Reklam

 
Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Snö i elektronik?

  1. #1

    Reg.datum
    okt 2008
    Inlägg
    330
    Jobb
    Materialutvecklare

    Standard Snö i elektronik?

    Grabben var ute med sin Eachine Racer. Den har hela tiden gått lugnt och fint, nu efter en landning i lite nysnö så kunde den inte flyga mer, vart helt obalanserad och slog runt när man försökte lyfta. Efter ett tag med en ny start-upp så gick den igen. Efter en ny landning så blev det likadant igen, helt obalanserad och drog bara igång motorerna på högra sidan.
    Kan det vara snön som är orsaken? Elektroniken sitter ju ganska oskyddad långt nere i konstruktionen.
    Om den funkar när den torkat upp, vågar man lita på den då?
    Jag har redan sen tidigare köpt hem en ny flight controller till den, är väl bara att byta?

    /Lars

  2. #2

    Standard

    Jag skulle fortsatt använda den om den fungerar när den torkat.

    Jörgen

  3. #3

    Reg.datum
    okt 2008
    Inlägg
    330
    Jobb
    Materialutvecklare

    Standard

    Det var ju oxå bara efter landningar som den la av, så det blir väl så. Funkar den imorgon så är det nog OK. Synd att det är så snökänsligt, men det är ju inget konstigt, iof

  4. #4

    Standard

    ESC:erna kan bli "förvirrade" av fukt och därför inte funka. Det har hänt mig massor av gånger och det har aldrig gått sönder någon ESC. Jag har 3D-printat en skyddskåpa som täcker all elektronik inklusive ESC:er och efter det så har det inte hänt.
    ESC:erna kan man täta genom att följa David Windeståls råd och använda krympslang med lim i:
    https://youtu.be/BldWhiPyFCg?t=5m37s

  5. #5


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 922
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Plastidip eller motsvarande kan vara en lösning.
    Roger

  6. #6

    Reg.datum
    okt 2008
    Inlägg
    330
    Jobb
    Materialutvecklare

    Standard

    Ja,
    Ska man använda plastidip så måste man göra det noggrannt. Rensa fram elektroniken och måla helt tätt. Men det är ju definitivt en lösning på problemet. Finns det risk att man skapar ett värmeproblem istället?
    Nån som kan tipsa var man köper Plastidip?
    /Lars

  7. #7


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 922
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Det finns flera leverantörer av snarlika produkter men jag vill minnas att några av quadracing-kompisarna snackat om att dom köpt nåt hos Kjell och det skulle kanske kunna vara denna produkt - https://www.kjell.com/se/sortiment/h...gsspray-p18322
    Ingen garanti men det verkar ju vara nån enkel form av skyddslack.
    Roger

  8. #8

    Standard

    ESCarna brukar jag trycka in silikon i ändorna på (de som är täckta av krympslang)... men i övrigt verkar plastidip vara bra till mycket så länge det går att avleda värmen.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  9. #9

    Standard

    Just silikon brukar jag undvika när det gäller elektronik då silikon har väldigt konstiga egenskaper. Om man ska använda silikon till något så ska det vara anpassat och säljas för just det ändamålet. Det finns så många olika silikonsorter med olika egenskaper och det är inget generellt bra tätningsmedel utan det är ett specifikt bra tätningsmedel
    Men om det är "silikon för tätning av elektronik" så borde det såklart vara lugnt

  10. #10

    Standard

    Oops! Nåja, tätt är det och grejerna funkar, så jag hade tur. ;-) Och jag har landat många ggr på fuktig och till och med våt gräsmatta.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  11. #11

    Standard

    Det beror på naturligtvis på applikationen, om man ska hänga 20 000:- kamera-utrustning under en 15 000:- multikopter eller om det handlar om en racequad som ändå går i backen 4 gånger per laddning Och att täta med silikon är mycket bättre än inget alls om man landar i vått gräs Det är mer långtids-problem som kan uppstå av silikon.

  12. #12

    Standard

    Ja huga... det är bra veta gränserna. Hörde om en här som tänkte skaffa hävare foto-copter istället för en Inspire One... lutade mot Alta hexa... herregu, de börjar ju på 11.000 € och då vet jag inte ens om kameran var med i priset. Hur är deras elektronik skyddad? Man vill ju tryna och skruva sönder. :-D
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •