Reklam

 
Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 38 av 38

Ämne: Klarar laddaren acken?

  1. #21

    Standard

    Underbart! Nu har jag iofs löst dagens laddningsproblem inför dagens flygning med att ladda med tre laddare så jag överlevde den kaotiska starten på dagen att få ångest av att inte få flyga så mycket jag vill. Men nästa gång ska det laddas med ParaBoard. :-D Tack för snabba svar.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  2. #22

    Standard

    Helt rätt

    Kolla alltid spänningen i varje cell så att dom inte avviker för mycket och koppla in de accar med lägst spänning först(inte säkert att det behövs med den boarden men det är god praxis). Jag antar att du redan vet men det räcker med att du kopplar in batterierna i boarden för att dom ska kopplas ihop med varann, så strömmar bildas direkt när man kopplar in dom pga olika nivåer i cellerna. Mao kan man få höga ladd-strömmar redan innan man börjar ladda om det skiljer mycket.

  3. #23
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av SniffSwe Visa inlägg
    Helt rätt

    Kolla alltid spänningen i varje cell så att dom inte avviker för mycket och koppla in de accar med lägst spänning först
    Ordningen för inkoppling gör absolut ingen som helst skillnad. Se bara till att ha spänning inom 0,06V/cell på alla ackar.
    fredrik

  4. #24

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av freddan_6 Visa inlägg
    Ordningen för inkoppling gör absolut ingen som helst skillnad. Se bara till att ha spänning inom 0,06V/cell på alla ackar.
    Jag håller med om att det inte spelar någon roll på likadana batterier som ligger inom 0,06V/cell. Men att säga att det "absolut inte gör någon som helst skillnad" är ju fel. Det är ju den lägsta som ligger mest i riskzonen ifall det diffar mer är 0,06 någonstans och då är det ju sämre att låta den ta emot strömmen från flera parallellkopplade som är högre än att först låta den ta emot ström från den som är näst lägst för att sedan låta dessa två gemensamt ta emot ström från den som är nästnäst lägst o.s.v.

    I en perfekt värd kan det ju kvitta men det kan ju handla om accar av olika skick och kondition samt användarfel, mätfel mm, så nog är det väll god praxis?

  5. #25

    Standard

    0,06V/cell? Hur kom ni fram till det? Jag vet att det går att räkna ut, men vet ej hur (har ej tänkt så länge heller)... men antar att ni grundar det på maxströmmen som bordet klarar av när man kopplar in alla ackar och de får "balanseras" den hårda vägen före man koppla in bordet i laddaren. Säkringarna är på 40A och bordet i sig klarar av att ladda max 25A (men det grundar sig säkert på dimensioneringen på plus- och minuskabeln och dess kontakt eller komponenterna på ParaBoarden. Så hur räknar man fram? Antar att ni räknat med 6S och maxström och sen vilken spänning maxströmmen ger vid ihopkoppling. Grundtanken är ju: Spänningsskillnaden får inte vara för hög, för då går det för hög ström från ack till ack och det klarar inte bordet av.

    En varnning med tips... nu när jag ser att ParaBoardens plus och minus-kablar är helt öppna och kan kortsluta samtliga ackar när som helst före man kopplar in dem i laddaren så rekommenderar jag att man ansluter jordkabeln före man kopplar in ackarna i parabarden. Sen när man pluggat i alla ackar så pluggar man i balanseringskabeln, sen pluskabeln.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  6. #26

    Standard

    Rätt iakttagelse, man bör koppla in boarden i laddaren först för att undvika kortslutning

    Det handlar inte så mycket om vad boarden klarar utan det har mer att göra med att ladd-strömmen till en cell inte får bli för hög. Vi laddar ju normalt med 1C och när man parallell-kopplar accarna så ska man ju hålla nere ladd-strömmen som uppstår till varje cell. Urladdnings-strömmen på cellerna har en del marginal eftersom många är specificerad för 75-150C discharge ^^

    0,06V/cell tog jag faktiskt från freddan_6 och inget jag går efter själv men om man håller sig inom 0,06V/cell så är man nog rätt säker så freddans kommentar är så gott som korrekt att det inte spelar någon roll så länge man är inom 0,06. Jag går normalt högre än så, men är också noga med i vilken ordning jag pluggar in accarna.

    Tex.
    3,80
    3,81
    3,82
    3,90

    Dessa skulle jag koppla ihop från låg till hög eftersom när jag kopplar in 3,90 så kommer lägsta cellen 3,80 att få hjälp av 3,81 och 3,82 att ta emot strömmen(dom tre har förmodligen vid detta läge blivit en 3,81 cell med 3ggr kapacitet). Jag skulle aldrig koppla in dom från hög till låg eftersom då får 3,82 ta all ström från 3,90 själv.

  7. #27
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Ri ligger normalt på 10mOhm-30mOhm för 2200mAh för bra celler. Det finns två stycker Ri att ta hänsyn till. Max laddström t.ex. 1C = 2,2A. R*I=U. 4,4*0,04= 0,088V.
    fredrik

  8. #28

    Standard

    Jag tog 2200 som exempel. Har allt från 2S till 6S samt allt möjligt från 360 till 5000mAh.
    Tack för formeln! Ska kollas upp. Men tror de flesta ackarna är som de ska, är GensAce, Gravity o mm.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  9. #29

    Standard

    Håller på premiärladdar två Gravity 3S 1300mAh 30C nu (totalspänning 0,03V skillnad mellan dem).
    Det först jag fastnade på var att vilken kontakt ska till vilken.
    Det finns inkopplingsschema i bruksanvisningen för det parabord som klarar 6 ackar samtidigt (min klarar 4).
    Dvs vilken XT60-kontakt hör till vilken balanseringskontakt.
    Nåja... jag följer bruksanvisningen för "4-bordet" då... och kollar på nätet hur andra kopplat in.
    Det är blandat... folk har kopplat kors och tvärs.
    Så... är det nån skillnad?

    Det är denna jag har:
    https://www.readymaderc.com/store/im...-t-plug-04.jpg

    Bruks säger (för 6 st):
    Nedersta XT60 hör till nedra vänstra balanseringskontaktklungan.
    Folk på nätet använder samma, eller så har de nedre XT60 och högra balanseringskontaktklungan till samma ack.

    Hur svårt kan det vara för en tillverkare att på själva produkten markera vilken som hör vart om det nu är nån skillnad?

    Det står i manualen att man alltid ska ansluta balanseringskontakterna först (så gör jag med alla andra laddare). Sen XT60.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  10. #30

    Standard

    Spelar ingen roll vilken XT60 kontakt du väljer eftersom dom är parallellkopplade

  11. #31

    Reg.datum
    jan 2014
    Inlägg
    153
    Jobb
    Mjukvaruutveckling
    Klubb
    AKMG

    Standard

    Jag brukar koppla in batterikontakterna först, sedan balanseringskontakterna. Nu brukar jag alltid ansluta batterier med ungefär samma spänning, men om man skulle klanta sig och ha stor skillnad mellan två batterier, så kan det gå rätt stor ström mellan batterierna och då kan balanseringskablarna vara lite för klena för det. Varför skulle man koppla in balanseringskontakterna först?

  12. #32

    Standard

    För att på varje stift i balanserings-uttaget sitter en PTC, en komponent som begränsar strömmen till varje cell(på mina boards 1,85A). Batterikontakterna sitter parallell-kopplade med en säkring för varje uttag(på mina boards 40A).

    Kan förstås finnas billiga boards som saknar PTC eller liknande funktion och då kan det ju vara annorlunda

  13. #33

    Standard

    Hoppar in och kapar tråden lite.

    Hur får ni strömmen så nära på alla celler? 0.06v per cell efter flygning ?

    Har vbat på osd, hur lågt bör man max köra ner strömmen ? Är rätt färsk och har läst mycket matnyttigt i tråden. Har dock ingen laddare som visa cellers individuella spänning. Och ingen lipotestare. . Men jag har en paraboard och 4 likadana 4c lipo.

    En lipotestare skall inhandlas.

    Skickat från min SM-G900F via Tapatalk

  14. #34

    Standard

    För att hålla spänningsskillnaden mellan cellerna så låg som möjligt bör man alltid ladda i balanseringsläge och helst med en ström som motsvarar 1C (=2,2 A för en 2,2 Ah acc).
    En LiPo acc bör inte laddas ur helt utan det bör vara ca 20% energi kvar. Utnyttja alltså inte mer än ca 1,75 Ah på en 2,2 Ah acc.
    /Leif

  15. #35

    Standard

    Det där med Paraboard... man ska ju ladda identiska ackar.
    Men om en acks cell är lite "sämre" än de andra, hur blir laddningen då?
    Laddaren känner av Paraboarden som en enda ack (där cellerna är parallellkopplade under laddning.

    Tex om en cell alltid har lägre spänning än de andra efter användning.
    Eller om en cell har lite lägre spänning när acken är fulladdad, enligt balanserade laddaren (laddningen har också tagit lite längre tid pga längre balanseringstid).

    Var ska man dra gränsen och tänka att man nog får ladda dem enskilt trots allt?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  16. #36
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ålänning Visa inlägg
    Det där med Paraboard... man ska ju ladda identiska ackar.
    Men om en acks cell är lite "sämre" än de andra, hur blir laddningen då?
    Laddaren känner av Paraboarden som en enda ack (där cellerna är parallellkopplade under laddning.

    Tex om en cell alltid har lägre spänning än de andra efter användning.
    Eller om en cell har lite lägre spänning när acken är fulladdad, enligt balanserade laddaren (laddningen har också tagit lite längre tid pga längre balanseringstid).

    Var ska man dra gränsen och tänka att man nog får ladda dem enskilt trots allt?
    Om du vid laddning tittar lite på siffrorna så ser du om något avviker. Om någon cell alltid är den som balanseras så är den inte som de andra, om någon cell har avvikande Ri så är den inte som de andra osv.

    Kör du paralellt vid laddning så blir cellerna par och då är det svårare att upptäcka felen. Men jag tror att om det felar så mycket så det börjar spela roll så ser man det om man har för vana att titta på sina celler.




    Citat Ursprungligen postat av pernstig Visa inlägg
    För att hålla spänningsskillnaden mellan cellerna så låg som möjligt bör man alltid ladda i balanseringsläge och helst med en ström som motsvarar 1C (=2,2 A för en 2,2 Ah acc).
    En LiPo acc bör inte laddas ur helt utan det bör vara ca 20% energi kvar. Utnyttja alltså inte mer än ca 1,75 Ah på en 2,2 Ah acc.
    Vad man ska göra är jättesvårt att säga. Det beror till stor del på vilka celler man har också. De två faktorer som jag vet säkert har betydelse är temperatur och laddstatus vid lagring. Ett exempel på hur man snabbt förstör sina celler är en laptop. Den är alltid fulladdad och alltid varm. Nummer två är mobiltelefonen som man laddar när man sover, den blir full en timme efter man somnar sen ligger den helt full. Laddar man istället 30min i bilen på väg till jobbet så håller telefonen mycket längre.

    Att ladda med låg ström eller bara ladda ur acken delvis är inget jag känner skulle hjälpa livslängden. Men det minskar helt klart risken för misstag om man inte tänjer gränsen varje flygning.

    Har ett exempel att visa om en stund med
    Superhero

  17. #37
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Gens Ace 5000mAh 45C använd i Helikopter. Jag har ingen koll alls på helikopter och blev förvånad när acken blev varm. Experter på ett annat forum menar att i helikopter är strömspikarna så höga att även med lågt snitt blir det tungt för acken. Det är iaf en förklaring även om jag fortfarande tycker ett snitt är ett snitt. De erfarna helikopterflygarna säger följande...

    Om du drar accen ner till 22v så blir det 3,66 v PR cell obelastad. Inte så konstigt att accen kommer ner varm. Gissar att sista minuten på flygningen under belastning så går accen ner under 3 v PR cell. Och då kör du sönder accen på mindre än 10 flygningar.
    Oj dom är slitna eller för hårt körda, alldeles för hög inre resistant.
    Normalt är 0,8 - 1,0 på mina, när dom kommer över 2,0 så har jag säkert runt 200 cykler.
    Här har du dragit ur 4206 enligt mätaren och laddar i nästan 4300mAh. Det är bara 14% kvar, sen är accarna inte alltid exakt 5000, pga produktvariationer. Några är säkert lite mer och några är lite mindre. Här låter det som du drar ur lite för mycket, samt att accen inte är 5000, utan kanske 4800. Prova att stänga av vid 3500 och se vad spänningen är då.
    Själv tycker jag det är fjuttigt att köpa något som är stämplat 5000 och inte kunna använda det så jag har kranat på mer och mer flygtid och mer och mer pulver. Nu senast larmar jag vid 4500mAh och landar med räknaren mellan 4700mAh och 4900mAh. En gång drog jag ner den så långt att spänningen började sjunka under last, då laddade jag in 5305mAh(!)

    Där emot har jag aldrig laddat acken när den är varm, heller aldrig lagrat den fulladdad. (Något som jag förr om åren aldrig brytt mig om alls)

    Rätt eller fel?! i vart fall ett exempel.

    Efter 125cykler mår acken enligt min laddare bättre än ny. Då kör jag den ändå betydligt lägre ner än vad experterna säger. Hade det varit en Hobbyking acke hade den varit stämplad 5300mAh för det är vad man faktiskt får ur den, här gör Gens Ace ett bra jobb att stämpla acken med 5000mAh och man kan faktiskt använda det med!

    Acken ny


    Acken efter 125flygningar
    Superhero

  18. #38

    Standard

    Sant så sant, har man koll så lär man veta om man laddar eller inte.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •