen hälsokur - "Polyuretanlim (PUR-lim) baseras på hälsofarliga isocyanater som skadar nervsystemet och är allergiframkallande. "
    Roger

  12. #12

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Hej,
    Titebond III har jag använt några flaskor av till både balsa och plywood och det har funkat bra.
    http://www.mbs-rcmodels.se/lack-lim-...taligt-tralim/

    /Bo

  13. #13

    Lelles avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    1 473
    Jobb
    Fritidsidkare
    Klubb
    Södertälje MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    PU-lim fungerar säkert bra om man fixerar styckena som skall limmas ordentligt till varandra men jag hanterar helt klart hellre vitlim än PU-lim - i alla fall när det gäller limning av trä. Det är ju liksom ingen hälsokur - "Polyuretanlim (PUR-lim) baseras på hälsofarliga isocyanater som skadar nervsystemet och är allergiframkallande. "
    Roger

    Det stämmer Roger , men CA-Lim som rekommenderas tidigare i inlägget är ännu hälsovådligare. Jag och många med mej kan överhuvudtaget inte använda det pga dess hälsoproblem, så mitt råd är att använda det med måtta.
    /Lelle

  14. #14


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Lelle, absolut att CA-lim är ännu längre ifrån "hälsokuren", liksom t ex epoxy, så numera är jag personligen mycket restriktiv med alla dessa 3 typer av lim. Vi som var med på 70-talet hade nog en lite för lättsinnig inställning till bl a dessa limtyper vilket skapat allergier och andra hälsoproblem.
    Roger

  15. #15

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Epoxy är ju väldigt lurigt då vi människor bara klarar en viss dos (individuellt) mot huden osv av denna annars utmärkta substans, om jag förstått det hela rätt. Har man nått den gränsen kan man sen inte ha kontakt med epoxy. Tror det kallas epoxyallergi då.
    När jag var yngre så kleta jag en del med epoxylim med bara fingrarna i ren okunskap men sen när jag och andra i klubben fick reda på epoxylimmets baksidor blev vi försiktigare. Det är ett under att jag ej blivit expoxyallergiker när jag tänker på hur mycket jag använt epoxylim (och epoxybaserad färg) under alla år till modellbygge. Antar vi är olika känsliga och vissa klarar sig längre innan man får allergin.


    /Bo

  16. #16

    Standard

    Och bara för att lim inte luktar så... är dom inte ofarligare, eller?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  17. #17


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ålänning Visa inlägg
    Och bara för att lim inte luktar så... är dom inte ofarligare, eller?
    Precis - farligheten kan inte avgöras av lukten, tyvärr...
    Roger

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •