Reklam

 
Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Val av videokamera?

  1. #1

    Standard Val av videokamera?

    Hej!

    Behöver köpa ny videokamera. Men vad gäller idag?

    Jag har en Sony HDR-10 Full-HD (tror jag den hette) som hade otroligt bra batteritid och bildstabiliseringen var otrolig fast den var handhåller och man hade zoomat in fullt. Den var perfekt för att filma RC-flyg, förutom att den saknade sökare.

    Utgångsläget är:
    - PC/WS med Windows 10 (ska köpa, bara jag vet vad)
    - Adobe Premiere Elements 15 är på väg
    - De flesta filmerna kommer hamna på YouTube bland mina snart 200 andra

    Ingen aning om jag ska satsa på systemkamera eller videokamera. Har en Canon Systemkamera som inte kan filma. Har GoPro 4 BE samt några andra som Turnigy 2K HD, GoPro 1, Mobius Wide, osv. Men behöver en hävare kamera-kamera!

    Pris... 500€-1000€+!? Vet inte ens vad jag ska köpa och vad det kostar.
    Sony? Panasonic?

    Det finns små pluttkameror med uselt ljud för några hundra euro, sån vill jag inte ha.

    Målet är väl att slutresultatet ska se bra ut... så det är ett krav att kamera -> filformat -> Premiere -> Youtube funkar ihop utan konverteringsprogram.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  2. #2
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Jag tror att jag har nästan samma modell som du har Sony HDR-XX och den fungerar jäkligt bra fortfarande men jag känner att färgmässigt hänger den inte riktigt med längre. Jag tycker Sony gör bra grejor, men oftast får man betala dyrt för finesser. Panasonic har jag hört av kännare som säger att deras bildsensor är riktigt bra. Vi får se vad det blir för en för min del, idag skall de ju klara 4K och gärna 60FPS.
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  3. #3

    Standard

    Orsaken till att jag tänkt skaffa ny kamera är för att min kamera började glappa när man vek ut bildskärmen, bilden försvann efter ca 20 grader. Fixade ny kabel ( http://g03.a.alicdn.com/kf/HTB1knSpI...font-b-HDR.jpg ), bytte. Men efter det så är ljuset tvärtom och lyser endast när luckan är stängd. Så jag tröttnade på kameran, man måste plocka isär nästan hela kameran för att komma åt dessa delar.

    Sony och Panasonic är de enda märkena folk pratat om i min omgivning när det gäller den här storleksklassen på kameror. Har inget emot en större kamera, men 4K och 60fps låter som något att satsa på, annars är den väl omodern i morrn.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  4. #4
    JonasHs avatar
    Reg.datum
    nov 2016
    Inlägg
    464
    Jobb
    .
    Klubb
    Mölndals MF

    Standard

    Hej,
    Kolla på Cyberphoto. De testar många kameror.
    https://www.cyberphoto.se/foto-video/videokameror

  5. #5

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Retroholic!

  6. #6

    Standard

    Kikade lite snabbt på Cyberphoto och filmen... man blir bara snurrig. =) Jag behöver veta nackdelarna ocskå, det är dom som sållar bort sig/annat. Blir inte klokare när det står "kameran är modern" eller "fantastisk bildstabilisering", "väldigt effektiv bildprocessor" osv. Blir nog Excel-tabell nån kväll... Men ser ut som Sony, Panasonic eller Canon regerar i mitt huvud.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  7. #7

    Standard

    NEJ!

    Vill inte ha nån videovideokamera. Det får bli en systemkamera som kan filma istället. Då har man med den och kan fota och filma, vilket som. Min systemkamera börjar bli till åren också... Men ni som fotar och filmar med systemkameror... hur ska jag välja?

    Jag är inne på Canon eller Nikon.

    Jag har ett 9-12 år gammalt paket:
    - Canon EOS 350D-systemkamera
    - Canon 430EX SpeedLite-blixt med Omnibouncer
    - Canon EFS 17-85mm IS USM objektiv med UV-filter
    - Canon EF 70-300mm IS USM objektiv med UV-filter
    Allt funkar och aldrig krånglat.

    Så alternativen är:
    Billigast: Nytt Canon-hus (tex 750D) som man kan filma 1080p med.
    Näst billigast: Nytt Canon-hus (tex 80D) som man kan filma 1080p med (eller mer?)
    Näst dyrast: Helt nytt Nikon-paket (allt nytt) liknande som ovan, men en D5600 som man kan filma 1080p med.
    Dyrast: Helt nytt Nikon-paket (allt nytt) ... D7500 ellerr va den nu hette som även kan filma 4K som betyder skaffa ny kraftig dator + massa lagringsutrymme...

    Sett jämförelser mellan 750D och D5600 och dom är rätt lika... Nikon är pyttelite bättre "over all". Men är det värt några tusen € för att byta märke?

    Canon 80D är nästa steg. Skulle va skoj ha en rejälare kamera. Allt jag har ska ju passa på den?

    Nikon D7500 är rätt så mycket dyrare med finesser jag inte behöver, men filmar 4K om man ska satsa 10.000€ på denna hobby.. nej på den egentligen.

    Så fråga 1... är det ens vettigt att satsa på 4K? Varför vill man ha 4K för hobbybruk?
    Fråga 2... finns det andra alternativ än ovan som är vettiga att se på?

    Jag hinner inte fota, filma och redigera så mycket. Folks behov av att se bilder och filmer från evenemang är mindre och det behov som finns är faktiskt rätt respektlöst (folk tror det bara är att trycka på en knapp så är allt klart).
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •