Reklam

 
Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Gammal Super Tigre .40 Ring - slut?

  1. #1

    Reg.datum
    jan 2016
    Inlägg
    33
    Jobb
    Projektledning, mjukvara
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap

    Standard Gammal Super Tigre .40 Ring - slut?

    Hej,
    Jag har en gammal 6.5 cc trotjänare som dragit runt 2-3 st olika modeller genom åren, typ 20 år: Super Tigre .40 Ring. Men det sista året har den inte riktigt varvat ut, saknar de sista varven för att fungera bra i min nuvarande Stick.

    Är motorn slut? Kan man renovera något tror ni? Verkar dock svårt få tag i delar till den nu för tiden ....
    Till saken hör att den enbart körts på syntetolja (10-12%), så ingen ricinolja har varit i närheten.

    /LarsH

  2. #2
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    En ringad motor ska hålla länge. Har du bra kompression så ska det inte vara några problem med cylinder och kolv. Hur ser lagren ut?
    fredrik

  3. #3

    Standard

    Glödstiftet i toppskick? Bytt bränsle?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  4. #4

    Reg.datum
    jan 2016
    Inlägg
    33
    Jobb
    Projektledning, mjukvara
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap

    Standard

    Jag var tvungen att dubbelkolla - ja det är riktigt juste kompression i motorn.
    Samma bränsle som alltid 10% olja 5%intro. Glödstiftet har jag faktiskt inte kollat, har det sådan betydelse?

    /LarsH

  5. #5

    Standard

    Ja glödstiftet har stor betydelse även efter det att motorn har startat. Är kompressionen dålig så brukar det första tecknet vara att den blir svårstartad. Jag har gammal ringad OS.40 som är omöjlig att handstarta men när man väl fått igång den med elstarter går den riktigt bra.

    10 % olja tycker jag låter lite, det brukar väl ska vara minst 15% i alla fall.

    /Mats

  6. #6

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 425
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    Tycker också att 10% syntetolja låter lite, i synnerhet för en kolvringad motor. 15% bör man nog köra på och även lite (3-4%) ricinolja kommer att göra så motorn går bättre. Minicars i enköping har ricinolja (Klotz)!
    Glödstiftet bör i ditt fll vara ett OS 8 eller ett Enya 3. Nova Rossi 3-4 eller Rossi 3 eller 4 funkar också bra, men det finns många andra stift som också fungerar bra.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •