Reklam

 
Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Voltsensor för att optimera flygtiden?

  1. #1


    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    1 220
    Klubb
    Södertälje modellflygklubb

    Standard Voltsensor för att optimera flygtiden?

    Hej på er, jag kör med Spektrum DX18.
    Jag vill optimera flygtiden då jag flyger el.
    Funderar på att sätta in något liknande denna sensor:

    https://www.spektrumrc.com/Products/...rodID=SPMA9556

    Det blir ett visst bök med ändring av kontakter, adaptrar mm.
    Finns det ingen lösning som använder balanseringskontakten? Hur gör ni som kör telemetri för detta ändamål?

    Om man har Lipo 4S/ 4Ah... vad sätter man larmet på för att landa med ca 10% kvar i acken?

    // Mats W
    Flygsmurfen

  2. #2
    No4s avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Inlägg
    165
    Jobb
    Vinodlare och äkta mångsysslare inom hobbyn.
    Klubb
    Värhulta Air Force

    Standard

    Om du laddar ur max varje gång ur en Lipo ack så blir den inte gammal. Min erfarenhet är att man inte ska ta ur mer en 75% av strömmen. Jag brukar inte heller gå ner under 3,5V per cell. Om du är riktigt snål så undviker att gå under 3,8V per cell .Då kan du få ut över 100 flygningar på en ack. Om man laddar ur den ner till 3,3V eller 3,0V per cell så blir acken snabbt förstörd. Jag kör FrSky och använder en telemetri sensor som använder balanseringskontakten. Det finns säker något liknande till Spectrum. Jag kör pylon med en elkärra i Q-500 klassen där flygvikten måste vara så låg som möjligt och jag kör fullgas hela tiden i ca 2 minuter. Det är en balansgång mellan livstiden på ackarna och kampen för att ha en lätt ack och få ut maximalt med fart i 10 varv och ändå ha ström kvar för landningen. Vi får inte använda telemetri under tävlingen så att det gäller att testa hur ackarna är under träningen då telemetrin är oumbärlig och kontrollen av hur mycket ström som jag får i efter varje heat. Vem sa att elflyg skulle vara enkelt.
    Jag vet att alla drömmer om en P-51 Mustang.

  3. #3

    Standard

    Det funkar att köra balanseringskontakten, nackdelen är att du måste koppla in på två ställen.

    Jag kör med en amperemeter som integrerar över tid istället för spänning, det tycker jag ger ett mycket säkrare värde.

  4. #4


    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    1 220
    Klubb
    Södertälje modellflygklubb

    Standard

    Så 3,4-3,6V låter rimligt då?
    Kommer jag ut till fältet vill jag ha flygtid. Om ackarna kroknar lite tidigare må vara hänt.
    Något mitt emellan blir bra.

    Daniel, vad finns det för mätare som kopplas till balanseringskontakten?
    Har sett att det finns ampere-sensor också men den bygger ju på att acken är 100% ful och i god kondition.
    Känns inte som man kan lita på den om ackarna är bättre begagnade?

    // M
    Flygsmurfen

  5. #5

    Standard

    Det är tyvärr inte enkelt, spänningen varierar med hur mycket du belastar batteriet. Det är därför spänningen är olämplig att använda som mått på batteriets laddnivå under flygning. Om du däremot flyger på jämn gas så fungerar det ganska bra.

    Kapacitetssensorerna fungerar däremot bra. Men jag är tveksam till om Spektrum har sådana, min är en RCTronix som använder PowerBox telemetrin i DX18. Sätt tex 2700mAh som larm för första flygningen på ett 4000mAh batteri. När du landat så låter du batteriet vila i några minuter innan du mäter spänningen. Jag har inte sett någon nytta av att dra ur batterierna djupare än 3.7v, det är normalt sett förbannat lite kvar tills någon av cellerna viker sig då.

    Jörgen

  6. #6

    Standard

    Se där, de har ju en kapacitetssensor nu. https://www.spektrumrc.com/Products/...rodID=SPMA9605

  7. #7

    Standard

    Tveksam till att det finns färdiga för balanseringskontakten eftersom det skulle krävas många modeller. Men rent tekniskt är det enkelt. Köp den som är på bilden i första inlägget och klipp loss den lilla kabeln. Löd sedan fast passande kontakt för Balanseringskontakten på den avklippta kabeln.

  8. #8
    JonasHs avatar
    Reg.datum
    nov 2016
    Inlägg
    464
    Jobb
    .
    Klubb
    Mölndals MF

    Standard

    Hej,
    Jag använder en telemetrisats från LemonRX som är ganska prisvärd och där du i realtid kan se hur många mAh du har förbrukat. Går tyvärr inte sätta alarm dock. Om det är viktigt måste du köpa spektrum original.
    LemonRX telemetri: http://www.lemon-rx.com/index.php?ro...product_id=125

  9. #9

    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    532
    Klubb
    Motala Modellflygklubb

    Standard

    Det är ju ändå spänningsnivån i volt som avgör både laddnivå och batteriets "friskhet". Sätt larmnivån på ca 3.3V per cell till att börja med. Att använda använda ackumulerad urdragen energi bygger ju på en gissning och ett antagande vilken kapacitet acken har, och att den överhuvudtaget är laddad. Med spänningslarm får man varningssignal på allt detta, dålig ack som inte orkar hålla späningen uppe vid belastning. Oladdad, eller bara storageladdad, ger larm tidigt etc etc. Foolproof.

    Sedan finns det nog inte några färdiga kopplingar. Man får nog koppla o löda lite själv. Smaksak om man vill göra en adapter som ansluter till balanskontakten, eller om man löder in ett par mätsladdar på ESC batteriingång. Jag gör det senare, enklare inkoppling.
    /A

  10. #10

    Reg.datum
    feb 2015
    Inlägg
    141
    Jobb
    fritidsforskare
    Klubb
    fk spinn söderköping

    Standard flygtid

    om man vill ha flygtid på fältet, varför inte köpa en ack till ist och dessutom ladda på fältet :-)
    Citat Ursprungligen postat av Flygsmurfen Visa inlägg
    Så 3,4-3,6V låter rimligt då?
    Kommer jag ut till fältet vill jag ha flygtid. Om ackarna kroknar lite tidigare må vara hänt.
    Något mitt emellan blir bra.

    Daniel, vad finns det för mätare som kopplas till balanseringskontakten?
    Har sett att det finns ampere-sensor också men den bygger ju på att acken är 100% ful och i god kondition.
    Känns inte som man kan lita på den om ackarna är bättre begagnade?

    // M

  11. #11


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Fast med dagens moderna, belastningståliga LiPo-ackar så är ju spänningsavkänning ett väldigt trubbigt instrument eftersom dessa håller uppe spänningen mycket bra ändå till dess acken i princip är helt tömd. Så lizzy's råd känns som det bästa - avbryt i tid och byt ack sen kan du ladda den använda acken medan du flyger med den nya. Varför göra saker onödigt komplicerade ? Jag kör med motortimer, mäter alltså motortiden, och det fungerar bra för mig eftersom man uppenbarligen flyger relativt lika med samma kärra från gång till gång. När det blåser ordentligt så får man dock tänka på att detta ofta drar ur lite mera ur acken men annars har den enkla lösningen fungerat tillräckligt bra under mina drygt 15 års elflygande. Skulle jag absolut mäta så skulle jag i så fall göra som Jörgen.
    Roger

  12. #12

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Flygsmurfen Visa inlägg
    Hej på er, jag kör med Spektrum DX18.
    Jag vill optimera flygtiden då jag flyger el...
    ...Om man har Lipo 4S/ 4Ah... vad sätter man larmet på för att landa med ca 10% kvar i acken?

    // Mats W
    Prova dig fram. Sätt spänningslarmet på något gissat värde och flyg som vanligt tills det larmar. Ladda upp accen och notera hur mycket som "fick plats". Öka eller minska spänningslarmet stegvis så att du förbrukat (kan ladda in) 3,6 Ah.
    Observera att metoden dels är ovetenskaplig och dels beroende på den individuella accen. För mig funkar den i alla fall tillräckligt bra om accarna är någotsånär lika sinsemellan. Men jag vill hellre vårda accarna än få ut flygtid så jag siktar på 20% kvar vid larm.
    /Leif

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •