Reklam

 
Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Futaba SB-mottagare och antal kanaler samt failsafes?

  1. #1

    Standard Futaba SB-mottagare och antal kanaler samt failsafes?

    Hej,

    Finns en uppsjö av Futaba-mottagare och versioner.
    Någon med erfarenhet av Futabas FASST och FASSTest-mottagare vad gäller:
    1. Kan man använda SBus med fler kanaler än tex 4 på en 4-kanals?
    2. Har alla failsafe på samtliga kanaler?

    /MickeM
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  2. #2

    Standard

    1. Ja du kan använda fler kanaler än 4 på en 4-kanals-mottagare. Jag tror att det är 14 proportionella + 2 digitala kanaler i det vanliga SBUS protokollet
    2. Du kan ha failsafe på alla kanaler som det ser ut i min sändare i alla fall

  3. #3

    Kennys avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    261
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Karlstad MFK

    Standard

    S-Bus: Mottagaren kan hantera alla kanaler som sändaren har, så är det sändaren som begränsar antalet kanaler.
    För närvarande 18 kanaler (16 PWM +2 Digitala) för MZ/SZ18.
    //Kenny
    Young enough to know I can,
    Old enough to know I shouldn´t,
    Stupid enough to do it anyway.


  4. #4

    Standard

    Va bra! Är en T14SG. Tack!
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  5. #5

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Hej,
    S.BUS (har ej telemetri) och S-BUS 2 (telemetri) begränsas av antalet kanaler i sändaren OCH antal kanaler som protokollet tillåter - t ex 18MZ WC och18SZ som båda har 18 kanaler med FASST eller FASSTest stödjer båda bara 8 kanaler över S.BUS med S-FHSS protokollet. T ex R2008SB 2.4GHz S.Bus S-FHSS 8 kanals mottagaren stödjer max 8 kanaler även om S.BUS används. Begränsningen ligger här i själva protokollet S-FHSS. Däremot med t ex R3008SB T-FHSS 2.4GHz S.Bus2 8/32 kanal mottagaren har man inte den begränsningen i protokollet. Observera att man kan bara ansluta S.BUS2 kompatibla enheter till S.BUS2. S.BUS servon ansluts alltså till just S.BUS, inte till S.BUS2. S.BUS2 enheter som telemetri sensorer ansluts till just S.BUS2.

    Jag använder själv S.BUS2 (med S-BUS2 servon och en Robbe/Futaba strömsensor). Fungerar fint.
    S.BUS/S.BUS2 gör installationen enklare i farkoster t ex då man tilldelar servot en viss kanal med programmeringsverktyg (SBC-1, S Link mjukvara eller direkt från sändaren såsom 18MZ/MZ WC och 18SZ).
    Sen kan man ställa in en mängd parametrar i S.BUS/S.BUS2 servon.

    Fail safe - Hold eller förprogrammerat läge som servot går till (vid signalbortfall eller batteri fail safe) fungerar på alla kanaler även med S.BUS/SBUS.2. Se t ex 18SZ manualen.

    /Bo
    Senast redigerat av bem den 2017-01-26 klockan 10:22.

  6. #6

    Kennys avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    261
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Karlstad MFK

    Standard

    En fundering, Du frågar om Fasst(est). men du nämner en 4-kanalsmottagare. Fasst finns väl inte i 4-kanal. Där emot i FHSS (R304SB), Den har T-FHSS men är sorterad under markbundna farkoster.
    //Kenny
    Young enough to know I can,
    Old enough to know I shouldn´t,
    Stupid enough to do it anyway.


  7. #7

    Standard

    Dom har väll 3st PWM portar och 1st SBUS port. Kallas väll 3-kanalig även om den har 4 portar

  8. #8

    Standard

    FASSTest som gäller.
    Jag menade helt klart 3-kanals (liknande min 4-kanals FASST icke SBus).
    Ska användas till Pixhawk med SBus.

    Så följande 2 (3) mottagare kan man köra 8 kanaler på (max det som behövs oavsett) med failsafe på samtliga kanaler? Finns säkert andra FASSTest-mottagare?!

    1. Futaba R7003SB FASSTest 3-kanals SB HV
    http://www.rcflight.se/visaprodukt.a...hz-fasstest-hv
    Ser ingen skillnad mellan ovan och den nedan?!
    2. Futaba R7003SB FASSTest 3-kanals SB HV
    http://www.rcflight.se/visaprodukt.a...test-hv-s-bus2

    3. Futaba R7008SB FASSTest 8-kan SB HV
    http://www.rcflight.se/visaprodukt.a...hz-fasstest-hv
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  9. #9

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Hej,

    Eftersom du skall använda Pixhawk Autopilot med nån av de Futaba S.BUS mottagarna du förslog (R7003SB eller R7008SB) så skulle jag kolla upp på olika forum där de använder Pixhawk Autopilot om det är några problem med dessa mottagare tillsammans med den. Och hur fail safe med Futaba S.BUS/S.BUS2 skall konfigureras i detta fallet.

    Kanske finns en "tested and approved" mottagarlista för Pixhawk Autopilot (med viss firmware version) någonstans?
    Borde finnas folk som använder Pixhawk med Futaba R7003SB eller R7008SB mottagare så kolla runt lite hur det funkar för dem.


    Skall du använda endast S.BUS/S.BUS2 så är nog R7003SB vettigare då du sparar 6 gram (om det har nån betydelse) och är några hundringar billigare än R7008SB.

    Jag använder själv en variant av R7008SB som heter R6308SBT som är en FASST mottagare med telemetri, som jag använder tillsammans med Robbe/Futaba Telemetri box med min Futaba 14MZ. Den mottagaren går att konvertera till en R7008SB FASSTest för 10 Euro:
    http://www.rc-service-support.de/?q=update_6308

    /Bo
    Senast redigerat av bem den 2017-01-25 klockan 10:29.

  10. #10

    Standard

    Just R7008SB är lite speciell då protokollet har en byte på slutet som ändras hela tiden, vilket gör att ifall koden i det man ska styra är skriven för att "kolla" den byten på fel sätt så funkar det inte. Lite svårt att förklara men jag har byggt robotstyrningar med en R7008SB och fått anpassa koden för att få det att fungera.
    På tex. R6203SB och jag tror R7003SB är sista byten 0 hela tiden medans på R7008SB är den aldrig 0 och beter sig dessutom olika beroende på FASSTtes 14CH och FASSTtest 12CH.

    KISS FC funkar med R7008SB, men det är den enda FC jag provat. Men jag tror även att de flesta FC lär ha snappat upp detta och anpassat koden för det.

  11. #11

    Standard

    Hm, så det är alltså bättre använda en R7008SB med PWM istället (som har failsafe på alla kanaler) och köra via PWM->PPM-encoder till Pixhawken (har gjort tidigare) för att vara på säkra sidan, men att köpa en R7003SB för att testa... =) Behöver två anyway.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  12. #12

    Standard

    Jag skulle tro att en PixHawk klarar alla Futabas mottagare på SBUS, men jag vet inte SBUS är bättre om det fungerar då det är snabbare och stabilare samt kräver färre kablar.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •