Reklam

Resultat 1 till 16 av 16

mne: Grundinstllningen p luftskruven p en OS FT-120 II Gemini

Reg.datum
    Jun 2006
    Inlgg
    93
    Klubb
    Hglandets Modellflygklubb

Standard Grundinstllningen p luftskruven p en OS FT-120 II Gemini

Hej.

r det ngon av er som vet vad grundinstllningen r p luftskruven p en OS FT-120 II Gemini?

Tack p frhand fr din hjlp!

Mats McLund
    Senast redigerat av McLund den 2017-01-22 klockan 07:48. Anledning: ndring av prenumerationsvalet

Standard

Jag lste igenom manualen som hastigast men det verkar mrkligt nog inte st ngonting om luftskruven. Men om du stller den s att halva hllet r tckt av nlen som utgngslge. Sedan fr du skruva tills motorn gr bra p lga varv. Hgsta mjliga varv utan att den stannar nr du ger gas brukar vara rtt.

/Mats

Reg.datum
    Jun 2006
    Inlgg
    93
    Klubb

Standard

Citat Ursprungligen postat av senmathal Visa inlgg
    Gissar att du kan f den bsta hjlpen hr http://manuals.hobbico.com/osm/ft-gemini-manual.pdf

/Mats
    Hej Mats.

Tack fr lnken.

Jag hittar tyvrr ingen information i den PDF'n som sger vad just utgngslget p skruven r, utan bara att man skruvar in eller ut skruven frn utgngslget som man d inte vet vad det r.

S hr ser det ut p frgasaren

Reg.datum
    Jun 2006
    Inlgg
    93
    Klubb

Standard

Citat Ursprungligen postat av senmathal Visa inlgg
    Jag lste igenom manualen som hastigast men det verkar mrkligt nog inte st ngonting om luftskruven. Men om du stller den s att halva hllet r tckt av nlen som utgngslge. Sedan fr du skruva tills motorn gr bra p lga varv. Hgsta mjliga varv utan att den stannar nr du ger gas brukar vara rtt.

/Mats
    Du hann fre mig dr

Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    Oct 2006
    Inlgg
    3 313
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

Standard

Lev. Fullt ppen

Skickat frn min GT-I9100 via Tapatalk
    DS-24 operatr.
    Hatar min dator, men tillbringar nd 10 timmar om dagen med den.
    lskar mina 30s med Stinger 400 size nr den gr som bst.
    FPV is das Shit! avstnd 27km med TechPod, hjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

Thomass avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlgg
    6 276
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malm Radioflygsllskap

Standard

Det blir nog lite "trial & error" dr.
    Luftskruven har ju "bakvnd" funktion jmfrt med en brnsle-tomgngsnl.
    Om motorn gr rikt p tomgng och bluddrar vid gaspdrag s ska skruven ppnas s mer luft kommer in.
    Om motorn dr vid gaspdrag ska skruven skruvas in, hlet ska allts stngas.
    Jag har fr mig att jag lst ngonstans att man kan sticka in en knappnlsspets i hlet och stta luftskruvspetsen mot knappnlsspetsen, d lr det bli "lagom" ppet....
    Retroholic!

Debattglad entusiast AMs avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    3 208
    Jobb
    Hobbyhandlare - Simulatorinstruktr
    Klubb
    Lunds Radioflygklubb

Standard

...och ingen trpropeller!
    OS twinarna behver massan i en lite tybgre propeller fr att g bra.
    Min OS 300 var omjlig att stlla in tills jag bytte till nylonpropeller.
    Ove (AM) Nielsen

Michaels avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    1 538
    Klubb
    Hglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

Standard

Hej Mats och hlsningar frn Rnnet norra!
    Svitt jag vet finns det ingen "grundinstllning" p frgasarens luftskruv. Jag brukar lmna den halvppen och brja med att stlla in hgfartsnlen vid fullgas. Denna instllning pverkas i praktiken inte alls av luftskruvens lge vilket. Nr du sedan drar ned mot tomgng och frsker stabilisera tomgngsvarvet p en rimlig niv kan du se vad som hnder om du lyfter nosen p modellen uppt lite. Om du mrker att varvtalet tenderar att ka s r tomgngsinstllningen ondigt rik. D kan du skruva UT luftskruven ngot och prova p nytt. Om motorn istllet tenderar att d nr du hjer nosen r tomgngsinstllningen fr mager och d fr du skruva IN luftskruven ngot och prova p nytt.

Tnk p tankplaceringen. Frgasaren p FT-motorerna sitter ju vldigt lgt vilket kan ge lite problem vad gller att placera tanken tillrckligt lgt i modellen.

Edit: Kollade p min FT-160 och dr r luftskruven s pass utskruvad att jag kan sticka in en knappnl genom luftningshlet frbi luftskruven.
    Senast redigerat av Michael den 2017-01-22 klockan 17:38.

Reg.datum
    Jun 2006
    Inlgg
    93
    Klubb

Standard

Hej p er alla pjka...

Jag vill tacka er alla fr er hjlp i detta mnet. Nu Fagerlund ska jag nog kunna stlla in frknasaren rtt redit...

Jag har tnkt mig att ha motorn i min Hangar 9 1/4-skala J3 Cub. Problemet nu blir att som Michael skrev att snka tanken tillrckligt mycket, men det ska nog g med lite smlndsk envishet.

Nr sedan motorn funkar bra i Cub'n r det dags att konvertera den till bensin, men sg inget till ngon om det!!!

Ta grna en titt p https://m.youtube.com/watch?v=PdO2CF2oQkY dr ni ser Adrian Ciulei's konvertering av en dylik motor. Observera att han har satt motorn uppner men det verkar ju funka nd.

Ha d allra som bst!

//Mats McLund

Thomass avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlgg
    6 276
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malm Radioflygsllskap

Standard

Sicken hrlig gng i den moroten!
    Var kper du konverterings-kit'et??
    Retroholic!

Reg.datum
    Jun 2006
    Inlgg
    93
    Klubb

Standard

Citat Ursprungligen postat av Thomas Visa inlgg
    Sicken hrlig gng i den moroten!
    Var kper du konverterings-kit'et??
    Det blir nog Just Engines eller Morris Mini Motors

Thomass avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlgg
    6 276
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malm Radioflygsllskap

Standard

Har du 'ftt till' frknasarinstllningen??
    Retroholic!

Reg.datum
    Jun 2006
    Inlgg
    93
    Klubb

Standard

Citat Ursprungligen postat av Thomas Visa inlgg
    Har du 'ftt till' frknasarinstllningen??
    Hej Thomas.

Jod, det har jag nog ftt p ett ungefr.

Trpropellern r en sprillans ny Fiala 17x6 men som i sjlva verket visade sig vara en 16,5x6. Toppvarvet blir ca 8.500v/min. Motorn slurpar i sig ca 1,8 dl p 10 minuter vid blandad krning dock mest halvgas. Tomgngen lg p sker gng vid ca 2.000v/minut. Ingen tomgngsgld.

Huvudnl 2 hela varv ut + 5minuter

Tomgngsskruven (air-bleed) 4 hela varv ut + ca 20 minuter

Men jag mrkte vid motortestet att det lckte ur vnstra cylindern (om man ser motorn bakifrn) s jag har just plockat ner den och mrkte d att avgasventilen inte ttade riktigt. Shimsbrickan/packningen mellan topp och cylinder verkar vara i god kondition. Lckaget kan ev bero p att cylinderskruvarn inte var jmt dragna.

S nu tnkte jag stlla en frga hur Fagerlund man gr fr att slipa in ventilstena p s sm ventiler, man fr ju liasom inget grepp om ventilen fr hand. Man fr grepp med en dremel men den gr ju alldeles fr fort p lgsta varv.

Har ngon ett tips vore det kalas....

Jag kommer nog ev att skriva en ny trd som behandlar just det sista med ventilen.

Det bidde en ny trd p http://www.rcflyg.se/forum/showthrea...896#post419896

//McLund

Reg.datum
    Jun 2006
    Inlgg
    93
    Klubb

Cool

Citat Ursprungligen postat av McLund Visa inlgg
    Hej p er alla pjka...

Jag vill tacka er alla fr er hjlp i detta mnet. Nu Fagerlund ska jag nog kunna stlla in frknasaren rtt redit...

Jag har tnkt mig att ha motorn i min Hangar 9 1/4-skala J3 Cub. Problemet nu blir att som Michael skrev att snka tanken tillrckligt mycket, men det ska nog g med lite smlndsk envishet.

Nr sedan motorn funkar bra i Cub'n r det dags att konvertera den till bensin, men sg inget till ngon om det!!!

Ta grna en titt p https://m.youtube.com/watch?v=PdO2CF2oQkY dr ni ser Adrian Ciulei's konvertering av en dylik motor. Observera att han har satt motorn uppner men det verkar ju funka nd.

Ha d allra som bst!

//Mats McLund
    Hej p er igen, d bare ja igen......

Jag tnkte att jag kunde visa er hur motorn gr nu efter bensinkonverteringen. Observera slangklmman som hller sensorn till tndsystemet. Sjlva magneten r fastlimmad p medbringaren med JB Weld.

Kolla filmen p https://m.youtube.com/watch?v=XUR1ds54qaU

Kolla ven den frklarande texten under filmen.

Den r grymt knslig p nlarna s den r inte riktigt 100 nnu.

Jag vet inte riktigt om jag skall behlla motorn i denna Hangar 9 J3 1/4-skala Cubn eller om jag skall ha den i Sig 1/4-skala Cubn istllet.

Passa p att kolla p min son Mattias frsta start med sin Seagull Yak 52 med en 3-stjrnig Saito FG-19 R3 Radial bensinare p https://m.youtube.com/watch?v=gREKL0TzhOM

D ena ruskia maskiner di har en del....

Ha d allra som bst!

Mats McLund

Michaels avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    1 538
    Klubb
    Hglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

Standard

Fina motorer och fint fluget. Har Corsairen varit i luften nnu?
    Hoppas vi ses p Risan eller Rnnet i sommar :-)
    /Michael

Behrigheter fr att posta

• Du fr inte posta nya mnen
  • Du fr inte posta svar
  • Du fr inte posta bifogade filer
  • Du fr inte redigera dina inlgg
  •