Reklam

 
Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 33 av 33

Ämne: Bra servo

  1. #21
    Mr.Bobs avatar
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    659
    Jobb
    Elektriker
    Klubb
    NRFK

    Standard

    Nu råkade jag beställa JX 7032mg som test så jag återkommer med resultat då fort jag fått hem dom
    Tog även och testa mina 9g JX in action och de verkar bra dock hängde de inte med om jag gjorde för snabba spakrörelser(den fastna någon halv sekund), nu testa jag bara ett servo så kan ju vara defekt, kan ju även bero på den billiga radion jag testa med.

  2. #22

    Standard

    Jag kör Hitec på i princip allt idag. Före det Futaba. Har även använt andra märken (MKS, men även billigare märken). Hitec och Futaba har aldrig svikit mig, orkar inte med alla problem man "kan" få om man har otur med billiga grejer, kan bli dyrt som sjutton och det vill jag slippa undan. Kan man resonera så?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  3. #23

    Standard

    Snabbt och starkt servo som jag själv blivit rekommenderad, och sett flyga på en Urukay som swasch-servon. https://hobbyking.com/en_us/goteck-h...___store=en_us


    Skickat från min Nexus 6 via Tapatalk

  4. #24

    kay.kruts avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    910
    Jobb
    Glad pensionär.Oförbätterlig optimist.
    Klubb
    SMFF.RCFF. Trelleborgs Modellflygklubb. Östersunds Modellflygklubb.

    Standard

    Synd att man inte fattar att en dyr modell , fin motor mm, inte är värt ett skvatt om man inte har tillförlitlig elektronik. Servo är en viktig del i den kedjan, för strejkar t ex ett höjdservo så är man till råttorna. Varför måste man snåla på den förmodligen viktigaste biten i kedjan. Dessutom handlar det ju även om säkerheten på fältet. Vissheten om att jag har skitservon i min kärra, borde avhålla mig från flygning när det finns andra personer närvarande.
    "Ålänning" resonerar sunt och klart. Honom skulle jag gärna flyga tillsammans med.
    Kay krut

  5. #25

    Lelles avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    1 473
    Jobb
    Fritidsidkare
    Klubb
    Södertälje MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av kay.krut Visa inlägg
    Synd att man inte fattar att en dyr modell , fin motor mm, inte är värt ett skvatt om man inte har tillförlitlig elektronik. Servo är en viktig del i den kedjan, för strejkar t ex ett höjdservo så är man till råttorna. Varför måste man snåla på den förmodligen viktigaste biten i kedjan. Dessutom handlar det ju även om säkerheten på fältet. Vissheten om att jag har skitservon i min kärra, borde avhålla mig från flygning när det finns andra personer närvarande.
    "Ålänning" resonerar sunt och klart. Honom skulle jag gärna flyga tillsammans med.
    Kay krut
    Håller med dej Kay och Ålänning till 110 %. Blanda aldrig in elektroniska billighetsvarianter i ett multidyrt flygplan för det slutar aldrig bra.
    /Lelle

  6. #26
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Instämmer med föregående talare..Att plocka i skräpservon i en dyrgrip är okul..Alltsom oftast får jag vad jag betalar för och när servon kostar tji och ingenting så funderar jag alltid på att två led ska ha vinst samt transport och tillverkningskostnad,vad blir då över till innehållet?
    Hitec och Futaba har det blivit genom åren och det har funkar bra..Jag har haft lite billighetsprylar då o då i enklare fpl och det har slutat illa vid ett par tillfällen..
    Finns säkert de som har testat bättre grejor men hittills så är det trevligaste servot jag har och har haft Futaba BLS med olika nummer (hamnar oftast på höjdrodret och skev i en del större kärror),baksidan är hålet i portmonän..
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  7. #27
    Mr.Bobs avatar
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    659
    Jobb
    Elektriker
    Klubb
    NRFK

    Standard

    Jag håller fullständigt med er i resonemanget men som jag tidigare skrev så känns det rätt så tråkigt att behöva köpa grejer för nästan lika mycket eller mer där till på det som sitter i planet än vad själva modellen kostar.

    Många gånger är det ju så att man betalar för märket, inte vad det faktiskt är och det är ju ingen ny fakta direkt..

    man vill ju alla gånger ha en pålitlig utrustning men inte bli fattig på köpet, kan ju inte köpa en ferarri och inte ha råd att tanka den så att säga glädjen försvinner lite i mitt fall. Köper hellre 10st servon som är okej men pålitliga än 2st bra och pålitliga för samma peng, får ut mycket mer glädje av det. Finns en kompromiss man får ta!

  8. #28
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Jo ,jag förstår dig men för mig så är själva planet ca 1/3 av priset,det som ska i den resten..Dessvärre.. Att köpa en ARF för 5000 kr för att sen krydda det med några lågbudgetservon kan bli dyrt i slutändan,för mig så slår den förutsägelsen in i stort sett alltid..
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  9. #29

    Standard

    Obs! Flyget är bara en del av kostnaden, det är det andra som kostar mest. Totalkostnaden är det som är det intressanta.

    En CMPro Cessna 182 SkyLane .50 ARF jag köpte ny för länge sedan för 155€... så blev 700€ flygklar (enda vanliga exemplet jag har just nu i huvet). Det som kostade var en binge servon (enkla Futaba S3001or iofs), OS FS .70 Ultimate, spinner, propeller, strömbrytare, UBEC, ack, Futaba-mottagare, ombordlöd mm smått. Flyget var på rea så Bokis ekvation stämmer. Blev 1/4 av priset för flyget i mitt fall.

    Hur som helst så känner jag att om något händer med det flyget så är pilotfel det mest överhängande problemet som kan uppstå.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  10. #30


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Ni måste haft väldigt dåliga erfarenheter av andra servon än de som bär namnet Hitec resp Futaba. Själv har jag inte haft mycket servobekymmer alls och skall man vara ärlig så är det servon med namnet Hitec på etiketten som strulat mest av de trots allt relativt få som strulat. Men nu flyger jag ju inte stora/dyra kärror utan håller mig till max typ 1,50 i spv (utom elseglarna) så den billiga s k Kina-skiten har fungerat utmärkt. Och skall man snacka om den vanligaste olycksorsaken idag så är det otvivelaktigt pilotfel som är mycket dominerande - oavsett vilket fabrikat på t ex servona som sitter i kärran.
    Men alla blir ju saliga i sin tro brukar man säga och jag tycker f ö att Mr.Bob resonerar högst vettigt.
    Roger

  11. #31

    uffe_46s avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    729
    Jobb
    Systemingenjör
    Klubb
    Sala Radioflygklubb Mosquitos

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Ni måste haft väldigt dåliga erfarenheter av andra servon än de som bär namnet Hitec resp Futaba. Själv har jag inte haft mycket servobekymmer alls och skall man vara ärlig så är det servon med namnet Hitec på etiketten som strulat mest av de trots allt relativt få som strulat. Men nu flyger jag ju inte stora/dyra kärror utan håller mig till max typ 1,50 i spv (utom elseglarna) så den billiga s k Kina-skiten har fungerat utmärkt. Och skall man snacka om den vanligaste olycksorsaken idag så är det otvivelaktigt pilotfel som är mycket dominerande - oavsett vilket fabrikat på t ex servona som sitter i kärran.


    Men alla blir ju saliga i sin tro brukar man säga och jag tycker f ö att Mr.Bob resonerar högst vettigt.
    Roger

    Precis Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	tummeupp.png 
Visningar:	39 
Storlek:	8,8 KB 
Id:	64349

  12. #32
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Det som har hänt Roger,och det är större kärror o servon till dessa (började med PowerHD servon,senare andra),är att några har har dragit strömmar som är bortom sans och några har brunnit när de stålats.
    Då återvänder jag till det som jag hittills haft tur med ,dvs kända märken..På mindre friggokärror så har det funkat kanon med no name,nåt enstaka som sagt upp sig men det har liksom inte gjort så mycket.
    Minns när en i närheten mätte upp ett par olika "starka" servon för några år sen och jämförde med spec,var inte smickrande.
    Men min erfarenhet är mest med större servon och då har jag dragit slutsatsen som funkar för mig,jag köper beprövat..
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  13. #33

    Standard

    Jag har ca 80% power HD servo i mina plan Av ca 10 havererade eller felaktiga servo är ca 5 st power HD och övriga 5 Multiplex, Hitec, Corona, samt något noname. Jag upplever inte att power HD ger fler fel än övriga märken. Flest flygtimmar utan några problem har GWS servo samt Power HD. Det gäller plan med max flygvikt under tre kilogram.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •