Reklam

 
Resultat 1 till 20 av 20

Ämne: Hyfsad, "billig" quad (180/210/250) som kan köras med en Spektrum Dxe

  1. #1

    larsmns avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    392
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Borglanda RC-klubb

    Standard Hyfsad, "billig" quad (180/210/250) som kan köras med en Spektrum Dxe

    Med alla quaddar som finns, det är ett h.....e att finna en som passar med ens radio.

    Har en Spektrum Dxe, som efter ett par programuppdateringar börjar kunna fungera som ursprungligen avsett. Lik Dx6/Dx6i i funktionen. Jag kör med LemonRX eller OrangeRx RX3SM och R615S som mottagare.

    Frågan är vilka av alla 180/210/250 enklare quaddar som passar typ Dx6-radios och vilken av mina mottagare eller någon av Spektrums egna som gäller?

    Har inte funnit någon quad preset till radion.

  2. #2


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Om du köper en utan mottagare så kan du väl i princip använda vilken mottagare som helst. En enkel nybörjar-quad som flera i vår klubb köpte förra sommaren är Eachine Racer 250 vilket inte är nån racer men fungerar bra för nybörjare. Men idag finns det säkert mycket bättre alternativ till i stort sett samma pris. En quad ställer ju inga speciella krav på radion (konfigurera som för en vanlig flygmaskin) utan det mesta fixas ju i kontrollern. Sen blir det lite färre kablar om du kan köra Sbus el motsvarande till kontrollern men annars går det ju att ansluta kanal för kanal också.
    Roger

  3. #3
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Du begränsar dig ENORMT om du ej kör.en radio som klarar sbus så du introducerar en latency i systemet (sbus så går alla kanaler i en sladd och pwm- är en sladd per kanal (har i sammanhanget grov latency tillsammans med PPM som är lite bättre i kompabilitetssammanhang men nöp en flysky i6 el nåt; moderna FC till racequads har.väl knappt pwm - ingångar längre - oavsett får de ej plats om det skall vara cleant)

    Skickat från min SM-G800F via Tapatalk

  4. #4
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Eachine Wizard kostar komplett 1399 el nåt på bangood och då får du blheliS -escar (grymt bra) och rejält med kraft och en välbyggd ram tydligen. ..

    Skickat från min SM-G800F via Tapatalk

  5. #5
    JonasHs avatar
    Reg.datum
    nov 2016
    Inlägg
    464
    Jobb
    .
    Klubb
    Mölndals MF

    Standard

    Hej,
    Den här mottagaren ska du nog ha: http://www.ebay.co.uk/itm/3019883691...84.m1436.l2649

    Jag köpte av denna säljare och inga problem. Jag hittar inte samma mottagare i Sverige till vettiga priser tyvärr.

  6. #6
    JonasHs avatar
    Reg.datum
    nov 2016
    Inlägg
    464
    Jobb
    .
    Klubb
    Mölndals MF

    Standard

    Lemonrx har också en mottagare som verkar populär men den är dyrare. http://www.lemon-rx.com/index.php?ro...product_id=138

  7. #7
    JonasHs avatar
    Reg.datum
    nov 2016
    Inlägg
    464
    Jobb
    .
    Klubb
    Mölndals MF

    Standard

    Eachine Wizard är nog en perfekt quad att börja med om du vill hålla en ok budget. Den har fått riktigt bra recensioner, kolla youtube.

    Lycka till!

  8. #8
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    +1 på det JonasH skriver !

    Skickat från min SM-G800F via Tapatalk

  9. #9

    larsmns avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    392
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Borglanda RC-klubb

    Standard

    Tack för en del bra tips.

  10. #10

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Killenheladagen Visa inlägg
    Du begränsar dig ENORMT om du ej kör.en radio som klarar sbus så du introducerar en latency i systemet (sbus så går alla kanaler i en sladd och pwm- är en sladd per kanal (har i sammanhanget grov latency tillsammans med PPM som är lite bättre i kompabilitetssammanhang men nöp en flysky i6 el nåt; moderna FC till racequads har.väl knappt pwm - ingångar längre - oavsett får de ej plats om det skall vara cleant)

    Skickat från min SM-G800F via Tapatalk
    Om mottagaren har SBus eller inte har absolut inget med sändaren att göra, det helt upp till tillverkaren av mottagaren om den ska skicka ut alla kanaler på en kabel eller en utgång per kanal....
    Dom flesta moderna FC som tex Omnibus F3 / F4 har dedikerad ingång för spektrum satellit, och mycket enklare än så kan det knappas bli om man har en Spektrum radio.

    /Jonas

  11. #11
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av FinnbyFraggel Visa inlägg
    Om mottagaren har SBus eller inte har absolut inget med sändaren att göra, det helt upp till tillverkaren av mottagaren om den ska skicka ut alla kanaler på en kabel eller en utgång per kanal....
    Dom flesta moderna FC som tex Omnibus F3 / F4 har dedikerad ingång för spektrum satellit, och mycket enklare än så kan det knappas bli om man har en Spektrum radio.

    /Jonas
    Spektrum = team failsafe

    Skickat från min SM-G800F via Tapatalk

  12. #12

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Killenheladagen Visa inlägg
    Spektrum = team failsafe

    Skickat från min SM-G800F via Tapatalk
    Fullständigt OT!
    Att klanka ner på andras utrustning och klassa dom som felaktiga eller "skräp" tycker jag personligen du kan gör på något annat forum!

    Vad jag vet är Spektrum marknadsledande på BNF modeller, vilket troligen betyder att dom har väl fungerande system.

    Flysky som du "rekommenderar" är ett lågpris kina fabrikat som knappast utstrålar kvalitet.

    Hade du rekommenderat Frsky hade jag förstått dig.......

    /Jonas

  13. #13

    larsmns avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    392
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Borglanda RC-klubb

    Standard

    Var ute efter en nybörjarquad, som är bättre än mina små Hubsan quadar inte en 3D-quad. Iom Hubsan lite större quaddar är bra mycket dyrare och även kräver ny radio, så inget alternativ. Iom att jag gjorde felet att investera i en DXe, (som iof blivit klart bättre med senaste uppgradering, men inte lika smidig som en DX6i) därför frågade jag om lämplig "partner" till DXe:n.

    När jag var förbi min huvudbutik för någon vecka sedan fick jag beskedet att iom de flesta större quaddar har en egen kontroller, så duger en satellitmottagare gott som "huvudmottagare". Inget som direkt framgått av de trådar jag studerat

    Dock, varken butikerna eller ni som kan, gör det lätt för oss utan klubbar i närheten. Vi som kikar på att gå från enkla leksaks-quads till typ 120/180/250. Har t.ex. noll koll var sbus innebär eller en hel del andra delar av quaddar. Begränsar mig själv? Gör jag, man måste krypa innan man kan gå och att skaffa en quad som kan göra lite enklare "banracing" är ett att lära sig att gå. Men att följa quad-trådarna här är som att lyssna på radioamatörer eller Arduino-hackare, när man själv inte håller på med hobbyn.

    Jag saknar en enkel 120/180/250 quad, helt färdig (med möjlighet att lägga till FPV), där jag sätter in min radiotillverkares satellitsändare, färdigprogrammerad för nybörjare. Om man bortser att Emachine 250 verkar behöva grundprogrammeras så ser den ut som ett bra val, iom att den är FPV-färdig. Dock, just nu verkar den dock var på väg att antingen bytas ut eller uppgraderas, dvs går inte att köpa i de butiker jag checkat.

  14. #14

    Standard

    Jag tror inte du talat om var du bor, det är lite lättare att tipsa om klubbar / butiker eller om rent av någon av oss bor i närheten.

    Generellt för quad som är mer än leksaker i 150 - 250 klassen gäller köp lösa delar (eller kit) och bygg själv.
    Självklart finns det undantag men jag vet inte om det är något alternativ.
    Vad gäller merparten av dom svenska butikerna är dom mer intresserade av att sälja, gärna något stort och dyrt, än att hjälpa någon att komma igång i hobbyn, eftersom det inte genererar pengar omedelbart.

    Att handla från Kina är att rekommendera, MEN du bör ta hjälp av någon som vet vad du bör beställa för att få saker att passa, eller om du köper en färdig byggsats, men även här är det bra med input från någon som flugit.....

    Jag handlar väldigt mycket från Banggood.com och är väldigt nöjd med deras produkter och service.

    Dom har några kit, som tex det här http://www.banggood.com/Eachine-Falc...p-1070147.html
    Du bör välja F3 som kontroller.
    Den saknar kamera och video sändare, du bör lära dig flyga ordentlig innan ger dig på FPV.

    Eller en lite mindre maskin http://www.banggood.com/Eachine-Wiza...p-1085802.html där allt utom mottagare och batteri är inkluderat.
    I båda fallen går det bra att koppla in en Spektrum satellit och köra mot din radio.

    /Jonas

  15. #15
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Hej ! Men gud, slappna av, yttrandefrihet gäller väl fortfarande? ?

    De kallas lite ironiskt teamfailsafe av många quadflygare och utubekanaler! Du kanske missade min smiley som indikerade viss ironi?
    Och mina egna erfarenheter kring spektrum ger mig erfarenhet av grejerna jag talar om och dessutom har jag alltid rätt till en åsikt(och nu skojade jag lite dessutom MRGrumpy) vilket är att dsm2 spektrum och miniquad (spec med dsm2-satellit3,3V) för mig resulterat i failsafe många gånger. .så det bör undvikas i mina ögon.

    Och spektrum är knappast marknadsledande för bnf - frsky är minst lika stora nu - kom ihåg att vi talar om quads.


    Vidare så är väl turnigy, taranis, flysky OCH spektrum är allla billiga lågbudgetsändare tillverkade i kina - kolla vad en hyfsad futaba eller graupner kostar! Då får man lägga till en nolla.

    Och vidare skriver du "jag klankar jag ner andras utrustning och att ja ska göra på ett annat forum"???? Utveckla gärna din tankegång där..?
    Javisst -min egen med för jag har massa spektrumgrejer och detta fprum handlar om RC så varför skall jag skoja om spektrum på ett annat forum??
    Klart jag skriver mina erfarenheter om min utrustning på detta forum då det handlar om RC, låter inte det mer vettigt? eftersom jag äger massa spektrumgrejer men de står på hyllan och i min åsikt är dsm2 är ett föråldrat protokoll och min futaba är såå mycket bättre på alla sätt.

    Men visst man kan säga att det var OT - likaså ditt inlägg så vi får väl båda passera gå utan att inkassera fyratusen och du kunde skicka detta i ett pm och ej lortat på tråden.
    Citat Ursprungligen postat av FinnbyFraggel Visa inlägg
    Fullständigt OT!
    Att klanka ner på andras utrustning och klassa dom som felaktiga eller "skräp" tycker jag personligen du kan gör på något annat forum!

    Vad jag vet är Spektrum marknadsledande på BNF modeller, vilket troligen betyder att dom har väl fungerande system.

    Flysky som du "rekommenderar" är ett lågpris kina fabrikat som knappast utstrålar kvalitet.

    Hade du rekommenderat Frsky hade jag förstått dig.......

    /Jonas

    Skickat från min SM-G800F via Tapatalk
    Senast redigerat av Killenheladagen den 2017-04-03 klockan 10:29.

  16. #16
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av larsmn Visa inlägg
    Var ute efter en nybörjarquad, som är bättre än mina små Hubsan quadar inte en 3D-quad. Iom Hubsan lite större quaddar är bra mycket dyrare och även kräver ny radio, så inget alternativ. Iom att jag gjorde felet att investera i en DXe, (som iof blivit klart bättre med senaste uppgradering, men inte lika smidig som en DX6i) därför frågade jag om lämplig "partner" till DXe:n.

    När jag var förbi min huvudbutik för någon vecka sedan fick jag beskedet att iom de flesta större quaddar har en egen kontroller, så duger en satellitmottagare gott som "huvudmottagare". Inget som direkt framgått av de trådar jag studerat

    Dock, varken butikerna eller ni som kan, gör det lätt för oss utan klubbar i närheten. Vi som kikar på att gå från enkla leksaks-quads till typ 120/180/250. Har t.ex. noll koll var sbus innebär eller en hel del andra delar av quaddar. Begränsar mig själv? Gör jag, man måste krypa innan man kan gå och att skaffa en quad som kan göra lite enklare "banracing" är ett att lära sig att gå. Men att följa quad-trådarna här är som att lyssna på radioamatörer eller Arduino-hackare, när man själv inte håller på med hobbyn.

    Jag saknar en enkel 120/180/250 quad, helt färdig (med möjlighet att lägga till FPV), där jag sätter in min radiotillverkares satellitsändare, färdigprogrammerad för nybörjare. Om man bortser att Emachine 250 verkar behöva grundprogrammeras så ser den ut som ett bra val, iom att den är FPV-färdig. Dock, just nu verkar den dock var på väg att antingen bytas ut eller uppgraderas, dvs går inte att köpa i de butiker jag checkat.
    Eachine Wizard220 är väl färdigtunad men höll i dig för skillnaden i kraft och framförallt respons i trotteln är väl 15ggr snabbare än du är van från dina hubsanx4 etc
    Anledningen till sbus (digitalt protokoll mellan radiomottagare och flightcontroller i quaden) är det vi använder pga dess låga latency och att vi kan få alla kanaler i en sladd ist för en sladd per kanal (även kallat pwm)
    Sbus gör att quaden känns bättre och lättare att flyga i min mening och om du upptäcker det nu eller om ett år är det inte en extra kostnad direkt utan nåt dom är bra att ha från början då alla fc tar mot sbus.
    Du kan köra spektrumgrejer (satellit) men när jag gjorde det (på dsm2 iofs) så hade jag skittaskig range. Även med en lemonrx dsm2 ; quadens material ställer väl högre krav på sändare/mottagare.
    Detta är sant med fpvsignalen också btw. .. får aldrig breakups i fixedwingfpv men det kan hända i quadsen när min vRX byter över klöverantennen

    Lycka till mvh

    Skickat från min SM-G800F via Tapatalk

  17. #17

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    480
    Jobb
    Ingenjör
    Klubb
    RCFF -Ingen klubb- Bor i GBG

    Standard

    Jag tittar själv på quad men skulle råda att överväga radiobyte om du bara har en DXe idag.

    Jag har kört diverse olika märken och den mest flexibla men också mest krävande är Taranis, då blir det dock Kinakvalitet.
    i RC-hobbyn är det åtminstone för mig en stor och viktig "investering" (utgift!) med en bra radio och man låses till vissa mottagare. Både Spektrum och FRSky är ju billiga på det sättet med stort utbud av mottagare. Dock är min personliga erfarenhet av båda märkena dålig och jag kommer aldrig köpa dem igen trots att de är bra på många sätt.

    Jag kör Multiplex idag på flygplan men såvitt jag vet har de inte SBUS. För det har jag också en Futaba T10J som är ganska basic på vissa sätt men känns välbyggd och bra och mottagaren har telemetri och sbus utgång. Jämfört med Taranis har den få sliders men med Multikopter preset vald kan man assigna switchar valfritt. Mottagarna kostar dock en slant.

    Gustav förklarade det bra tycker jag. Jag fyller på med samma

    Man kan se det som att i ett flygplan sitter det servon spridda överallt och de behöver varsin sladd och nån ESC för motorn om det är el. Det är "PWM" Pulse Width Modulation på engelska. I en av sladdarna skickas pulser "hög frekvens / låg frekvens" som talar om var servot skall stanna. Det är en slags analog lösning om man säger så.

    En quad har istället för servon och roder fyra motorer med varsin ESC. I teorin skulle man kunna sätta en fyrkanals gyromottagare i quaden, koppla en ESC till varje servoutgång och därefter mixa sig fördärvad i sändaren för att lösa det tekniskt, och inte ens då skulle det funka bra.

    Lösningen är istället en dedikerad Flight Controller som styr alla fyra motorerna. Det är ungefär som att plocka ut gyrodelen ur mottagaren ovan och fylla på med extra reglerteknik. En vanlig RC-gyro har oftast nån slags "gain" förstärkning och det är en PID regulator med fasta förhållanden mellan värdena. En Flight Controller har en PID regulator (proportional, integrated, derivative) där man kan ställa in mer i detalj för alla tre delarna och ofta finns betydligt mer att ställa in.

    I en vanlig RC-gyromottagare pratar gyrodelen och RX - delen internt på ett digitalt språk. Det är först när signalen skall ut till servona som den översätts till " analog " PWM form. Men i en quad är det extremt onödigt att översätta en digital signal till analog ut ur RC-mottagaren och sedan översätta den tillbaka till analog i Flight Controller. Det tar tid och skapar fördröjning "latency".

    Det SBUS innebär är att RC-mottagaren pratar helt digitalt med Flight Controller. SBUS är namnet på ett digitalt kommunikationsprotokoll, det finns massor av olika sådana; standardiserade eller "proprietary" (företagsunik/intern). Så med färre kablar mellan RC-mottagare och Flight Controller blir det enklare, snabbare, lättare och billigare.
    Kör flygplan, med eldrift eller på hang.

  18. #18


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Vi blir allt flera i vår klubb som går över till FrSky (gammal Futaba-klubb skulle man kunna säga) och flera av oss har flera års erfarenhet av det märket utan de problem som tydligen Kristoffer upplevt. Vad är det för problem, Kristoffer ?
    Själv har jag en FrSky Taranis som jag f n mest använder för inomhus.-flyget och en FrSky Horus som jag använder "utomhus".
    En av fördelarna är det stora sortimentet av olika typer av mottagare (inkl sådana med integrerade gyron eller variometrar) och även flight-kontrollers med inbyggd FrSky-mottagare. Likaså många olika telemetri-sensorer och allt till mycket rimliga priser - och vill jag påstå med hög kvalitet. Och numera är det så många FrSky-flygare hos oss att supporten på denna utrustning är utmärkt inom klubben.
    Roger

  19. #19

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    480
    Jobb
    Ingenjör
    Klubb
    RCFF -Ingen klubb- Bor i GBG

    Standard

    Jag har nog skrivit detta innan. Jag tyckte mycket om Taranisen och föll för OpenTX, den utlovade räckvidden och stabiliteten, telemetrin och sensorerna men jag hade hela tiden problem och lade mer tid på tester av utrustning än på att flyga. Troligen hade jag extrem otur, i slutänden var det fem av mina åtta mottagare som fallerade på räckvidd och antingen dog direkt eller blev gradvis sämre och sämre. T9 UK skötte det bra liksom Hobbyking men jag tröttnade till slut på att varje flygning förstördes av strul och sålde alla ersättningsmottagarna och sändaren.

    Jag är säker på att min egen utrustning inte var orsaken då jag flugit exakt samma plan mycket med bla billigaste LemonRX och flera olika Multiplex-mottagare utan problem både före och efter FRSky. RC-hobbyn har jag hållit på med i trettio år och jobbar som ingenjör med mjukvara och styrsystem så jag har mycket erfarenhet och kunskaper. När det strulade blev det uppenbart hur usla FRSky är på support och dokumentation. Man var helt utlämnad åt forum och google.

    Det är nästan lika frustrerande att se hur många som är nöjda och glada med sina X9D!
    Kör flygplan, med eldrift eller på hang.

  20. #20

    larsmns avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    392
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Borglanda RC-klubb

    Standard

    Just nu ligger det hela nere, men jag tackar för kommentarerna. Den här sommaren har varit en förlorad flygsäsong pga för kort semester (återinkallad till jobb), regn och blåst och de har normalt valt att komma efter varandra :-( Nackdelen av att bo på en ö. Men jag har tråden till framtiden.

    Kör primärt LemonRX, har sett på OpenTx, men sett andra som tycker liknande. Att vi alla har viss kritik till vår utrustning är just för att det är stängda system. Om vi åtminstone hade samma kommunikationsprotokoll, för då skulle radiotillverkarna tvingas skärpa till sig. Se bara på nätverksutrustning, de sista 15-20 åren har kvaliten ökats enormt pga att de måste prata med varandra samt man haft IETF (Internet Engineering TaskForce) som drivit öppna standarder.

    Vi hade i slutet på 80-talet/början av 90-talet när som 3Com, AT&T starlan, Novell m.fl. Ingen finns idag. Det borde skapas något liknande IETF fast för alla rc-protokoll, inkl. OSD och framtida identifikatorer.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •