Reklam

Sidan 4 av 4 FrstaFrsta 1234
Resultat 61 till 66 av 66

mne: Nybrjare som behver hjlp och tips

Reg.datum
    May 2007
    Inlgg
    1 273
    Klubb
    Vsby Modellflygare

Standard

Hej!
    Alla radioapparater sen 10-15 r tillbaka snder p 2,4GHz. Tidigare s var 35MHz bandet uppltet enbart fr R/C flyg (och r det forfarande) Bil, bt och flyg kunde ocks anvnda 40Mhz bandet och nnu lngre sedan fanns bara radioapparater p 27MHz bandet /fram till slutet av sjuttiotalet).
    Anvnder sedan ca 10 r tillbaka en DX 7SE och en DX6I (spektrum)samt en 23 r gammal JR 8 kanalare p 35MHz, se bilder nedan .
    Bilderna nedan p hgvingade flygplan visar hur en "nybrjarkrra" i gldstiftutfrande kan se ut.
    Den lgvingade konstflygkrran (En Curare) r en krra man kan flyga efter ngot eller ngra rs trning beroende hur ung man r och hur mycket man trnar. Samtliga sdana hr krror kan man glmma om man inte gr med i en flygklubb. -Jo jag vet att somliga hr har eget flt...
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka p bilden fr en strre version. 

Namn:	spektrum sndare.JPG 
Visningar:	46 
Storlek:	140,0 KB 
Id:	62030   Klicka p bilden fr en strre version. 

Namn:	DSC06183.jpg 
Visningar:	42 
Storlek:	226,0 KB 
Id:	62031   Klicka p bilden fr en strre version. 

Namn:	tn_Skolflygplan Calmato Uppifrn.jpg 
Visningar:	40 
Storlek:	93,0 KB 
Id:	62032   Klicka p bilden fr en strre version. 

Namn:	DSC04032.JPG 
Visningar:	40 
Storlek:	153,5 KB 
Id:	62033   Klicka p bilden fr en strre version. 

Namn:	DSC04035.JPG 
Visningar:	39 
Storlek:	150,4 KB 
Id:	62034  

Klicka p bilden fr en strre version. 

Namn:	20160803_101031.jpg 
Visningar:	42 
Storlek:	156,7 KB 
Id:	62035  
    Senast redigerat av jaka den 2017-03-12 klockan 17:52.

Standard

Jag tycker verlag folk rekommenderar lite omotiverat lng trningsperiod och vl sm steg nr det gller plan. Det stmde nog nr jag brjade flyga ocks, men med dagens simulatorer s r det verkligen inget strre problem att lra sig flyga(det r ju ingen slump att simulatorer anvnds inom fullskalaflyg bde kommersiellt och militrt).
    En person som idag vill lra sig flyga och brjar med en simulator kan lra in manvrar och rrelser i ryggmrgen innan han/hon ens lyft med ett riktigt RC-plan. Simulatorn ger ven trning p kanske 50 olika flygplan som beter sig olika.

Idag skulle jag sga att det handlar mer om hur insatt man r i tekniken och skerheten. Jag tror att vi som lrde oss utan simulator ven lrde oss tekniken och skerheten lngsamt och i harmoni med att vi vade upp sjlva flygningen.
    En person som har koll p tekniken och skerheten idag behver inte g igenom 10 olika flygplan under flera r innan han/hon r redo fr en stor bensinare. Det kan g snabbare.

Jag har en kompis som trnade p simulator innan han kpte sitt frsta plan. Jag krde dubbelkommando med honom nr han flg frsta gngerna och han flg p en gng bttre n jag s andra flygningen fick han ven landa sjlv, vilket han gjorde med betydligt bttre precision n jag. D hade jag flugit massa olika plan i ca 10 r. Men jag r rtt sker p att min kompis hade fler genomfrda flygningar n jag om man rknar simulatorn.

Han har nu haft tv plan totalt, en 1600mm trainer(som han kunde hovra med efter bara ngra flygningar) och en 1400mm 3D-krra(bda metanol) och han klagar p att det r trkigt och vill absolut ha en stor bensinare ^^
    Senast redigerat av SniffSwe den 2017-03-12 klockan 19:57.

Matsas avatar
    Reg.datum
    Nov 2006
    Inlgg
    601
    Jobb
    FU-Servicetekniker p Holmen Paper
    Klubb
    Norrkpings Radioflygklubb / Spinn, Sderkping

Standard

Helt rtt instllning!
    Jag krde 55cc Mustang efter knappt ett r flygning med mindre krror.

Matsa...

Citat Ursprungligen postat av SniffSwe Visa inlgg
    Jag tycker verlag folk rekommenderar lite omotiverat lng trningsperiod och vl sm steg nr det gller plan. Det stmde nog nr jag brjade flyga ocks, men med dagens simulatorer s r det verkligen inget strre problem att lra sig flyga(det r ju ingen slump att simulatorer anvnds inom fullskalaflyg bde kommersiellt och militrt).
    En person som idag vill lra sig flyga och brjar med en simulator kan lra in manvrar och rrelser i ryggmrgen innan han/hon ens lyft med ett riktigt RC-plan. Simulatorn ger ven trning p kanske 50 olika flygplan som beter sig olika.

Idag skulle jag sga att det handlar mer om hur insatt man r i tekniken och skerheten. Jag tror att vi som lrde oss utan simulator ven lrde oss tekniken och skerheten lngsamt och i harmoni med att vi vade upp sjlva flygningen.
    En person som har koll p tekniken och skerheten idag behver inte g igenom 10 olika flygplan under flera r innan han/hon r redo fr en stor bensinare. Det kan g snabbare.

Jag har en kompis som trnade p simulator innan han kpte sitt frsta plan. Jag krde dubbelkommando med honom nr han flg frsta gngerna och han flg p en gng bttre n jag s andra flygningen fick han ven landa sjlv, vilket han gjorde med betydligt bttre precision n jag. D hade jag flugit massa olika plan i ca 10 r. Men jag r rtt sker p att min kompis hade fler genomfrda flygningar n jag om man rknar simulatorn.

Han har nu haft tv plan totalt, en 1600mm trainer(som han kunde hovra med efter bara ngra flygningar) och en 1400mm 3D-krra(bda metanol) och han klagar p att det r trkigt och vill absolut ha en stor bensinare ^^
    I hangaren:
    TopFlite Giant Zero Saito R3-60cc * TopFlite Giant P51 Mustang DLE-55cc
    *Jas 39 Gripen EDF * P38 Lightning EP * 2 motorig Funcub

Reg.datum
    Apr 2009
    Inlgg
    1 353
    Klubb
    Karlstads MFK

Standard

Lra sig flyga r nog en sak, som gr betydligt fortare idag d det finns s mycket bra hjlpmedel fr inlrning som t ex simulator, gyron osv. Dubbelkommando r ju ocks en frdel och har funnits vldigt mnga r men kanske inte r s utbrett nd. Klubbkrror har det frsts men annars kanske nd inte s jttevanligt.

Sen r vissa mer lttlrda och har kanske ett strre intresse n andra vad gller allt som har med radiostyrt att gra. Och yngre lra sig i regel snabbare n ldre.

Simulator r bra p mnga vis men det r flygning i verkligheten som ger erfarenheten hur sakerna fungerar under olika frhllanden, det ger grunden att skert flyga olika plan i olika storlek och med olika drivkllor (gldstift, bensin el).
    Att veta vad som r viktigt ang. olika saker som rr skerheten r ocks nt som tar tid. Bara en sn sak som hur man monterar alla prylarna i planet fr att skall sitta fast och hlla fr vibrationerna i en bensinmodell r knappast nt man lr sig ver en natt.
    Den som r ivrig och vill lra sig flyga snabbt skall naturligtvis f det men fr de flesta kan nog ordsprket skynda lngsamt passa bra i det hr sammanhanget.
    Nr jag lrde mig flyga p en Graupner Taxi med en Enya 4 cc gldstiftmotor fr lnge sen som 12-rig parvel var jag vldigt ivrig och hade turen att ha vr bste flygare i klubben som lrde mig flyga och lt mig flyga till jag ndde min grns vid varje flygpass. P tv helger kunde jag flyga min modell sjlv, och d menar jag hlla mig i luften utan att tappa bort mig och hjrnan g i bakls, och starta och landa sjlv utan att planet havererade. S harva jag sedan p sjlv en sommar och en hst.
    Men jag var egentligen ingen "sker" flygare n, drtill var rutinen fr liten.
    Till vintern hade jag en hgvingad skevrodermodell med en, p den tiden, stor motor, en 7,5 cc. Den flg jag med egenhndigt gjorda "pontoner" som skidor den vintern. P fljande sommar var mitt nsta plan klart, en lgvingad skevrodermodell med en 10cc motor. Nu blev det svrare, men jag lrde mig mycket p den. Nstfljande vinter var en fullfjdrad konstfygningsmodell, en Mach 1, F3A konstflygningskrra under bygge och fram p vren kom den upp i luften. terigen, svrare d den ju flg dit man pekade den och var inte alls sjlvstabil. Det var ungefr i den takten man mktade med p den tiden, allt skulle ju byggas d ARF:er knappt fanns och de som fanns stod vl knappast hgst upp p listan ver plan jag var intresserad av.
    Jag flyger F3A n idag, nu med en ARF (de flesta bygger inte lngre sina F3A maskiner, tyvrr). Fortfarande utmaningar d FAI's F3A flygprogram numera r betydligt svrare n frr i tiden. Skerhetstnket vid flygning frsker jag ha hgst upp p listan d som nu. D det r hela tiden nytt att lra bde om planen, dess utrustning och all elektronik osv r min devis fortfarande att skynda lngsamt d det funkat bra i alla r fr mig.
    Nvl, var och en gr som han vill och vissa kr ju med gasen i botten vad de n skall gra.
    Jag skyndar lngsamt vidare, det r ju bara en hobby nr allt kommer omkring, som fr mig och frhoppningsvis de flesta andra r avkopplande och r en klla till gldje.

/Bo

Standard

Det var drfr jag skrev att den som har koll p tekniken och skerheten behver inte den lnga inlrningskurvan idag fr att lra sig flyga strre maskiner. Man kan ha med sig bde skerhetstnk och teknikvana frn andra omrden s det r inte skert att alla som r nybrjare p modellflyg r nybrjare p alla omrden.

Men jag hller absolut med om att man br skynda lngsamt om man ska lra sig ntt nytt Och det r nog sant att vissa saknar omdme och skulle behva en lngre inlrning.
    Tex. Frra sommarn var jag p en konsert och under spelningen s flg det omkring en kamera-drnare och filmade, det var en stor hexa och ingen liten Phantom. Den flg p ett mycket mrkligt stt, hovrade ver publiken hela tiden fram och tillbaka s jag tog min tjej i handen och drog ivg med henne in i ett mattlt nr hexan kom fr nra oss. Eftersom jag sjlv hade kamera-drnare, UAS-tillstnd samt mnga rs erfarenhet av RC-flyg s frstod jag ju att detta var fruktansvrt farligt oavsett hur bra eller proffsig piloten var. Efter att den landat gick jag och pratade med piloten, inte fr att tillrttavisa utan fr att se vad det var fr typ av person. Det var en person som nyligen ftt UAS-tillstnd och hade skaffat prylar fr ca 60 000:- och verkade tycka att han var professionell.
    Detta r frsts en sn typ av hndelse som vi sklart INTE vill se! Men omdmet och skerhetstnket hr var ju bristflligt s denna person fll inte inom mitt kriterium "skerhetstnk" och skulle nog behvt flyga mer innan han/hon tog p sig att filma konserter. Inte fr att va p flygning, utan fr att va upp omdmet

Standard

Vissa dyker upp, kper hejvilt och uppgraderar p vldigt kort tid och sen sljer de bort och frsvinner. Andra vill vara kvar i hobbyn och har ingen brdska, skaffar nytt lite nu och d och uppgraderar i sakta mak. =) Ser inget problem i att nn med huvet p skaft och vett i densamma samt brinnande intresse kan flyga bensinflyg efter r.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Bokmrken

Behrigheter fr att posta

• Du fr inte posta nya mnen
  • Du fr inte posta svar
  • Du fr inte posta bifogade filer
  • Du fr inte redigera dina inlgg
  •