Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 22

Ämne: Ladda batteri, helt novice på det. Hur gör jag?

  1. #1

    Standard Ladda batteri, helt novice på det. Hur gör jag?

    Har köpt mig ett plan o ska nu ladda detta, vad är skillnaden på 3 celler och 5 celler? Hur ser jag skillnaden?
    hur många amp ska jag ladda med? Ska jag anpassa laddaren efter batteriet ang ampere?Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	image.jpg 
Visningar:	173 
Storlek:	84,2 KB 
Id:	61927

  2. #2

    Standard

    Antalet celler bestämmer batteriets spänning. Ditt batteri har 3 celler (3s) och därmed en nominell spänning på 11.1V.
    Kapaciteten på batteriet är 3200mAh dvs 3,2 Ah. En grundregel är att ladda batteriet med 1C. Det innebär 1xbatteriets kapacitet. Du bör alltså ladda med ca 3,2A.

  3. #3

    R_Sjostedts avatar
    Reg.datum
    mar 2014
    Inlägg
    89
    Jobb
    "Flyglärare EMFK"
    Klubb
    Eslövs MFK

    Standard

    Wean...grymt bra du tar dig tid och lär dig!
    Ett tips till galet mycket o bra info är "sök" funktionen uppe till höger.
    Jag är ganska ny själv, och är fortfarande flitig användare av funktionen!

    Lycka till/R
    När slutar man vara "Rookie"?
    SPEKTRUM-gillare med målet att flyga alla typer av plan!
    YouTube / Instagram / EslövMFK

  4. #4

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av robsan Visa inlägg
    Antalet celler bestämmer batteriets spänning. Ditt batteri har 3 celler (3s) och därmed en nominell spänning på 11.1V.
    Kapaciteten på batteriet är 3200mAh dvs 3,2 Ah. En grundregel är att ladda batteriet med 1C. Det innebär 1xbatteriets kapacitet. Du bör alltså ladda med ca 3,2A.
    tack för info�� Antar att batterierna är av någon form av lithium, funkar dem som andra lithium att blir de för mycket urladdade som är batteriet dött sedan?

  5. #5

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av R_Sjostedt Visa inlägg
    Wean...grymt bra du tar dig tid och lär dig!
    Ett tips till galet mycket o bra info är "sök" funktionen uppe till höger.
    Jag är ganska ny själv, och är fortfarande flitig användare av funktionen!

    Lycka till/R
    är ganska förvånad själv☺️ Annars är det att allt ska ske nu, fråga får man göra sen��
    Har försökt lite men inte fått sökningen att fungera bra, kanske har sökt med fel nyckelord

  6. #6

    Standard

    Du bör ladda under övervakning, helst ha batterierna i en sk lipo-påse (brandskydd) och vara på en icke brännbar yta. Lipo-ackar ska helst förvaras med ungefär halv laddning, och man ska aldrig ladda ur dom helt.

  7. #7
    JonasHs avatar
    Reg.datum
    nov 2016
    Inlägg
    464
    Jobb
    .
    Klubb
    Mölndals MF

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Wean Visa inlägg
    tack för info�� Antar att batterierna är av någon form av lithium, funkar dem som andra lithium att blir de för mycket urladdade som är batteriet dött sedan?
    Det stämmer att de inte får bli helt urladdade. Men ditt plan stänger av innan det blir för låg spänning i batteriet. Koppla då ifrån det från planet så att det inte fortsätter att ladda ur.
    Sedan ska det egentligen vara laddat till ca 50% när man förvarar det men den funktionen tror jag inte att du har på laddaren. Men det är nog ca 40% kvar när planet går ner i varv (fartreglaget brukar gå ner i effekt när batteriet börjar ta slut för att inte skada det).

  8. #8

    Standard

    Jo märkte det, eldade upp morsans farsans garage i veckan

  9. #9

    Standard

    va ska jag ha för laddare? Och vad ska ja ha för ack i yak54 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_3423.jpg 
Visningar:	108 
Storlek:	48,0 KB 
Id:	61929 med dessa kontakter? Går alla laddare med 12v eller finns det för 230v?

  10. #10


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Lugna dig med Yak'en och ta detaljdiskussionerna avseende den med nån i din flygklubb. Det är alldeles för komplext att ta det denna väg speciellt när du är nybörjare.
    Beträffande bra laddare så finns det massor om detta skrivet på forumet så sök på t ex iCharger så får du säkert många tips.
    Roger

  11. #11

    Standard

    Före du laddar, kolla cellspänningarna med LiPo-testare eller om laddaren klarar av det. Annars med multimeter, men var väldigt försiktig så du inte kortsluter dessa brandbomber. Köp inte ackar nu som du inte behöver just nu.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  12. #12

    Standard

    Va ska jag ha för laddare? 80w? 1000w? Skiljer det på laddtider? Tar batterierna skada av olika laddare osv?

  13. #13


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Jag kör 250 W laddare sen många år tillbaka - iCharger 106B+ resp dess "tvilling" Turnigy Reaktor 250W. Båda fungerar ypperligt. Det finns ytterligare en laddare som är "tvilling" till Reaktorladdaren nämligen denna - http://www.banggood.com/Charsoon-Ant...l?rmmds=search
    För det priset får du knappast en bättre laddare men givetvis finns det andra laddare som också fungerar bra.
    Roger

  14. #14

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Jag kör 250 W laddare sen många år tillbaka - iCharger 106B+ resp dess "tvilling" Turnigy Reaktor 250W. Båda fungerar ypperligt. Det finns ytterligare en laddare som är "tvilling" till Reaktorladdaren nämligen denna - http://www.banggood.com/Charsoon-Ant...l?rmmds=search
    För det priset får du knappast en bättre laddare men givetvis finns det andra laddare som också fungerar bra.
    Roger
    Har du nätaggregat till dem då?

  15. #15


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Wean Visa inlägg
    Har du nätaggregat till dem då?
    Utomhus-ackarna laddar jag mestadels på fältet där vi har 12V men när jag laddar hemma kör jag med ett enkelt nätagg för där är laddtiden inte speciellt viktig.
    Roger

  16. #16

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Utomhus-ackarna laddar jag mestadels på fältet där vi har 12V men när jag laddar hemma kör jag med ett enkelt nätagg för där är laddtiden inte speciellt viktig.
    Roger
    Hur många ack kan du ladda samtidigt då? Är det batteri check på den då så du kan kolla laddningen i acken


    Skickat från min iPhone med Tapatalk

  17. #17
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Wean Visa inlägg
    Hur många ack kan du ladda samtidigt då? Är det batteri check på den då så du kan kolla laddningen i acken


    Skickat från min iPhone med Tapatalk
    med tanke på dina frågor så är du inte speciellt duktig på ellära. Så länge ellära är svårt ska du nog hålla dig till att ladda ett batteri i taget.
    fredrik

  18. #18

    Standard Ladda batteri, helt novice på det. Hur gör jag?

    Citat Ursprungligen postat av freddan_6 Visa inlägg
    med tanke på dina frågor så är du inte speciellt duktig på ellära. Så länge ellära är svårt ska du nog hålla dig till att ladda ett batteri i taget.
    Ellära är ja ganska hyfsad på, dock lipo o dess laddare ja inte har erfarenhet av,
    Bättre att veta mer av produkterna än fölite som leder till besvär senare


    Skickat från min iPhone med Tapatalk

  19. #19


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Det är i grunden en 1-acksladdare. Det är väldigt svårt att mäta kvarstående kapacitet i en ack utan det du kan se är främst den obelastade cell-spänningen. När du sen laddat acken så ser du hur mycket som "gått i" och då kan du ju relatera detta till vad cellspänningen var före laddningen. Jag laddar dock sällan ur mera än typ 50--70 % av ackens nominella kapacitet och det sköts via en "trottel-timer" eftersom jag för resp kärra laddar ur ungefär lika mycket från flygning till flygning vid samma motortid.
    Roger

  20. #20

    Standard

    Man borde kunna köra flera laddare på ett nätaggregat då iaf?

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •