Reklam

 
Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: HobbyZone Champ S+ RTF

  1. #1

    darkling76s avatar
    Reg.datum
    dec 2011
    Inlägg
    235
    Jobb
    Engineer /3d artist
    Klubb
    Älmhults rc klubb

    Standard HobbyZone Champ S+ RTF

    Hejsan,
    Har en grabb på 3 år nu som är helsåld på modellflyg och nöter simulator flera dar i veckan nu så jag känner att det kanske är dags snart att köpa en liten kärra till han och jag hittade denna HobbyZone Champ S+ RTF som verkar vara nästan för bra för att vara sann haha
    Så jag tänkte kolla om någon av er har testat denna kärra och om den lämpar sig för en 3 åring som kallar varje krasch för fin landing

    //Pierre

  2. #2

    Standard

    Vet inget specifikt om den modellen men oavsett modell vore det kanske lämpligt att köra med lärar-elev uppsättning av sändarna så att du kan ha kontroll på flygningen. Varje "landning" innebär ju en liten risk att träffa något som inte skulle träffas :-) Så är det ju inte i simulatorn. Lycka till med den nya piloten!

  3. #3

    darkling76s avatar
    Reg.datum
    dec 2011
    Inlägg
    235
    Jobb
    Engineer /3d artist
    Klubb
    Älmhults rc klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av LowPass Visa inlägg
    Vet inget specifikt om den modellen men oavsett modell vore det kanske lämpligt att köra med lärar-elev uppsättning av sändarna så att du kan ha kontroll på flygningen. Varje "landning" innebär ju en liten risk att träffa något som inte skulle träffas :-) Så är det ju inte i simulatorn. Lycka till med den nya piloten!

    Haha..Ja de ä sant men denna kärra ska enligt tillverkaren landa efter gps kordinater med ett enkelt knapptryck på sändaren.. Även starten och ovanpå allt ska den hålla sig inom en viss radie i luften också ..Som ett skyddsnät typ��
    http://https://youtu.be/wLdtpBbphBo

  4. #4

    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    353
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    (miljonär i tid ) pensionär
    Klubb
    Kungsängens modellflygklubb

    Standard

    Jag skulle hellre köpa en större kärra 130-140 cm mellan vingspetsarna.Högvingad typ, utan elektronisk hjälp, det blir fel när man ska lära sig.Det är som att ta körkort för automatlåda och sen köra en bil med manuell växellåda.Hjälpte för några år sen en kompis med elektronisk hjälp på sin kärra och när han skulle flyga "vanliga kärror" sket det sig så vi fick börja träna med dubbelkommando
    Tobbe

  5. #5

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    480
    Jobb
    Ingenjör
    Klubb
    RCFF -Ingen klubb- Bor i GBG

    Standard

    Jag har ingen personlig erfarenhet av modellen men var sugen på föregångaren Champ; den borde ha fungerat bra. Jag valde till slut att inte köpa pga borstmotorn tydligen slets ut fort samt att originalsändaren ( som ser ut som en liten spelkontroll) hade kort räckvidd.

    Mina barn som då var 4 och 6 år har dock fått testa slowflyern Magnum Reloaded (som byggdes speciellt för dem) och Multiplex Easy Star. Båda tyckte Easy Star var bäst att flyga med.

    Små lätta plan är iofs bra på att tåla krasher men lite större plan flyger bättre och tål mycket vind. Så det är en avvägning.

    Men nu med borstlös motor och SAFE systemet som är erkänt bra, och iden med holding pattern och fence är genialisk, tror jag det kan funka utmärkt.

    Den perfekta nybörjarkärran vore en Easy Star med SAFE mao...

    Du är medveten om att det behövs en sändare också?
    Kör flygplan, med eldrift eller på hang.

  6. #6

    darkling76s avatar
    Reg.datum
    dec 2011
    Inlägg
    235
    Jobb
    Engineer /3d artist
    Klubb
    Älmhults rc klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av KristofferR Visa inlägg
    Jag har ingen personlig erfarenhet av modellen men var sugen på föregångaren Champ; den borde ha fungerat bra. Jag valde till slut att inte köpa pga borstmotorn tydligen slets ut fort samt att originalsändaren ( som ser ut som en liten spelkontroll) hade kort räckvidd.

    Mina barn som då var 4 och 6 år har dock fått testa slowflyern Magnum Reloaded (som byggdes speciellt för dem) och Multiplex Easy Star. Båda tyckte Easy Star var bäst att flyga med.

    Små lätta plan är iofs bra på att tåla krasher men lite större plan flyger bättre och tål mycket vind. Så det är en avvägning.

    Men nu med borstlös motor och SAFE systemet som är erkänt bra, och iden med holding pattern och fence är genialisk, tror jag det kan funka utmärkt.

    Den perfekta nybörjarkärran vore en Easy Star med SAFE mao...

    Du är medveten om att det behövs en sändare också?
    Japp,
    Jag har en dx6 (nya versionen med telemetri) liggandes som är tanken att grabben ska få...
    Smidigt med alla dessa bnf från horizon hobby om han blir biten på det tänkte jag...
    Själv spakar jag en jeti ds16 men den får han inte gå nära på ett bra tag

  7. #7
    JonasHs avatar
    Reg.datum
    nov 2016
    Inlägg
    464
    Jobb
    .
    Klubb
    Mölndals MF

    Standard

    Hej,
    Jag har ingen erfarenhet av planet men går liknande tankar för att få min 12-åriga son att börja flyga. Jag har köpt Flite Tests Mighty Mini Tiny Trainer (http://www.rcflight.se/visaprodukt.a...-sbk-wr-940-mm) som vi ska börja bygga till helgen. Den verkar väldigt robust och kommer med 2 olika vingar, en utan skev och en sportigare med skev. Vi får se hur det går.
    Lycka till!

  8. #8

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Det där med krasch är godkänd landning verkar inte direkt funka på något plan oavsett om det är Safe eller Plus eller stort eller litet ;-)
    En STOR fördel med den modell du nämner är ju att det finns reservdelar och att ett litet plan sannolikt är billigare att laga än ett stort. Dessutom så är Champ riktigt rejält och tål att flyga utomhus även om det inte är helt vindstilla.

    Det finns exempel på 3-åringar som är helt underbara piloter - så kör hårt och var beredd på att det bara tar nån vecka med champen innan det är dags för något mera avancerat som exempelvis VisionAire ;-) Den kärran flyger lätt upp till minst 10 m/s vind utan problem.
    https://www.youtube.com/watch?v=COiNZni-QuE
    Senast redigerat av pgrts den 2017-02-23 klockan 07:53. Anledning: Lagt till tub "best beginner planes"
    ___________________
    patrik@pgdata.se

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •