Reklam

 
Sidan 2 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 66

Ämne: Nybörjare som behöver hjälp och tips

  1. #21

    Standard

    Va för radio skulle ni lite mer erfarna välja? Och hur många kanaler? Och varför?

  2. #22


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Till det "enklare" planet följde det väl med en Spektrum-radio eller ?
    Är det en E-Flite Apprentice med en spännvidd på 150 cm - i så fall är det en utmärkt kärra att lära sig med.
    Visst kan man absolut välja en helt annan radio än den MPX som satt i det dyrare planet men det var ju en synnerligen fin mottagare så varför byta allt ?
    Men om det följde med en enklare Spektrum-radio med E-flitekärran så lär dig flyga med den - sen kan du börja fundera över vilken radio du skall ha fortsättningsvis. Det är liksom svårt att lära sig att springa innan man lärt sig att gå...
    Roger

  3. #23
    JonasHs avatar
    Reg.datum
    nov 2016
    Inlägg
    464
    Jobb
    .
    Klubb
    Mölndals MF

    Standard

    Ja, börja flyg med E-Flitekärran. Den ska vara toppen att flyga med. Men du behöver ett stort fält. En fotbollsplan räcker inte. Och ta hjälp av någon som kan flyga. Annars får du förmodligen en dålig start i hobbyn och då är det lätt att ge upp. Många har Spektrumsändare och kan förmodligen då flyga lärare-elev med dig. Jag känner tyvärr inte till modellflygklubbarna i Småland men det gör säkert andra i detta forum.
    Och spara den stora kärran tills du bemästrar E-fliten.

    Lycka till!

  4. #24


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av JonasH Visa inlägg
    Och spara den stora kärran tills du bemästrar E-fliten.

    Lycka till!
    Min åsikt är att det inte räcker att kunna bemästra en Apprentice för att kunna flyga en stor Yak med 100 cc-motor. Det är en oerhört stor skillnad både i hanteringen av materialet och hur kärrorna skall och kan flygas. Men Apprentice är helt klart en bra början när man vill prova på en RC-flygkarriär.
    Roger

  5. #25

    Standard

    Skaffa en simulator att träna på så sparar du en del tid och pengar

  6. #26

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Min åsikt är att det inte räcker att kunna bemästra en Apprentice för att kunna flyga en stor Yak med 100 cc-motor. Det är en oerhört stor skillnad både i hanteringen av materialet och hur kärrorna skall och kan flygas. Men Apprentice är helt klart en bra början när man vill prova på en RC-flygkarriär.
    Roger
    nä det tror inte jag heller, va bara ett tillfälle att få köpa dessa två plan riktigt förmånligt som det blev så, en simulator är också redan i bruk")

  7. #27

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Wean Visa inlägg
    Det är en pilot yak 54
    Det finns olika storlek (spännvidd på vingen) på Pilots "Yak 54" - vilken är det?

    73" (26%) = 185 cm
    87" (30%) = 221 cm
    107" (35%) = 272 cm
    121" (37.5%)=307 cm
    129" (40%) = 328 cm
    148" (46%) = 376 cm
    180" (55%) = 457 cm

    http://www.pilot-rc.com/ProductShow.aspx?id=61


    /Bo

  8. #28

    Standard

    107"


    Skickat från min iPhone med Tapatalk

  9. #29

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Daniel Ahlin Visa inlägg
    Här finns ett gäng Multiplex sändare till salu.
    http://www.rcflyg.se/forum/showthrea...s%C3%A4ljes%21
    Wean,
    Jag skulle kolla med säljaren om nån av dessa sändare har s k "flygfaser" (kallas även Conditions hos fabrikatet Futaba) då det är en mycket bra funktion som man senare kan ha stor nytta av. Det innebär i korthet att man kan växla mellan helt olika inställningar för modellen beroende på flygfas, manöver eller vad man nu skall till att göra i luften vid en viss tidpunkt.
    Man kan t ex ha en flygfas med vissa inställningar för taxi och start, en helt annan för normal flygning, en tredje för landningsfasen, du kan ha en för t ex spinn osv osv. Jag använder flygfaser (Conditions) själv i mina F3A konstflygningsmaskiner och när man väl börjat använda denna funktion och förstår vad man kan göra med den så förstår man vilken bra grej det är.
    Du behöver inte flygfaser, vare sig som nybörjare eller senare, men jag lovar att det är användbart och kommer att underlätta senare med med mer avancerade modeller.

    Jag vet att Multiplex på senare tid kommit med flygfaser i sina Profi radio (åtminstone i deras mest påkostade) och jag ser att det var en Profi TX12 bland säljarens sändare i länken ovan.

    Vad har du för budget för en helt ny (eller bättre beg.) radio?

    Jag amvänder Futaba själv och det är ett beprövat fabrikat som har varit med sen hedenhös.
    T ex bland de större fabrikaten Spektrum, Multiplex, Jeti, Graupner, Futaba - nån av deras "mellanklassare" kan du nog kika på om du hittar nån som ligger inom din budget.

    Vilken sändare följde med din E-flite Apprentice modell?

    Själv förespråkar jag mer en trappstegsliknande inlärning och även vid modellval, radio osv. Ta mindre steg och ha mindre delmål. Börja med lite enklare saker och gå stegvis mot mer avancerat.
    När du lärt dig behärska din Apprentice nybörjarkärra ordentligt bör du skaffa en lite mer avancerad modell, gärna en kraschtålig och enkelt att reparera foam/EPP modell, med skevroder. Och så låter du funktion gå före utseende i början så du inte är för petig med lagningar att det skall se perfekt ut, det viktiga är att det är hållbart och att grejerna fungerar(säkert). Och ta hjälp av erfarna när du skall lära dig flyga med nybörjarplanet och senare med mer avancerad modeller, det sparar du tid och pengar på.

    Jag började flyga RC på 1970-talet (1973) och när jag drar mig till minnes hade jag 3 modeller (från högvingad nybörjarmodell till lågvingad skevrodermodell) innan jag flög en s k "mulikärra" som vi kallade de mest avancerade på den tiden, det var en Mach 1 F3A kärra med en 10 cc motor. Först hade jag en Taxi (5 cc motor) högvingad nybörjarmodell, sen en Cessna högvingad skevrodermodell (7,5 cc motor), sen en Fly-Boy lågvingad skevrodermodell (10 cc motor). Hade en enklare Robbe(Futaba) 4 kanalare i de första två modellerna och sen köpte jag en mer avancerad amerikansk radio (EK logictrol) 7 kanalare till de lågvingade modellerna (och den radion hade jag i många år därefter). Men i dag är det Futaba jag använder (14MZ heter sändaren men är sen många år ute ur sortimentet, det blir 10 år i år som jag använder denna sändare och fortfarande har den fler funktioner än jag behöver och kvalitet så den har kunnat hänga med än).
    Så jag, och de flesta, tragglade sig igenom ganska många modeller förr innan vi var redo för de mer avancerad lågvingade konstflygmodellerna på den tiden.
    Idag kan man nog gå snabbare fram då dubbelkommando är mer utbrett och även simulatorer kan ge bra träning (men enl min erfarenhet kan simulator aldrig helt ersätta inlärning in real life).
    Och glöm ej bort att man kan ju senare bygga sina modeller från byggsats, ritning eller helt efter eget huvud. Det kan vara lätt att tro att allt nuförtiden skall vara färdigbyggt från fabrik. Gillar du bygga är det kul vintersyssla.

    Lycka till och välkommen till hobbyn.
    /Bo
    Senast redigerat av bem den 2017-03-04 klockan 11:05.

  10. #30

    Standard

    Futaba.

    Apprentice flyger väl så gott som själv nästan med sina max-vinklar åt olika håll, inget man lär sig flyga med, bara svänga, så att säga. Men en väldigt bra nybörjarmodell för att komma över tröskeln. Den har olika flyglägen så du kan testa switcha om till annat mer avancerat läge och sen switcha tillbaks när du blir skakis eller nåt börjar gå åt skogen. När du kan starta, flyga, landa Apprentice utan hjälpmedel, då är du redo för nästa modell. Och det är inte på långa vägar ett 100cc-bensinflyg för herrejösses!!! Det är som att gå från Brio Lära-gå-vagn till top fuel dragster... nästan. Men resan dit är hur skoj som helst! :-D
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  11. #31

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Wean Visa inlägg
    107"
    107 tum spännvidd, 272 cm, är en stor modell. Spar den till senare och sätt i kvalitetsprylar i den (om det inte redan sitter det i den). Ta hälp av någon erfaren flygare som har stora bensinmodeller liknande din Yak 54 och be att få råd om servon osv samt senare inspektera det du monterar så allt ser bra och säkert ut.

    Följde det med motor? Om ja vilket fabrikat och modellbeteckning?

    Bereoende på dina mål kanske det kan vara realistikst att du kan åtminstone prova på din Yak 54 senare till sommaren om du ligger i idogt med träning på din Apprentice och därefter en större lågvingad skervrodermodell. Men du bör behärska flygningens konst ganska rejält innan du bör flyga en så stor Yak 54 helt på egen hand senare.
    Mer realistiskt kanske kan vara att först nästa sommar ge din stora Yak 54 luftdopet.
    Det är stora grejer med mycket rörelseenergi så man måste kunna flyga säkert innan man tar upp nåt sådant i luften själv. Tips är väl att åka till ett litet större gräsfält, en fullskalaflygplats med lite trafik, de första flygningarna med den stora Yak 54 senare så du har bra med landningsyta i början.

    /Bo
    Senast redigerat av bem den 2017-03-04 klockan 09:16.

  12. #32

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av bem Visa inlägg
    Wean,
    Jag skulle kolla med säljaren om nån av dessa sändare har s k "flygfaser" (kallas även Conditions hos fabrikatet Futaba) då det är en mycket bra funktion som man senare kan ha stor nytta av. Det innebär i korthet att man kan växla mellan helt olika inställningar för modellen beroende på flygfas, manöver eller vad man nu skall till att göra i luften vid en viss tidpunkt.
    Man kan t ex ha en flygfas med vissa inställningar för taxi och start, en helt annan för normal flygning, en tredje för landningsfasen, du kan ha en för t ex spinn osv osv. Jag använder flygfaser (Conditions) själv i mina F3A konstflygningsmaskiner och när man väl börjat använda denna funktion och förstår vad man kan göra med den så förstår man vilken bra grej det är.
    Du behöver inte flygfaser, vare sig som nybörjare eller senare, men jag lovar att det är användbart och kommer att underlätta senare med med mer avancerade modeller.

    Jag vet att Multiplex på senare tid kommit med flygfaser i sina Profi radio (åtminstone i deras mest påkostade) och jag ser att det var en Profi TX12 bland säljarens sändare i länken ovan.

    Vad har du för budget för en helt ny (eller bättre beg.) radio?

    Jag amvänder Futaba själv och det är ett beprövat fabrikat som har varit med sen hedenhös.
    T ex bland de större fabrikaten Spektrum, Multiplex, Jeti, Graupner, Futaba - nån av deras "mellanklassare" kan du nog kika på om du hittar nån som ligger inom din budget.

    Vilken sändare följde med din E-flite Apprentice modell?

    Själv förespråkar jag mer en trappstegsliknande inlärning och även vid modellval, radio osv. Ta mindre steg och ha mindre delmål. Börja med lite enklare saker och gå stegvis mot mer avancerat.
    När du lärt dig behärska din Apprentice nybörjarkärra ordentligt bör du skaffa en lite mer avancerad modell, gärna en kraschtålig och enkelt att reparera foam/EPP modell, med skevroder. Och så låter du funktion gå före utseende i början så du inte är för petig med lagningar att det skall se perfekt ut, det viktiga är att det är hållbart och att grejerna fungerar(säkert). Och ta hjälp av erfarna när du skall lära dig flyga med nybörjarplanet och senare med mer avancerad modeller, det sparar du tid och pengar på.

    Jag började flyga RC på 1970-talet (1973) och när jag drar mig till minnes hade jag 4 modeller (från högvingad nybörjarmodell till lågvingad skevrodermodell) innan jag flög en s k "mulikärra" som vi kallade de mest avancerade på den tiden, det var en Mach 1 F3A kärra med en 10 cc motor. Så jag, och de flesta, tragglade sig igenom ganska många modeller innan vi var redo för de mest avancerad modellerna på den tiden.
    Idag kan man nog gå snabbare fram då dubbelkommando är mer utbrett och även simulatorer kan ge bra träning (men enl min erfarenhet kan simulator aldrig helt ersätta inlärning in real life).
    Och glöm ej bort att man kan ju senare bygga sin modeller från byggsats, ritning eller helt efter eget huvud. Det kan vara lätt att tro att allt nuförtiden skall vara färdigbyggt från fabrik. Gillar du bygga är det kul vintersyssla.

    Lycka till och välkommen till hobbyn.
    /Bo
    Tack för mycket information[emoji2] radio kan väl lägga runt 5000 klassen, ser helst bättre begagnad då man kan få mycket för pengarna, möjligt vis futaba då en jag vet använder sig av det så möjligheten för dubbelkommando kanske finns, skickar med en bild på medföljande radio, så enkelt förklarat är conditions att radion förprogrammerat att planet ska uppföra sig på ett speciellt sätt för att underlätta en speciell manöver? Är det bara radion som styr conditions eller är det mottagaren med?
    Vill även veta vad jag måste ha för batteri till tändning och hur batterierna ska laddas.
    Även om jag inte kan flyga med yaken så vill jag att det ska vara startklart, vet inte vad kontakten till batterierna heterKlicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_5205.jpg 
Visningar:	221 
Storlek:	57,6 KB 
Id:	61925Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_5205.jpg 
Visningar:	221 
Storlek:	57,6 KB 
Id:	61925



    Skickat från min iPhone med Tapatalk

  13. #33

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Wean Visa inlägg
    Tack för mycket information[emoji2] radio kan väl lägga runt 5000 klassen, ser helst bättre begagnad då man kan få mycket för pengarna, möjligt vis futaba då en jag vet använder sig av det så möjligheten för dubbelkommando kanske finns, skickar med en bild på medföljande radio, så enkelt förklarat är conditions att radion förprogrammerat att planet ska uppföra sig på ett speciellt sätt för att underlätta en speciell manöver? Är det bara radion som styr conditions eller är det mottagaren med?
    Vill även veta vad jag måste ha för batteri till tändning och hur batterierna ska laddas.
    Även om jag inte kan flyga med yaken så vill jag att det ska vara startklart, vet inte vad kontakten till batterierna heterKlicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_5205.jpg 
Visningar:	221 
Storlek:	57,6 KB 
Id:	61925Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_5205.jpg 
Visningar:	221 
Storlek:	57,6 KB 
Id:	61925



    Skickat från min iPhone med Tapatalk
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_5206.jpg 
Visningar:	114 
Storlek:	48,8 KB 
Id:	61926



    Skickat från min iPhone med Tapatalk

  14. #34

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Hej,

    Spektrum DXe radion du har till din Apprentice:

    https://www.spektrumrc.com/Products/...rodId=SPMR1000

    Den funkar förstås genom nybörjarstadiet med din Apprentice och kan nog fungera för en nästa mer avancerad modell också.
    DXe radion som har 6 kanaler och kan programmeras via Spektrum appen i mobiltelefon eller Spekrum programmet for PC. Det kan nog funka OK trots att det är lite ovanligt sätt att göra inställningar i radion.
    En liten nackdel med sändaren är att den har lösa 1,5 volt alkaline batterier, men ser du bara till att ha koll på dessa så de ej laddas ur för mycket och byter i tid kan det nog funka. Annars är alltid att föredra att sändaren har ett laddbart ackpack (ofta NiMh, LiPo eller Lion nuförtiden). Men du kan använda t ex 2100 mAh laddbara (4 st) NiMh batterier om du vil i den sändaren.
    Radion har begränsade möjligheter till inställningar, men det är ju en nybörjarradio så då behövs det sällan att man skall göra några mer avancerade inställningar i radion.

    Men frågan är vilken nästa modell efter Apprentice du bör välja och om DXe radion då är lämplig.

    Din budget för en ny radio skulle räcka till en ny Spektrum DX8 G2 (gen 2) svart eller en DX9 Black edition, om du skulle vilja fortsätta med Spektrum. Spektrum radio är hyfsat lätta att programmera.
    Jag har en enklare äldre Spektrum DX6i jag använt till några inomhusflygplan men throttelspaken funkar inte längre på den så kvaliteten är väl sisådär på den radion och den säljs inte längre.

    Om du skall leta begagnad radio så kan det kanske dyka upp nån Futaba 18SZ i framtiden för rimlig peng (men de koster en del idag nya, dubbelt mer än din budget).
    http://www.minicars.se/sv/artiklar/t...-fasstest.html
    http://www.futabarc.com/systems/futk9510.html
    http://www.rc.futaba.co.jp/english/propo/air.html
    http://www.ripmax.com/Item.aspx?Item...ry=060-010-110

    Du kommer säkert få rekommendationer att kika på FrSky Taranis X9D Plus då det är mycket kapabel radio men knappast för nybörjare. Men den är mycket prisvärd.
    http://www.autopartner.se/elektronik...ky-taranis-x9d
    http://airmedia.se/produkt/frsky-tar...med-telemetri/

    Finns även den nyare Frsky Horus X12S
    http://www.autopartner.se/elektronik...sky-horus-x12s
    http://airmedia.se/produkt/frsky-x12...alers-sandare/

    Och det finns Frsky Taranis X9E:
    http://airmedia.se/produkt/frsky-tar...alers-sandare/

    Hur det är med serice på Spektrum och Frsky radio (om det ens finns i Sverige) har jag ingen aning om, men i Sverige finns utmärkt service på Futaba om/när man behöver. Kaj Johansson och hans firma RC Service i Västerås som sköter den sen många år.

    Ny Graupner MZ-24 Pro (12 kanaler) ligger inom din budget (den har flygfaser). Hobbyborgen i Sverige har sålt Graupner prylar sen urminnes tider så de har lång erfarenhet av detta fabrikat.


    /Bo
    Senast redigerat av bem den 2017-03-04 klockan 11:03.

  15. #35


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Som jag redan nämnt - kör igång med din Apprentice och använd stabiliseringsfunktionerna i början så slipper du reparera. Men så småningom får du koppla ur dessa för att lära dig flyga "på riktigt".
    Som bl a BEM också påpekat så behöver du säkert erfarenhet av ett par maskiner till och eftersom den stora Yak:en har förbränningsmotor så är det nog inte fel att i alla fall en av dessa kärror också har en sån om än betydligt mindre. Det är bra att lära sig grunderna i hur man hanterar sådana innan man drar igång med en såpass stor maskin som din Yak.
    Och radiovalet till Yak:en kan du nog avvakta med ett bra tag - din Spektrum fungerar bra till i alla fall din första kärra och med ett litet tillbehör så kan du programmera om den via mobilen och lagra olika modeller där likaså så att du kan flyga flera kärror med radion. Tror inte den har inbyggt modellminne men det kan du av allt att döma komma förbi genom att spara konfigurationen från sändaren till PC eller mobil och den ladda in den när du skall byta modell. Kanske inte det allra enklaste sättet men det skall tydligen gå - https://www.spektrumrc.com/Products/...ProdId=SPM1000
    Den mottagare som sitter i din Yak är tydligen en sån här - http://www.autopartner.se/elektronik...-dr-pro-m-link
    Det är nog en väldigt kompetent mottagare så även om en enda mottagare inte skall styra radiovalet så skulle jag personligen ändå fundera på en MPX-radio. Att tänka på är dock att skall du flyga dubbelkommando så måste sändarna passa ihop vilket brukar vara enklast om båda är av samma märke men även då kan det vara bekymmer om sändarna är av olika generationer så det bör kollas om du har det behovet. Skall du köpa en ny MPX-sändare så kan ju denna vara ett intressant alternativ - http://www.autopartner.se/elektronik...it-sx-9-tx-set
    Roger
    Edit: BEM och jag skrev tydligen delvis samma saker samtidigt...

  16. #36

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Den Multiplex Cockpit SX9 (9 kanaler) som Roger länkade till är nog en vettig sändare, den har 3 flygfaser för flygplan vilket du säkert kommer att få nytta av senare.
    Då får du användning för din fina Multiplexmottagare i Yak 54 också.
    Multiplex har väldigt mycket tillbehör till sina radio och mycket telemitrisensorer.
    Telemetri betyder att data från planet kan skickas ner till sändaren och presenteras på skärmen och eller via ljud/pip/röst - det är mycket användbart sen kommer du att upptäcka och säkerhetshöjande. Jag använder det själv med min Futaba radio (via en extern telemetribox) och har strömsenor i mina större eldrivna plan så att jag har koll på LiPo drivaccen i planen så jag får larm (i display och via röst samt vibration) vid viss förbrukad mAh och viss låg spänningsnivå.

    Service på Multiplex sköts i Sverige genom Orbo (som har funnits sen slutet 1960-talet)
    http://www.orbo.se/

    /Bo
    Senast redigerat av bem den 2017-03-04 klockan 13:19.

  17. #37

    larsmns avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    392
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Borglanda RC-klubb

    Standard

    En stark rekommendation är att undvika Spectrum Dxe.

    En iof lätt, funktionell och billig radio, vilket de flesta nybörjare söker, men med ett extremt omoget koncept. De värsta barnsjukdommarna är fixade, men den kräver en specialkabel för att koppla ihop med en smartphone eller platta, en mycket dyr kabel till det. Och man måste boota om den när man byter plan. Dxe kommer inte att vara speciellt smart att använda förrän de byter kabeln till en bluetoothkoppling och en app som mer påminner om hanteringen i Dx6/Dx6i, som i princip är samma sändare.

    Se efter en begagnad sändare i stället, gärna en med många mottagarleverantörer, som just Dx6/Dx7 (skall vara DXMS versionen, inte den gamla DXM2), lär dig med den och byt upp dig med tiden. Fördelen är att iom att både OrangeRX som LemonRX producerar billiga mottagare, så har man råd med att skaffa/bygga fler flygplan när man vill pröva annat. Och bygga är lätt. Och vill man ha avancerade mottagare, så gör Spektrum själva sådana.

  18. #38

    Standard

    Gärna så proffsig radio som möjligt MEN kunna köra den som novice och köra den utan att använda den invecklade biten.
    den Futaba 18sz ser ju ut att vara bra invecklad men det verkar finnas en bokstav efter sz, vad står den för?
    vilka ack ska man använda till yaken och va heter kontaktstyckena.Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_3423.jpg 
Visningar:	72 
Storlek:	48,0 KB 
Id:	61928

  19. #39

    Standard

    Kontakterna ser ut som "Deans".

  20. #40


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Men till Apprentice lär ju DXe fungera bra och den kärran kommer du nog att flyga ett bra tag. Sen kan du fundera på om du t ex skall köpa en MPX-sändare jag länkade till i mitt förra inlägg. Den verkar bara tämligen lätt-programmerad så den kommer säkert att fungera bra även för en nybörjare.
    Det lär väl vara denna lilla pryl du behöver för att kunna programmera din DXe via mobilen för att kunna köra även andra modeller - http://www.mft.nu/?ProdID=397324
    Roger

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •