Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 27

Ämne: Sbus och pwm samtidigt

  1. #1

    Standard Sbus och pwm samtidigt

    Någon här som kör Sbus och pwm samtidigt på nåt bygge?
    Kör sbus till min Naza och tänkte köra pwm till navigationsljus samt landningsställ.


    Radion är en Radiolink AT9S och mottagaren en RD9S


    Navigationsljusen funkar som de ska via pwm tillsammans med nazan i sbus. Men landningsställen vill inte röra på sig.


    Är det bara signal som funkar via pwm samtidigt och inte några större laster? Landningsställen skall ligga på ca 43mA


    Mvh

  2. #2

    Standard

    Hur matas mottagaren med ström? Det är det som avgör hur mycket last du kan lägga på den.

  3. #3

    Standard

    Det är bara sbus-kabeln från nazan inkopplad - det kanske inte räcker? Den kanske inte ger någon ström alls mer än att det räcker för att driva mottagaren?

  4. #4

    Standard

    Det kan vara så, om man inte har en lite kraftigare UBEC eller liknande så ska man helst undvika att driva för mycket utrustning som servon och liknande från mottagaren

  5. #5

    Standard

    Kan man med en ubec ta in ström på vilken kanal som helst på mottagaren? (Antar att man måste "offra" en kanal då?)

  6. #6


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Y-kabel gör väl att du slipper offra nåt...
    Sen kanske du inte skall mata mottagaren ifrån flera håll samtidigt - det brukar sällan vara optimalt.
    Kan du inte ta ur Sbus-anslutningen och mata in ström från annat håll den vägen för att se om det fungerar då ?
    Roger

  7. #7

    Standard

    Nu förstår jag inte riktigt hus du menar.
    jag måste mata med ström, Sbus räcker tydligen inte enligt flera som kör sbus och pwm samtidigt. Men om jag inte har i sbuskabeln blir det svårt att köra quaden. Eller menar du som test?

  8. #8

    Standard

    Roger menar sannolikt att du ska testa det för att se om det fungerar då. Om det funkar så vet du sedan att det är matningen i SBUS:en som är för klen.
    Om du sedan ska mata det från UBEC eller liknande så måste du vidta åtgärder för att inte mata från två källor, samt att du inte matar med för hög spänning någonstans. Jag vet att vissa FlightControllers är specade för Max 5,1 V och om du då matar mottagaren med 6 V UBEC så kanske inte FC:n tål det. Men det varierar så du måste läsa på om just dina prylar.

  9. #9

    Standard

    Ok, tack för förklaringen, misstänkte att det va så som du förklarade.
    ett annat tips jag fick var att klippa +5v kabeln i sbus-kabeln då Nazan har extern strömmatning, vad tror ni om det?
    nu har jag beställt Hobbywings 5/6v Ubec från Rcflight iaf.

  10. #10

    Standard

    Ja att klippa kabeln är en åtgärd som kan funka. Ibland kan man istället mata FC:n från mottagaren, men jag har ingen koll på Naza så jag vet inte vad som är lämpligt

  11. #11


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Jo - tanken var att göra en test först med annan strömkälla via Sbus-kontakten på mottagaren så att du skulle kunna verifiera att landningsställen fungerar via pwm.
    Roger

  12. #12

    Standard

    De funkar fint med en spektrum AR6200 mottagare iaf, den kör pwm tror jag.

  13. #13


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Fast hur allt fungerar med en Spektrum-mottagare är ju rätt ointressant när det är en Radiolink-mottagare du har problem med så det är den mottagaren du måste testa med. Anslut nån form av lämplig spänningskälla (5 V) till Sbus-kontakten och testa sen med navigationsljusen och ställen anslutna.
    Roger

  14. #14

    Standard

    Ja det förstår jag men jag kollade med den så att ställen fungerar som de ska.
    Jag kommer att testa så fort jag får min Ubec

  15. #15


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Har du t ex inget fartreglage med BEC liggandes - i så fall kan du ju driva mottagaren med detta om du vill testa direkt.
    Nåja - beställde du ifrån RC Flight igår så kanske det ligger i brevlådan idag...
    Roger

  16. #16

    Standard

    Nej tyvärr köra jag utan bec, beställde från rcflight idag, så kanske imorn med lite tur

  17. #17

    Standard

    Ok, nu är en Ubec inkopplad till min R9DS, så nu har jag ström så det räcker.
    Men inte fick jag igång landningsställen för det :-(
    Jag har de kopplade med en Y-kabel till ch9 i sbusmode på mottagaren och i Radion har jag switch D mappad till ch9
    Helt dött.

    jag provade att koppla ena stället direkt utan Y-kabel men det gick inte heller, jag provade att vända på signal/jord ifall jag kopplat fel, men icke...
    Vad gör jag för fel?

  18. #18

    Standard

    Du kan inte använda kanal 9 till landningstället om kanal 9 är konfigurerad att vara SBUS-port. Du kör SBUS till din NAZA så du måste sätta landningstället på en annan kanal. Förslagsvis kanal 8

    Edit: Nu tror jag att jag förstår din original-fråga. Svaret är, nej man kan inte köra SBUS och PWM samtidigt på samma kanal. Däremot kan du köra SBUS på en kanal, i ditt fall 9, och PWM på övriga kanaler.

  19. #19

    Standard

    Har testat lite mer...
    kanal 8,9 och 10 fungerar fint via PWM samtidigt som sbus pratar med Nazan, testade nyss med mina navigations-ljus.
    det spelar heller ingen roll om jag kör mottagaren i sbus eller pwm-läge, ställen fungerar inte ändå.
    så, det enda jag har kvar att utesluta är att dra 5v direkt till servomotorerna i ställen och enbart skicka signal från mottagaren. För när jag testat ikväll så verkar radion och mottagaren fungera hur fint som helst med min led-controller...
    frågan är, hur Matar man +5v lämpligast till motorerna?

  20. #20

    Standard

    Sätter du servokontakten åt rätt håll? Kan du visa en bild på hur du har kopplat?

    Du borde inte koppla mer nu utan börja mäta istället. Mät vad du har för spänning vid landningställen.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •