Reklam

 
Sidan 4 av 4 FörstaFörsta 1234
Resultat 61 till 66 av 66

Ämne: Nybörjare som behöver hjälp och tips

  1. #61

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 425
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    Alla radioapparater sen 10-15 år tillbaka sänder på 2,4GHz. Tidigare så var 35MHz bandet upplåtet enbart för R/C flyg (och är det forfarande) Bil, båt och flyg kunde också använda 40Mhz bandet och ännu längre sedan fanns bara radioapparater på 27MHz bandet /fram till slutet av sjuttiotalet).
    Använder sedan ca 10 år tillbaka en DX 7SE och en DX6I (spektrum)samt en 23 år gammal JR 8 kanalare på 35MHz, se bilder nedan .
    Bilderna nedan på högvingade flygplan visar hur en "nybörjarkärra" i glödstiftutförande kan se ut.
    Den lågvingade konstflygkärran (En Curare) är en kärra man kan flyga efter något eller några års träning beroende hur ung man är och hur mycket man tränar. Samtliga sådana här kärror kan man glömma om man inte går med i en flygklubb. -Jo jag vet att somliga här har eget fält...
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	spektrum sändare.JPG 
Visningar:	101 
Storlek:	140,0 KB 
Id:	62030   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC06183.jpg 
Visningar:	111 
Storlek:	226,0 KB 
Id:	62031   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	tn_Skolflygplan Calmato Uppifrån.jpg 
Visningar:	99 
Storlek:	93,0 KB 
Id:	62032   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC04032.JPG 
Visningar:	94 
Storlek:	153,5 KB 
Id:	62033   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC04035.JPG 
Visningar:	88 
Storlek:	150,4 KB 
Id:	62034  

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20160803_101031.jpg 
Visningar:	116 
Storlek:	156,7 KB 
Id:	62035  
    Senast redigerat av jaka den 2017-03-12 klockan 18:52.

  2. #62

    Standard

    Jag tycker överlag folk rekommenderar lite omotiverat lång träningsperiod och väl små steg när det gäller plan. Det stämde nog när jag började flyga också, men med dagens simulatorer så är det verkligen inget större problem att lära sig flyga(det är ju ingen slump att simulatorer används inom fullskalaflyg både kommersiellt och militärt).
    En person som idag vill lära sig flyga och börjar med en simulator kan lära in manövrar och rörelser i ryggmärgen innan han/hon ens lyft med ett riktigt RC-plan. Simulatorn ger även träning på kanske 50 olika flygplan som beter sig olika.

    Idag skulle jag säga att det handlar mer om hur insatt man är i tekniken och säkerheten. Jag tror att vi som lärde oss utan simulator även lärde oss tekniken och säkerheten långsamt och i harmoni med att vi övade upp själva flygningen.
    En person som har koll på tekniken och säkerheten idag behöver inte gå igenom 10 olika flygplan under flera år innan han/hon är redo för en stor bensinare. Det kan gå snabbare.

    Jag har en kompis som tränade på simulator innan han köpte sitt första plan. Jag körde dubbelkommando med honom när han flög första gångerna och han flög på en gång bättre än jag så andra flygningen fick han även landa själv, vilket han gjorde med betydligt bättre precision än jag. Då hade jag flugit massa olika plan i ca 10 år. Men jag är rätt säker på att min kompis hade fler genomförda flygningar än jag om man räknar simulatorn.

    Han har nu haft två plan totalt, en 1600mm trainer(som han kunde hovra med efter bara några flygningar) och en 1400mm 3D-kärra(båda metanol) och han klagar på att det är tråkigt och vill absolut ha en stor bensinare ^^
    Senast redigerat av SniffSwe den 2017-03-12 klockan 20:57.

  3. #63
    Matsas avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    617
    Jobb
    UH-Tekniker på Holmen Paper
    Klubb
    Spinn, Söderköping

    Standard

    Helt rätt inställning!
    Jag körde 55cc Mustang efter knappt ett År flygning med mindre kärror.

    Matsa...

    Citat Ursprungligen postat av SniffSwe Visa inlägg
    Jag tycker överlag folk rekommenderar lite omotiverat lång träningsperiod och väl små steg när det gäller plan. Det stämde nog när jag började flyga också, men med dagens simulatorer så är det verkligen inget större problem att lära sig flyga(det är ju ingen slump att simulatorer används inom fullskalaflyg både kommersiellt och militärt).
    En person som idag vill lära sig flyga och börjar med en simulator kan lära in manövrar och rörelser i ryggmärgen innan han/hon ens lyft med ett riktigt RC-plan. Simulatorn ger även träning på kanske 50 olika flygplan som beter sig olika.

    Idag skulle jag säga att det handlar mer om hur insatt man är i tekniken och säkerheten. Jag tror att vi som lärde oss utan simulator även lärde oss tekniken och säkerheten långsamt och i harmoni med att vi övade upp själva flygningen.
    En person som har koll på tekniken och säkerheten idag behöver inte gå igenom 10 olika flygplan under flera år innan han/hon är redo för en stor bensinare. Det kan gå snabbare.

    Jag har en kompis som tränade på simulator innan han köpte sitt första plan. Jag körde dubbelkommando med honom när han flög första gångerna och han flög på en gång bättre än jag så andra flygningen fick han även landa själv, vilket han gjorde med betydligt bättre precision än jag. Då hade jag flugit massa olika plan i ca 10 år. Men jag är rätt säker på att min kompis hade fler genomförda flygningar än jag om man räknar simulatorn.

    Han har nu haft två plan totalt, en 1600mm trainer(som han kunde hovra med efter bara några flygningar) och en 1400mm 3D-kärra(båda metanol) och han klagar på att det är tråkigt och vill absolut ha en stor bensinare ^^
    I hangaren:
    TopFlite Giant Zero Saito R3-60cc * TopFlite Giant P51 Mustang DLE-55cc
    * TopRC F4U Corsair Moki-S 180 "pågående bygge" *

  4. #64

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Lära sig flyga är nog en sak, som går betydligt fortare idag då det finns så mycket bra hjälpmedel för inlärning som t ex simulator, gyron osv. Dubbelkommando är ju också en fördel och har funnits väldigt många år men kanske inte är så utbrett ändå. Klubbkärror har det förstås men annars kanske ändå inte så jättevanligt.

    Sen är vissa mer lättlärda och har kanske ett större intresse än andra vad gäller allt som har med radiostyrt att göra. Och yngre lära sig i regel snabbare än äldre.

    Simulator är bra på många vis men det är flygning i verkligheten som ger erfarenheten hur sakerna fungerar under olika förhållanden, det ger grunden att säkert flyga olika plan i olika storlek och med olika drivkällor (glödstift, bensin el).
    Att veta vad som är viktigt ang. olika saker som rör säkerheten är också nåt som tar tid. Bara en sån sak som hur man monterar alla prylarna i planet för att skall sitta fast och hålla för vibrationerna i en bensinmodell är knappast nåt man lär sig över en natt.
    Den som är ivrig och vill lära sig flyga snabbt skall naturligtvis få det men för de flesta kan nog ordspråket skynda långsamt passa bra i det här sammanhanget.
    När jag lärde mig flyga på en Graupner Taxi med en Enya 4 cc glödstiftmotor för länge sen som 12-årig parvel var jag väldigt ivrig och hade turen att ha vår bäste flygare i klubben som lärde mig flyga och lät mig flyga till jag nådde min gräns vid varje flygpass. På två helger kunde jag flyga min modell själv, och då menar jag hålla mig i luften utan att tappa bort mig och hjärnan gå i baklås, och starta och landa själv utan att planet havererade. Så harva jag sedan på själv en sommar och en höst.
    Men jag var egentligen ingen "säker" flygare än, därtill var rutinen för liten.
    Till vintern hade jag en högvingad skevrodermodell med en, på den tiden, stor motor, en 7,5 cc. Den flög jag med egenhändigt gjorda "pontoner" som skidor den vintern. På följande sommar var mitt nästa plan klart, en lågvingad skevrodermodell med en 10cc motor. Nu blev det svårare, men jag lärde mig mycket på den. Nästföljande vinter var en fullfjädrad konstfygningsmodell, en Mach 1, F3A konstflygningskärra under bygge och fram på våren kom den upp i luften. Återigen, svårare då den ju flög dit man pekade den och var inte alls självstabil. Det var ungefär i den takten man mäktade med på den tiden, allt skulle ju byggas då ARF:er knappt fanns och de som fanns stod väl knappast högst upp på listan över plan jag var intresserad av.
    Jag flyger F3A än idag, nu med en ARF (de flesta bygger inte längre sina F3A maskiner, tyvärr). Fortfarande utmaningar då FAI's F3A flygprogram numera är betydligt svårare än förr i tiden. Säkerhetstänket vid flygning försöker jag ha högst upp på listan då som nu. Då det är hela tiden nytt att lära både om planen, dess utrustning och all elektronik osv är min devis fortfarande att skynda långsamt då det funkat bra i alla år för mig.
    Nåväl, var och en gör som han vill och vissa kör ju med gasen i botten vad de än skall göra.
    Jag skyndar långsamt vidare, det är ju bara en hobby när allt kommer omkring, som för mig och förhoppningsvis de flesta andra är avkopplande och är en källa till glädje.

    /Bo

  5. #65

    Standard

    Det var därför jag skrev att den som har koll på tekniken och säkerheten behöver inte den långa inlärningskurvan idag för att lära sig flyga större maskiner. Man kan ha med sig både säkerhetstänk och teknikvana från andra områden så det är inte säkert att alla som är nybörjare på modellflyg är nybörjare på alla områden.

    Men jag håller absolut med om att man bör skynda långsamt om man ska lära sig nått nytt Och det är nog sant att vissa saknar omdöme och skulle behöva en längre inlärning.
    Tex. Förra sommarn var jag på en konsert och under spelningen så flög det omkring en kamera-drönare och filmade, det var en stor hexa och ingen liten Phantom. Den flög på ett mycket märkligt sätt, hovrade över publiken hela tiden fram och tillbaka så jag tog min tjej i handen och drog iväg med henne in i ett mattält när hexan kom för nära oss. Eftersom jag själv hade kamera-drönare, UAS-tillstånd samt många års erfarenhet av RC-flyg så förstod jag ju att detta var fruktansvärt farligt oavsett hur bra eller proffsig piloten var. Efter att den landat gick jag och pratade med piloten, inte för att tillrättavisa utan för att se vad det var för typ av person. Det var en person som nyligen fått UAS-tillstånd och hade skaffat prylar för ca 60 000:- och verkade tycka att han var professionell.
    Detta är förstås en sån typ av händelse som vi såklart INTE vill se! Men omdömet och säkerhetstänket här var ju bristfälligt så denna person föll inte inom mitt kriterium "säkerhetstänk" och skulle nog behövt flyga mer innan han/hon tog på sig att filma konserter. Inte för att öva på flygning, utan för att öva upp omdömet

  6. #66

    Standard

    Vissa dyker upp, köper hejvilt och uppgraderar på väldigt kort tid och sen säljer de bort och försvinner. Andra vill vara kvar i hobbyn och har ingen brådska, skaffar nytt lite nu och då och uppgraderar i sakta mak. =) Ser inget problem i att nån med huvet på skaft och vett i densamma samt brinnande intresse kan flyga bensinflyg efter år.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •