Reklam

 
Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: FOK 25:a

  1. #1

    kay.kruts avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    910
    Jobb
    Glad pensionär.Oförbätterlig optimist.
    Klubb
    SMFF.RCFF. Trelleborgs Modellflygklubb. Östersunds Modellflygklubb.

    Standard FOK 25:a

    Ja ibland hittar man saker som man inte har en aning om att de fanns kvar i gömmorna. Jag städade lite i ett av hobbyrummen och hittade en gammal motor från den tid då jag försökte mig på "snurreflyg". En FOK 25:a som jag tror tillverkades i Ungern. Lite puts på den, sedan hamnar den nog på hyllan bland andra gamla trotjänare.

    Kay krut
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_3870.jpg 
Visningar:	173 
Storlek:	56,8 KB 
Id:	61581  

  2. #2
    Coxs avatar
    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    229
    Klubb
    Karlstad MFK

    Standard

    Varför på hyllan, de skall ju användas!!
    Kör så det ryker!

  3. #3

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Å en redig nylonpropeller.
    Saknar du lämpligt snurreplan till motorn så hänger det ett helt gäng i Bromölla - och flera tillverkas kontinuerligt.
    Soppa har vi med så det är inget problem.
    Inte en 25 men en 1,5 cc och en annan 2,5 cc diesel visades på klubben i kväll.
    http://mfksnobben.se/images/galleri/1xxx/Index.htm
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  4. #4

    kay.kruts avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    910
    Jobb
    Glad pensionär.Oförbätterlig optimist.
    Klubb
    SMFF.RCFF. Trelleborgs Modellflygklubb. Östersunds Modellflygklubb.

    Standard

    Är du helt tokig Patrik, jag har ju hållit på att lära mig att flyga radioflyg i över fyrtio år! Å´så vill du att jag ska börja lära mig flyga lina igen, jag som knappt kan stå stilla en sekund utan att dratta på ändan. Det skulle väl sett något ut.

    Skämt åsido så har jag faktiskt funderat på att prova det igen, speciellt nu när Trelleborgs Modellflygklubb har fått en fin cirkel att flyga på. Tiden får utvisa om min ryggskada kan tillåta liknande akrobatiska övningar. I så fall finns en Nobler på önskelistan, dock inte med Fok .25:an, den hamnar på hyllan som ett minne från den tid då gravitationen alltid stod som slutsegrare.
    Kay krut

  5. #5
    Coxs avatar
    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    229
    Klubb
    Karlstad MFK

    Standard

    Det är väl ändå en 2.5cc motor, och inte .25 cu inch?

    Den sätter du ju lätt i en old-timer och kör RC med.
    Kör så det ryker!

  6. #6

    kay.kruts avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    910
    Jobb
    Glad pensionär.Oförbätterlig optimist.
    Klubb
    SMFF.RCFF. Trelleborgs Modellflygklubb. Östersunds Modellflygklubb.

    Standard

    Tja, en 25:a !

    Kay krut
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_3878.jpg 
Visningar:	114 
Storlek:	57,5 KB 
Id:	61614  

  7. #7
    Coxs avatar
    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    229
    Klubb
    Karlstad MFK

    Standard

    Okej, det står för 2.5cc så vitt jag vet, men jag har ingen själv av denna. Blir perfekt i ett oldschool plan, lite som ett guidat fri-frlyg med små roder input och landning där man själv vill.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_0809.jpg 
Visningar:	91 
Storlek:	169,6 KB 
Id:	61616
    Kör så det ryker!

  8. #8
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  9. #9

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Är det frog som kör med exempelvis 300 för 3 cc ?
    Inte så ovanligt i europa att man anger (angav) storleken i det metriska systemet med eller utan decimalpunkt. Frågan är om min MK17 ryssdiesel egentligen skulle vara 1,7 cc men i verkligheten knappast 1,5 cc enligt de som mätt kritiskt. Tror nog att ryssen angav cylindervolym i stället för det något mindre slagvolym. Man får inte vara petig .....
    Den typen av storlek (metrisk) börjar väl åter bli rätt så vanlig på exempelvis bensinmotorer.
    I vilket fall så passar säkert en FOK bra på hyllan och en Krut på snackebänken ;-)
    Fast vi väntar förstås på inbjudan till Trelleborgs nya lincirkel och en återupplivning av Windmill Cup.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  10. #10
    Coxs avatar
    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    229
    Klubb
    Karlstad MFK

    Standard

    Jag vet inte hela historien men Vella bröderna hade väl hela tiden en lite konstig märkning på sina motorstorlekar. Den tidigare VT8 är väl på 1.0cc tex, och borde alltså ha hetat VT10...

    Vet att PAW vid något tillfälle också har blandat modell beteckningar, PAW55 och 100, stod väl då för .55cc och 1.0cc. Numera är det nog bara den minsta (55) som anges i cc, medans övriga betecknas i kubiktum.
    Kör så det ryker!

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •