Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 22

Ämne: Klädsel till min AeroSport 103

  1. #1

    Standard Klädsel till min AeroSport 103

    Hej!

    Jag tänkte klä min SF Models AeroSport 103: http://www.rcflyg.se/forum/showthrea...aLight-1-3-Kit

    Så jag tänkte kika igenom de svenska butikerna vad det finns för klädsel. Jahapp, det fanns ett gäng!!! Jag har senast idag klätt ett flyg med Top Flite Monokote Aluminum och det funkar bra (för min 40-size Cherokee).

    Men med ultralätta funderar jag på att gå en av två vägar... gammal look, eller modern. Är väl nån sorts fiberväv eller nåt på gamla? Och om jag går in för nyare look så blir det väl nåt annat passligt.

    Lista upp dem jag hittade. Vilka ska bort? Vilka är bra? Vilken är "fiberduk"? Har jag missat nån? Har jag kategoriserat nån fel?

    Airspan

    Easycote

    Oracover
    Oracover Fluorescent
    Oracover Transparent

    Ripstop

    Siden

    So-Lite
    So-Lite Transparent

    Solarfilm
    Solarfilm Fluorescent
    Solarfilm Transparent
    Solarfilm Standard
    Solarfilm Neon
    Solarfilm Polyester
    Solarfilm Polyester Matt
    Solarfilm Polyester Transparent
    Solarfilm Lite
    Solarfilm Fibafilm
    Solarfilm Glosstex
    Solarfilm Litespan
    Solarfilm Solarcover
    Solarfilm Solarkote
    Solarfilm Solartex
    Solarfilm Solartex Vintage

    Solarspan

    Top Flite Monokote
    Top Flite Monokote Metallic
    Top Flite Monokote Neon
    Top Flite Monokote Pearl
    Top Flite Monokote Matt

    Ultracote
    Ultracote Fluor
    Ultracote Pearl
    Ultracote Transparent
    Ultracote Lite
    Ultracote Parklite
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  2. #2
    JonasHs avatar
    Reg.datum
    nov 2016
    Inlägg
    464
    Jobb
    .
    Klubb
    Mölndals MF

    Standard

    Hej,
    Jag hade satsat på en vävliknande klädsel och gått på den gamla looken. Annars tror jag att modellen kan komma att se lite plastig ut om du förstår vad jag menar. Solartex tror jag att jag har använt och är i så fall en bra, slitstark klädsel.
    Lycka till

  3. #3

    Standard

    På nyare UL-flyg tex så används XLAM och det är blankt, fast det är väv under (tror det är kevlar-förstärkt klädsel) som man spänner runt vingar och kropp. Har arbetat med det åtskilliga timmar/dagar på flyg för nåt år sedan. Så det är inte heeeelt super-krav på att ha ett dassigt gammalt duk-look på detta flyg. =) MEN... kikar man runt på alla dessa AeroSport och AeroLite så verkar alla vara klädda med "Dacron"

    Det finns nyare flyg, men de har ändå DuPont Dacron (även kallat "Terlyene" i storbrittannien och i Ryssland "Lavsan"), en sorts PET (PolyEtylenTereftalat).

    Det kanske är lite fräschare när det är nytt, men blankt är det nog inte. Som denna: http://www.heavenboundaviation.com/w...103-slider.png Så nån väv eller matt klädsel är väl bäst.

    Menar du att Solartex är väv-liknande eller en bra plastfilm du använt som är kraftig? Blank eller matt?

    Hur bra ser man att det är väv? Jag menar... skulle en matt klädsel funka, eller ser den ut som en plastklädsel som bara är matt? Vet inte hur väv-klädsel ser ut. Jag låste nånstans i detta forum om nån bra klädsel som var vävliknande, men alla klädslar heter så lika så jag minns aldrig vad som är vad.

    Jag vill inte ha nån film/väv som är genomskinlig för det ser hemskt ut. Inte Neon heller för den delen. :-D Och metallic går väl bort för det är blank film.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  4. #4
    JonasHs avatar
    Reg.datum
    nov 2016
    Inlägg
    464
    Jobb
    .
    Klubb
    Mölndals MF

    Standard

    Läs lite här om klädseltips och band annat Solartex: http://www.rcflyg.se/forum/showthrea...light=solartex
    Solartex är matt och jag tror inte att den genomskinlig. Inte om det är samma som jag har klätt med förr.

  5. #5

    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    316
    Jobb
    Ing
    Klubb
    Eslövs mfk

    Standard

    Hej

    Jag har fastnat för SIG Koverall ( i alla fall på större modeller) som är en stark klädsel som man fäster genom att lacka träet (bara runt kanterna ) ca 3 gånger med EZE Cote (luktar inte - vattenlösligt) eller ca 7 gånger med Dope (luktar hemskt), samt därefter fästa klädseln med acetonstrykning utanpå där den skall fästa, stryker sen fast den med fingret. Den fäster då nästan omedelbart eftersom acetonen snabbt dunstar.

    När man fäst runt om i alla kanter (man spänner lite lagom genom att dra i klädseln utåt) spänner man med värme. Sen slipa lätt med 400 papper gärna med skumgummi på baksidan. Slipa inte igenom vid spryglar mm . Sen stryka EZE Cote tunnt flera gånger över hela ytan tills klädseln blir mättad och blank. Sen måla med grundfärg o slipa en gång till försiktigt, sen ytfärgen.

    Lär även gå att stryka träet med balsalock och sen fästa med värme - detta har jag dock ej provat själv.

    Hysol - Autopartner

    Koverall - MBS- rc models

    Sprayfärger - Biltema bättringsfärg - många kulörer

    PF
    Senast redigerat av Fyhren den 2017-02-22 klockan 15:51.

  6. #6

    Standard

    JonasH: Solartex låter ju perfekt! Bara den finns i flera färger och inte behöver målas, järna "matt" eller matt skulle va trevligt. Läste hela tråden och den verkar passa in klockrent. Vad som nu menas med tungt.

    Fyhren: Jag håller på klär en Wrights Flyer med den metoden... nån vit sörja jag penslar på först som får torka in lite, sen på med klädseln och sen ska det värmas osv. Passar bra till de äldre flygen, men denna ska se ut som väv så Solartex Jonas nämner är hittills kanske det som passar bäst till modellen. Tror jag. :-D
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  7. #7

    Standard

    Gärna nåt exempel på nån som är klädd med vit (ej naturell) Solartex.
    Funderar på nån färg till, men om det går att måla på det så...
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  8. #8

    Standard

    Lite frågor om Solartex... måste man spruta på nån grund för just den klädseln eller finns limmet i klädseln som andra vanliga plastklädlar?

    Är alltså ute efter vävliknande klädsel men inte något vintageaktigt från 20-talet. Tänk gammalt UL-flyg på 2,5 m eller va det nu var. Är svårt hitta närbilder och vettiga appliceringssätt. Filmerna heter lite olika och nån har använt nån dope på nån Solartex, nån har bara klätt. Nån är genomskinlig (så trä syns igenom), nån målar flera varv, osv. Jag vill klä en täckande väv-liknande klädsel som går att måla på.

    Whattodo?

    Thomas? :-D Du verkar ha koll!

    Är denna jag är sugen på:
    http://www.autopartner.se/bygghobby/...lartex-vit-10m
    Samt nån till för färgens skull.

    Hur mycket tyngre är Solartex än vanlig film?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  9. #9

    Standard

    Solartex funkar precis som plastfilm. Jag har använt naturell och målat den på min DC-3a.

  10. #10

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Det är lika lätt att klä med Solartex som med plastfilm.

    Alla har sin mirakelkur när det gäller dope, generellt kan man väl säga att klädseln sitter bättre MED dope än utan.
    Vanlig Solartex är matt i ytan och BÖR målas med någon skyddslack, annars suger den upp skit och blir solkig.
    Sen finns det typ Glosstex, som redan är lackad och bränslesäker. Lite tyngre.
    All "-tex"-klädsel är tyngre än plastfilm, ca 80-90 gram/kvm, men betydligt mer autentisk (och starkare), framförallt på ett 'dukat' plan.
    Retroholic!

  11. #11

    Standard

    Jag skulle inte vilja måla hela klädseln, bara smått som CallSign och sånt. Vilken Solartex väljer jag då? Naturell går väl bort i så fall. Det där med att den suger upp allt skit o sånt, det låter charmigt. =) Får se sen om jag mattlackar. Vill helst ha vävlooken som på riktigt. Glosstex... låter blankare. Exempel? Jag hittar bara dåliga bilder på nätet.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  12. #12

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Tänk 'blankmålad Solartex'!
    Kolla med Kay Krut här på forat, han har klätt några kärror med Glosstex.
    http://www.rcflyg.se/forum/member.php/710-kay-krut
    Retroholic!

  13. #13

    Standard

    Det är just "blankmålad" jag inte riktigt hade lust med... =) Kanske jag får tänka om och bygga AeroSporten som en modern flygmoppe istället för en skalalik, weathered "härk". Dock ville jag ju inte ha blanka ARF-looken... hm hm.

    Så alla som köper färgad Solartex, är medvetna om att klädseln kommer se hemsk ut väldigt fort för att den suger åt sig allt och det fastnar. Vem köper sån klädsel? Låter som tyg. Bättre köpa naturell då och måla istället, eller köpa Glosstex och skippa matta ytan... hm hm igen. Har flyg med matt klädsel som går bra att rengöra, men det är ju inte vävlikt...

    Exempel 1: http://1.bp.blogspot.com/-62N7M550_z...600/Fred+Z.jpg
    Exempel 2: https://i.ytimg.com/vi/gFxmaVYXC6Y/maxresdefault.jpg
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  14. #14

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Det finns ju alltid halvmatt eller helmatt klarlack att lägga på. Då blir nog ytan lite mindre benägen att suga åt sig olja och smuts.
    Vad ska du ha för motor?
    Vanlig 1K alkydlack (lacknaftabaserad) har jag använt vid ett flertal byggen, dock är den inte riktigt bränslesäker (nitrosäker), den kan släppa med tiden om man glömmer/ger f*n i att rengöra ordentligt efter flygning.
    Storfräsarna lägger på 2K-lack (bränslesäker!), något som jag tyvärr aldrig använt.

    Och...
    jag har ROLLAT på skyddslack med en billig skumgummiroller!
    Blir sk*tbra resultat, liiite apelsinskalsyta, men man slipper penseldragen om man penselmålar.
    Retroholic!

  15. #15

    Standard

    Har funderat o funderat... en stor och rolig del av denna hobby. =)

    Blir nog bensin eller metanol, helst 2-cylindrig för att se mer äkta ut eller låta... Helst med starter. =) Ska ju ha FPV-gubben med headtracking också. ;-)

    Kanske aluramen gör sig fint mot Solarfilm Glosstex White som huvudfärg och med Orange som färg nummer två på vingspetsar och lite på stjärten och med tribal-övergång med svarta linjer samt övriga detaljer i svart. Vit nos och vita hjulkåpor. Det blir en modernare look och då funkar lite blankare. Tänkte nästan trycka på köp när jag såg vikten på 115-125 gram/kvadratmeter! Iofs blir det max totalt ca 200 g mer än om jag skulle klä med Top Flite Monokote som jag annars är van med, men den är slät och trist. Har ju ingen lust måla Solartex... Är drygt 400 gram för all klädsel OK på ett flyg på 2,39 m?

    Vad gäller färgerna så finns det inte många välja mellan. Det var orange eller ljusblå det. Rester är äldre mörka vintage-färger.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  16. #16

    Standard

    Måttade lite mer exakt på klädseln (2,68 kvm) och klädseln kommer då väga:
    Glosstex = 308-335 g
    Solartex = 228-263 g
    Top Flite Monokote = 116-217 g

    Solartexen lyser det skalaenligt igenom. Finare matt vävyta. Men... det är när ni säger att smutsen fastnar så bra som jag tvekar.

    Glosstex är blank, vilket stör mig mest. Och vikten.

    Utgående från: https://www.homefly.com/reference/Co...%20Weights.htm

    Beslutsångest när man inte sett nåt flyg på nära håll... Kay... har du ingen närbild? =)
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  17. #17

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Jag hade i så fall lagt på Solartex plus ett tunt lager skyddslack i valfri matthet....
    Retroholic!

  18. #18

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Thomas Visa inlägg
    Jag hade i så fall lagt på Solartex plus ett tunt lager skyddslack i valfri matthet....
    Och så blev det! =) Bestämt, klickat, köpt och beställt! Ska testa sen på lite extra klädsel. 10 + 2 m ska väl räcka.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  19. #19

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Kunde inte hålla "köp-fingret" i styr, va?
    Skämt åsido, i mina ögon är det det smartaste alternativet.
    Skyddslacken väger inte så mycket.
    Glosstex är ju lackat (blankt) och klart, men väger en del...
    Retroholic!

  20. #20

    Standard

    Varför inte testa Sigs koverall? 113 g vid 2,68 kvm, det är en tunnare variant än vad som används av fullskala hembyggare. Finns hos bl a MBS.

    /JP

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •