Reklam

 
Resultat 1 till 20 av 66

Ämne: Nybörjare som behöver hjälp och tips

Trådad visning

Föregående inlägg Föregående inlägg   Nästa inlägg Nästa inlägg
  1. #10

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Wean Visa inlägg
    ... så enkelt förklarat är conditions att radion förprogrammerat att planet ska uppföra sig på ett speciellt sätt för att underlätta en speciell manöver? Är det bara radion som styr conditions eller är det mottagaren med?
    Vill även veta vad jag måste ha för batteri till tändning och hur batterierna ska laddas.
    Även om jag inte kan flyga med yaken så vill jag att det ska vara startklart, vet inte vad kontakten till batterierna heterKlicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_5205.jpg 
Visningar:	221 
Storlek:	57,6 KB 
Id:	61925Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_5205.jpg 
Visningar:	221 
Storlek:	57,6 KB 
Id:	61925
    Flygfaser (Flight modes, Conditions):
    Förr var det bara de mest avancerade och dyra radioanläggningarna som hade
    denna mycket användbara finess. Nu finns den funktionen även på lite enklare och billigare radio t ex Multiplex Cockpit SX9. Det varierar även på olika fabrikat och modeller av sändare hur många flygfaser det finns. På Cockpit SX9 finns det bara 3 flygfaser, på t ex Futaba 18SZ och 18MZ finns det 8 flygfaser, finns även 8 på min Futaba 14MZ.

    Flygfaser är inte att modellen skall uppföra sig på ett speciellt sätt, mer att du har ställt in vissa funktioner, roderutslag osv, i vilken ordning vissa saker skall ske tex när du slår på en brytare osv.
    Exempel: Du kanske har en skalamodell som behöver extra stora roderutslag när du taxar på marken med den, då kan du ha en flygfas med extra stora utslag för taxning, du kan spärra i den flygfasen att det inte skall gå att fälla in landstället av misstag (om man skulle vilja) osv.
    För take off kanske man vill ha en annan flygfas med mer normala roderutslag, det skall gå att fälla in landstället osv.
    Efter take off kanske man har en flygfas ytterligare för normal flygning.
    För landning kanske man behöver en speciell flygfas med lämpliga rodersutslag för detta osv.
    För konstflygmaskiner, som jag använder mest, kanske man vill ha en flygfas för spinn (lite extra utslagsmöjlighet för sidoroder och höjdroder, samt visst tomgångsvarv för lämpligt propellerströmning bakåt över stabben och sidorodret), kanske en annan flygfas för stall turn med lite större sidoroderutslag och visst varv på motorn för luftström över sidorodret så det biter lite bättre i stall turnen. Kanske en annan flygfas för snap-roll som kan kräva större höjd, skev och ev sidoroderutslag än man annars vill flyga med. Man kanske vill ha en landningsfas med vissa roderutaslag, kanske lite större skev och höjdrodersutslag. Man kan även, som jag har, programmerat in en flygfas som aktiveras vid visst spakutslag t ex vid snap-roll är det användbart, om man programmerat t ex att vid 80 % skevutslag och 80 % dyk/höjd i kombination så ökar skev och roderutslagen till lite större utslag automatiskt, som kan behövas för snap-rollen (jag använder själv sådan flygfas för snap-roll).
    Det finns inga begränsningar egentligen vad man kan hitta på med hjälp av flygfaser.
    Jag använder 5 flygfaser i min radio för mina F3A maskiner: 1) Normal flygning. 2) Spinn. 3) Stall turn. 4) Snap-roll. 5) Landning.
    Sändaren som måste ha stöd för flygfaser. Mottagaren skall bara ha tillräckligt med kanaler för att du skall kunna programmera allt i sändaren och alla kanaler man använder.

    Batteri till tändningen (till bensinmotor):
    Enklast om du använder en regulator som du kan ställa in spänningen på eller ger viss spänning ut som är lämpligt för det tändsystem du använder till din bensinmotor. Då kan du mata regulatorn med t ex ett tvåcells LiPo eller LiFe batteri.
    T ex en sån här kan funka, som har killswitch:
    http://www.autopartner.se/flygplan/b...-regulator-mpx
    Ca 2000-2500 mAh 2 cell LiPo batteri kan nog vara lagom (de väger ej så mycket).
    Kontakten du visar i bilden är "Deans". Finns hona och hane kontakter.

    Ladda LiPo:
    Du laddar ett LiPo batteri med en LiPo laddare. Oftast har inte LiPo laddare inbyggt nätaggregat (men det finns) så du behöver i så fall även ett sådant.
    Du behöver väl någon laddare till din Apprentice nybörjarkärra då den är eldriven?
    Kolla t ex på någon iCharger laddare, de är bra, om du ändå skall ha en laddare till LiPobatteri(erna) till din Apprentice.

    /Bo
    Senast redigerat av bem den 2017-03-04 klockan 15:43.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •