Reklam

Sidan 3 av 4 FrstaFrsta 1234 SistaSista
Resultat 41 till 60 av 66

mne: Nybrjare som behver hjlp och tips

Reg.datum
    Apr 2009
    Inlgg
    1 425
    Klubb
    Karlstads MFK

Standard

Citat Ursprungligen postat av Wean Visa inlgg
    ... s enkelt frklarat r conditions att radion frprogrammerat att planet ska uppfra sig p ett speciellt stt fr att underltta en speciell manver? r det bara radion som styr conditions eller r det mottagaren med?
    Vill ven veta vad jag mste ha fr batteri till tndning och hur batterierna ska laddas.
    ven om jag inte kan flyga med yaken s vill jag att det ska vara startklart, vet inte vad kontakten till batterierna heterBifogad fil 61925Bifogad fil 61925
    Flygfaser (Flight modes, Conditions):
    Frr var det bara de mest avancerade och dyra radioanlggningarna som hade
    denna mycket anvndbara finess. Nu finns den funktionen ven p lite enklare och billigare radio t ex Multiplex Cockpit SX9. Det varierar ven p olika fabrikat och modeller av sndare hur mnga flygfaser det finns. P Cockpit SX9 finns det bara 3 flygfaser, p t ex Futaba 18SZ och 18MZ finns det 8 flygfaser, finns ven 8 p min Futaba 14MZ.

Flygfaser r inte att modellen skall uppfra sig p ett speciellt stt, mer att du har stllt in vissa funktioner, roderutslag osv, i vilken ordning vissa saker skall ske tex nr du slr p en brytare osv.
    Exempel: Du kanske har en skalamodell som behver extra stora roderutslag nr du taxar p marken med den, d kan du ha en flygfas med extra stora utslag fr taxning, du kan sprra i den flygfasen att det inte skall g att flla in landstllet av misstag (om man skulle vilja) osv.
    Fr take off kanske man vill ha en annan flygfas med mer normala roderutslag, det skall g att flla in landstllet osv.
    Efter take off kanske man har en flygfas ytterligare fr normal flygning.
    Fr landning kanske man behver en speciell flygfas med lmpliga rodersutslag fr detta osv.
    Fr konstflygmaskiner, som jag anvnder mest, kanske man vill ha en flygfas fr spinn (lite extra utslagsmjlighet fr sidoroder och hjdroder, samt visst tomgngsvarv fr lmpligt propellerstrmning bakt ver stabben och sidorodret), kanske en annan flygfas fr stall turn med lite strre sidoroderutslag och visst varv p motorn fr luftstrm ver sidorodret s det biter lite bttre i stall turnen. Kanske en annan flygfas fr snap-roll som kan krva strre hjd, skev och ev sidoroderutslag n man annars vill flyga med. Man kanske vill ha en landningsfas med vissa roderutaslag, kanske lite strre skev och hjdrodersutslag. Man kan ven, som jag har, programmerat in en flygfas som aktiveras vid visst spakutslag t ex vid snap-roll r det anvndbart, om man programmerat t ex att vid 80 % skevutslag och 80 % dyk/hjd i kombination s kar skev och roderutslagen till lite strre utslag automatiskt, som kan behvas fr snap-rollen (jag anvnder sjlv sdan flygfas fr snap-roll).
    Det finns inga begrnsningar egentligen vad man kan hitta p med hjlp av flygfaser.
    Jag anvnder 5 flygfaser i min radio fr mina F3A maskiner: 1) Normal flygning. 2) Spinn. 3) Stall turn. 4) Snap-roll. 5) Landning.
    Sndaren som mste ha std fr flygfaser. Mottagaren skall bara ha tillrckligt med kanaler fr att du skall kunna programmera allt i sndaren och alla kanaler man anvnder.

Batteri till tndningen (till bensinmotor):
    Enklast om du anvnder en regulator som du kan stlla in spnningen p eller ger viss spnning ut som r lmpligt fr det tndsystem du anvnder till din bensinmotor. D kan du mata regulatorn med t ex ett tvcells LiPo eller LiFe batteri.
    T ex en sn hr kan funka, som har killswitch:
    http://www.autopartner.se/flygplan/b...-regulator-mpx
    Ca 2000-2500 mAh 2 cell LiPo batteri kan nog vara lagom (de vger ej s mycket).
    Kontakten du visar i bilden r "Deans". Finns hona och hane kontakter.

Ladda LiPo:
    Du laddar ett LiPo batteri med en LiPo laddare. Oftast har inte LiPo laddare inbyggt ntaggregat (men det finns) s du behver i s fall ven ett sdant.
    Du behver vl ngon laddare till din Apprentice nybrjarkrra d den r eldriven?
    Kolla t ex p ngon iCharger laddare, de r bra, om du nd skall ha en laddare till LiPobatteri(erna) till din Apprentice.

/Bo
    Senast redigerat av bem den 2017-03-04 klockan 15:43.

Standard

va heter kontaktstyckena.
    Deans

Men du har redan simulator, bra nybrjarplan och fungerande radio s mitt tips r nog att bara flyga och trna p simulatorn tills du knner sjlv vad du vill uppgradera. Du kommer tex. inte flyga bttre med en mer avancerad radio och det r inte skert att radion du idag tycker verkar lmplig, uppfyller dina krav om ett r.

bem: r "conditions" verkligen ens ngot att nmna till en nybrjare? Det blir bara mer att hlla reda p och mer som kan g snett

Reg.datum
    Apr 2009
    Inlgg
    1 425
    Klubb
    Karlstads MFK

Standard

Grna s proffsig radio som mjligt MEN kunna kra den som novice och kra den utan att anvnda den invecklade biten.
    den Futaba 18sz ser ju ut att vara bra invecklad men det verkar finnas en bokstav efter sz, vad str den fr?
    Kanske du menar T:et i T18SZ ?

Jag tror inte det betyder ngot, Futaba har anvnt T i sin Z, MZ, SG, FG, och nu i SZ serien men jag tror som sagt inte att T:et betyder nt. Kanske Transmitter d.

T ex:
    T8SG
    T14SG
    T14MZ
    T18SZ
    T18MZ /T18MZ WC (World Champion)

Sen har du olika mode p radion: mode 2 med throttle+sidoroder p vnsterspak (och skev+hjd p hger spak) r vanligast i Sverige och troligen i de flesta lnder i Europa). Mode 1 r tvrt om.
    Finns ven mode 3 och 4 men det behver du ej bry dig om i det lget du r i nu.

Finns ven fr Futaba p vissa radio en bokstav om det r en flygplansradio (A=Airplane) eller helikopterradio (H=Heli) i modellbeteckningen, t ex 14SGA resp 14SGH (switcharnas placering skiljer lite, heliversionen har ej raster p trottlespaken m.m.)

/Bo
    Senast redigerat av bem den 2017-03-04 klockan 12:04.

Reg.datum
    Apr 2009
    Inlgg
    1 425
    Klubb
    Karlstads MFK

Standard

Citat Ursprungligen postat av SniffSwe Visa inlgg
    Deans

bem: r "conditions" verkligen ens ngot att nmna till en nybrjare? Det blir bara mer att hlla reda p och mer som kan g snett
    Om man skall kpa en en ny radio fr att senare ven anvndas till mera avancerade modeller s r det bra att ha koll p om det finns flygfaser i radion eller ej, det tycker jag nog.
    Jag r medveten att det blir vldigt mycket fr Wean att ta in men nu har han i alla fall hrt ordet och har ett hum om vad man kan anvnda det till. Det r mnga ord och dess betydelser som har med radions funktion att gra som man som nybrjare fr brottas med.

Jag tycker nog Wean bara behver koncentra sig p att f iordning sin Apprentice och frst sig p sin DXe radio i dagslget. Ny radio till Yak 54 r ju ingen brdska med n p ett tag.

/Bo

Standard

Det va som du skrev A airplane H heli.
    borde ja kunna rkna ut sjlv��

Standard

r emcotecen en regulator som sitter i maskinen?Klicka p bilden fr en strre version. 

Namn:	image.jpg 
Visningar:	77 
Storlek:	71,5 KB 
Id:	61930

Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    7 026
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Vsters Modellflygkubb

Standard

Hller nog med om att "flygfaser" inte r nt man behver bekymra sig om p flera r. Alla apparater har ju diual rate och det rcker lngt fr de flesta flygare.
    Men som sagt - strunta t v i Yak'en och kr p med simulatorn och din Apprentice. Och kontakta en klubb s fr du hjlp med det mesta inkl vad som behvs till din Yak.
    Roger

Reg.datum
    Apr 2009
    Inlgg
    1 425
    Klubb
    Karlstads MFK

Standard

r emcotecen en regulator som sitter i maskinen?Klicka p bilden fr en strre version. 

Namn:	image.jpg 
Visningar:	77 
Storlek:	71,5 KB 
Id:	61930
    Hej,
    Det finns tv varianter av den Emcotec eletroniska on-off switch du visar p bilden.Du kan lsa om skillnaderna och finnesserna den har hr:

http://www.rc-electronic.com/downloa...cro_RCS_EN.pdf

Det borde vara en RCS RV du har - kan du se p utsidan om det str det p den?

RCS (Remote Control Switch)
    RCS RV (Remote Control Switch Regulated Voltage).

RCS (Remote Control Switch):
    The RCS (Remote Control Switch) is an electronically On-/Off-Switch which is actuated by remote control.
    It is connected to a receiver output (e.g. throttle servo).
    Switching position can be freely programmed. This switch is e.g. applicable as ignition switch for ignition systems as used for gasoline engines.
    If throttle trim is at lowest, the ignition is turned off, at idle the system is turned on.
    Because the switched voltage and continuous current can be up to 12 volts and up to 8 amps, respectively,
    the DPSI Micro RCS is best applicable for other consumers as well, such as illuminations, pumps and similar.
    An integrated micro controller reliably monitors the battery voltage of the consumer by using an intelligent
    algorism (IVM) and warns of eventual low voltage by blinking codes with an ultra bright indicator LED.
    Here, 5- up to 10-cell NiCad/NiMH batteries as well as 2- up to 3cell LiIon/LiPo batteries are supported.

RCS RV (Remote Control Switch Regulated Voltage):
    The DPSI Micro - RCS RV corresponds to the RCS in its functions.
    Single difference is the regulated constant output voltage of 5.5 volts;
    therefore, the allowable input voltage is limited to max. 8.4 volts (e.g. 2cell LiPo battery).
    This is especially of interest for ignition systems of gasoline engines which must not be supplied with an unregulated voltage of e.g. 2-cell LiPo batteries, because their voltage is too high.
    By using a linear regulator (not a switching one) and the galvanically separation (optically-coupled device) of both circuitries, the DPSI Micro - RCS RV does not generate any disturbances, which could influence the radio reception.
    The generously dimensioned heat sink allows for high current loads of 3 amps continuous current when
    using 2-cell LiPo batteries. The RCS RV also monitors the battery voltage (selectable for NiCad, NiMH,
    LiIon and LiPo batteries). Errors and eventual occurring low voltage are reliably indicated by blink codes.

/Bo

Reg.datum
    May 2007
    Inlgg
    1 282
    Klubb
    Vsby Modellflygare

Standard

Hej!
    Under de 41 r jag flugit R/C (fa.. vad tiden gr) s har jag bde anvnt Futaba, JR och nu de senaste 10 ren Spektrum (DX 7 SE). Samtliga har fungerat bra och som jag ser det s spelar det ingen roll vilket mrke du vljer d alla funkar lika bra.
    Sjlv vill jag kunna hlla i radion d jag styr med tumme och pekfinger och d passar inte stora "R/C Ldor" som Multiplex.
    Sen skulle jag vilja be dig att glmma bort den stora bensinaren ngra r innan du har lrt dig flyga ordentligt (lrt dig flyga avancerat och lrt dig handha stora frbrnningsmotorer) d stora bensinkrror krver kunskap och vana.

Ngot som ocks r ndvndigt om du vill flyga med den stora bensinaren r att g med i en klubb dr du fr tillgng till stora flygytor. Det r endast ytterst sm friggolitkrror som kan flygas p s sm ytor som en fotbollsplan.

Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    7 026
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Vsters Modellflygkubb

Standard

Fast den freslagna MPX-sndaren r lngt ifrn nn "stor R/C-lda", Janne.
    Du fr nog kolla lite p vad som hnt p RC-marknaden sen du kpte din senaste radio fr 10 r sedan...
    F hller jag med dig Janne i det du skriver.
    Roger

Standard

Hej Wean vi i Jnkpings rfk har trff ute p vrat flt 25 maj fltet ligger mellan Barnarp och Tenhult vid Gran du svnger
    in vid miljsationen Jag och en annan Futaba 18 sz den r ltt att stlla in om du vill kan komma ut s fr du se p den och vi
    hjlper dig med att flyg om du vill

Reg.datum
    May 2007
    Inlgg
    1 282
    Klubb
    Vsby Modellflygare

Standard

Hej!
    Nej! Jag vet att Multiplex ven har mindre sndare,men ofta frknippr man Multiplexsndare med stora schabrak, typ "korvlda", och sdana sndare gillar inte jag, jag fredrar att hlla sndaren med bgge hnderna och styra med tumme/pekfinger.Men som sagt smaken r olika. En 6kanals sndare rcker gott. Oftast anvnder man inte fler kanaler n fyra (skevroder, hjdroder, trottel och sidroder).

Sen hoppas jag att frgestllaren glmmer bensinaren, tminstone 5-6 r fram i tiden och istllet lr sig grunderna i R/C flyget p mindre modeller som nedan.

1. En hgvingad krra, helst en med gldstiftmotor s personen i frga lra sig hur en frbrnningsmotor fungerar och hur den ska stllas in fr att g bra, dr han/hon kan lra sig flygkonstens grunder: starta, landa, flyga lngsamt , ngra basala manvrer som looping, roll, stal-turn, anvnda sidoroder osv.

2. En lgvingad aerobatic trainer med gldstiftmotor s frgestllaren lr sig flyga lite snabbar krror med alla krav det stller p utvaren.

3. En strre aerobatic krra och framfr allt bygga en modell sjlv, frn byggsats s man lr sig hur ALLT funkar. , Inget ARF!

4. Ytterligare en aerobatick krra...

Och s efter ett tio femtontal flygplan av skiljda slag...bensinaren.
    Men allt hnger p om han/hon gr med i en klubb och tar hjlp av mer erfarna flygare. Gr man inte det kan man glmma s stora modeller som en stor bensinare...och ven de mindre glstiftdrivna krrorna.

UrsaMayors avatar
    Reg.datum
    Sep 2014
    Inlgg
    67
    Jobb
    Produktutvecklare

Standard

Testa Multiplex Cockpit SX och Royal SX om du har mjlighet. De r riktigt skna att hlla i och r flexibla i programmeringen.

Kolla ven Frsky Taranis QX7 som fr bra feedback p RSGroups. Mer flexibel programmering n s gr knappast att hitta i dagslget.

Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    7 026
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Vsters Modellflygkubb

Standard

Det var nog Cockpit SX9 som jag tipsade om tidigare och det r ju den nyaste/modernaste av de 2 som UrsaMajor nmner.
    Taranis/OpenTX r nog lite av en vattendelare - de som gillar programmering lskar konceptet men de som vill ha nt som snabbt fungerar rakt ur "boxen" blir skert njdare med t ex en Cockpit SX - eller fr all del nn av de senare Spektrum-sndarna. Inte alls lika flexibla men andra sidan finns det frdiga funktioner fr sdant som de allra flesta behver.
    Roger

Standard

Citat Ursprungligen postat av bem Visa inlgg
    Kanske du menar T:et i T18SZ ?

Jag tror inte det betyder ngot, Futaba har anvnt T i sin Z, MZ, SG, FG, och nu i SZ serien men jag tror som sagt inte att T:et betyder nt. Kanske Transmitter d.

T ex:
    T8SG
    T14SG
    T14MZ
    T18SZ
    T18MZ /T18MZ WC (World Champion)

Sen har du olika mode p radion: mode 2 med throttle+sidoroder p vnsterspak (och skev+hjd p hger spak) r vanligast i Sverige och troligen i de flesta lnder i Europa). Mode 1 r tvrt om.
    Finns ven mode 3 och 4 men det behver du ej bry dig om i det lget du r i nu.

Finns ven fr Futaba p vissa radio en bokstav om det r en flygplansradio (A=Airplane) eller helikopterradio (H=Heli) i modellbeteckningen, t ex 14SGA resp 14SGH (switcharnas placering skiljer lite, heliversionen har ej raster p trottlespaken m.m.)

/Bo
    va r skillnaden p T14sg och t14mz?

Reg.datum
    Apr 2009
    Inlgg
    1 425
    Klubb
    Karlstads MFK

Standard

Hej,
    Futaba T14MZ och T14SG kan man vl sammanfatta som s att att det r tv olika produktfamiljer.
    MZ serien r Futabas vrstingserie (den senaste heter T18MZ WC idag). 14MZ r en utgngen modell som slutade tillverkas fr ngra r sen nr 18MZ kom.
    SG serien r en ngot enklare serie, t ex ingen frgskrm och ingen pekskrm, den har frre s k flygfaser (5 jmfrt med 8 i 14MZ) och saknar flygfaser i Acro (men har det i Segelflyg och Heli). Har inte riktigt lika hgklassiga spakar med justeringsmjligheter. Du kan inte spela in ljud och tilldela ljud till brytare/vred osv osv.
    Sen har ju 14SG en del frdelar som inte 14MZ har t ex inbyggt std fr FASSTest telemetriprotokoll och 14SG har ven std fr FASST (utan telemetri) likt 14MZ och ven S-FHSS protokollet. Det r ganska litet batteri i 14MZ sndaren s man behver i regel tv batterier om man skall flyga en hel dag (dock byter man batteriet p ngra sekunder).
    14SG har ganska mnga r p nacken nu men r vl still going strong, men de flesta sneglar nog p den nyaste 18SZ om budgeten tillter. 18MZ WC r den dyraste radion idag alla kategorier, och visserligen r den nog bra och allt det dr men den har en prislapp som nog fr de flesta att baxna:
    http://www.minicars.se/sv/artiklar/t...st-mode-2.html

Fastn jag sjlv har anvnt min 14MZ i 10 r nu s r det ingen radio jag skulle kpa om jag skulle kpa en radio idag. Det finns mnga bttre radio n denna numera.

Den hr tabellen visar p en del som skiljer mellan 14MZ och 14SG:

http://www.futabarc.com/systems/feature-compare.html

/Bo
    Senast redigerat av bem den 2017-03-10 klockan 15:34.

Reg.datum
    May 2007
    Inlgg
    1 282
    Klubb
    Vsby Modellflygare

Standard

Hej!
    Men en nybrjare behver ju inte ha en s dyr radio! Finns ingen anledning till det, man blir inte en bttre flygare fr det! Bra blir man bara genom at trna och d duger vllken 4-7 kanals 2,4 GHz radio som helst i 1500- 4000kr klassen.

Reg.datum
    Apr 2009
    Inlgg
    1 425
    Klubb
    Karlstads MFK

Standard

S sant som det var sagt.
    En nybrjare behver inte ngon sdan radio som Wean undrade ver skillnaden mellan (T14MZ resp. T14SG).
    Att g steg fr steg framt r det jag rekommenderar, baserad p egen erfarenhet. Det r aldrig fel att kpa kvalitet men som nybrjare och en bra tid drefter r en lite enklare radio tillrcklig. Gr nu iordning din Apprentice Wean och se till att den r i bra skick och klar fr flyging fr snart r vren hr och d blir det flyga av.
    Det r bra du sonderar terrngen och stller frgor men g nu inte och kp en dyr radio n till din Yak 54 osv.
    Ls p, kolla med mer erfarna, fundera och lt det smlta in s blir nog inkpet av nsta radio inte s svrt.

/Bo

Standard

Wean, har du fr mycket pengar s du har rd kpa vrsta sndaren samt tokvrsta flygen, bygga eget flt mm s har du hgst troligen fr lite tid ocks och d ska du inte skaffa dig nt som kommer krva massor av tid av dig fr att du ska lra dig. r du typ tonring och har ltt fr att lra dig spel och allt snt hr s kanske du lr dig snabbare. ;-D Men ... Keep it simple. Futaba T8SG p sin hjd om du vill ha kvalitet fr verkomlig peng och nd funktioner som rcker lnga vgar fr den knapptokiga, men finns enklare mer lmpliga fr nybrjaren/tidsoptimisten. Du kanske hatar Futaba, eller hur de knns i handen. Kanske Spektrum r bttre fr dig, vem vet, inte jag, vem vet.. inte du. :-D n.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Standard

Tack fr era svar, stllde frgan fr att f veta om de anvnds fr helt olika endaml eller snder p helt olika stt osv,

Skickat frn min iPhone med Tapatalk

Behrigheter fr att posta

• Du fr inte posta nya mnen
  • Du fr inte posta svar
  • Du fr inte posta bifogade filer
  • Du fr inte redigera dina inlgg
  •