Reklam

Sidan 2 av 4 FrstaFrsta 1234 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 66

mne: Nybrjare som behver hjlp och tips

Standard

Va fr radio skulle ni lite mer erfarna vlja? Och hur mnga kanaler? Och varfr?

Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    6 744
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Vsters Modellflygkubb

Standard

Till det "enklare" planet fljde det vl med en Spektrum-radio eller ?
    r det en E-Flite Apprentice med en spnnvidd p 150 cm - i s fall r det en utmrkt krra att lra sig med.
    Visst kan man absolut vlja en helt annan radio n den MPX som satt i det dyrare planet men det var ju en synnerligen fin mottagare s varfr byta allt ?
    Men om det fljde med en enklare Spektrum-radio med E-flitekrran s lr dig flyga med den - sen kan du brja fundera ver vilken radio du skall ha fortsttningsvis. Det r liksom svrt att lra sig att springa innan man lrt sig att g...
    Roger

JonasHs avatar
    Reg.datum
    Nov 2016
    Inlgg
    464
    Jobb
    .
    Klubb
    Mlndals MF

Standard

Ja, brja flyg med E-Flitekrran. Den ska vara toppen att flyga med. Men du behver ett stort flt. En fotbollsplan rcker inte. Och ta hjlp av ngon som kan flyga. Annars fr du frmodligen en dlig start i hobbyn och d r det ltt att ge upp. Mnga har Spektrumsndare och kan frmodligen d flyga lrare-elev med dig. Jag knner tyvrr inte till modellflygklubbarna i Smland men det gr skert andra i detta forum.
    Och spara den stora krran tills du bemstrar E-fliten.

Lycka till!

Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    6 744
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Vsters Modellflygkubb

Standard

Citat Ursprungligen postat av JonasH Visa inlgg
    Och spara den stora krran tills du bemstrar E-fliten.

Lycka till!
    Min sikt r att det inte rcker att kunna bemstra en Apprentice fr att kunna flyga en stor Yak med 100 cc-motor. Det r en oerhrt stor skillnad bde i hanteringen av materialet och hur krrorna skall och kan flygas. Men Apprentice r helt klart en bra brjan nr man vill prova p en RC-flygkarrir.
    Roger

Standard

Skaffa en simulator att trna p s sparar du en del tid och pengar

Standard

Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlgg
    Min sikt r att det inte rcker att kunna bemstra en Apprentice fr att kunna flyga en stor Yak med 100 cc-motor. Det r en oerhrt stor skillnad bde i hanteringen av materialet och hur krrorna skall och kan flygas. Men Apprentice r helt klart en bra brjan nr man vill prova p en RC-flygkarrir.
    Roger
    n det tror inte jag heller, va bara ett tillflle att f kpa dessa tv plan riktigt frmnligt som det blev s, en simulator r ocks redan i bruk")

Reg.datum
    Apr 2009
    Inlgg
    1 353
    Klubb
    Karlstads MFK

Standard

Citat Ursprungligen postat av Wean Visa inlgg
    Det r en pilot yak 54
    Det finns olika storlek (spnnvidd p vingen) p Pilots "Yak 54" - vilken r det?

73" (26%) = 185 cm
    87" (30%) = 221 cm
    107" (35%) = 272 cm
    121" (37.5%)=307 cm
    129" (40%) = 328 cm
    148" (46%) = 376 cm
    180" (55%) = 457 cm

http://www.pilot-rc.com/ProductShow.aspx?id=61

/Bo

Standard

107"

Skickat frn min iPhone med Tapatalk

Reg.datum
    Apr 2009
    Inlgg
    1 353
    Klubb
    Karlstads MFK

Standard

Citat Ursprungligen postat av Daniel Ahlin Visa inlgg
    Hr finns ett gng Multiplex sndare till salu.
    http://www.rcflyg.se/forum/showthrea...s%C3%A4ljes%21
    Wean,
    Jag skulle kolla med sljaren om nn av dessa sndare har s k "flygfaser" (kallas ven Conditions hos fabrikatet Futaba) d det r en mycket bra funktion som man senare kan ha stor nytta av. Det innebr i korthet att man kan vxla mellan helt olika instllningar fr modellen beroende p flygfas, manver eller vad man nu skall till att gra i luften vid en viss tidpunkt.
    Man kan t ex ha en flygfas med vissa instllningar fr taxi och start, en helt annan fr normal flygning, en tredje fr landningsfasen, du kan ha en fr t ex spinn osv osv. Jag anvnder flygfaser (Conditions) sjlv i mina F3A konstflygningsmaskiner och nr man vl brjat anvnda denna funktion och frstr vad man kan gra med den s frstr man vilken bra grej det r.
    Du behver inte flygfaser, vare sig som nybrjare eller senare, men jag lovar att det r anvndbart och kommer att underltta senare med med mer avancerade modeller.

Jag vet att Multiplex p senare tid kommit med flygfaser i sina Profi radio (tminstone i deras mest pkostade) och jag ser att det var en Profi TX12 bland sljarens sndare i lnken ovan.

Vad har du fr budget fr en helt ny (eller bttre beg.) radio?

Jag amvnder Futaba sjlv och det r ett beprvat fabrikat som har varit med sen hedenhs.
    T ex bland de strre fabrikaten Spektrum, Multiplex, Jeti, Graupner, Futaba - nn av deras "mellanklassare" kan du nog kika p om du hittar nn som ligger inom din budget.

Vilken sndare fljde med din E-flite Apprentice modell?

Sjlv fresprkar jag mer en trappstegsliknande inlrning och ven vid modellval, radio osv. Ta mindre steg och ha mindre delml. Brja med lite enklare saker och g stegvis mot mer avancerat.
    Nr du lrt dig behrska din Apprentice nybrjarkrra ordentligt br du skaffa en lite mer avancerad modell, grna en kraschtlig och enkelt att reparera foam/EPP modell, med skevroder. Och s lter du funktion g fre utseende i brjan s du inte r fr petig med lagningar att det skall se perfekt ut, det viktiga r att det r hllbart och att grejerna fungerar(skert). Och ta hjlp av erfarna nr du skall lra dig flyga med nybrjarplanet och senare med mer avancerad modeller, det sparar du tid och pengar p.

Jag brjade flyga RC p 1970-talet (1973) och nr jag drar mig till minnes hade jag 3 modeller (frn hgvingad nybrjarmodell till lgvingad skevrodermodell) innan jag flg en s k "mulikrra" som vi kallade de mest avancerade p den tiden, det var en Mach 1 F3A krra med en 10 cc motor. Frst hade jag en Taxi (5 cc motor) hgvingad nybrjarmodell, sen en Cessna hgvingad skevrodermodell (7,5 cc motor), sen en Fly-Boy lgvingad skevrodermodell (10 cc motor). Hade en enklare Robbe(Futaba) 4 kanalare i de frsta tv modellerna och sen kpte jag en mer avancerad amerikansk radio (EK logictrol) 7 kanalare till de lgvingade modellerna (och den radion hade jag i mnga r drefter). Men i dag r det Futaba jag anvnder (14MZ heter sndaren men r sen mnga r ute ur sortimentet, det blir 10 r i r som jag anvnder denna sndare och fortfarande har den fler funktioner n jag behver och kvalitet s den har kunnat hnga med n).
    S jag, och de flesta, tragglade sig igenom ganska mnga modeller frr innan vi var redo fr de mer avancerad lgvingade konstflygmodellerna p den tiden.
    Idag kan man nog g snabbare fram d dubbelkommando r mer utbrett och ven simulatorer kan ge bra trning (men enl min erfarenhet kan simulator aldrig helt erstta inlrning in real life).
    Och glm ej bort att man kan ju senare bygga sina modeller frn byggsats, ritning eller helt efter eget huvud. Det kan vara ltt att tro att allt nufrtiden skall vara frdigbyggt frn fabrik. Gillar du bygga r det kul vintersyssla.

Lycka till och vlkommen till hobbyn.
    /Bo
    Senast redigerat av bem den 2017-03-04 klockan 10:05.

Standard

Futaba.

Apprentice flyger vl s gott som sjlv nstan med sina max-vinklar t olika hll, inget man lr sig flyga med, bara svnga, s att sga. Men en vldigt bra nybrjarmodell fr att komma ver trskeln. Den har olika flyglgen s du kan testa switcha om till annat mer avancerat lge och sen switcha tillbaks nr du blir skakis eller nt brjar g t skogen. Nr du kan starta, flyga, landa Apprentice utan hjlpmedel, d r du redo fr nsta modell. Och det r inte p lnga vgar ett 100cc-bensinflyg fr herrejsses!!! Det r som att g frn Brio Lra-g-vagn till top fuel dragster... nstan. Men resan dit r hur skoj som helst! :-D
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Reg.datum
    Apr 2009
    Inlgg
    1 353
    Klubb
    Karlstads MFK

Standard

107"
    107 tum spnnvidd, 272 cm, r en stor modell. Spar den till senare och stt i kvalitetsprylar i den (om det inte redan sitter det i den). Ta hlp av ngon erfaren flygare som har stora bensinmodeller liknande din Yak 54 och be att f rd om servon osv samt senare inspektera det du monterar s allt ser bra och skert ut.

Fljde det med motor? Om ja vilket fabrikat och modellbeteckning?

Bereoende p dina ml kanske det kan vara realistikst att du kan tminstone prova p din Yak 54 senare till sommaren om du ligger i idogt med trning p din Apprentice och drefter en strre lgvingad skervrodermodell. Men du br behrska flygningens konst ganska rejlt innan du br flyga en s stor Yak 54 helt p egen hand senare.
    Mer realistiskt kanske kan vara att frst nsta sommar ge din stora Yak 54 luftdopet.
    Det r stora grejer med mycket rrelseenergi s man mste kunna flyga skert innan man tar upp nt sdant i luften sjlv. Tips r vl att ka till ett litet strre grsflt, en fullskalaflygplats med lite trafik, de frsta flygningarna med den stora Yak 54 senare s du har bra med landningsyta i brjan.

/Bo
    Senast redigerat av bem den 2017-03-04 klockan 08:16.

Standard

Citat Ursprungligen postat av bem Visa inlgg
    Wean,
    Jag skulle kolla med sljaren om nn av dessa sndare har s k "flygfaser" (kallas ven Conditions hos fabrikatet Futaba) d det r en mycket bra funktion som man senare kan ha stor nytta av. Det innebr i korthet att man kan vxla mellan helt olika instllningar fr modellen beroende p flygfas, manver eller vad man nu skall till att gra i luften vid en viss tidpunkt.
    Man kan t ex ha en flygfas med vissa instllningar fr taxi och start, en helt annan fr normal flygning, en tredje fr landningsfasen, du kan ha en fr t ex spinn osv osv. Jag anvnder flygfaser (Conditions) sjlv i mina F3A konstflygningsmaskiner och nr man vl brjat anvnda denna funktion och frstr vad man kan gra med den s frstr man vilken bra grej det r.
    Du behver inte flygfaser, vare sig som nybrjare eller senare, men jag lovar att det r anvndbart och kommer att underltta senare med med mer avancerade modeller.

Jag vet att Multiplex p senare tid kommit med flygfaser i sina Profi radio (tminstone i deras mest pkostade) och jag ser att det var en Profi TX12 bland sljarens sndare i lnken ovan.

Vad har du fr budget fr en helt ny (eller bttre beg.) radio?

Jag amvnder Futaba sjlv och det r ett beprvat fabrikat som har varit med sen hedenhs.
    T ex bland de strre fabrikaten Spektrum, Multiplex, Jeti, Graupner, Futaba - nn av deras "mellanklassare" kan du nog kika p om du hittar nn som ligger inom din budget.

Vilken sndare fljde med din E-flite Apprentice modell?

Sjlv fresprkar jag mer en trappstegsliknande inlrning och ven vid modellval, radio osv. Ta mindre steg och ha mindre delml. Brja med lite enklare saker och g stegvis mot mer avancerat.
    Nr du lrt dig behrska din Apprentice nybrjarkrra ordentligt br du skaffa en lite mer avancerad modell, grna en kraschtlig och enkelt att reparera foam/EPP modell, med skevroder. Och s lter du funktion g fre utseende i brjan s du inte r fr petig med lagningar att det skall se perfekt ut, det viktiga r att det r hllbart och att grejerna fungerar(skert). Och ta hjlp av erfarna nr du skall lra dig flyga med nybrjarplanet och senare med mer avancerad modeller, det sparar du tid och pengar p.

Jag brjade flyga RC p 1970-talet (1973) och nr jag drar mig till minnes hade jag 4 modeller (frn hgvingad nybrjarmodell till lgvingad skevrodermodell) innan jag flg en s k "mulikrra" som vi kallade de mest avancerade p den tiden, det var en Mach 1 F3A krra med en 10 cc motor. S jag, och de flesta, tragglade sig igenom ganska mnga modeller innan vi var redo fr de mest avancerad modellerna p den tiden.
    Idag kan man nog g snabbare fram d dubbelkommando r mer utbrett och ven simulatorer kan ge bra trning (men enl min erfarenhet kan simulator aldrig helt erstta inlrning in real life).
    Och glm ej bort att man kan ju senare bygga sin modeller frn byggsats, ritning eller helt efter eget huvud. Det kan vara ltt att tro att allt nufrtiden skall vara frdigbyggt frn fabrik. Gillar du bygga r det kul vintersyssla.

Lycka till och vlkommen till hobbyn.
    /Bo
    Tack fr mycket information radio kan vl lgga runt 5000 klassen, ser helst bttre begagnad d man kan f mycket fr pengarna, mjligt vis futaba d en jag vet anvnder sig av det s mjligheten fr dubbelkommando kanske finns, skickar med en bild p medfljande radio, s enkelt frklarat r conditions att radion frprogrammerat att planet ska uppfra sig p ett speciellt stt fr att underltta en speciell manver? r det bara radion som styr conditions eller r det mottagaren med?
    Vill ven veta vad jag mste ha fr batteri till tndning och hur batterierna ska laddas.
    ven om jag inte kan flyga med yaken s vill jag att det ska vara startklart, vet inte vad kontakten till batterierna heterKlicka p bilden fr en strre version. 

Namn:	IMG_5205.jpg 
Visningar:	119 
Storlek:	57,6 KB 
Id:	61925Klicka p bilden fr en strre version. 

Id:	61925

Standard

Tack fr mycket information radio kan vl lgga runt 5000 klassen, ser helst bttre begagnad d man kan f mycket fr pengarna, mjligt vis futaba d en jag vet anvnder sig av det s mjligheten fr dubbelkommando kanske finns, skickar med en bild p medfljande radio, s enkelt frklarat r conditions att radion frprogrammerat att planet ska uppfra sig p ett speciellt stt fr att underltta en speciell manver? r det bara radion som styr conditions eller r det mottagaren med?
    Vill ven veta vad jag mste ha fr batteri till tndning och hur batterierna ska laddas.
    ven om jag inte kan flyga med yaken s vill jag att det ska vara startklart, vet inte vad kontakten till batterierna heterKlicka p bilden fr en strre version. 

Id:	61925Klicka p bilden fr en strre version. 

Id:	61925

Klicka p bilden fr en strre version. 

Namn:	IMG_5206.jpg 
Visningar:	60 
Storlek:	48,8 KB 
Id:	61926

Reg.datum
    Apr 2009
    Inlgg
    1 353
    Klubb
    Karlstads MFK

Standard

Hej,

Spektrum DXe radion du har till din Apprentice:

https://www.spektrumrc.com/Products/...rodId=SPMR1000

Den funkar frsts genom nybrjarstadiet med din Apprentice och kan nog fungera fr en nsta mer avancerad modell ocks.
    DXe radion som har 6 kanaler och kan programmeras via Spektrum appen i mobiltelefon eller Spekrum programmet for PC. Det kan nog funka OK trots att det r lite ovanligt stt att gra instllningar i radion.
    En liten nackdel med sndaren r att den har lsa 1,5 volt alkaline batterier, men ser du bara till att ha koll p dessa s de ej laddas ur fr mycket och byter i tid kan det nog funka. Annars r alltid att fredra att sndaren har ett laddbart ackpack (ofta NiMh, LiPo eller Lion nufrtiden). Men du kan anvnda t ex 2100 mAh laddbara (4 st) NiMh batterier om du vil i den sndaren.
    Radion har begrnsade mjligheter till instllningar, men det r ju en nybrjarradio s d behvs det sllan att man skall gra ngra mer avancerade instllningar i radion.

Men frgan r vilken nsta modell efter Apprentice du br vlja och om DXe radion d r lmplig.

Din budget fr en ny radio skulle rcka till en ny Spektrum DX8 G2 (gen 2) svart eller en DX9 Black edition, om du skulle vilja fortstta med Spektrum. Spektrum radio r hyfsat ltta att programmera.
    Jag har en enklare ldre Spektrum DX6i jag anvnt till ngra inomhusflygplan men throttelspaken funkar inte lngre p den s kvaliteten r vl sisdr p den radion och den sljs inte lngre.

Om du skall leta begagnad radio s kan det kanske dyka upp nn Futaba 18SZ i framtiden fr rimlig peng (men de koster en del idag nya, dubbelt mer n din budget).
    http://www.minicars.se/sv/artiklar/t...-fasstest.html
    http://www.futabarc.com/systems/futk9510.html
    http://www.rc.futaba.co.jp/english/propo/air.html
    http://www.ripmax.com/Item.aspx?Item...ry=060-010-110

Du kommer skert f rekommendationer att kika p FrSky Taranis X9D Plus d det r mycket kapabel radio men knappast fr nybrjare. Men den r mycket prisvrd.
    http://www.autopartner.se/elektronik...ky-taranis-x9d
    http://airmedia.se/produkt/frsky-tar...med-telemetri/

Finns ven den nyare Frsky Horus X12S
    http://www.autopartner.se/elektronik...sky-horus-x12s
    http://airmedia.se/produkt/frsky-x12...alers-sandare/

Och det finns Frsky Taranis X9E:
    http://airmedia.se/produkt/frsky-tar...alers-sandare/

Hur det r med serice p Spektrum och Frsky radio (om det ens finns i Sverige) har jag ingen aning om, men i Sverige finns utmrkt service p Futaba om/nr man behver. Kaj Johansson och hans firma RC Service i Vsters som skter den sen mnga r.

Ny Graupner MZ-24 Pro (12 kanaler) ligger inom din budget (den har flygfaser). Hobbyborgen i Sverige har slt Graupner prylar sen urminnes tider s de har lng erfarenhet av detta fabrikat.

/Bo
    Senast redigerat av bem den 2017-03-04 klockan 10:03.

Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    6 744
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Vsters Modellflygkubb

Standard

Som jag redan nmnt - kr igng med din Apprentice och anvnd stabiliseringsfunktionerna i brjan s slipper du reparera. Men s smningom fr du koppla ur dessa fr att lra dig flyga "p riktigt".
    Som bl a BEM ocks ppekat s behver du skert erfarenhet av ett par maskiner till och eftersom den stora Yak:en har frbrnningsmotor s r det nog inte fel att i alla fall en av dessa krror ocks har en sn om n betydligt mindre. Det r bra att lra sig grunderna i hur man hanterar sdana innan man drar igng med en spass stor maskin som din Yak.
    Och radiovalet till Yak:en kan du nog avvakta med ett bra tag - din Spektrum fungerar bra till i alla fall din frsta krra och med ett litet tillbehr s kan du programmera om den via mobilen och lagra olika modeller dr likas s att du kan flyga flera krror med radion. Tror inte den har inbyggt modellminne men det kan du av allt att dma komma frbi genom att spara konfigurationen frn sndaren till PC eller mobil och den ladda in den nr du skall byta modell. Kanske inte det allra enklaste sttet men det skall tydligen g - https://www.spektrumrc.com/Products/...ProdId=SPM1000
    Den mottagare som sitter i din Yak r tydligen en sn hr - http://www.autopartner.se/elektronik...-dr-pro-m-link
    Det r nog en vldigt kompetent mottagare s ven om en enda mottagare inte skall styra radiovalet s skulle jag personligen nd fundera p en MPX-radio. Att tnka p r dock att skall du flyga dubbelkommando s mste sndarna passa ihop vilket brukar vara enklast om bda r av samma mrke men ven d kan det vara bekymmer om sndarna r av olika generationer s det br kollas om du har det behovet. Skall du kpa en ny MPX-sndare s kan ju denna vara ett intressant alternativ - http://www.autopartner.se/elektronik...it-sx-9-tx-set
    Roger
    Edit: BEM och jag skrev tydligen delvis samma saker samtidigt...

Reg.datum
    Apr 2009
    Inlgg
    1 353
    Klubb
    Karlstads MFK

Standard

Den Multiplex Cockpit SX9 (9 kanaler) som Roger lnkade till r nog en vettig sndare, den har 3 flygfaser fr flygplan vilket du skert kommer att f nytta av senare.
    D fr du anvndning fr din fina Multiplexmottagare i Yak 54 ocks.
    Multiplex har vldigt mycket tillbehr till sina radio och mycket telemitrisensorer.
    Telemetri betyder att data frn planet kan skickas ner till sndaren och presenteras p skrmen och eller via ljud/pip/rst - det r mycket anvndbart sen kommer du att upptcka och skerhetshjande. Jag anvnder det sjlv med min Futaba radio (via en extern telemetribox) och har strmsenor i mina strre eldrivna plan s att jag har koll p LiPo drivaccen i planen s jag fr larm (i display och via rst samt vibration) vid viss frbrukad mAh och viss lg spnningsniv.

Service p Multiplex skts i Sverige genom Orbo (som har funnits sen slutet 1960-talet)
    http://www.orbo.se/

/Bo
    Senast redigerat av bem den 2017-03-04 klockan 12:19.

larsmns avatar
    Reg.datum
    Jul 2015
    Inlgg
    255
    Jobb
    Pensionr
    Klubb
    Ingen lokal klubb tillgnglig

Standard

En stark rekommendation r att undvika Spectrum Dxe.

En iof ltt, funktionell och billig radio, vilket de flesta nybrjare sker, men med ett extremt omoget koncept. De vrsta barnsjukdommarna r fixade, men den krver en specialkabel fr att koppla ihop med en smartphone eller platta, en mycket dyr kabel till det. Och man mste boota om den nr man byter plan. Dxe kommer inte att vara speciellt smart att anvnda frrn de byter kabeln till en bluetoothkoppling och en app som mer pminner om hanteringen i Dx6/Dx6i, som i princip r samma sndare.

Se efter en begagnad sndare i stllet, grna en med mnga mottagarleverantrer, som just Dx6/Dx7 (skall vara DXMS versionen, inte den gamla DXM2), lr dig med den och byt upp dig med tiden. Frdelen r att iom att bde OrangeRX som LemonRX producerar billiga mottagare, s har man rd med att skaffa/bygga fler flygplan nr man vill prva annat. Och bygga r ltt. Och vill man ha avancerade mottagare, s gr Spektrum sjlva sdana.

Standard

Grna s proffsig radio som mjligt MEN kunna kra den som novice och kra den utan att anvnda den invecklade biten.
    den Futaba 18sz ser ju ut att vara bra invecklad men det verkar finnas en bokstav efter sz, vad str den fr?
    vilka ack ska man anvnda till yaken och va heter kontaktstyckena.Klicka p bilden fr en strre version. 

Namn:	IMG_3423.jpg 
Visningar:	27 
Storlek:	48,0 KB 
Id:	61928

Standard

Kontakterna ser ut som "Deans".

Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    6 744
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Vsters Modellflygkubb

Standard

Men till Apprentice lr ju DXe fungera bra och den krran kommer du nog att flyga ett bra tag. Sen kan du fundera p om du t ex skall kpa en MPX-sndare jag lnkade till i mitt frra inlgg. Den verkar bara tmligen ltt-programmerad s den kommer skert att fungera bra ven fr en nybrjare.
    Det lr vl vara denna lilla pryl du behver fr att kunna programmera din DXe via mobilen fr att kunna kra ven andra modeller - http://www.mft.nu/?ProdID=397324
    Roger

Bokmrken

Behrigheter fr att posta

• Du fr inte posta nya mnen
  • Du fr inte posta svar
  • Du fr inte posta bifogade filer
  • Du fr inte redigera dina inlgg
  •