Reklam

 
Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 28 av 28

Ämne: El i fältlådan

  1. #21


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 922
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av JonasH Visa inlägg
    Jag har laddat 3st 3S 2200mAh från mitt 7Ah blybatteri utan problem.
    Ja - det har jag också gjort för flera år sedan men det var en nödlösning. Men man får inte speciellt många laddningar om man dessutom skall ha kapacitet kvar för att köra startmotor till förbränningsmotorer och dessutom glödström.
    Till trådskaparen vill jag säga att ha med sig en större blyack i bilen kan absolut vara bra men att ständigt lyfta i/ur denna klump om man inte behöver den mera än vid enstaka tillfällen - ja, det är jag nog lite för bekväm för att göra. De gånger jag behöver det får man väl i så fall hämta batteriet men annars kan man ju ha en lättare fältbox - tycker i alla fall jag..
    Vår klubb har löst problemet via solpaneler och några batterier - det fixar laddningen för alla utom de med stora helisar med "Skogaholms-limpor" som ackar. Den lösningen är förvånandsvärt billig idag.
    Roger

  2. #22

    Standard

    Jag tänkte faktiskt föreslå solcell ^^ Jag har en kajak(alltså en stor som man åker i) med elmotor som gör 2 knop när det är soligt. Den har en 100W solcell och INGET batteri
    Solcellern väger nog ca 1 kg och levererar konstant ca 50-70W när det är blåhimmel Dock får man paddla under broar där det är skugga ^^

    Edit: Kanske är ett alternativ, ha ett litet batteri i fältlådan och sedan en solcell. Väger mindre än ett stort batteri och ger mycket energi Dock lite osmidigare ^^

  3. #23
    JonasHs avatar
    Reg.datum
    nov 2016
    Inlägg
    464
    Jobb
    .
    Klubb
    Mölndals MF

    Standard

    Solpaneler och batterier skulle vara perfekt men vi har ingen byggnad alls vid vårt fält (jag & lowpass är med i samma klubb). Men ska ta upp det vid nästa årsmöte som är snart. Vore inte så svårt eller dyrt att få till en laddstation. Kul med kajaken SniffSwe!

  4. #24


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 922
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Vi har 2 st solceller som maximalt (nominellt) levererar runt 250 W/st kopplade till 2 "batteri-pooler" och det fungerar utmärkt om det inte är flera som laddar riktigt stora batteripackar - typ "Skogaholms-limpor". Den ena uppsättningen har gått under flera år (6 år tror jag), den andra kompletterade vi med i somras.
    Roger

  5. #25
    JonasHs avatar
    Reg.datum
    nov 2016
    Inlägg
    464
    Jobb
    .
    Klubb
    Mölndals MF

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Vi har 2 st solceller som maximalt (nominellt) levererar runt 250 W/st kopplade till 2 "batteri-pooler" och det fungerar utmärkt om det inte är flera som laddar riktigt stora batteripackar - typ "Skogaholms-limpor". Den ena uppsättningen har gått under flera år (6 år tror jag), den andra kompletterade vi med i somras.
    Roger
    Låter perfekt Roger! Har du tips på vad vi behöver och var man köper in dem? Det behövs väl batteri, solcellspanel, någon form av regulator/laddare?

  6. #26

  7. #27


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 922
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Helt rätt Jonas. Vi har en, numera f d, medlem som har ett företag som säljer just dessa grejor (utom batterierna) så han har hjälpt till med att välja prylar och också levererat dom. Dessutom monterade han upp den första uppsättningen men den vi installerade i somras var det jag och en kompis som installerade - så då förstår du att det inte var så svårt..
    Vi har haft lite tur att få flera batterier, ett från en kille som var verkmästare på en lastbilsservice-verkstad där dom hade ett udda över och att par andra, stora batterier som bytts ut på en TV-sändare i grannskapet (del i deras reservkraft). Har ni nån TV/FM-sändare så kolla med de som jobbar där för dom byter batterierna i förebyggande syfte och det är kvalitetsbatterier vill jag lova.
    Solcellerna är sådana som används på bl a bostadshus - typ 1,5 kvm stora, sen en bra regulator, takfästen, diverse kabel och anslutningar inkl kontaktpressningsverktyg som passar anslutningarna. Sen har vi "laddskenor" med 4 mm kontakthylsor på utsidan av klubbhuset. Vi hade som sagt tur och fick låna verktyg m m av vår klubbkompis. I senaste installationen valde vi en Western WRM15 MPPT-regulator (15 A - men 30 A var runt dubbelt så dyr och 15A räcker). Regulatorn till vår första panel är en Steca Solarix MMPT 2010 men den är nästan dubbelt så dyr som Western-regulatorn och den sistnämnda är dessutom lite flexiblare och har display som man kan avläsa diverse data i. Panelerna är likadana och "råkade" bli paneler med lite högre utspänning än normalt eftersom det var sådana paneler kompisen företag jobbade med i industriella sammanhang. De är s k multikristallina (tror jag det hette)....
    Roger

  8. #28

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 583
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av SniffSwe Visa inlägg
    Där köpte jag en solcell till husvagnen! (Plus regulator.)
    Tror det var denna:
    https://www.hjertmans.se/produkter/e...el-50w-67x57cm
    Funkar sk*tbra!
    Retroholic!

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •