Reklam

 
Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Laddarproblem.

  1. #1

    Reg.datum
    jan 2017
    Inlägg
    12
    Jobb
    fd. busschauför nu Pensionär
    Klubb
    ingen

    Angry Laddarproblem.

    Jag har köpt en laddare som heter2Warrior B6 CPUD 100w/150w new mini game box USB balance charger. Manualen tyx vara gjord för experter och inte för en vanlig dumskalle. Laddaren verkar ju kunna göra det mesta MEN JAG KAN INTE FÅ IGÅNG DEN! Jag har bara LIPO-batterier men av olika storlekar. Jag har sett några fimer på YouTube men dom sa inte mycket, mer än att laddaren ska ha 12v DC ingående. Både displejen, knapparna och manualen är obegripliga för mig. Det sägs att den är LÄTTSKÖTT! Kan någon av er hjälpa mig?

  2. #2


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Aldrig sett denna laddare tidigare men principen är väl samma som för övriga på marknaden. Anslut 12V in, sen balanseringskontakten på batteriet till motsvarande uttag på laddaren och de 2 kraftigare kablarna på acken till Output-kontakterna på laddaren. Sen får du nog följa bruksanvisningen för att ställa in "Balance charge" för LiPo och beroende på hur kraftiga ackar du har får du välja rätt strömstyrka. Har du t ex 3S3300-ackar så välj 3,3 A så är du på säkra sidan. Du kan också behöva ställa in ackens spänning så för 3S-ackar skall du då ställa in endera 11,1 V eller 12,6 V beroende på hur tillverkaren valt att specificera detta.
    Roger

  3. #3

    Reg.datum
    dec 2013
    Inlägg
    7
    Jobb
    A-ljud (TV produktioner) / Musiktekniker/ Sound Su
    Klubb
    MMFK

    Standard

    Hej
    Utgår ifrån att du har kopplat på 12 volt från nätaggregat till nya laddaren.
    då har du samma första skärm bild som på filmen.

    https://www.youtube.com/watch?v=raJM...&feature=share

    jag rekommenderar att titta på storskärm bild, då kommer alla detaljer att falla på plats.
    Ronny

  4. #4

    Reg.datum
    jan 2017
    Inlägg
    12
    Jobb
    fd. busschauför nu Pensionär
    Klubb
    ingen

    Standard

    Tack för hjälpen. Jovisst, det är den skärmbilden jag får upp. Jag tror att jag har sett den filmen i min jakt på en vettig manual, men jag hängde inte med riktigt. Det finns ju ett USB urtag, är det från det jag kopplar över till storskärm?
    undrar Janne

  5. #5


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    USB-porten kan du glömma t v - det är din PC som du kanske borde koppla till en större skärm för att enklare kunna se vad som görs.
    Roger

  6. #6

    Reg.datum
    jan 2017
    Inlägg
    12
    Jobb
    fd. busschauför nu Pensionär
    Klubb
    ingen

    Standard

    Javisst, självklart! Det borde jag ju ha begripit, men ibland går det lite trögt i skallen. Jag är ju så ryyyysligt gamal.

  7. #7

    Reg.datum
    jan 2017
    Inlägg
    12
    Jobb
    fd. busschauför nu Pensionär
    Klubb
    ingen

    Standard

    Efter Antal celler, volt och mAh står det t.ex. 30C, 40C, 15C osv. Vad betyder det?

  8. #8


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Det betyder hur mycket du kan belasta acken relativt ackens kapacitet. Om acken t ex har 3000 mAh (=3Ah) kapacitet och det står t ex 30C så kan den belastas med 30 * 3 = 90 A. Sen brukar det finnas två angivelser varav den lägre motsvarar kontinuerlig belastning och den högre kortvarig belastning. Sen hör det till "leken" att väldigt många tillverkare överspecar sina ackar så jag skulle generellt säga att om man halverar dessa C-tal så ligger man antagligen närmare sanningen.
    Roger - gammal pensionär även jag...

  9. #9

    Reg.datum
    jan 2017
    Inlägg
    12
    Jobb
    fd. busschauför nu Pensionär
    Klubb
    ingen

    Standard

    Jag har köpt en annan laddare nu. En som tar Lipo/Life 2-6S Balance charger 50watt 5amp. Denfunkar bra på mina batterier UTOM på 2 Sanya 6000 mAh och 7,4v 30C som jag har fått av en bilåkare. Dom måste väl vara med 2 celler? Men laddaren säger att dom har 1 cell och inget händer. Jag undrar också lite över 2 andra batterier som jag har. Normalt (som jag tror) så är det ju 2 sladdar från batteriet en som går till det som batteriet ska ge ström till och en som styr laddningen. Men nu fick jag ett batteri på 3,7v och 1 på 7,4v och som båda bara har en sladd! När jag försöker att ladda dom så visar laddaren Discharge. Varför funkar det inte?

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •