Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 26

Ämne: Slipa ventilsätena på en OS FT-120 II Gemini

  1. #1

    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    93
    Klubb
    Höglandets Modellflygklubb

    Standard Slipa ventilsätena på en OS FT-120 II Gemini

    Jag undrar om någon vet hur Fagerlund man gör för att slipa in ventilsätena på så små ventiler, man får ju liasom inget grepp om ventilen för hand. Man får grepp med en dremel men den går alldeles för fort på lägsta varv.

    Har någon ett tips vore det kalas....


    //McLund

  2. #2
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    Oct 2006
    Inlägg
    3 313
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Jag brukar använda mig av en mindre silikonslang som jag trär på ventilen, den andra sätter jag i borrmaskin som går sakta. Sedan drar jag ventilen mot sätet försiktigt - blir som nytt. Klart med fin korn pasta naturligtvis mellan ventil och säte.
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  3. #3

    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    93
    Klubb
    Höglandets Modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Kenneth E Visa inlägg
    Jag brukar använda mig av en mindre silikonslang som jag trär på ventilen, den andra sätter jag i borrmaskin som går sakta. Sedan drar jag ventilen mot sätet försiktigt - blir som nytt. Klart med fin korn pasta naturligtvis mellan ventil och säte.
    Tackar för ditt svar.

    Går det bar att ta t.ex Autosol som slippasta eller skall det vara grövre?

  4. #4
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    Oct 2006
    Inlägg
    3 313
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Vet inte jag kör med sådant som är till bilmotorer och använder endast det finaste.
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  5. #5
    Thomass avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    6 278
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap
    Retroholic!

  6. #6
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    Oct 2006
    Inlägg
    3 313
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Sånt får ni använda på eget ansvar.

    Citat Ursprungligen postat av Thomas Visa inlägg
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  7. #7
    LIPs avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 302
    Jobb
    Numera statsanställd med ålderns rätt.
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Häftmassa på en träpinne.
    /Lasse

    Modellflygare sedan 1952

    Fullskalaflygare åren 1964-1978.
    Har flugit motor: Saab Safir, Tiger Moth, Piper Colt, Auster A5, Super Cub.
    Segel: Bergfalke, Pik5, L-Spatz 55, Mucha Standard,
    Pirat, Astir, KA2B, Jantar Standard.

  8. #8

    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    93
    Klubb
    Höglandets Modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av LIP Visa inlägg
    Häftmassa på en träpinne.
    Hej Lasse.

    Det här verkar ju mycket intressant, men jag är inte riktigt med på hur du menar....

    Häftmassa på en träpinne - hur?

    Häftmassa - vilken sort?

  9. #9
    LIPs avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 302
    Jobb
    Numera statsanställd med ålderns rätt.
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Snickra till en träpinne till ungefär samma diameter som ventilhatten, rulla till en liten kula av häftmassan och tryckfast på änden av pinnen, tryck fast mot hatten och vrid fram o tillbaka mot ventilsätet med hjälp av pinnen med lite slippasta emellan.

    Häftmassa tex. den här: http://www.clasohlson.com/se/view/co...&showTabs=true
    /Lasse

    Modellflygare sedan 1952

    Fullskalaflygare åren 1964-1978.
    Har flugit motor: Saab Safir, Tiger Moth, Piper Colt, Auster A5, Super Cub.
    Segel: Bergfalke, Pik5, L-Spatz 55, Mucha Standard,
    Pirat, Astir, KA2B, Jantar Standard.

  10. #10

    Standard

    hej

    Finns sugpropp som man trycker på ventilen. Sen bara slipa fram ock tillbaka. Ej runt hela tiden. Om man nu kan hitta för en sån liten ventil, bara ett tips.http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=110589
    Hitta här du får leta



    Thomas

  11. #11

    Standard

    Hej igen

    Kom på en sak jag gjorde. Använd fin pasta, sätt i ventilen. Tryck på en slang(typ tjock) kör för hand, eller maskin. Fram å tillbaka.

    Fanns märkfärg som man la runt ventilen. I med den vrid runt kolla vad som sätter sig i sätet.

    Thomas

  12. #12

    Reg.datum
    May 2007
    Inlägg
    1 285
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    Varför slipa ventilerna på en modellmotor?

  13. #13

    Reg.datum
    May 2008
    Inlägg
    262
    Jobb
    taxiförare,modellflygare
    Klubb
    Åre molanda flygförening

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av jaka Visa inlägg
    Hej!
    Varför slipa ventilerna på en modellmotor?
    Jadu,varför slipar man in ventiler på andra fyrtaktade förbränningsmotorer.........

    Anledningarna är rätt många....
    Flyger stampe 1/4med saito 120.Sig 1/4cub med saito91+flottörer.Arf Composit extra 300.2.30cm med 3W 50cc.Cristen Eagle1/3 med Zenoha62cc.Liten Cristen Eagle med os91
    samt.Alfas Sabre f86 Edf,går som ett skållat!
    Clamoto sport med saito 56. Above all extra 120,försedd med Roto 25cc bensin.kyosho edge 540,ligger i lådan ännu...saito 91 skall i denna

  14. #14

    Reg.datum
    May 2007
    Inlägg
    1 285
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    Varför jag frågar beror på att under de 42 år jag modellflugit aldrig har behövt slipa in ventilerna på mina fyrtaktare.
    Du har alltså kört dina motorer väldigt länge??

  15. #15
    Krilles avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 098
    Jobb
    Flygtekniker JAS 39 Gripen på F7
    Klubb
    Slättlanda MFK

    Standard

    Man slipar ventiler för de ska täta 100% en motor som tätar säg 95% kommer fortfarande gå å du kommer troligen inte märka någon skillnad mot en motor som är 100%. Men en motor som är 100% tät startar lättare å har mer kraft iaf i teorin.

    Vissa gillar att veta att deras motorer är 100% korrekt. andra nöjer sig bara den startar och går
    //Kristoffer gustafsson

    Flygplan: Condor magic, SIG 1/6 Piper J3 Cub, Rock 'n roll F3A/3D
    Helikopter: T-rex 700 DFC,
    Sändare: Futaba 14SG,

  16. #16

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Kenneth E Visa inlägg
    Sånt får ni använda på eget ansvar.
    Finns det nått annat slipmedel där man slipper eget ansvar?

  17. #17
    Gasmans avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Inlägg
    325
    Jobb
    Ingenjör
    Klubb
    Strängnäs Modellflygare

    Standard

    Du kan inte köra med slippasta för stora bilmotorer. Det blir alldeles för grovt för så här små ventiler. Du behöver en diamantpasta med kornstorlek på högst någon/några få my. Sedan ska du INTE låta ventilen rotera med t.ex. en borrmaskin! Ventilen ska oscillera, dvs vridas fram och tillbaks endast några grader. Till det behövs en särskild utrustning...

    edit: T.ex. här finns det diamantpasta för en överkomlig penning.
    http://www.ebay.com/itm/6x-5g-Diamon...AAAOSwvg9XdPJI
    Senast redigerat av Gasman den 2017-06-07 klockan 14:58.
    //Mange

    Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane!
    Och som med tårar i ögonen minns Snurren, Vespus, Getingen, Looping m fl ricinoljekladdiga maskiner!

    www.strangnasmodellflygare.se

  18. #18

    Standard

    Varför tycker du att man inte ska rotera ventilerna när man slipar in dom?
    Dom roterar ju sen när motorn går...

  19. #19

    Standard

    Ventilerna ska roteras något 10-tal grader fram och tillbaka, men lite mer åt ena hållet varje gång så att dom över tid snurrar runt.

  20. #20

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av SniffSwe Visa inlägg
    Ventilerna ska roteras något 10-tal grader fram och tillbaka, men lite mer åt ena hållet varje gång så att dom över tid snurrar runt.
    Låter som ett jobb för en stegmotor

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •