Reklam

 
Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Modeltech Saphir II

  1. #1

    Standard Modeltech Saphir II

    Tänkte dela med mig av mitt senaste bygge, en Saphir som färdigställdes hösten 2016. Eftersom planet redan är klart och jag kom på i efterhand att man ska dela med sig så är bildserien tyvärr inte så lång. Bättre än ingenting kanske?

    Byggsatsen hittades på Tradera för ca ett år sedan och är alltså från modeltech. Uppskattningsvis från ca 1992-1994. Mycket hög kvalitet på träarbetet enligt mig. Det är en sk ARC där det mesta är klart från fabrik men där klädsel måste utföras. Inte ett gram spackel behövdes (!) vilket tyvärr inte är självklart när jag bygger själv...

    Den är förberedd för ett dämpat sk MK fäste för motorn, som blir en YS120 fyrtaktare.

    lite bilder:

    Ser ut som en svala!
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_0078.jpg 
Visningar:	141 
Storlek:	108,3 KB 
Id:	61361

    MK-fäste hittade jag till slut i England (bilden är lånad) - nosring ingick ej.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_0079.jpg 
Visningar:	118 
Storlek:	169,0 KB 
Id:	61362

    Motorrum
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_0042.jpg 
Visningar:	115 
Storlek:	67,0 KB 
Id:	61363

    Motor provmonteras
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_0043.jpg 
Visningar:	120 
Storlek:	113,6 KB 
Id:	61364

    Eftersom jag hört att en del var missnöjda med just MK-fästena kompletterade jag med en nosring på motorn. Jag ville inte byta ut fästet helt, dels pga bekvämlighet och dels för att en sk. Hydefäste kostar hutlösa pengar (typ 800kr). Tyckte MK-fästet var dyrt nog med sina 400kr. Stort tack till davlu på grannforumet som skänkte mig nosringen.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_0053.jpg 
Visningar:	120 
Storlek:	82,1 KB 
Id:	61365

    Vingbygge
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_0080.jpg 
Visningar:	118 
Storlek:	106,7 KB 
Id:	61366

    Det går fort här sammanfogade med medföljande plywoodbalk och klädde centrum med glasfiber samt runt ställen med siden+epoxy. Sen slipning + lack i ett par omgångar.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_0047.jpg 
Visningar:	115 
Storlek:	86,9 KB 
Id:	61367

    Tyvärr saknar jag hobbyrum och bygger på golvet i vardagsrummet, inte optimalt på något sätt men det funkar. Får dock städa varje kväll enligt ÖK med min sambo...
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_0051.jpg 
Visningar:	123 
Storlek:	83,1 KB 
Id:	61368

    Färgschemat blir vitt med svart-vitrutigt som accent. Jag fick klä och limma roder samtidigt eftersom jag ville säkra alla gångjärn med trästift samtidigt som jag inte vill ha fula "lappar" i klädseln som täckte stiften om jag hade gjort det i efterhand. Krångligt, det tog en vecka bara att limma roder men det blev snyggt så jag är nöjd.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_0054.jpg 
Visningar:	125 
Storlek:	101,4 KB 
Id:	61369

    Nästan klar
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_0081.jpg 
Visningar:	164 
Storlek:	97,1 KB 
Id:	61370

    Tyvärr saknar jag bilder på installationerna men det kommer om intresse finns. Det är traditionellt fast lite upphottat med stötstänger i kolfiber, kullinkar runt om och digitalservon. Förvånansvärt glappfritt och bra! Dessutom inga tyngdpunktsproblem trots det långa stjärtpartiet. En vanlig nimh ack på 2500mah driver allt. Inga konstigheter.

    bild från premiären (provkörde motorn först utan kåpor). Kåporna är målade vita med gelcoat från Biltema. Bränslesäkert och en hyfsad yta trots vanlig penselmålning. Man får improvisera lite när man inte har en verkstad. Det är undertecknad som håller modellen, far står intill. Tack till T Hägle för fotot!
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_0082.JPG 
Visningar:	135 
Storlek:	259,2 KB 
Id:	61371

    Första flygningen gick bra! Slog dock av ena landställsbenet vid ett första landningsförsök. Hann dock dra på gas, fälla in det andra stället och buklanda planet på gräset efter ett varv till. Allt helt, Puh! Visade sig att stället med högsta sannolikhet hade en spricka redan före flygningen, min touch var verkligen inte hård och jag hittade en mässingsbussning som såg ut att ha blivit dragen alldeles för hårt.

    Voilà! Världens kortaste och snabbaste byggtråd! Fler bilder kommer så ni får se planet i sin helhet.
    Senast redigerat av Phastey den 2017-01-21 klockan 19:27.

  2. #2

    Reg.datum
    Sep 2006
    Inlägg
    712
    Klubb
    Södertälje modellflygklubb

    Standard

    Hej, tack för bilderna.
    Fint bygge.
    Inte dåligt att bygga på vardagsrumsgolvet!!
    Ser fram emot fler bilder.

    // Mats W
    Flygsmurfen

  3. #3

    Standard

    Var ute och flög idag igen, iskalla fingrar men då gavs åtminstone lite bättre fototillfälle. Tyvärr smällde jag i en stolpe vid banänden och fick en skada på framkanten. Fortfarande lite skakigt och stelt. Den flyter ut långt i landningen, kanske får mixa in lite spoiler upp på skevrodren till nästa gång.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_3171.jpg 
Visningar:	84 
Storlek:	211,7 KB 
Id:	61388
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_3173.jpg 
Visningar:	86 
Storlek:	231,0 KB 
Id:	61389
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_3174.jpg 
Visningar:	87 
Storlek:	171,4 KB 
Id:	61390

    Ska tilläggas att jag verkligen inte är någon F3A pilot, men jag kan inte motstå designen i de äldre F3A modellerna.

  4. #4

    Standard

    Några fler halvsuddiga bilder från dagen

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_3185.jpg 
Visningar:	59 
Storlek:	35,9 KB 
Id:	61391
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_3186.jpg 
Visningar:	66 
Storlek:	24,9 KB 
Id:	61392
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_3187.jpg 
Visningar:	60 
Storlek:	54,4 KB 
Id:	61393

  5. #5
    JonasHs avatar
    Reg.datum
    Nov 2016
    Inlägg
    464
    Jobb
    .
    Klubb
    Mölndals MF

    Standard

    Väldigt vackert plan! Ser ut att vara snabb?

  6. #6

    Standard

    Snabb är den! På gränsen till skrämmande när man är lite ovan...samtidigt är den ett par hekto lättare än rekommenderade vikten och en gnutta framtung vilket gör den trygg i landningarna. Inga klipptendenser över huvudtaget. Långa svepande svängar, snabba passager och stora loopigar snarare än 3D med andra ord.

  7. #7
    JonasHs avatar
    Reg.datum
    Nov 2016
    Inlägg
    464
    Jobb
    .
    Klubb
    Mölndals MF

    Standard

    Jag har en liknande model fast i lite mindre format med en OS 46 i och blev lite sugen på att få upp den i luften. Den ska vara flygklar om jag minns rätt. Har inte flugit med den då jag slutade för ca 15 år sedan och det var den sista modellen jag byggde.
    Jag tog upp hobbyn igen för några månader sedan och har bara flugit el hittills men vore kul att flyga metanol igen

  8. #8

    Standard

    Samma här, har legat lågt ett tag men började igen förra året. Har flugit sporadiskt innan också men inte byggt något nytt. Köpte en beg 50cc YAK54 som jag tränade med under förra sommaren, Saphiren känns som ett snäpp upp på svårighetsskalan. Det trodde jag inte själv men så är känslan...

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •