Reklam

 
Sidan 3 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 41 till 60 av 66

Ämne: Nybörjare som behöver hjälp och tips

  1. #41

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Wean Visa inlägg
    ... så enkelt förklarat är conditions att radion förprogrammerat att planet ska uppföra sig på ett speciellt sätt för att underlätta en speciell manöver? Är det bara radion som styr conditions eller är det mottagaren med?
    Vill även veta vad jag måste ha för batteri till tändning och hur batterierna ska laddas.
    Även om jag inte kan flyga med yaken så vill jag att det ska vara startklart, vet inte vad kontakten till batterierna heterBifogad fil 61925Bifogad fil 61925
    Flygfaser (Flight modes, Conditions):
    Förr var det bara de mest avancerade och dyra radioanläggningarna som hade
    denna mycket användbara finess. Nu finns den funktionen även på lite enklare och billigare radio t ex Multiplex Cockpit SX9. Det varierar även på olika fabrikat och modeller av sändare hur många flygfaser det finns. På Cockpit SX9 finns det bara 3 flygfaser, på t ex Futaba 18SZ och 18MZ finns det 8 flygfaser, finns även 8 på min Futaba 14MZ.

    Flygfaser är inte att modellen skall uppföra sig på ett speciellt sätt, mer att du har ställt in vissa funktioner, roderutslag osv, i vilken ordning vissa saker skall ske tex när du slår på en brytare osv.
    Exempel: Du kanske har en skalamodell som behöver extra stora roderutslag när du taxar på marken med den, då kan du ha en flygfas med extra stora utslag för taxning, du kan spärra i den flygfasen att det inte skall gå att fälla in landstället av misstag (om man skulle vilja) osv.
    För take off kanske man vill ha en annan flygfas med mer normala roderutslag, det skall gå att fälla in landstället osv.
    Efter take off kanske man har en flygfas ytterligare för normal flygning.
    För landning kanske man behöver en speciell flygfas med lämpliga rodersutslag för detta osv.
    För konstflygmaskiner, som jag använder mest, kanske man vill ha en flygfas för spinn (lite extra utslagsmöjlighet för sidoroder och höjdroder, samt visst tomgångsvarv för lämpligt propellerströmning bakåt över stabben och sidorodret), kanske en annan flygfas för stall turn med lite större sidoroderutslag och visst varv på motorn för luftström över sidorodret så det biter lite bättre i stall turnen. Kanske en annan flygfas för snap-roll som kan kräva större höjd, skev och ev sidoroderutslag än man annars vill flyga med. Man kanske vill ha en landningsfas med vissa roderutaslag, kanske lite större skev och höjdrodersutslag. Man kan även, som jag har, programmerat in en flygfas som aktiveras vid visst spakutslag t ex vid snap-roll är det användbart, om man programmerat t ex att vid 80 % skevutslag och 80 % dyk/höjd i kombination så ökar skev och roderutslagen till lite större utslag automatiskt, som kan behövas för snap-rollen (jag använder själv sådan flygfas för snap-roll).
    Det finns inga begränsningar egentligen vad man kan hitta på med hjälp av flygfaser.
    Jag använder 5 flygfaser i min radio för mina F3A maskiner: 1) Normal flygning. 2) Spinn. 3) Stall turn. 4) Snap-roll. 5) Landning.
    Sändaren som måste ha stöd för flygfaser. Mottagaren skall bara ha tillräckligt med kanaler för att du skall kunna programmera allt i sändaren och alla kanaler man använder.

    Batteri till tändningen (till bensinmotor):
    Enklast om du använder en regulator som du kan ställa in spänningen på eller ger viss spänning ut som är lämpligt för det tändsystem du använder till din bensinmotor. Då kan du mata regulatorn med t ex ett tvåcells LiPo eller LiFe batteri.
    T ex en sån här kan funka, som har killswitch:
    http://www.autopartner.se/flygplan/b...-regulator-mpx
    Ca 2000-2500 mAh 2 cell LiPo batteri kan nog vara lagom (de väger ej så mycket).
    Kontakten du visar i bilden är "Deans". Finns hona och hane kontakter.

    Ladda LiPo:
    Du laddar ett LiPo batteri med en LiPo laddare. Oftast har inte LiPo laddare inbyggt nätaggregat (men det finns) så du behöver i så fall även ett sådant.
    Du behöver väl någon laddare till din Apprentice nybörjarkärra då den är eldriven?
    Kolla t ex på någon iCharger laddare, de är bra, om du ändå skall ha en laddare till LiPobatteri(erna) till din Apprentice.

    /Bo
    Senast redigerat av bem den 2017-03-04 klockan 16:43.

  2. #42

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Wean Visa inlägg
    va heter kontaktstyckena.
    Deans

    Men du har redan simulator, bra nybörjarplan och fungerande radio så mitt tips är nog att bara flyga och träna på simulatorn tills du känner själv vad du vill uppgradera. Du kommer tex. inte flyga bättre med en mer avancerad radio och det är inte säkert att radion du idag tycker verkar lämplig, uppfyller dina krav om ett år.

    bem: Är "conditions" verkligen ens något att nämna till en nybörjare? Det blir bara mer att hålla reda på och mer som kan gå snett

  3. #43

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Wean Visa inlägg
    Gärna så proffsig radio som möjligt MEN kunna köra den som novice och köra den utan att använda den invecklade biten.
    den Futaba 18sz ser ju ut att vara bra invecklad men det verkar finnas en bokstav efter sz, vad står den för?
    Kanske du menar T:et i T18SZ ?

    Jag tror inte det betyder något, Futaba har använt T i sin Z, MZ, SG, FG, och nu i SZ serien men jag tror som sagt inte att T:et betyder nåt. Kanske Transmitter då.

    T ex:
    T8SG
    T14SG
    T14MZ
    T18SZ
    T18MZ /T18MZ WC (World Champion)

    Sen har du olika mode på radion: mode 2 med throttle+sidoroder på vänsterspak (och skev+höjd på höger spak) är vanligast i Sverige och troligen i de flesta länder i Europa). Mode 1 är tvärt om.
    Finns även mode 3 och 4 men det behöver du ej bry dig om i det läget du är i nu.

    Finns även för Futaba på vissa radio en bokstav om det är en flygplansradio (A=Airplane) eller helikopterradio (H=Heli) i modellbeteckningen, t ex 14SGA resp 14SGH (switcharnas placering skiljer lite, heliversionen har ej raster på trottlespaken m.m.)

    /Bo
    Senast redigerat av bem den 2017-03-04 klockan 13:04.

  4. #44

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av SniffSwe Visa inlägg
    Deans

    bem: Är "conditions" verkligen ens något att nämna till en nybörjare? Det blir bara mer att hålla reda på och mer som kan gå snett
    Om man skall köpa en en ny radio för att senare även användas till mera avancerade modeller så är det bra att ha koll på om det finns flygfaser i radion eller ej, det tycker jag nog.
    Jag är medveten att det blir väldigt mycket för Wean att ta in men nu har han i alla fall hört ordet och har ett hum om vad man kan använda det till. Det är många ord och dess betydelser som har med radions funktion att göra som man som nybörjare får brottas med.

    Jag tycker nog Wean bara behöver koncentra sig på att få iordning sin Apprentice och förstå sig på sin DXe radio i dagsläget. Ny radio till Yak 54 är ju ingen brådska med än på ett tag.

    /Bo

  5. #45

    Standard

    Det va som du skrev A airplane H heli.
    borde ja kunna räkna ut själv��

  6. #46

    Standard

    Är emcotecen en regulator som sitter i maskinen?Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	image.jpg 
Visningar:	110 
Storlek:	71,5 KB 
Id:	61930

  7. #47


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Håller nog med om att "flygfaser" inte är nåt man behöver bekymra sig om på flera år. Alla apparater har ju diual rate och det räcker långt för de flesta flygare.
    Men som sagt - strunta t v i Yak'en och kör på med simulatorn och din Apprentice. Och kontakta en klubb så får du hjälp med det mesta inkl vad som behövs till din Yak.
    Roger

  8. #48

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Wean Visa inlägg
    Är emcotecen en regulator som sitter i maskinen?Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	image.jpg 
Visningar:	110 
Storlek:	71,5 KB 
Id:	61930
    Hej,
    Det finns två varianter av den Emcotec eletroniska on-off switch du visar på bilden.Du kan läsa om skillnaderna och finnesserna den har här:

    http://www.rc-electronic.com/downloa...cro_RCS_EN.pdf

    Det borde vara en RCS RV du har - kan du se på utsidan om det står det på den?


    RCS (Remote Control Switch)
    RCS RV (Remote Control Switch Regulated Voltage).

    RCS (Remote Control Switch):
    The RCS (Remote Control Switch) is an electronically On-/Off-Switch which is actuated by remote control.
    It is connected to a receiver output (e.g. throttle servo).
    Switching position can be freely programmed. This switch is e.g. applicable as ignition switch for ignition systems as used for gasoline engines.
    If throttle trim is at lowest, the ignition is turned off, at idle the system is turned on.
    Because the switched voltage and continuous current can be up to 12 volts and up to 8 amps, respectively,
    the DPSI Micro – RCS is best applicable for other consumers as well, such as illuminations, pumps and similar.
    An integrated micro controller reliably monitors the battery voltage of the consumer by using an intelligent
    algorism (IVM) and warns of eventual low voltage by blinking codes with an ultra bright indicator LED.
    Here, 5- up to 10-cell NiCad/NiMH batteries as well as 2- up to 3cell LiIon/LiPo batteries are supported.

    RCS RV (Remote Control Switch Regulated Voltage):
    The DPSI Micro - RCS RV corresponds to the RCS in its functions.
    Single difference is the regulated constant output voltage of 5.5 volts;
    therefore, the allowable input voltage is limited to max. 8.4 volts (e.g. 2cell LiPo battery).
    This is especially of interest for ignition systems of gasoline engines which must not be supplied with an unregulated voltage of e.g. 2-cell LiPo batteries, because their voltage is too high.
    By using a linear regulator (not a switching one) and the galvanically separation (optically-coupled device) of both circuitries, the DPSI Micro - RCS RV does not generate any disturbances, which could influence the radio reception.
    The generously dimensioned heat sink allows for high current loads of 3 amps continuous current when
    using 2-cell LiPo batteries. The RCS RV also monitors the battery voltage (selectable for NiCad, NiMH,
    LiIon and LiPo batteries). Errors and eventual occurring low voltage are reliably indicated by blink codes.


    /Bo

  9. #49

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 425
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    Under de 41 år jag flugit R/C (fa.. vad tiden går) så har jag både använt Futaba, JR och nu de senaste 10 åren Spektrum (DX 7 SE). Samtliga har fungerat bra och som jag ser det så spelar det ingen roll vilket märke du väljer då alla funkar lika bra.
    Själv vill jag kunna hålla i radion då jag styr med tumme och pekfinger och då passar inte stora "R/C Lådor" som Multiplex.
    Sen skulle jag vilja be dig att glömma bort den stora bensinaren några år innan du har lärt dig flyga ordentligt (lärt dig flyga avancerat och lärt dig handha stora förbränningsmotorer) då stora bensinkärror kräver kunskap och vana.

    Något som också är nödvändigt om du vill flyga med den stora bensinaren är att gå med i en klubb där du får tillgång till stora flygytor. Det är endast ytterst små friggolitkärror som kan flygas på så små ytor som en fotbollsplan.

  10. #50


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Fast den föreslagna MPX-sändaren är långt ifrån nån "stor R/C-låda", Janne.
    Du får nog kolla lite på vad som hänt på RC-marknaden sen du köpte din senaste radio för 10 år sedan...
    F ö håller jag med dig Janne i det du skriver.
    Roger

  11. #51


    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    42
    Klubb
    Jönköping RFK

    Standard

    Hej Wean vi i Jönköpings rfk har träff ute på vårat fält 25 maj fältet ligger mellan Barnarp och Tenhult vid Granö du svänger
    in vid miljösationen Jag och en annan Futaba 18 sz den är lätt att ställa in om du vill kan komma ut så får du se på den och vi
    hjälper dig med att flyg om du vill

  12. #52

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 425
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    Nej! Jag vet att Multiplex även har mindre sändare,men ofta förknippr man Multiplexsändare med stora schabrak, typ "korvlåda", och sådana sändare gillar inte jag, jag föredrar att hålla sändaren med bägge händerna och styra med tumme/pekfinger.Men som sagt smaken är olika. En 6kanals sändare räcker gott. Oftast använder man inte fler kanaler än fyra (skevroder, höjdroder, trottel och sidroder).

    Sen hoppas jag att frågeställaren glömmer bensinaren, åtminstone 5-6 år fram i tiden och istället lär sig grunderna i R/C flyget på mindre modeller som nedan.

    1. En högvingad kärra, helst en med glödstiftmotor så personen i fråga lära sig hur en förbränningsmotor fungerar och hur den ska ställas in för att gå bra, där han/hon kan lära sig flygkonstens grunder: starta, landa, flyga långsamt , några basala manövrer som looping, roll, stal-turn, använda sidoroder osv.

    2. En lågvingad aerobatic trainer med glödstiftmotor så frågeställaren lär sig flyga lite snabbar kärror med alla krav det ställer på utövaren.

    3. En större aerobatic kärra och framför allt bygga en modell själv, från byggsats så man lär sig hur ALLT funkar. , Inget ARF!

    4. Ytterligare en aerobatick kärra...

    Och så efter ett tio femtontal flygplan av skiljda slag...bensinaren.
    Men allt hänger på om han/hon går med i en klubb och tar hjälp av mer erfarna flygare. Gör man inte det kan man glömma så stora modeller som en stor bensinare...och även de mindre glöstiftdrivna kärrorna.

  13. #53

    Standard

    Testa Multiplex Cockpit SX och Royal SX om du har möjlighet. De är riktigt sköna att hålla i och är flexibla i programmeringen.

    Kolla även Frsky Taranis QX7 som får bra feedback på RSGroups. Mer flexibel programmering än så går knappast att hitta i dagsläget.

  14. #54


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Det var nog Cockpit SX9 som jag tipsade om tidigare och det är ju den nyaste/modernaste av de 2 som UrsaMajor nämner.
    Taranis/OpenTX är nog lite av en vattendelare - de som gillar programmering älskar konceptet men de som vill ha nåt som snabbt fungerar rakt ur "boxen" blir säkert nöjdare med t ex en Cockpit SX - eller för all del nån av de senare Spektrum-sändarna. Inte alls lika flexibla men å andra sidan finns det färdiga funktioner för sådant som de allra flesta behöver.
    Roger

  15. #55

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av bem Visa inlägg
    Kanske du menar T:et i T18SZ ?

    Jag tror inte det betyder något, Futaba har använt T i sin Z, MZ, SG, FG, och nu i SZ serien men jag tror som sagt inte att T:et betyder nåt. Kanske Transmitter då.

    T ex:
    T8SG
    T14SG
    T14MZ
    T18SZ
    T18MZ /T18MZ WC (World Champion)

    Sen har du olika mode på radion: mode 2 med throttle+sidoroder på vänsterspak (och skev+höjd på höger spak) är vanligast i Sverige och troligen i de flesta länder i Europa). Mode 1 är tvärt om.
    Finns även mode 3 och 4 men det behöver du ej bry dig om i det läget du är i nu.

    Finns även för Futaba på vissa radio en bokstav om det är en flygplansradio (A=Airplane) eller helikopterradio (H=Heli) i modellbeteckningen, t ex 14SGA resp 14SGH (switcharnas placering skiljer lite, heliversionen har ej raster på trottlespaken m.m.)

    /Bo
    va är skillnaden på T14sg och t14mz?

  16. #56

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Hej,
    Futaba T14MZ och T14SG kan man väl sammanfatta som så att att det är två olika produktfamiljer.
    MZ serien är Futabas värstingserie (den senaste heter T18MZ WC idag). 14MZ är en utgången modell som slutade tillverkas för några år sen när 18MZ kom.
    SG serien är en något enklare serie, t ex ingen färgskärm och ingen pekskärm, den har färre s k flygfaser (5 jämfört med 8 i 14MZ) och saknar flygfaser i Acro (men har det i Segelflyg och Heli). Har inte riktigt lika högklassiga spakar med justeringsmöjligheter. Du kan inte spela in ljud och tilldela ljud till brytare/vred osv osv.
    Sen har ju 14SG en del fördelar som inte 14MZ har t ex inbyggt stöd för FASSTest telemetriprotokoll och 14SG har även stöd för FASST (utan telemetri) likt 14MZ och även S-FHSS protokollet. Det är ganska litet batteri i 14MZ sändaren så man behöver i regel två batterier om man skall flyga en hel dag (dock byter man batteriet på några sekunder).
    14SG har ganska många år på nacken nu men är väl still going strong, men de flesta sneglar nog på den nyaste 18SZ om budgeten tillåter. 18MZ WC är den dyraste radion idag alla kategorier, och visserligen är den nog bra och allt det där men den har en prislapp som nog får de flesta att baxna:
    http://www.minicars.se/sv/artiklar/t...st-mode-2.html

    Fastän jag själv har använt min 14MZ i 10 år nu så är det ingen radio jag skulle köpa om jag skulle köpa en radio idag. Det finns många bättre radio än denna numera.

    Den här tabellen visar på en del som skiljer mellan 14MZ och 14SG:

    http://www.futabarc.com/systems/feature-compare.html

    /Bo
    Senast redigerat av bem den 2017-03-10 klockan 16:34.

  17. #57

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 425
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    Men en nybörjare behöver ju inte ha en så dyr radio! Finns ingen anledning till det, man blir inte en bättre flygare för det! Bra blir man bara genom at träna och då duger vllken 4-7 kanals 2,4 GHz radio som helst i 1500- 4000kr klassen.

  18. #58

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Så sant som det var sagt.
    En nybörjare behöver inte någon sådan radio som Wean undrade över skillnaden mellan (T14MZ resp. T14SG).
    Att gå steg för steg framåt är det jag rekommenderar, baserad på egen erfarenhet. Det är aldrig fel att köpa kvalitet men som nybörjare och en bra tid därefter är en lite enklare radio tillräcklig. Gör nu iordning din Apprentice Wean och se till att den är i bra skick och klar för flyging för snart är våren här och då blir det flyga av.
    Det är bra du sonderar terrängen och ställer frågor men gå nu inte och köp en dyr radio än till din Yak 54 osv.
    Läs på, kolla med mer erfarna, fundera och låt det smälta in så blir nog inköpet av nästa radio inte så svårt.

    /Bo

  19. #59

    Standard

    Wean, har du för mycket pengar så du har råd köpa värsta sändaren samt tokvärsta flygen, bygga eget fält mm så har du högst troligen för lite tid också och då ska du inte skaffa dig nåt som kommer kräva massor av tid av dig för att du ska lära dig. Är du typ tonåring och har lätt för att lära dig spel och allt sånt här så kanske du lär dig snabbare. ;-D Men ... Keep it simple. Futaba T8SG på sin höjd om du vill ha kvalitet för överkomlig peng och ändå funktioner som räcker långa vägar för den knapptokiga, men finns enklare mer lämpliga för nybörjaren/tidsoptimisten. Du kanske hatar Futaba, eller hur de känns i handen. Kanske Spektrum är bättre för dig, vem vet, inte jag, vem vet.. inte du. :-D Än.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  20. #60

    Standard

    Tack för era svar, ställde frågan för att få veta om de används för helt olika endamål eller sänder på helt olika sätt osv,


    Skickat från min iPhone med Tapatalk

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •