Reklam

 
Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 26 av 26

Ämne: Slipa ventilsätena på en OS FT-120 II Gemini

  1. #21


    RCFF - Administratör
    Gasmans avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    540
    Jobb
    Pensionär Tidigare Asset Manager på Västerås
    Klubb
    Strängnäs Modellflygare

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av zooks Visa inlägg
    Varför tycker du att man inte ska rotera ventilerna när man slipar in dom?
    Dom roterar ju sen när motorn går...
    Ventilerna roterar inte under drift! Läs detta så klarnar säkert en del.
    http://www.classicmotor.se/artiklar/...novering-del-1
    http://www.classicmotor.se/artiklar/...novering-del-2
    //Mange

    Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane!
    Och som med tårar i ögonen minns Snurren, Vespus, Getingen, Looping m fl ricinoljekladdiga maskiner!

    www.strangnasmodellflygare.se

  2. #22

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Mjoelner Visa inlägg
    Låter som ett jobb för en stegmotor
    Ja med en stegmotor och en Arduino kan man bygga detta lätt Jag har dock en mojäng som åstadkommer denna rörelse rent mekaniskt(det är ett ventil-slipverktyg).

    Gasman: Jag tror att man kan utgå från att ventilerna roterar när motorn går, men väääldigt långsamt
    Senast redigerat av SniffSwe den 2017-06-07 klockan 23:49.

  3. #23


    RCFF - Administratör
    Gasmans avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    540
    Jobb
    Pensionär Tidigare Asset Manager på Västerås
    Klubb
    Strängnäs Modellflygare

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av SniffSwe Visa inlägg
    Ja med en stegmotor och en Arduino kan man bygga detta lätt Jag har dock en mojäng som åstadkommer denna rörelse rent mekaniskt(det är ett ventil-slipverktyg).

    Gasman: Jag tror att man kan utgå från att ventilerna roterar när motorn går, men väääldigt långsamt
    När man trycker ihop en vanlig spiralfjäder så vrids den faktiskt några grader och rimligen borde väl ventilen följa med en del när den öppnar för att återgå under stängningen. Men det är nog akademiskt i sammanhanget.

    När jag jobbade på Stockholms Gasverk var slipning/läppning av ventiler, om än rätt stora sådana, ett vanligt förekommande underhåll. Där hade vi speciella verktyg som såg ut som vanliga handborrmaskiner men där spindeln oscillerade istället för att rotera. De fanns i olika storlekar men jag tror att för så här små grejer får man nog bygga nåt själv. Med Lego teknik kanske? Eller en motor från programverket på en gammal diskmaskin? Den vobblar ju bara fram och tillbaks om man tar bort frihjulsmojängen som sitter på axeln...

    Jag slipade/läppade rätt många ventiler under den tiden. Nu var ju de mycket större men för att få dessa att hålla tätt för vätgas vid 35 bar krävdes diamantpasta med kornstorlek 0,3 my vid sista läppningen. Då brukade man klara kravet på mindre än 5 bubblor/minut vid provtryckningen.
    //Mange

    Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane!
    Och som med tårar i ögonen minns Snurren, Vespus, Getingen, Looping m fl ricinoljekladdiga maskiner!

    www.strangnasmodellflygare.se

  4. #24

    Standard

    Ofta vill man att ventilerna ska rotera under drift för att partiklar som bränner fast på tätytan inte ska skava på samma ställe hela tiden och ventiler/säten ska slits jämnt runtom
    http://courses.washington.edu/engr10...ve%20Train.htm
    Alla motorer jag skruvat med har man sett att ventilerna roterat på eftersom slitage-märkena i andra änden av ventilen(där kam/vipparm/lyftarcylinder trycker för att öppna ventilen) alltid varit cirkelformade.

    Jag såg ett patent en gång som var en särskild bricka eller liknande som gjorde att ventilens rotation säkerställdes.
    (hittade det till och med nu): http://www.freepatentsonline.com/4175505.html

    Jag tänker mig att det borde vara stor skillnad på ventiler för vätgas som ligger med tryck på 35 bar och en motor där det är en explosion som ska hållas inne och förmodligen överstiger 35 bar för att sedan snabbt växla om till undertryck flera gånger i sekunden.

    Iofs så handlar det väll här om en modellmotor och jag tror att det i princip bara är att ta lite fin slip-pasta och rotera ventilerna med fingrarna

  5. #25

    Standard

    Att ventilerna roterar råder det ingen tvekan om, ett exempel; https://www.youtube.com/watch?v=HPURuJpDNPs
    Enligt dina länkar så slipar dom ventilerna flera varv, vilket är ett normalt och vedertaget sätt vid omslipning.
    Så därför undrade jag vad du hade för anledning till att inte göra det, men jag förstår nu att du pratar om en annan typ av ventiler.

  6. #26


    RCFF - Administratör
    Gasmans avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    540
    Jobb
    Pensionär Tidigare Asset Manager på Västerås
    Klubb
    Strängnäs Modellflygare

    Standard

    Nu är det väl en viss skillnad på ventiler under drift och vid inslipning av de samma. Jag har försökt delge mina mångåriga erfarenheter av att slipa in ventiler (oavsett om de sitter i en liten fyrtaktare för modellflyg, i en 12 liters Deutz-diesel eller i en överströmningsventil DN250/PN64 för het vätgas).
    Det står dig helt fritt att ta del av de erfarenheterna eller skaffa dem själv på annat sätt!
    //Mange

    Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane!
    Och som med tårar i ögonen minns Snurren, Vespus, Getingen, Looping m fl ricinoljekladdiga maskiner!

    www.strangnasmodellflygare.se

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •