Reklam

 
Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Formica till vingprofiler för skumskärnimg

  1. #1

    Reg.datum
    maj 2015
    Inlägg
    20
    Jobb
    Wing man
    Klubb
    Electric Angels RC

    Standard Formica till vingprofiler för skumskärnimg

    Letar efter var det går att få tag på "Formica" för att fräsa till vingprofiler av. Går det att få tag på i Sverige, tro?

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    http://public.lgcoll.se/sortiment/laminat-hpl/formica/

    Välj ett laminat och klicka sedan på "Hitta din återförsäljare"

  3. #3

    Reg.datum
    maj 2015
    Inlägg
    20
    Jobb
    Wing man
    Klubb
    Electric Angels RC

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Michael Visa inlägg
    http://public.lgcoll.se/sortiment/laminat-hpl/formica/

    Välj ett laminat och klicka sedan på "Hitta din återförsäljare"
    Ok, tack. Den siten trodde jag säljer laminerade bänkskivor och jag vill endast ha det tunna laminatet, typ från ett snickeri som får spillbitar över. Men jag ska höra med dem, kanske funkar det.

  4. #4

    Standard

    Var det inte Trappy mfl som använde lamineringsfilm till klädel för att få en styv vinge?

    Finns olika tjocklekar...
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  5. #5
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    Ivve använder lamineringsplast med framgång. Går bra att måla med vattenlöslig grundfärg och kulör utanpå. Jag har dylik plast på rulle för 40 kr/metern.
    Ove (AM) Nielsen

  6. #6

    Reg.datum
    maj 2015
    Inlägg
    20
    Jobb
    Wing man
    Klubb
    Electric Angels RC

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av AM Visa inlägg
    Ivve använder lamineringsplast med framgång. Går bra att måla med vattenlöslig grundfärg och kulör utanpå. Jag har dylik plast på rulle för 40 kr/metern.
    Jag tänkte mig använda Formica som material att fräsa ut vingprofiler med, som jag sedan kan använda för att varmtrådsskära vingar. Men det finns ju andra material till det t.ex plywood och aluminiumplåt. Fast nu är jag på jakt efter Formica.

    Skickat från min SM-T585 via Tapatalk

  7. #7

    Lars 41ans avatar
    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    686
    Jobb
    Pensionerad pylonflygare
    Klubb
    RFK Skilling, Jönköpings RFK

    Standard

    Formica har i Sverige sålts som den klassiska produkten Perstorpsskiva. Enligt Wikipedia tål det 180 grader C och det är vad Ulf behöver för att göra skärmallar. Läs mera i svenska Wikipedia om "högtryckslaminat". Jag vet tyvärr inte var man kan köpa tunt högtryckslaminat.

    Jag har provat plywood och oljehärdad masonit som material till skärmallar men de tål bara enstaka skärningar innan kanten blir ojämn. På senare år har jag bara använt aluminiumplåt men högtryckslaminat verkar vara värt att prova.

    Lars

  8. #8

    Standard

    Det går säkert men det är ett ganska sprött material så det är inte säkert att det passar.

    Är det inte bättre med laserskurna eller frästa detaljer i bra plywood?
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  9. #9

    Reg.datum
    maj 2015
    Inlägg
    20
    Jobb
    Wing man
    Klubb
    Electric Angels RC

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Lars 41an Visa inlägg
    Formica har i Sverige sålts som den klassiska produkten Perstorpsskiva. Enligt Wikipedia tål det 180 grader C och det är vad Ulf behöver för att göra skärmallar. Läs mera i svenska Wikipedia om "högtryckslaminat". Jag vet tyvärr inte var man kan köpa tunt högtryckslaminat.

    Jag har provat plywood och oljehärdad masonit som material till skärmallar men de tål bara enstaka skärningar innan kanten blir ojämn. På senare år har jag bara använt aluminiumplåt men högtryckslaminat verkar vara värt att prova.

    Lars
    Just det, Perstorpsskiva heter det ju här hemma
    Har hört att Formica används i USA och rekommenderas ex i Curtis Suters videor för varmtrådskärning. Så jag tänkte testa det men får kanske ge upp idén då det verkar svårt att få tag på.
    Lyckas jag så meddelar jag det här.

    Mvh, Ulf

  10. #10

    Reg.datum
    aug 2013
    Inlägg
    329
    Klubb
    Trelleborgs modellflygklubb

    Standard

    Är inte aluplåt bättre att göra mallar av?

  11. #11

    Standard

    Aluminium funkar hyfsat för mallar. Metallen leder tyvärr iväg lite värme från tråden där den ligger mot mallen så det kan ge lite ojämn kvalitet på vingkärnan.

  12. #12

    Reg.datum
    aug 2013
    Inlägg
    329
    Klubb
    Trelleborgs modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av UrsaMayor Visa inlägg
    Aluminium funkar hyfsat för mallar. Metallen leder tyvärr iväg lite värme från tråden där den ligger mot mallen så det kan ge lite ojämn kvalitet på vingkärnan.
    Man lär sig nytt var dag, jag har alltid använt aluplåt men vill inte påstå att det blivit perfekt.

  13. #13

    Standard

    Testa att lägga en maskeringstejp på kanten på aluminiummallen och se om det blir någon skillnad.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •