Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 33

Ämne: Bra servo

  1. #1

    Standard Bra servo

    Hej,
    Nån som har ett bra förslag på servon som passar K-bar?!
    Hade tower pro mg90 men dem brann så fort jag kopplade in dem i k-baren. sedan testade jag ett servo från min gamla belt cp o det funkade. Så det var inget fel med k-baren, utan det måste väl vara servon som var kassa?!
    Mvh Kev

  2. #2
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Tower Pro är ett av de sämsta servo jag provat, så det är inte förvånande att det brann. Om du tvunget ska ha kinaservon så är EMAX bäst, jag föredrar själv hitec och futaba.
    fredrik

  3. #3

    Standard

    Hitec måste ju ha nåt bra! Inte dyra.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  4. #4


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Det roliga med många av dagens servon är ju att dom faktiskt i de flesta fall fungerar väldigt bra fastän de är billiga - t ex de som levereras med PNP-kärror i EPO från t ex Hobbyking och andra Kina-leverantörer.
    Jag nöjer mig ofta med E-max-servon till ARF-kärror men å andra sidan flyger jag inga stora och dyrbara kärror.
    Sen kanske helisar är lite mera krävande.
    Roger

  5. #5

    Standard

    Räck upp en hand den som fått slut på ett servo senaste åren! :-D Då menar jag vad som helst som inte är från HobbyKing eller har råkat ut för highspeed-styrning, bindat ihjäl sig eller varit med om krasch.

    I helisar vill man ha servon som inte glappar, blir så störande när det glappar hela vägen pga snikservo.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  6. #6

    Standard

    Turnigy TGY90-S kör jag tillsammans med K-bar, det brukar vara andra delar som orsakar haveri. Oftast är jordens dragningskraft och position som är det stora problemet.

  7. #7
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ålänning Visa inlägg
    Räck upp en hand den som fått slut på ett servo senaste åren! :-D Då menar jag vad som helst som inte är från HobbyKing eller har råkat ut för highspeed-styrning, bindat ihjäl sig eller varit med om krasch.

    I helisar vill man ha servon som inte glappar, blir så störande när det glappar hela vägen pga snikservo.
    Power HD går alltid sönder för mig, rena skräpet. En hände i år efter en liten olycka med min vinge. Jag bytte det gamla (HXT900) mot vad jag hade hemma. Ett nytt power hd gick sönder under trimning (inom 2 minuter).
    fredrik

  8. #8


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    För inomhusflyget har jag under flera år använt PowerHD DSM44 med mycket gott resultat. Men jag har också sett servon av det märket som definitivt inte varit lika bra. Så "ekonomi-valet" för mig är nästan jämt E-Max.
    Har en kompis som har mycket goda erfarenheter av detta billiga servo. Har har över 25 st utan ett enda problem hittills - https://hobbyking.com/en_us/turnigyt...12sec-10g.html
    Roger

  9. #9
    NickeLs avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    378
    Jobb
    Webbutveckling, IT
    Klubb
    Eskilstuna flygklubb

    Standard

    när det gäller mini servon så kör jag i stort sett endast med Emax servon, eller Hitec HS-65MG

    //Nicke

  10. #10

    Standard

    Inte: PowerHD (alla mina är sönder), EMax (alla mina är hela än fast nån sa att de var skräp), Turnigy (näe), Tower Pro (inte haft, men verkar int va nån höjdare), Toward Pro (trodde jag köpte ett Tower Pro men fick nåt sämre), ScannerRC (samtliga vågar man inte ha i flyg, de glappar eller slutar funka mitt i allt men har bra specs) och liknande...

    Why not: Har inte läst att folk skulle ha så mycket problem med Hitec och Futaba. Jag har även MKS som gör sitt jobb samt JR, Multiplex, mm...

    Billigt = dom funkar, ofta...

    Slött skrota nåt för att man snålat på servon.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  11. #11
    Mr.Bobs avatar
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    659
    Jobb
    Elektriker
    Klubb
    NRFK

    Standard

    Skakar lite liv i denna tråden igen då den passar diskutionen!!

    Jo det är ju så att allt eftersom man blir en bättre pilot med tiden ökar ju även kraven på utrustning, och i detta fallet är det just servon.

    Har i dagsläget enbart köpt och använt EMax och varit nöjd med dom med tanke på priset MEN de är opålitliga då både jag och min farsa har råkat ut för servon som lagt av och stört ut hela modellen, har då varit både metall och plast digitala. Har ett i dagsläget som verkat bli slött sista tiden då jag inte får fullt utslag på servot(med roder påkopplat).

    Och nu är jag på jakt efter 20/30kg servon och har ingen lust att bli mindre ruinerad för att köpa tex hitec servon, det måste ju finnas ett billigare alternativ tycker jag!!
    Jag köper mycket utifrån och det finns en del att tillgå men inget man hittar någon vidare info om.. Kraven är relativt snabba och tighta servon.

    Har hittat ett märke JX BLS-HV7032MG och KST BLS815, ingen som testat eller ver något om dessa kandidater? Eller har tips på snabba, tighta servon till en inte allt för dyr peng!
    Senast redigerat av Mr.Bob den 2017-11-11 klockan 10:16.

  12. #12

    Lars 41ans avatar
    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    686
    Jobb
    Pensionerad pylonflygare
    Klubb
    RFK Skilling, Jönköpings RFK

    Standard

    Hej Mr.Bob!

    Vad skall du använda så starka servon till?
    Vilken spänning skall du driva dem med?

    Lars

  13. #13


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Har mycket begränsad erfarenhet av JX-servon för i mitt fall gäller det bara deras små 9 g-servon. Har några stycken som fungerat bra men det säger ju inget om deras större servon, tyvärr. Köptes mera som en test och ersatte vid ett tillfälle några original-servon i min Parkzone Sport Cub som inte riktigt trivdes med min FrSky-mottagare med inbyggt gyro. Men dessa har fungerat till 100 % hittills.
    Roger

  14. #14

    uffe_46s avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    729
    Jobb
    Systemingenjör
    Klubb
    Sala Radioflygklubb Mosquitos

    Standard

    Kör med EMax ES09MD i mina 450 med K-bar funkar kanon

  15. #15
    Mr.Bobs avatar
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    659
    Jobb
    Elektriker
    Klubb
    NRFK

    Standard

    Lars: Köpte mig en 78" 3D kärra och vill ha den styrkan då jag gör lite mer manövrar än vänstersväng en söndags tur
    tanken är väl att använda en powerbox och köra HV servon 7.4-8v

    Intressant Roger, köpte 4st 9g JX för inte alls länge sedan, har dock inte testat dom än men de verkade inte speciellt tighta dock men för den pengen ska man väl inte klaga!

    Uffe, det är just ES09MD jag har haft bekymmer med, ett som störde ut flygningen och ett som jag nämnde att det verkar snart ge upp, inga servon jag stoppar i annat än upp till 80cm EPP kärror.

  16. #16


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Mr. Bob - nu är det väl så att vill man ha riktigt tight växellåda så skall man inte välja metall-växellåda vilket det är på i alla fall mina 9 g-servon. Men för sitt bruk har dom hittills fungerat utmärkt och jag har inte heller märkt nåt problem med centrerings-noggrannheten vlket annars kan vara ett gissel på en del billiga servon.
    Har kört mängder med E-Max ES08 i olika utföranden utan några som helst problem men ES09 har jag bara i en kärra och där var ett servo otillförlitligt redan vid leveransen så där fick jag ett nytt. Sen har dom i o f s fungerat bra men jag har inte så många flygtimmar på den kärran vilket jag däremot har på Sport Cubben med JX-servon.
    Roger

  17. #17
    Mr.Bobs avatar
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    659
    Jobb
    Elektriker
    Klubb
    NRFK

    Standard

    Jasså, fick man lära sig något nytt idag! Hur kommer det sig att icke metall är tightare? Vad heter dina 9g JX?

    det jag gillar med emax är att de är tighta och snabba oavsett metall eller nylon och hade jag inte varit med om totalt 3st servon som gett upp hade jag fortsatt med emax men har tappat tilliten dessvärre..

  18. #18
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Någon frågar efter ett bra servo, genast glider diskussionen in på hur man kommer billigast undan.

    Jag ger iaf ett konkret tips på ett bra servo. Eftersom det stod k-bar så antar jag det handlar om helikopter vilket dessutom råkade vara mitt användningsområde också. Jag bytte ett fullt fungerande KST525MG mot ett MKS HBL880 bara för att jag kan. Jag gillar riktigt bra grejor. 11kg och 0.03sek för 2000kr. Ett servo, en gång som kommer funka bäst av allt som finns. Stod mellan detta och BK7005HV som också är riktigt bra. Coreless skall accelerera snabbare än borstlösa. Värt att tänka på iaf om man börjar snegla på billiga borstlösa servon.

    Någon nämner Hitec, det är också helt okej prylar, faktiskt riktigt bra. Sen skjuts denne ner med motivationen för dyrt. Det är ju lite roligt att köpa något fint man tronar efter och vara stolt över och inte bara dammsuga hobbykings bottenhyllor. Dyrt är för mig $5 servon som hamnar i soplådan direkt ur kartongen för de inte funkade.



    Superhero

  19. #19
    Mr.Bobs avatar
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    659
    Jobb
    Elektriker
    Klubb
    NRFK

    Standard

    Bra tips Henke! Om jag vore tät och inte brydde mig om vad saker kostar hade jag köpt MKS
    Det känns bara lite tråkigt att behöva köpa servon som kostar nästan lika mycket som själva modellen så där är diskutionen lite nu att hitta prisvärda servon utan att man ska bli ruinerad!

  20. #20


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    ...sen gällde den senaste frågan i denna tråd inte servon till en heli utan till ett större 3D-flygplan om jag inte fattade detta fel.
    Att tillverka dyra och bra servon borde ju inte vara nåt större problem men billiga och bra är inte lika enkelt så tips är alltid välkomna när det gäller mera överkomliga grejor för oss som inte nödvändigtvis behöver lika dyra grejor som Henke tydligen är i behov av.
    Roger

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •