Reklam

 
Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Grundinställningen på luftskruven på en OS FT-120 II Gemini

  1. #1


    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    106
    Klubb
    Höglandets Modellflygklubb

    Standard Grundinställningen på luftskruven på en OS FT-120 II Gemini

    Hej.

    Är det någon av er som vet vad grundinställningen är på luftskruven på en OS FT-120 II Gemini?


    Tack på förhand för din hjälp!


    Mats McLund
    Senast redigerat av McLund den 2017-01-22 klockan 08:48. Anledning: Ändring av prenumerationsvalet

  2. #2

    Standard

    Gissar att du kan få den bästa hjälpen här http://manuals.hobbico.com/osm/ft-gemini-manual.pdf

    /Mats

  3. #3

    Standard

    Jag läste igenom manualen som hastigast men det verkar märkligt nog inte stå någonting om luftskruven. Men om du ställer den så att halva hållet är täckt av nålen som utgångsläge. Sedan får du skruva tills motorn går bra på låga varv. Högsta möjliga varv utan att den stannar när du ger gas brukar vara rätt.

    /Mats

  4. #4


    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    106
    Klubb
    Höglandets Modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av senmathal Visa inlägg
    Gissar att du kan få den bästa hjälpen här http://manuals.hobbico.com/osm/ft-gemini-manual.pdf

    /Mats
    Hej Mats.

    Tack för länken.

    Jag hittar tyvärr ingen information i den PDF'n som säger vad just utgångsläget på skruven är, utan bara att man skruvar in eller ut skruven från utgångsläget som man då inte vet vad det är.

    Så här ser det ut på förgasaren


  5. #5


    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    106
    Klubb
    Höglandets Modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av senmathal Visa inlägg
    Jag läste igenom manualen som hastigast men det verkar märkligt nog inte stå någonting om luftskruven. Men om du ställer den så att halva hållet är täckt av nålen som utgångsläge. Sedan får du skruva tills motorn går bra på låga varv. Högsta möjliga varv utan att den stannar när du ger gas brukar vara rätt.

    /Mats
    Du hann före mig där

  6. #6
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Lev. Fullt öppen

    Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  7. #7

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Det blir nog lite "trial & error" där.
    Luftskruven har ju "bakvänd" funktion jämfört med en bränsle-tomgångsnål.
    Om motorn går rikt på tomgång och bluddrar vid gaspådrag så ska skruven öppnas så mer luft kommer in.
    Om motorn dör vid gaspådrag ska skruven skruvas in, hålet ska alltså stängas.
    Jag har för mig att jag läst någonstans att man kan sticka in en knappnålsspets i hålet och sätta luftskruvspetsen mot knappnålsspetsen, då lär det bli "lagom" öppet....
    Retroholic!

  8. #8
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    ...och ingen träpropeller!
    OS twinarna behöver massan i en lite tybgre propeller för att gå bra.
    Min OS 300 var omöjlig att ställa in tills jag bytte till nylonpropeller.
    Ove (AM) Nielsen

  9. #9

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Hej Mats och hälsningar från Rännet norra!
    Såvitt jag vet finns det ingen "grundinställning" på förgasarens luftskruv. Jag brukar lämna den halvöppen och börja med att ställa in högfartsnålen vid fullgas. Denna inställning påverkas i praktiken inte alls av luftskruvens läge vilket. När du sedan drar ned mot tomgång och försöker stabilisera tomgångsvarvet på en rimlig nivå kan du se vad som händer om du lyfter nosen på modellen uppåt lite. Om du märker att varvtalet tenderar att öka så är tomgångsinställningen onödigt rik. Då kan du skruva UT luftskruven något och prova på nytt. Om motorn istället tenderar att dö när du höjer nosen är tomgångsinställningen för mager och då får du skruva IN luftskruven något och prova på nytt.

    Tänk på tankplaceringen. Förgasaren på FT-motorerna sitter ju väldigt lågt vilket kan ge lite problem vad gäller att placera tanken tillräckligt lågt i modellen.

    Edit: Kollade på min FT-160 och där är luftskruven så pass utskruvad att jag kan sticka in en knappnål genom luftningshålet förbi luftskruven.
    Senast redigerat av Michael den 2017-01-22 klockan 18:38.

  10. #10


    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    106
    Klubb
    Höglandets Modellflygklubb

    Standard

    Hej på er alla pöjka...

    Jag vill tacka er alla för er hjälp i detta ämnet. Nu Fagerlund ska jag nog kunna ställa in förknasaren rätt å redit...

    Jag har tänkt mig att ha motorn i min Hangar 9 1/4-skala J3 Cub. Problemet nu blir att som Michael skrev att sänka tanken tillräckligt mycket, men det ska nog gå med lite småländsk envishet.

    När sedan motorn funkar bra i Cub'n är det dags att konvertera den till bensin, men säg inget till någon om det!!!

    Ta gärna en titt på https://m.youtube.com/watch?v=PdO2CF2oQkY där ni ser Adrian Ciulei's konvertering av en dylik motor. Observera att han har satt motorn uppåner men det verkar ju funka ändå.


    Ha dé allra som bäst!


    //Mats McLund

  11. #11

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Sicken härlig gång i den moroten!
    Var köper du konverterings-kit'et??
    Retroholic!

  12. #12


    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    106
    Klubb
    Höglandets Modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Thomas Visa inlägg
    Sicken härlig gång i den moroten!
    Var köper du konverterings-kit'et??
    Det blir nog Just Engines eller Morris Mini Motors

  13. #13

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Har du 'fått till' förknasarinställningen??
    Retroholic!

  14. #14


    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    106
    Klubb
    Höglandets Modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Thomas Visa inlägg
    Har du 'fått till' förknasarinställningen??
    Hej Thomas.

    Jodå, det har jag nog fått på ett ungefär.

    Träpropellern är en sprillans ny Fiala 17x6 men som i själva verket visade sig vara en 16,5x6. Toppvarvet blir ca 8.500v/min. Motorn slurpar i sig ca 1,8 dl på 10 minuter vid blandad körning dock mest halvgas. Tomgången låg på säker gång vid ca 2.000v/minut. Ingen tomgångsglöd.

    Huvudnål 2 hela varv ut + 5minuter

    Tomgångsskruven (air-bleed) 4 hela varv ut + ca 20 minuter

    Men jag märkte vid motortestet att det läckte ur vänstra cylindern (om man ser motorn bakifrån) så jag har just plockat ner den och märkte då att avgasventilen inte tätade riktigt. Shimsbrickan/packningen mellan topp och cylinder verkar vara i god kondition. Läckaget kan ev bero på att cylinderskruvarn inte var jämt dragna.

    Så nu tänkte jag ställa en fråga hur Fagerlund man gör för att slipa in ventilsätena på så små ventiler, man får ju liasom inget grepp om ventilen för hand. Man får grepp med en dremel men den går ju alldeles för fort på lägsta varv.

    Har någon ett tips vore det kalas....

    Jag kommer nog ev att skriva en ny tråd som behandlar just det sista med ventilen.

    Det bidde en ny tråd på http://www.rcflyg.se/forum/showthrea...896#post419896


    //McLund

  15. #15


    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    106
    Klubb
    Höglandets Modellflygklubb

    Cool

    Citat Ursprungligen postat av McLund Visa inlägg
    Hej på er alla pöjka...

    Jag vill tacka er alla för er hjälp i detta ämnet. Nu Fagerlund ska jag nog kunna ställa in förknasaren rätt å redit...

    Jag har tänkt mig att ha motorn i min Hangar 9 1/4-skala J3 Cub. Problemet nu blir att som Michael skrev att sänka tanken tillräckligt mycket, men det ska nog gå med lite småländsk envishet.

    När sedan motorn funkar bra i Cub'n är det dags att konvertera den till bensin, men säg inget till någon om det!!!

    Ta gärna en titt på https://m.youtube.com/watch?v=PdO2CF2oQkY där ni ser Adrian Ciulei's konvertering av en dylik motor. Observera att han har satt motorn uppåner men det verkar ju funka ändå.


    Ha dé allra som bäst!


    //Mats McLund
    Hej på er igen, dä ä bare ja igen......

    Jag tänkte att jag kunde visa er hur motorn går nu efter bensinkonverteringen. Observera slangklämman som håller sensorn till tändsystemet. Själva magneten är fastlimmad på medbringaren med JB Weld.

    Kolla filmen på https://m.youtube.com/watch?v=XUR1ds54qaU

    Kolla även den förklarande texten under filmen.

    Den är grymt känslig på nålarna så den är inte riktigt 100 ännu.

    Jag vet inte riktigt om jag skall behålla motorn i denna Hangar 9 J3 1/4-skala Cub´n eller om jag skall ha den i Sig 1/4-skala Cub´n istället.

    Passa på att kolla på min son Mattias första start med sin Seagull Yak 52 med en 3-stjärnig Saito FG-19 R3 Radial bensinare på https://m.youtube.com/watch?v=gREKL0TzhOM

    Dä ä ena ruskia maskiner di har en del....


    Ha dé allra som bäst!


    Mats McLund

  16. #16

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Fina motorer och fint fluget. Har Corsairen varit i luften ännu?
    Hoppas vi ses på Risan eller Rännet i sommar :-)
    /Michael

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •